أخر الاخبار

تاج الملك البحرى الفصل الثانى

الفصل السابق

موقع الفردوس للروايات


البارت ٢ 


الملك : فعلا ولكن افتكر كتاب القوانين من العهد الأول ما ينفع ترتبط بانسانة خارج البحار ولو حبيتها اخطفها تكون ليك لكن ما تظهر انت ليهم فى الخارج   


إيفان : اوووف أخطفها و نعيب على البشر انهم بيصطادوا جنسنا  أنا ماشي  


أنحنى إيفان وخرج من القاعه بل من القصر أجمع هائما لا يعلم إلى أين يذهب ، سبح على غير هدى إلى أن وجد نفسه بالقرب من اللوح الزجاجى الفاصل بين مياه المحيط و غرفتها الغارقة أسفل الكوخ كانت نائمة تفرد شعرها الغجري على الوسادة ترتدى منامتها القصيرة التى لا تصل إلى ركبتها بحملات تظهر ذراعها التي تديرهم حول وسادة أخرى تحتضنها مثل الأم التى تحتضن طفلها الرضيع ولكن عندما اقترب رأى لوحة مرسومة له خلف الصخرة كما يتخفى يوميا و هناك رسالة على المرايا  كتبتها بأحمر الشفاة 


(( أعلم بوجودك لا تخشى الاقتراب وتكتفى بمراقبتي من بعيد ......... مياسين ))


ابتسم واقترب من الزجاج ووضع يده عليه و ابتسم ثم عاد إلى المملكة وقد قرر ان يخرج للشاطئ حيث تجلس كل يوم للرسم و باليوم التالى بنفس الميعاد وقف ايفان امام اللؤلؤه العاكسة يرتدى ملابس رجال الإنس ويحضر بعض العطور ليضعها عند خروجه من  الماء  وعند خروجه من حجرته بقصر الملك وهو يصدر أصوات انغام المحيط (صوت الصدف ويدعى ببعض البلدان صوت البحر )  وعند خروجه من ممر الحجرات الى هول القصر صادف مرور اخيه انوار 


انوار / اه ده حد يطلب المساعدة عندنا انسان دخيل اذى وصل هنا  


ايفان / حقيقى كنت هضحك  بجد حسك الفكاهي اتحسن مع الوقت أنوار  ادرب اكثر اوعى تيأس  


انوار / مش خايف تقابل الملك  ها 


ايفان / و من أمتى كنت بخاف  


ركريد الأخ الأكبر من أنوار /  رايح فين ايفان انت عارف ان مقابلة الانس محرمة بأمر الملك


ايفان / هو بيكلم مين رد انوار بيكلمك  


يبتسم انوار ويصمت فيصرخ ركريد  / احترم نفسك انا اكبر منك ايفان 


ايفان / ما تتعدى حدودك انت الاول وبتد كده اطلب منى احترمك 


ركريد / حدود ايه اخى الصغير  ومن امتى فى حدود بين الاخ الكبير والصغير 


ايفان / حدودك اخى تبدأ مع حريتي الشخصيه  هو انا جيت سألتك ليه  انفصلت عن زوجتك الاميره ميرام على رغم من حبك لها  شوفت  احترمت حريتك اليس كذلك 


ركريد / يا بنى  انفصالى عن ميرام لا يخرق اى قانون بالكتاب المقدس 


ايفان / الكتاب المقدس من تأليف بنى جنسنا وليس  قانون الرب و الرب لم يحرم علينا التعرف  بالأجناس الثانية  بل شجع عليه 


ركريد / طيب وافق تكون خليفة الملك وغير القوانين 


ايفان / ثانى ليه ما  تكون أنت  خليفته  


ركريد / مش  انا اللى  وحد الأجناس المائية السبع  


ايفان / عملت اللى كان لازم يتعمل عشان اوقف الدم ومش عايز اكون خل….


الملك / ايفان  اسكت  ليس اختيارك  الجميع يعتمد عليك 


ايفان / لن أكون خليفتك احب انسيه ولن اسيبها  بسبب كتابك 


الملك هامسا باذن ايفان  / قولت لك  ان تحضرها هنا و لم اطلب انك  تسبها  عارف  أن القلب بيحب  مرة واحدة مش مرتين فلن اقف فى طريق سعادتك لكن عليك ان توفق بين سعادتك و مملكتك بنى. يلا روح  اقترب  ميعاد الخروج  للسطح  وممكن  تخيرها   ودلوقتى   هاتظاهر بالغضب و أهرب قبل ما امر بسجنك 


رفع ايفان حاجبه ببتسام  / طيب  


الملك بصوت مرتفع / لن تذهب لأي مكان ايفان او ..... 


