أخر الاخبار

لذئاب وجوه اخري الكاتبة نورا محمد الفصل١٢ و ١٣و ١٤


لذئاب وجوه اخري الكاتبة نورا محمد



الحلقة الثانية عشر 


لذئاب وجوه اخري 


بقلمي نورا محمد علي 


كان بدأ يحكي لها عن أصدقائه  


عادل وهو ينظر أمير حاله خاصة 


سهام ازاي 


عادل متجوز ومستقر وبيحب مراته وامجد انت عارفة 


سهام ايوة  


عادل كان بيحبها وهي كمان بس كانت متجوزة مفكرتش في جوزها ولا خيانتها ليه لحد ما هو عرف وقتها انصدم بقي مش مصدق نفسه ازي خانت جوزها بسهولة ولا عارف ينسي أن اللي حبها ملك راجل تاني وهو لوث شرفه عشان هي ملهاش شرف 


سهام ولأنه كانت تتوقع الانحلال في حكاية أصدقائه لم تنصدم واكمل وانت صوفيا 


عادل وادهم لم يكن بغني ذلك الشيخ العربي فتركته ميار لانه كان في اول الطريق مكنش غني زي الثري العربي اللي عمره أكبر من ابوها 


سهام اكيد انصدم 


عادل لفترة وبعدين قرر أن يثبت لبهة ولغيرها أنه خيرا مما ضحت يحبه من اجله بس في النهاية قالها الف مبروك وادام الله بترول العرب 


سهام كده فاضل مين 


عادل علاء شغله وشكلة كان مخلي البنات تترمي عليه 


سهام ليه يعني بيشتغل ايه 


عادل علاء الناغي مخرج ومنتج 


سهام واو 


عادل وهو يشعر بالغيرة قال عاجبك 


سهام وهي تنظر له بدهشة وقالت لا طبعا بس هو معروف اوي انا مجاش في بالي انك لما قولت علاء تقصد علاء الناغي مخرج ومنتج وجان السينما 


عادل ولأنه معروف فكان أي وحدة عاوزة توصل كانت عندها استعداد لأي حاجة مقابل أنه يسلط عليها الضوء ومن اللي أعرفه كتير اوي كان عندهم استعداد لبيع الرخيص والغالي عشان الشهرة 


سهام فعلا الا من رحم ربي 


عادل ام الوحش أحبها بس هي احبت الفن وبذلت عشان لتوصل للشهرة ووصلت فعلا بعد ما دفعت التمن 


سهام وعمر ولا اسمه عمرو 


عادل عمرو ولا حاجة خدت ماله لتتزوج حبيبها بعد أن شاركته الفراش وزي ما سمعتي مكنش في اللي ترفض ولكل واحدة تمن لحد ما شوفتك 


سهام وايه اللي حصل 


عادل شكيت في بعض أفكاري 


سهام بعض 


عادل ايوة طبعا انت واحدة وسط الف واحدة مرو في حياتي كلهن 


سهام لا ينتمون بصلة لشرف والأخلاق والدين اكملت له كلامه فقال 


عادل يمكن 


سهام طيب انت بتتمي لدينك 


عادل وهو ينظر لها ولا بتكلم 


سهام انت عارف يعني ايه الإسلام 


عادل أشار بالنفي 


سهام ممكن اعلمك اللي اعرفة 


عادل وهو ينظر لها بشك كانه يظن أن الله لن يقبله به.كل ما مر به وفعله قال بتردد ممكن 


سهام باب التوبة مفتوح وربنا بيسامح 


عادل ربنا ممكن يسامحني 


سهام لو اتغيرت هيسامحك لازم تعرف انت بتعمل ايه وقتها هتعرف أن في قوة أكبر منك بتتحكم في تصرفاتك 


عادل قوة ايه دي اللي تتحكم في تصرفاتي 


سهام ضميرك دينك 


فلم يظهر عليه الاقتناع فقالت 


سهام هحاول هو يعني انا مش ملتزمة اوي ربنا يهديك ويهديني وفي النهاية انك لا تهدي من تحب والله يهدي من يشاء وهو اعلم بالمهتدين


