أخر الاخبار

عشق وانتقام قدر - الفصل العشرون

رواية عشق وانتقام قدر للكاتبة دهب وجدي الفصل العشرون



 الفصل العشرون


السيدة قدر بهدوء: تعالي ورايا يا وَجْد 


وَجْد بتوتر: حاضر 


(ذهبت وَجْد خلف السيدة قدر، ذهبت لمكان لم تراه وَجْد في الڤيلا مطلقاً وجدت السيدة قدر تفتح باب كبير للغاية ودلفت لداخله وامرت وَجْد بالدخول، دلفت وَجْد وراءت شئ غريب شئ صدمها للغاية


كانت غرفة مليئة بالكتب تشعر انك في عالم الكتب من كثرتها راءت السيدة قدر تجلس على كرسي هزاز) 


السيدة قدر: ايه رأيك في المكان هنا يا وَجْد


وَجْد بانبها: بصراحه بسم الله ماشاء الله تحفة


اشارت السيدة قدر علي احد الارفف العاليا: شايفه الرف ده يا وَجْد 


نظرت وَجْد للرف: ايوة


السيدة قدر: هتلاقي كتاب اسمه ~هملت~ هاتيه


وَجْد بتلعثم: ايوة بس ده عالي اووي 


السيدة قدر: اظن ان السلم منه للرف اطلعي عليه وهاتيه


وَجْد بخوف: حاضر 


(ذهبت وَجْد نحوه وصعدت على السلم وهي خائفه من ارتفاعه وصلت لاخره وبحثت عن الكتاب وامسكت به والتفت اكي تنزل وجدت قدر خلفها) 


السيده قدر: اثبتي يا وَجْد 


وَجْد ببعض الخوف: حاضر 


السيدة قدر: سيبي ايدك وارجعي بظهرك لوراء


وَجْد بصدمه: اعمل ايه؟! 


السيدة قدر: زي مسمعتي


وَجْد بخوف: بس...


السيدة قدر: بتثقي فيا يا وَجْد 


وَجْد مسرعة: أكتر من نفسي 


السيدة قدر: سيبي ايدك وارجعي بظهرك لوراء وما تخافيش انا همسكك


وَجْد بخوف: حاضر 


(تركت وَجْد يدها بتردد وخوف ورجعت بظهرها للخلف علي امل ان تمسك بها قدر لكن قدر فاجئتها، ابتعدت قدر بثبات ولا مبالاه وسقطت وَجْد علي ظهرها وصرخت الماً وظلت تبكي) 


نظرت لها السيدة قدر بثبات: اول قاعدة متثقيش في حد مهما كان قريب منك لانه في ثانيه واحده هيخذلك


(ظلت وَجْد تبكي بالم) 


السيدة قدر: قومي حطي الكتاب مكانه 


وَجْد ببكاء والم: مش قادره اتحرك ظهري بيوجعني 


السيدة قدر: انا...قولت...قومي 


(نهضت قدر وهي تشعر بالم شديد في ظهرها وصعدت على السلم ومزالت تبكي، وضعت الكتاب وهمت لتنزل لكن اوقفها صوت قدر) 


السيدة قدر: سيبي ايدك وارجعي بظهرك لوراء 


وَجْد برفض ومذالت تبكي: لا انا هنزل لوحدي 


السيدة قدر: اوعدك اني مش هخليكي تقعي 


وَجْد بدموع: وعد؟ 


السيدة قدر: وعد


(اغمضت وَجْد عيونها وتركت يدها، وللمرة الثانية تتنحي قدر جانبا وتسقط متالمةً مجددا وصرخت من الألم) 


وَجْد بصراخ: انت وعدتيني انك مش هتسبيني اقع


السيدة قدر: القاعدة الثانيه متثقيش في نفس الشخص مرتين و متعديش غلطك مرتين


(صرخت وَجْد بالم، فنفعلت السيدة قدر) 


السيدة قدر بغضب: القاعدة الثالتة ممنوع العياط وجعك تدفنيه جواكي لو هتموتي لا تشتكي ولا تبيني وجعك لحد فاهمة 


كتمت وَجْد شهقتها بصعوبة: فاهمة 


(مر شهر وفي خلال هذا الشهر ظلت قدر تعيد الكرا وكل مرة كانت تصقط وَجْد ويجن جنون قدر منها، حتي جاء يوم وكانت تعيد قدر ماحدث) 