لم ينتظر ايفان كلام والده وكان قد خرج من القصر متجها الى السطح مقتربا و لأول مرة من الشاطئ وعندما اقترب صعد يجذب جسده على الشاطئ مبتعدا عن الماء  ثم انتظر بضع لحظات كي يتغيرت الذيل الى قدمان مثل البشر ، ثم  نهض و ارتدى بنطال كان ممسك به بيده ثم بدأ بوضع العطور  ودار بعينيه الى الصخرة التى تجلس عليها حبيبته ولكنها لم تكن هناك شعر بألم بصدره لكن سرعان ما اختفى عندما سمعها تهمس من خلفه 


مياسين / اذاى ؟ انت عملت كده اذاى 


ايفان مبتسما / عملت ايه   


اشارت مياسين بيدها  الى قدميه  وهى تعيد  بعض خصلات شعرها الغجرى خلف اذنها و تحدثت 


مياسين / الذيل اذاى  أتحول 


ايفان / الذيل ايه انت شايفه  انى  حيوان ، عن اى ذيل تتحدثين  


تبتسم مياسين وتتجاهل ما قاله  /  شوفتك  وانت قاعد  امام نافذتى بتراقبنى  و انا  نايمة  وكان فى  ذيل مش  اقدام 


ايفان /  امم شوفتينى  و طيب قولتى لحد  


مياسين /  لا. متقلقش  ده سر بينى وبينك  ، قولى ليه ما حولت تكلمنى قبل كده 


ايفان / كنت قلقان تخافى منى  


مياسين / وليه هخاف انت بتاكل البشر 


ايفان مبتسما / لا  ولكن ممنوع بقوانين المملكة أقرب  والتعامل  مع البشر 


مياسين / ليه 


ايفان / أسباب كثير منها انكم بتحاربوا نفسكم  وتقتلوا بعض 


مياسين / لا ما بيحصل كده احنا  بنعيش بسلام مع بعض 


ايفان / ايوه  انتم هنا كده لانى انا  ابعد عنكم اى اتصال بباقى البشر فى العالم 


مياسين / هو فى  جزر بعيدة بعد الماء فيها  بشر شبهنا وانت وجنسك تفصلونا عنهم  


ايفان / ايوه  فى جزر كثيرة وقارات فيها  بشر يتقاتل ولا ليس  بنى جنسي من يفصل بينكم ولكن انا بس  لا اسمح لمراكبكم ان تبتعد عن الجزيره ولا اسمح بمرور اى مركبه لهم بالقرب من هنا 


مياسين / ومين قال لك ان احنا   موافقين  على كده 


ايفان / لم انتظر رأيكم ولكن هعمل  اى حاجه تطلبيها صغيرتى 


مياسين /  انت مين عشان  اطلب منك ولعلمك  هصنع  مركب واروح  الى  العالم ولن تقدر على  منعى. او منع اى حد من جزيرتي 


ايفان محاول تغير مجرى الكلام  / أيه رايك تيجى معاية  وتشوفى مملكتي  وبيتك اللى بنيته ليكى 


مياسين / بنيت بيت لى  انا   و فى مملكتك


ايفان / لا بجزيرة خاصة  متصلة بممر بالمملكة


مياسين / جزيرة لى لوحدى 


ايفان / ايوه  


مياسين / هو ما حد قالك ان الجنة من غير ناس جحيم 

  

ايفان / ما انت هتكونى وسط بنى جنسي ولست وحدك  


مياسين / لا ارجع   من اى مكان جيت منه 


استدارت مياسين وهمت بالرحيل فتحدث مسرعا 


ايفان / طيب ليه منكونش اصدقاء دلوقتى ونسيب الحياة تاخد طريقها معانا 

مياسين وهى تخفى ابتسامتها / تمام اصدقاء طيب عرفني بيك  و فين  جنسك وليه  كنت تراقبني من بعيد 


ايفان /  هرد عل كل الاسئلة بس ممكن نعد شويه 


مياسين/ امممم صحيح تعالى نعد فى البيت بابا مستنى ارجع   


تحركت باتجاه كوخ والدها ولم تعطيه فرصة للاعتراض ليتحدث بنفسه  ( كم اعشق عنادك  ) 


ساد الصمت بينهم الى ان وصلا المنزل فتحت هى الباب بصياحها المعتاد 


مياسين / بابا.  ......... بابا ........ انا رجعت ومعي ضيف مش من الجزيرة  ليظهر الاب من داخل احدى الحجرات مبتسما 


الاب ضاحكا  / يا أهلا بالضيف   يا ترى سلحفاة ام حوت صغير كعادتك 


ثم نظر الى ايفان مندهشا واكمل 


الاب / بجد ده  طلع  ضيف حقيقي  المره دى  اتفضل  انت مين ومن اى مكان  


تقدم ايفان ومد يده  بالسلام  وقبل ان يعرف نفسه سمعا صوت الباب يدق بقوى لتذهب مياسين مسرعه الى الباب وتفتحه فيدخل احد شباب الجزيره وعلامات الغضب بوجهه 


الشاب / سمو الامير لازم نرجع  لان  امير البحر الأسود هجم  على حدود المحيط الهادئ 


ايفان /  عمل كده ليه الغبى ده  


ثم التفت الى والد مياسين / اسف  كنت اتمنى اتعرف لكن لازم ارجع  انا امير ايفان من مملكة سيرادوس المائيه 


ابتسم الاب / تمام نستنى نتعرف المرة الجاية  


انطلق ايفان مع الحارس بعد أن ودع مياسين  و قفذ بالماء 


################################


ASMAA NAD

التالى




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-