عادل اعتقد اني مش بخسر حاجة ف Ok


سهام في البداية هتكلم وبعدين ننفذ اللي قالته تمام 


عادل تمام 


سهام أمسكت قلمه من علي مكتبه وقطعت ورقة وكتبت عليها اسم كتاب 


سهام اقرأ دا وانا هنقشك فيه 


عادل نظر الي اسم الكتاب وقال تمام هشوفك امتي تاتي 


سهام الاسبوع الجاي والوقتي عليك انك تقلل من الخمر 


عادل وهو ينظر برفض 


سهام اولا عشان صحتك يا دكتور ثانيا عشان الخمرة حرام 


عادل بس انا مش هقدر 


سهام انا مقولتش توقفها مرة واحدة بالتدريج 


عادل هحاول 


سهام لا هتقلقها انت بتشرب قد ايه في اليوم الواحد 


عادل علي حسب مين معايا يعني ممكن زجاجة واحدة أو اكتر 


سهام لا تقلل الكمية دي ولأقل من النص ابتسم فقالت هاخد الدواء وامشي همر عليك من وقت لتاني 


عادل تمام هستناكي مع السلامة  


سهام سلام عليكم 


اخذت الدواء وانصرفت اخذت سيارتها وهي تفكر في عادل وتتسرب الشفقة الي قلبها عليه وعلي أصدقائه فهم أقرب الي المرضي النفسين هي الي الآن لا تصدق ان والده كان مريض لهذا الحد 


ولكنها لن تنسي أن من تدخل شبكة العنكبوت ولا تستطيع أن تخرج فما هي سوي حشرة 


ولكنها كانت تحلم بما هو أكبر في سوق الدواء وما هو أكبر في الارض وما هو أكبر من طالبة جامعية تريد التخصص في إدارة الأعمال


تحلم بالمستقبل والأمل وصفاء الايام وحياة افضل تحلم فقط تحلم وتسعي لتحقيق الحلم 


انهت صفقة الدواء وقامت بنقلها الي الساحل واستعانت بسيارة الشركة الخاصة لعادل أوصلت الدواء الي مستشفي الساحل ورجعت بعد أن انتصف الليل 


ولكنها كانت تكلم امها في المحمول لتطمأنها 


الام الحمد لله على سلامتك يا قلب امك 


سهام وهي تحتضن امها تسلمي يا ست الكل 


الام جعانة اغرفلك  


سهام اه بس حاجة خفيفة انت ليه لسه صاحية 


الام مش بنام الا اطمن انك في البيت 


سهام ربنا ما يحرمني منك ومن حنيتك يا امي هخد دش سريع أزيل بيه تراب الطريق 


الام يا قلب امك انا مشغل السخان 


سهام يخليكي ليه 


الام دخلت لتعد لها الطعام وليس سندوتشات كما طلبت 


اكلت سهام بنهم وهي تقول تسلم ايدك 


خرجت سهر من غرفتها وهي تقول أتأخري قوي قلقنا عليكي 


سهام حبيبتي تعالي كلي 


سهر لا يا حبيبتي انت بتكلي والحرق عندك عالي انا لو كلت كده هبقي قد كده مرتين 


سهام الله أكبر نقي يا أختي 


الام خلصتي مذكرة 


سهر ايوة انا بس كنت عاوزة اطمن عليكي يا سو  


سهام وهي تبتلع الطعام قلبي يا ناس 


 اعملك حاجة دافية يا قلب امك 


سهام لا يا ست الكل انا هنام 


دخلت لتنام وفي الصباح كانت تذاكر وتستمع لسي دي خاص بالكمبيوتر 


مرات الايام وسافرت لتري الأرض وكانت سعيدة رغم ارهاق الطريق   


شعرت بالراحة بعد أن رأت الاعشاب التي تم زراعتها والأشجار التي شد عودها 


وبعد ساعات قليلة قضتها في الارض رجعت الي سيارتها بتقودها الي البيت 


 وبعدها ذهبت الي دورة الكمبيوتر والانترنت التي تدرسها كانت تعلم انه الأمل والمستقبل وانها يجب أن استعد لذلك العالم ليس بالغة الحية فقط بل بالكمبيوتر 