السيدة قدر: يلا زي كل مره


(نظرت لها وَجْد نظرة خالية من التعبير والمشاعر، ونزلت بنفسها من علي السلم، نظرت لها السيدة قدر بهدوء ثم اردفت) 


السيدة قدر: اممم طلعي الكتاب مكانه


(نظرت لها وَجْد ببرود، وصعدت على السلم و وضعت الكتاب مكانه، ولكن هذه المرة تركت قدر يدها ورجعت بظهرها للخلف و سقطت ارضا لكنها لم تبكي او تصرخ ويظهر على وجهها الألم فنهضت ونظرت لقدر) 


السيدة قدر: جهزي نفسك من بكرا هتنزلي معايا الشركة 


وَجْد بدون ملامح: تمام

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

Back...

قدر بتعب: يابنتي اصحي بقي في واحده تنام يوم فرحها انا مش عايزه اعكنن عليكي ما تعصبنيش قومي احسن لك


حنين بنوم: يقدر بكره هتجوز بكره سيبيني بكره بكره اصحى وراح اتجوز على طول ما تقلقيش انت


قدر بصوت عالي: حنيييين قومي احسن لك


نهضت حنين بفزع: صحيت اهو


قدر: يلا قومي افطري عشان تبدائي تجهزي


نهضت حنين: حاضر يلعن الجواز علي اللي عاوز يتجوز


قدر: قومي ياختي اخلصي


...نهضت حنين وخرت وصدع صوت هاتف قدر معلنا وصول اتصال، عندما نظرت لاسم المتصل ابتسمة بخبث و ردة علي المتصل...


قدر: السلام عليكم 


المتصل: وعليكم السلام، ازيك يا قدر


قدر بخبث: بخير الحمدلله، ازيك انت يانهال


نهال: انا كويسه الحمدلله 


قدر: اوعي تنسي الفرح انهارده 


نهال: مانا اتصلت عشان اسالك لو محتجاني اجي اساعدك في حاجه 


قدر: لأ تسلمي مفيش اي حاجه 


نهال: تمام ماشي لو احتجتي اي حاجه كلميني 


قدر: اوك ماشي، انا هقفل عشان في حاجات لازم تخلص 


نهال: تمام ماشي اشوفك في الفرح مع السلامه 


قدر: سلام

.................................................................... 

*في ڤيلا الانصاري*


مراد بهدوء: خير يا هويام شايلة طاجن ستك ليه


هويام بضيق: البيه اللي اسمه سمير رايح فرح واحده معرفة قديمه اقول له اجي معاك قال لي لو جيتي مش هتسكتي وخايف تضربي العروسه، ليه كنت زومبي


مراد: لأ طبعاً الزومبي يزعل 


هويام بحنق: مرااااد حتى انت


مراد: اعملك ايه ده انت فضحتيه اخر مرة خرجتي فيها معاه ليه حق الراجل يخاف


هويام: ليه يعني انا كنت عملت ايه لكل ده


مراد: ياشيخه عاوزة تفهميني انك مش فاكره 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

Flash back...

...كان سمير و هويام يجلسان في احد الكافيهات...


سمير بابتسامة: ساعة ويجي ميعاد السينما 


هويام بحماس: هو انا ينفع اطلب طلب 


سمير بحب: طبعا ياروحي اللي انت عيزاه


هويام: عاوزة اركب عجل 


سمير بصدمه: نعم؟؟! 


هويام: عشان خاطري بالله عليك 


سمير: انت اتهبلتي يا هويام عيزانا بطولنا ده نركب عجل 


هويام: الاه! وفيها ايه يعني 


سمير: فيها كتير وانا مش موافق


(همت هويام لتتحدث لكنها رات فتاة تتجه نحو سمير وكانت غاية في الجمال


هويام نفسها اندهشت من جمالها) 


الفتاة باندهاش: مش معقول سمير


نهض سمير مسرعا: سندرا ازيك 


عانقته سندرا بإبتسامة: كويسة الحمدلله وحشتني اووي 


سمير بعفوية: وانت كمان والله 


هويام بغيرة: نعم ياخويا


سمير بتوتر: احب اعرفكم ببعض سندرا صديقتي من ايام الجامعه 


هويام بضيق: تشرفنا


سمير: هويام اا


قاطعته هويام: خطيبته


سندرا بدهشة: بقي سمير يخطب لا مش مصدقه 


نهضت هويام واقفة: ليه بقي ان شآء الله 


سندرا: اصلك مش فاهمه سمير كان اخر همه الجواز، صحيح يا سمير مني من اخر مره شوفتها وهي بتدور عليك وبتسال كل واحد فينا عليك


هويام بغيره: ومين مني دي كمان؟ 


سمير: دي...