مرت الايام وترددت علي شركة A A جروب من أجل العمل ولكنها لم تذهب الي مكتب عادل حتي مر الاسبوع وأكتر 


إلينا وهي علي باب مكتب سهام 


إلينا ازيك يا سهام 


سهام الحمد لله تعالي 


إلينا لا تعالي انت عادل بيه سأل عليكي وعاوزك


سهام حاضر هخلص اللي معاية وأجي وراكي 


إلينا ابتسمت وقالت متتأخريش


سهام حاضر 


بعد قليل ذهبت الي إلينا وأشارت لها الي الباب 


سهام السلام عليكم 


عادل عليكم السلام تعالي ايه هو انا لازم اكلمك عشان تيجي مش المفروض كان في بينا ميعاد 


سهام الشغل 


عادل تمام اتفضلي تحبي تشربي ايه 


سهام لسه شاربة قهوة 


عادل هز رأسه وهو يقول لنفسه هي لا تثق أن تشرب شيء يقدمه لها 


سهام جلست وهي تقول قرأت الكتاب 


عادل ايوة من زمان 


اخذت نتاقشه فيه ثم كتبت له اسماء كتب اخري في اصول الدين بعد أن وجدته استوعب كل شيء فيه ولكنه استوعب استيعاب المستشرقين الذي يقرأون ليجادلوا وليس ليأمنوا 


سهام شربت كام كأس يا عادل بيه 


عادل قليل بالنسبة للي كنت يشربه 


سهام تمام كويس اعتقد دلوقتي بتعرف تتوضي 


عادل ايوة

الحلقة الثالثة عشر 


لذئاب وجوه اخري 


بقلم نورا محمد علي 


كانت سهام تسأله هل تعرف تتوضي 


عادل ايوة 


سهام تمام الوقتي لازم تحفظ التحيات الفاتحة وكام سورة قصيرة  


عادل وهو ينظر لها بأعجاب قال تمام 


سهام اخذت ورقة من علي المكتب واخذت تكتب التحيات بخط رقيق تم كتبت في ورقة اخري الفاتحة والإخلاص والقلق والناس والمسد ثم اخذت ورقة أخرى وكتبت كيفية الصلاة من التكبير الي التحيات  


سهام فهمت 


عادل ايوة واخذ الورقة التي بها الفاتحة وقرأها  


سهام مش كده 


عادل ازاي 


سهام مش بعينك مش بلسانك اقرأ بقلبك 


عادل حاضر 


اخذت نتاقشه معه ثم كتبت له اسماء كتب اخري في أوصوال الدين 


وبعد وقت انصرفت الي بيتها 


ومر الوقت وتعددت اللقائات وهو الآن يتعلم لرغبته بالعلم ولقد بدأ الموضوع لخداع لها كان ينوي أن يوقعها في شباكه لتكون فريسته لتكون حشرة 


ولكنه دون أن يدرك وجد نفسه يتغير اجل لقد صلي وقرأ في كتاب الله والسيرة 


تحول لشخص آخر وتحولت علاقته بها الي صداقة ولم يعد يفكر في خداعها  


مرت الايام وهي انشغلت فيها ولم تعد تذهب الي الشركة كانت تذهب الي الأرض وبعض العمل لدي شركات اخر  


وكان عادل يتصل بها مرة ترد ومرة لا وإذا ردت كان ردها انها مشغولة وبعد اسبوعين حضرت الي الشركة 


سهام صباح الخير يا إلينا 


إلينا ابتسمت وقالت صباح الخير يا سهام عاملة ايه 


سهام الحمد لله تمام عادل بيه جوة وهي تتجه الي مكتبه 


إلينا لا 


سهام لا امال فين 


إلينا ابتسمت وقالت في قسم التغليف  


سهام ودا فين 


إلينا الدور اللي تحت  


سهام طيب بدل مشغول همشي 


إلينا لا دا سأل عليكي كتير انزلي شوفيه الأول 


سهام طيب سلام عليكم 


إلينا وعليكم السلام 


نزلت سهام الي حيث عادل الذي لم يكن بمفرده فلقد كان يقف مع اثنين يمزح معهم وبينما يجلس الثالث أمام الكمبيوتر يعمل بجد  


عادل وهو ينظر لها ويقول أهلا سهام ازيك  


سهام الحمد لله كنت عوزاك ولا مشغول 


عادل وهو ينظر لها بأعجاب مفيش حاجة تشغلني عنك تعالي اقعدي واقفة ليه 


سهام لا انا مش عاوزة اقعد 


عادل وهو ينظر لها عشان تعرفي تهربي 


سهام اهرب من ايه 


عادل مش عارف 


سهام ابتسمت لها وقالت ومين يعرف 


 انها كانت تعرف السبب فهي لم تحضر منذ اسبوعين 


كانت تحدثه دون أن تعطي اهتمام لمن معه لم تأخذ بالها من النظرات التي تبادلوها ولكن نظرها كان مسلط علي ذلك الجالس امام الكمبيوتر كان مندمجة في عمله حتي لم ينظر لها  


عادل تعالي اعرفك بصحابي أشار الي أحدهم وقال ادهم  


سهام وهي تمد يدها لتسلم عليه وهي تقول اتشرفت حضرتك 


ادهم الشرف ليا كان طويل ابيض البشرة بشعر كستنائي وجسد رياضي وعضلات بارزة ونظرة ثاقبة كان وسيم ولكن يبدوا عليه الجدية والالتزام 


عادل وهو ينظر لها ويقول علاء الناغي  


سهام اتشرفت حضرتك وسلمت عليه كان ليس بطول أدهم ببشرة بيضاء وشعر اسود وعيون ماكرة من النوع اللي اول ما اشوفه تقول نسوانجي 


علاء وهو ينظر لها بتقيم ويسلم ويستبقي يدها في يده لم يتركها حتي رأي نظرة الغيرة في عين عادل 


عادل وهو يوجه نظرة الي الجالس امام الكمبيوتر ودا 


سهام لنفسها امير العايق لقد عرفته لقد حكي لها عادل عنه أكثر من مرة وهو حقا كما قال وسيم طويل ببشرة شاحبة وشعر اسود وعيون ثاقبة أنه هو الخارق الذي يلقب بملك الكمبيوتر والانترنت أنه خبير التشفير والاتصالات والبرمجة ونظم المعلومات  


عادل امير العايق


 وهو حقا عايق في كل شىء من بدلته تصميم فالنتينو الي عطره وساعته الارماني 


وليس امير فقط كلهم علي شاكلته نفس المركات من كوكو شانيل الي جورج أرماني الي فالنتينو ولكنه مختلف 


سهام مدت يده له فأضطر الي ترك ما بيده ليسلم عليه وقال 

اهلا 


سهام بتعمل اية 


امير بملل انت شايفة ايه


سهام شايفك بترقص بنغمة مختلفة شايفك قادر تعمل اللي نفسي اعمله  


امير وهو يظنها من صديقات عادل التي لا عقل لهن 


سهام ممكن تعلمني


امير اعلمك ايه 


سهام اني ابقي زيك 


امير وهو يكمل عمله لا 


سهام ليه هدفع ليك اللي انت عاوزه 


امير بسخرية بجد 


سهام اه 


امير مش بعلم حد 


سهام ليه انت نرجسي 


امير ايه نرجسي دي 


سهام مش بنحب غير نفسك 


امير يمكن


سهام بس مفيش حاجة هتضرك 


امير وهو يظنها تريد لفت النظر ليس الا لا بس معنديش وقت و ضحك عاوزة تتعلمي ايه 


سهام كل حاجة من الألف للي الياء عاوزة انهل من العلم دا لغايت موصل للأذكياء فيه 


امير ابتسم ابتسامة خفيفة كأنه لا يصدقها 


عادل علمها يا امير 


امير انا مش فاضي وانت عارف 


عادل عشان خطري سهام تخصني 


امير يستغرب من إصرار عادل وهو يعلم أنه ليس له طولت بال علي النساء ولم تبقي واحدة معه أكثر من اسبوع فماذا تعني سهام لعادل ليتوسط لها فقال بجد 