سندرا مسبقاً: دي بنت كانت مصاحبة سمير ايام الجامعه ياما كنا بنقدي وقت عندها في البيت


هويام بغضب: لا انت زوتيها اووي تعالي بقي


هويام وهي تربحها ضربا: انت داخلة تتدلعي وتحضني وانا سكتالك بيت ايه اللي كنتو فيه يابت


سمير محاولة ابعادها: ياهويام مش كدا ابعدي بقي


هويام بعصبية: انت بزات متتكلمش يابتاع مني 


سندرا بصراخ: ابعدي يا متوحشة ابعدي 


هويام وتزداد عنف في ضربها لها: هبعد لما اموتك يا مهزقة 


سمير: هويام ابعدي بقي الناس اتلمت علينا


هويام بعصبية: ابعد عني

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

Back...

مراد: ده انت فرجتي عليه الكافيه كله وفي الاخر طلعو كانو بيذاكرو ويلعبو مع بعض هما وبقيت الشلة 


هويام بغيرة: وهي لما حضنته وقالتلو وحشتني والبيه قال لها وانت كمان كان ايه بيراجعو المنهج 


مراد: انت الكلام معاكي مفيش منه فايده 


هويام: هو انت وهو عليا 


(صدع صوت هاتف هويام معلنا وصول رساله) 


الرساله: الساعه 8اجي الاقيكي جاهزة لكن اقسم بالله لو لبسك معجبنيش مش هتيجي معايا. 


هويام بسعادة: هييييي انا طالعه اجهز اللبس وافق اني اروح معاه


مراد بابتسامة: طب يلا اجري


هويام: طياره 


(ذهبت هويام لتحضير ثيابها الذي سترتديها اليوم تحت نظرات مراد الحنونة والسعيدة لرؤية اخته سعيدة) 

.................................................................... 

*في ڤيلا الملك*


نهال: سيف انا جهزت لك البدله اللي هتروح بيها 


سيف بضيق: انا والله معرفش ايه لازمته مروحنا الفرح ده 


نهال: ياحبيبي قدر عزمتنا مينفعش منروحش


سيف: اووف ماشي روحي انت شوفي هتلبسي لميس ايه 


نهال: حاضر، ثواني وجاية


(همت نهال لتخرج خارج الغرفه لكنها وجدت لميس تدخل راكضة للغرفة وذهبت ل سيف) 


حملها سيف بحب ابوي: حبيبة بابي بتجري ليه 


لميس: جيت اشوف بابي قبل مايمشي


قبلها سيف من وچنتيها: بابي هياخد لميس ومامي ويخرجو


لميس بسعادة: هيييي انا بحبك اووي يا بابي


عانقها سيف بحب: وانا بموت فيكي ياقلب بابي 


نهال بحزن: يلا يا لميس عشان اطلعلك لبس 


لميس: هسال بابي سؤال واجي معاكي 


سيف بمرح: اممم وياترا ايه هو السؤال ده 


لميس ببراءة: انا كنت باتفرج على المسلسل مع الخدامه وجاء في المسلسل البطل عرف ان البنت اللي معه مش بنته راح رميها في الشارع والبنت ماتت السؤال هنا بقى يا بابي لو انا طلعت مش بنتك هتعمل ايه


نهال بتوتر: لميس ايه اللي انت بتقوليه ده 


عانق سيف لميس وقال:اول حاجه متتفرجيش علي الحاجات دي تاني انا بالنسبة للسؤال، اممممم...وقتها هقتل مامي هههه 


لميس: طب وانا


سيف: انت هتفضلي أميرتي الصغيرة و بنتي وحبيبة بابي علي طول 


نهال بتوتر وخوف: يلا يالميس عشان نجهز


لميس: حاضر يا مامي 


(ذهبت لميس مع نهال الذي كانت شاردة في كلمة سيف *وقتها هقتل مامي* زاد خوفها منه اذا علم بعلاقتها مع بلال) 

.................................................................... 