عادل ايوة وانا اللي هدفعلك وكمان هي ذكية وبتتعلم بسرعة 


امير بس 


لم يكمل كلامه لان محموله رن وعندما رفعه لم يكن هو بل كان تليفون سهام الذي به نفس النغمة  


سهام أسفة ثم رفعت التلفون لتقول الوو ايوة طبعا دقيقة واحدة ثم فتحت حقيبتها لتخرج لاب توب وتفتحه وتعمل عليه بسرعة وتكتب اسماء أدوية وكمياتها 


وهي ترد بأجابات مقتضبة


تمام طيب عاوز دا كله امتي تمام الي اللقاء 


ودون أن تشعر ظلت تفكر بصوت مرتفع كالعادة فابتسمت وهي تقول 


زينكال لينوكس فوليك و و 


ثم قالت امي هتقتلني لو منجحتش الترم دا كل هذا وهي غافلة عن ابتسامة عادل ونظرات ادهم وعلاء وامير الذي ينظر لها ولم تفعله علي اللاب توب  


ثم اخذت تكتب وتكتب ثم فتحت الفلدر اللي عليه اسماء اسماء الشركات وأنواع الأدوية التي تتعامل بها 


سهام ممتاز كله موجود تقريبا ناقص ايه املاح ومعادن ودواء الكبد 


اه في نوع تاتي افضل منه بس ذلك الذئب لا يريده ما علينا 


ضيق امير عينه وشعر عادل بالصدمة وسألها 


عادل وهو ينظر لها انت ليه بتقولي عليه ذئب ولا انت عندك كل الرجال ذئاب 


سهام دون أن تدرك قالت اه

الحلقة الرابعة عشر 


عشان حبيبتي ام الخير 


لذئاب وجوه اخري 


بقلمي نورا محمد علي 


قفذت الكلمة قبل أن تستطيع السيطرة عليها ثم انتبهت الي أنه تفكر بصوت مرتفع كالعادة فابتسمت بخجل واحمر وجهها وهي تديره للجهة الأخري 


وهي تفصل جهازها وتعيده الي حقيبته بعناية 


عادل وهو يشعر بالصدمة فهو يظنها تعرف انه تغير 


عادل حتي انا 


سهام انت اول الذئاب اللي ليهم وجه آخر 


عادل و ايه هو الوجه الآخر 


سهام وهي تحاول ان تسيطر علي لسانها الذي قد بوقعها في كوارث وهو وش واحد انت زي ما بيقولوا يامه في الجراب يا حاوي  


وعندك وجدت الصدمة علي وجهه فقالت متزعلش دي مجرد أفكار قابلة لتغيري  


عادل وهو ينظر لها بنظرات حب صريحة قال ياريت تتغير لأني اتغيرت علشانك يا حبيبتي 


خرجت الكلمة من بين شفتيه دون أن يدري وهو يعرف جيدا انها ترفض أن ينعتها بها فهي ليست حبيبته حتي وهو يمزح 


ولكنها اكتفت بتلك النظرة الجادة فقال 


عادل آسف مقصدتش فهزت رأسها له بمعني خلاص 


عادل نظر الي امير وقال علمها لو سمحت 


امير بس هي بتعرف فعلا وبتشتغل علي الاب توب كويس كمان 


سهام بس انا مش عاوزة دا بس انا عاوزة اتعلم كل حاجة عاوزة اشفر افك شفرة اقدر اخترق أي جهاز حاجة كده زي الروايات عاوزة اتحد ذلك الملقب بالكنج ملك الكمبيوتر 


امير دا بجد عاوزة تتحدي ملك الكمبيوتر 


سهام ايوة ونظرت لعادل تطلب منه التدخل ليساعدها  


ولكنها فوجئت بنظرات التسليه في عين علاء وادهم يمكن لانها متعرفش أن امير العايق هو ملك الكمبيوتر يمكن عادل حكي عنه كتير بس مقالش أن الملك 


امير بتسلية حتي لو عرفتي اني الملك The Kang ثم أشار الي اللوجو الخاص به علي جهاز الكمبيوتر المحمول 


ظهرت الصدمة علي وجهها 


عادل وهو ينظر لها ويقول خلاص يا امير مش هتحايل عليك خليها تلميذتك وهي ذكية وبتتعلم بسرعة


امير وهو ينظر لعادل الذي ابتسم بعد أن سمعه يقول عشان خاطرك بس اتمني ان وقتي ما يضيع علي الفاضي 


سهام مش هتندم فأن بتمني اني مضيعش وقتي انا كمان واكيد مش مضيع وقتك معاي 


امير لأول مرة يري الإصرار في عين احدهن ممن يعرفهم عادل فان هن يصررن علي شئ واحد هو اظهارجمالهن وانوثتهن 


ولكن هذه المختلفة تصر علي إظهار عقلها فقط انها ترغب في العلم وبشده فقال تحبي نبدأ امتي 


سهام لو ينفع دلوقتي فأنا بتمني أن بكرة ييجي وانا مستعده  


امير وهو يرجع في مقعده ويلفه لينظر لها ويقول بجد 


تدخل علاء وقال 


علاء يا رتني مكانك وانا كنت خلت الجميلة دي تلميذتي حتي لو مكنتش ذكية 


ادهم وهو يجلس علي الأريكة ويفدر يديه علي ظهرها مما أبرز بنيت جسده المفتول العضلات قال 


ادهم يمكن عشان تلميذتك مش مهم تكون ذكية بقد ما مهم تكون جميلة 


امير وهو يري عادل تظهر الغيرة عليه لأول مرة منذ عرفه قال 


امير مالكم في ايه 


علاء الذي لم يلاحظ نظرات الغضب في عين عادل قال 


علاء تقدر تنكر انها جميلة زي الاميرات و.. 


عادل ولكنها ملكية خاصة واللي يبصلها.  


قاطعه امير قبل أن يتطور الأمر 


امير عشان كده هعملها 


سهام التي كادت ان تنفي انها ملكية لعادل أو غيره بعد أن سمعه امير قررت أن تسكت الآن وسوف تتحدث مع عادل في وقت آخر وقالت 


سهام المهم انك تعلمني 


امير تمام خلاص اللي في ايدي ونتكلم شوية 


علاء لا انا ورايا تصوير اسبكم للمدرسة واروح انا اللي استديوا


عادل أحسن 


علاء اقترب من عادل وقال في اذنه بتغير انا لاحظت بس افتكر اني عمري ما بصيت لوحدة تخصك 


عادل وهو ينظر بصدمة  


علاء هي ممكن تكون مختلفة بس انا عمر ما اخونك عشان واحدة يالي انا نازل ثم غمز لأدهم وهو يقول لسهام 


علاء ما بتفكريش تمثلي  


سهام لا 


عادل اطلع بره يا علاء خرج وهو يضحك بصوت مرتفع  


ادهم استني خدني معاك 


عادل ايه عاوز تمثل انت كمان 


ادهم لا هروح شركتي عندي اجتماع كمان ساعة ونص 


امير لسه بدري 


ادهم لا انا لازم اكون موجود قبل ضيوف الشركة والوفد الأجنبي ثم نظر الي سهام وقال فرصة سعيدة يا آنسة 


سهام انا اسعد يا ادهم بيه 

خرج علاء وادهم 


ادهم ايه اللي عملته جوة دا انت عارف عادل يبصلها ازاي 


علاء عارف بس هو طول ما بيفكر في اللي حصل مش هيشوف النعمة اللي قدامه لازم يحس انها ممكن تروح في لحظة عشان ياخد خطوة جد 