*في قصر قدر*


قدر: روح يا كيمو شوف خالتو خلصت ولا لسه


كريم: حاضر ياماما


(ذهب كريم ل حنين وصدع صوت هاتف قدر معلنا اتصال احدهم ومن غيره روميو ابتسمت واغلقت باب الغرفة وردت علي الهاتف) 


قدر بإبتسامة ومدعية الجدية: يانعم خير


روميو: يا صباح الورد ياقدري


قدر: عاوز ايه 


روميو: حبيت اعرف هتلبسي ايه انهارده 


قدر باستفهام: وانت يخصك في ايه 


روميو: طبعا يخصني اصلي جايبلك فستان علي ذوقكي


قدر: متشكرين مش عايزة منك حاجه


روميو: اوكي افتحي بقى كده زي الشاطره البلكونة هتلاقي علبه فيها الفستان البسيه انهارده لولا اني عارف انك عنيده كنت جبته الوان لكن ما تخافيش جبته لك اسود يلا ليله سعيده مع السلامه يا قلبي


(نظرت قدر الهاتف بصدمه واتجهت مسرعة بجهة التراس وفتحته وجدة صندوق علي الارض امسكت به وفتحته وصدمة من الفستان الذي بداخله فهو فستان بكل مستلزماته، وجدة ورقة فوق الحجاب الاتي مع الفستان فتحتها وقرائة مابها وتتجمع الدموع في عيونها) 


الرساله: قدري وعشقي وغرامي وحياتي وقلبي و وتيني، اتمنى يجي اليوم اللي اقف قدامك وانا بديكي الفستان بايدي وتبقي مراتي وبنتي وحبيبتي برضاكي من غير خوف من غير قلق واحنا مع بعض ورامين الماضي ورا ضهرنا ونكمل حياتنا ونتجوز ونجيب عشق...ايوة انا قررت اننا لما نتجوز ونخلف هنجيب عشق عارف انك مستغربة من الثقه الزايدة دي بس انا عندي امل في ربنا وفي حبي ليكي انك هتبقي ليا وليا لوحدي حتي لو بعد مية سنة انا هستناكي لحد ماتحسي ان انت كمان بتحبيني انا عارف اللي مريتي بيه مكنش سهل وصعب تثقي فيا بالسهولة دي لكن اوعدك اني هفضل موجود لحد ماتبقي معايا وتبقي مراتي قدام الدنيا دي كلها وامحي اللون الاسود ده خالص، ليلة سعيدة يا امبراطورة قلبي❤ العاشق المجنون: روميو زي مابتقولي


قدر بدموع: انا بجد مش قادره اصدق ان في حد بيحبني كدا واحد مستحمل عجرفتي وعصبيتي معاه لما بيكلمني وقابلني وهو عارف ان في واحد غيره لمسني ومخلفة ولسه متعلّق بيا ومش عاوز يسيبني وسايبني علي راحتي لحد مانسي اللي حصل ومستعد يستناني ويستحملني طول العمر...انا بجد مش مصدقه (مسحت دموعها وتحدثت بجدية) انا لازم اشوفه وادي لنفسي فرصة بس مش دلوقتي، لما اخلص انتقامي من سيف الاول وبعدها هفوق لنفسي ولحياتي وانسي كل حاجه(تابعت بجديه اكبر) مدام قدر الله يرحمها كانت دايما تقولي اللي بيحب بيعمل اي حاجه عشان اللي بيحبه حتي لو هيموت نفسه ويلغي هويته لحد موته وبيقدر اللي بيحبه وبيستحمل كل حاجه فيه بيتقبل عيوبه قبل مميزاته (ابتسمت بحب) و استاذ روميو اللي معرفش اسمه لحد دلوقتي مستحملني وراضي بيا مهما اتعصبت بيفضل هادي مهما زعقت بيعاملني كأني عيلة وغلطة ولا بيزعق فيا ولا بيغلط فيا (اختفت ابتسامتها وتابعت بكره) عكس سيف سيف كان يضربني ولو مضربش بيسمعني اسوء الكلام وعمره مستحملني عشان كدا انا هكمل انتقامي منه وارتاح (تابعت بعشق وخجل) وهعيش مع روميو وهنخلف عشق رغم اني عمري ماشفته لكن حاسه من نحيته بمشاعر متلخبطة هو انا صحيح حبيته. 

.................................................................... 

الساعة السابعة مساء 


(ارتدت قدر الفستان الذي ارسله لها روميو 



و وضعت ميكب رقيق للغاية واتجهت لكي تتفحص كريم وتتفحص حنين، ذهبت لغرفة كريم وجدته يرتدي بدلة زرقاء 



ويصفف شعره بطريق جميلة تسمرت قدر مكانها فكم كان يشبه سيف بدرجة كبيرة) 


كريم بسعادة: ايه رايك يا ماما حلو مش كدا 


قدر بابتسامة: زي القمر 


كريم: هروح اشوف حنون خلصت ولا لسة


مدت قدر يدها له: يلا بينا انا هاجي معاك 


(امسك كريم يد قدر واتجه نحو غرفة حنين، دلفو للغرفة و وجدو حنين واقفة وهي ترتدي فستانها الملكي وتدع ميكب سينبل 



نظرت لها قدر بسعادة وحنان اقتربت منها وعانقتها) 


قدر بسعادة: مبروك ياحبيبتي 


حنين بدموع: الله يبارك فيكي ياقدر


خبيرة التجميل: مدام قدر احنا خلصنا كل حاجه ناقص بس انها تحط تاج الفستان هي قالت عيزه حضرتك اللي تحطيه لها


قدر: هاتي التاج


خبيرة التجميل: اتفضلي


اخذت قدر منها التاج و وضعته فوق حجاب حنين: زي القمر، عقبال مايظبتوه عشان ميقعش اكون انا تممت علي العربية واعمل كام مكالمه اشوف امور القاعه 


حنين بابتسامة: ماشي

.........................................................................

*في ڤيلا الأنصاري*


مراد:يلا ياهويام سمير تحت


هويام بسعادة وهي تلتف حول نفسها: ايه رأيك في الفستان 



مراد بإبتسامة: زي القمر يلا بقي عشان متتاخريش


هويام: ماتيجي معانا 


مراد: اجي فين ياهبلة أنت هو كان فرح بنت خالتى وأنا معرفش يلا ياحبيبتي ربنا يهديكي


هويام: ماشي، يلا


…ذهبت هويام مع مراد وهبطو للاسفل وجدو سمير يقف بانتظارها وكان يرتدي بدلة جعلته وسيم…



سمير: ايه القمر ده 


هويام بخجل: ميرسي


مراد: ايه ياعم النحنوح انت وهي انا واقف


سمير بحمحمة: احم احم طب ماتيجي معانا يامراد 


مراد: لا ياخويا متشكرين انا تعبان من كتر الشغل وهطلع أنام 


هويام بخوف: طب اخليني معاك بدام انت تعبان 


مراد: هتقعدي معي تعملي لي ايه بقول لك هنام هنام ايه الطبله مش شغاله


سمير: لو جناب السلطانه خلصت ممكن نمشي علشان لسه هنروح على بيت العروسه


هويام باستغراب: ليه؟! 


سمير: يا بنتي ارحميني وأمشي وانت ساكته


هويام: حاضر 


سمير: سلام يامراد


مراد: مع السلامه خد بالك منها وياريت متتاخروش بره


سمير: من عيوني حاضر يلا بينا 


هويام بابتسامة: مع السلامه يا مراد 


مراد: مع السلامه ياحبيبتي 

………………………………………………………..... 

*في قصر قدر*


قدر: جاهزة يا حنين 


حنين بتوتر: قدر انا مش عاوزة اتجوز 


قدر بصدمه: نعم؟! 


حنين: مش عاوزة اسيبك واسيب كريم هقعد معاكم واللغي الفرح واعتذري ل سامر قولي له محصلش نصيب 


قدر بسخريه: انت جاية بعد كتب الكتاب والمعازيم في القاعه تقولي كدا يلا يا حنين الله يصلح حالنا وحالك 


حنين بتوتر: بس…


…قاطع حديثها دلوف كريم للغرفة…


كريم: ماما ابيه سمير تحت 


قدر بعدم تصديق: سمير مين؟ 


كريم ببراءة: ابيه سمير اللي كان مع ابيه سيف وطنط نهال و لميس


حنين بدهشة: ابيه سمير ايه اللي جابه


قدر بجدية: هنزل اشوف في ايه، خليك هنا ياكريم مع خالتو عقبال ماجي


كريم: حاضر يا ماما


…نزلت قدر للاسفل وجدة سمير يقف ومعه فتاة…


سمير بابتسامة: ازيك يا قدر عامله ايه 


قدر بابتسامة لم تصل لعينيها: بخير الحمد الله، ازيك ياقمر 


هويام ببرود: بخير 


سمير مسرعا: أعرفكم ببعض مدام قدر الاسواني معرفة قديمة لكن انا بعتبرها زي اختي بالضبط 