ادهم تقصد 


علاء صاحبك عامل زي اللي حب وما طاش وهيموت عليها والبنت كمان شكلها مختلف 


ادهم قصدك انهم بيحبوا بعض 


علاء انا اقصد أن عادل بيحبها ولازم يفكر في المستقبل مش في الماضي اللي فات مات وصوفيا كانت عاهرة أم دي حاجة تانية خالص 


ادهم بس لاحظت انها معجبة بأمير 


علاء لا عادي مش إعجاب بقدر ما هو انبهار بشخص خارق في مجالة 


ادهم بتكلم بثقة 


علاء سيبك من الهلس اللي اوقات بعمله انا مخرج شغلتي اشرح الشخصيات والبنت دي مش زي اللي عادل يعرفهم لو خدت بالك بنظره الرفض اللي في عينها لما قال حبيبتي 


ادهم يمكن خايفة عشان موجودين 


علاء وهو يركب سيارته ومن امتي الغواني بيخافوا 


ادهم عندك تصوير بجد 


علاء لا بس مش عاوز اتقل العيار عليه  


ادهم طيب تعالي معايا الشركة 


علاء تمام ذهبت سويا علاء رغم الهلس الذي يعيش فيه الا أنه لم يفكر في خيانة احد أصدقائه وهذا هو القانون المطلق لهم اللي لعادل مش لحد تاني واللي لادهم مش لحد تاني 


ام في الشركة أنهي امير عمله ثم نظر إليها وقال نبدأ من ايه 


سهام من الصفر 


امير اخذ يشرح لها من البداية وهي تكتب وتحفظ ما يقوله 


استمر الشرح وهو يظنها حبيبت عادل المفضله ثم اعطاها ميعاد في شركته 


وبعد أن انتهي تكلمت مع عادل قليلا ثم انصرفت فلقد اقتربت امتحانات الترم 


ولم تحصل جيدا لم تذاكر بما فيه الكفاية وتخشي الفشل 


رجعت الي البيت لتضع مصروفات البيت في ظرف علي مائدة الطعام كالعادة ثم دخلت لتذتكر 


محاسبة مالية ومحاسبة ضريب وشركات وهي تقول انا اللي جبته لنفسي كان لازم اذاكر اول بأول 


وهي تقول لا تأجل عمل اليوم الي الغد 


وانا مجألتوش يوم انا اجلته شهور والوقتي عليها أن تحفظ قاونين ومعادلات لا عليه أن تحفظ كتب كاملة 


دخلت عليها امها لترها مكتبه علي الكتب فابتسمت 


ثم عادت بطبق به سندوتشات وكوب كابتشينو  


سهام ست الكل 


الام عشان تعرفي تركذي 


سهام وهي تتذكر أنه لم تأكل شئ من الصباح اخذت تأكل وهي تقول ربنا يخليكي لي 


الام ويخليك يا قلب امك ويجعلك الصعب سهل 


سهام ايوة ركذي في الصعب سهل دي لأني محتاجه في الامتحانات 


الاب ربنا ينجحك انت واخواتك 


تخرج الام وتستمر سهام في المذاكرة 


وتمر الايام ويأتي امتحان الترم


وكما يقولون انا عملت اللي عليا والباقي علي ربنا 


انهت الامتحان وهي تتذكر انا لديها ميعاد مع امير العايق في شركته الكنج للبرمجة ونظم الحاسبات 


وصلت الي الشركة وقد تأخرت علي الميعاد عشر دقائق 


اللي خلي مديرة مكتب امير تقول 


فريدة مش عارفة هيقبل يقابلك ولا لاء هو مش بيحب التأخير 


سهام كانت تعرف انه لن يوافق أن يقابلها فهي من ظلت ترجوه حتي وافق علي تعليمها والآن تاتي متأخرة 


سهام حاولي 


ضغطت فريدة علي الزر وقالت ...


احنا نايمين ولا ايه لسه بدرييتبع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-