قدر: انا اختك فعلاً يا سمير كفاية وقفتك معايا زمان


سمير بابتسامة: ربنا يخليكي يا قدر، هويام الانصاري خطيبتي


قدر بسعادة: الف مبروك يا سمير انت متتخيلش انا فرحتلك قد ايه، مبروك يا هويام


هويام وقد ارتاحت لقدر: الله يبارك فيكي


سمير بحرج: طب قدر انا كنت جاي وعشمان في طلب يعني 


قدر بجدية: أطلب يا سمير انا اعمل اى حاجه انت تطلبها


سمير بجديه: بصراحه كدا انا عاوز اسلم انا حنين بايدي لعريسها


قدر بصدمه: انت بتتكلم بجد يا سمير 


سمير: ايوة طبعاً هي مش أختي زي ماهي أختك ولا ايه 


قدر بابتسامة: لا مش قصدي انا بس اتفاجئت انا هخلي حد ينادي عليها دي هتفرح اووي 


…جعلت قدر أحد العاملين بالقصر منادات حنين ودقائق واتت هي وكريم وسعدة عندما رأت سمير…


حنين بسعادة: أبيه سمير ازيك وحشتني 


سمير بمرح: كويس ياستي بس ايه ده والله وشوفتك بالفستان الابيض يام لسانين


حنين بضيق: يابيه سمير انهارده فرحي برستيجي بقي في الأرض 


سمير بضحك: برستيج ايه يا اوزعة انت يام لسانين ده انا ابيه سمير حتي 


قدر: انتو خناقتو مش بتخلص يلا العريس مستني في القاعه 


حنين بخضة: ينهار اسود يلا خلينا نمشي 


سمير: حنين انا اللي هسلمك لعريسك بايدي يعني بلاش جو الصدمات ده هناك في الفرح تمام


حنين بصدمه: بجد؟! 


هويام بمرح: ياحبيبتي هو مش لسة قايل بلاش جو صدمات يلا هتتاخري علي عريسك


سمير: هويام خطيبتي يا حنين 


حنين بسعادة: مبروك يا أبيه 


قدر بنفاذ صبر: الله يبارك فيكي ياختي يلا خلينا نخلص من الفرح ده


حنين: حاضر، عملتيلي اللي قولتلك عليه 


قدر بضيق: ايوة متخافيش مش هيبقي في صحافة ولا اعلام 


كريم بزهق: اووف بقي ماتخلصو ياجدعاان انا زهقت


قدر بتعب: والله يابني وانا


سمير: طب مايلا ياجماعة مستنين ايه


حنين: يلا


قدر بتنهيدة: يلا ربنا يعدي الليلة دي علي خير 

………………………………………………………….. 

*في قاعة الفرح*


(وصلو الي القاعه التي كانت فخمة بمعني الكلمة، وسلم سمير حنين لعريسها وجلس مع هويام علي أحد الطاولات بينما كانت قدر تستقبل المدعوين بإبتسامة صغيره، ولاحظت قدوم چيچي و معتز) 


چيچي بابتسامة: ازاي حضرتك يامدام قدر الف مبروك لحنين


قدر: الف مبروك ليكي يا چيچي ايه الفستان الجميل ده 



معتز بمرح:أهو كلمة الحق طلعت، ونبي قولي لها يامدام قدر عشان مش عاجبها ذوقي


قدر: ليه يعني ده حتي جميل


چيچي بضيق: بس الفستان اللي انا اختارتو احلي 


معتز: فستان ده ايه يام فستان ده قميص نوم


چيچي بضيق: يوووه


قدر: بس بس اهدو انتو الاتنين كل ده عشان فستان


معتز: طب مانا لابس البدلة اللي سيتك اختارتيها بدون نقاش



چيچي: بص انا مش هتكلم معاك لينا بيت يلمنا، مدام قدر نسين اقولك انى حامل 


قدر بسعادة: مبروك ياحبيبتي ربنا يكملك علي خير 


معتز: يارب، يلا يا چيچي نقعد عشان انت الواقفه كتيرر غلط عليكي 


چيچي بابتسامة: حاضر، بعد اذنك يامدام قدر 


قدر: اتفضلو


_عند حنين وسامر_


سامر بحب: مبروك ياقلبي 


حنين بخجل: الله يبارك فيك 


سامر باعجاب: الفستان تحفة عليكي 


حنين بابتسامة: ده عشان انت اللي مختاره، والبدلة بتاعتك باردو حلوة



سامر بشموخ: ياحبيبتي انا اللي محليها أصلاً


حنين بسخريه: ياشيخ تباً لتواضعك


سامر بصدمه: هو برعي هيطلع ولا ايه، لا ابوس ايدك متبوظيش الليلة دي ليلة العمر 


حنين بخجل: حاضر مش هبوظها بس مضايقنيش


سامر بحب: هو انا اقدر باردو

…………………………

_عند قدر_


(رفعت قدر نظرها وجدت سيف قادم ومعه نهال ولميس) 


نهال بابتسامة: ازيك يا قدر وحشتيني اووي 


قدر باشمئزاز منها نجحت في أخفائه: بخير الحمدلله


سيف بابتسامة خبيثة: مبروك ل حنين يامدام قدر 


قدر: الله يبارك فيك 


نهال: ايه القمر ده ياقدر الفستان تحفة ذوقك حلو اووي


قدر وهي تتذكر روميو بابتسامة: ميرسي، وانت كمان فستانك انت ولميس جميل والاجمل انهم شبه بعض 



نهال بابتسامة: ده ذوق سيف هو اللي اختارهم، بجد ذوقه بيعجبني وحلو اووي 


قدر بابتسامة أشبه للسخرية: هو فعلاً استاذ سيف ذوقه حلو في كل حاجه من اول بدلته اللي لابسها 



ليكي، بصراحه ياستاذ سيف احب اهنيك علي نهال زوجه جميله ومن عيلة محترمه وصيناك وصاينة شرفك بجد انا بهنيك من كل قلبي عليها، لان الزوجات المخلصات قلة في الزمن ده بقة كل واحدة و واحد بيخون التاني ومفهم اللي قدامه انه بيحبه فانا حقيقي بهنيك عليها وبهني نهال عليك، ولا ايه يانهال


نهال بتوتر: شكرا ياقدر…والف مبروك ل حنين


قدر بابتسامة: الله يبارك فيكى اتفضلو


(وقبل ان يخطو خطوة واحدة قاطعهم صوت حنين في المكرفون وهي واقفة على في منتصف القاعة والجميع ملتم حولها) 


حنين بحب ودموع تمنعها من النزول: انا بوجه كلامي لامي واختي وصحبتي قدر…أختي اللي علي طول كانت معايا ومسبتنيش بعد ما بابا وماما اتوفو فضلت مسنداني وتشتغل وتشقي وتتعب كتير عشان متخليش نفسي في حاجه حتي بعد ما…ماتجوزت مسبتنيش واجهنا مشاكل كتير ومعارك كتير لكن قدر كانت دايما بتقف في وش اي حاجه عشان تحميني لحد مانهاردة جوزتني ومتخلتش عني رغم ان واحده غيرها كانت سابتني وشافت حياتها وانا انهارده بقول لها…شكرا ياقدر…شكرا انك فضلتي معايا…شكرا انك متخليتيش عني…طول عمرك بتقوليلي ان انا بنتك رغم ان فرق السن بنا مش كبير…بس انهارده بنتك طالبة منك طلب صغير قبل ماتروح بيت تاني ممكن تغنيلي اغنيتي المفضلة اللي كنتي بتغنيهالي زمان عارفه انها مش مناسبة لفرح لكن انا نفسي اسمعك بتغنى زي زمان…ممكن ياقدر 


(ذهبت قدر لها وعانقتها وسط تصفيق المعازيم) 


قدر بابتسامة: من عيوني حاضر هغنيلك


(اخذت قدر من حنين الميكرفون ببعض التوتر بينما انقسم المعازيم لنصفين وهي في النصف بينهم نظرت ليمينها وجدة سمير وهويام وچيچي ومعتز يقفان بجانب بعض وعلى يسارها سيف ونهال ولميس وخلفها حنين وسامر وكريم، اشتعلت الموسيقى وشرعت في الغناء) 


∆جماعه ركزو في الاغنيه دي عشان فيها مداخلات كتير∆


قدر بغناء: How can I decide what's right?

When you're clouding up my mind

I can't win your losing fight

All the time

كيف يمكنني أن أقرر ما هو الصحيح؟

عندما تشوش ذهني

لا يمكنني الفوز في معركتك الخاسرة

طوال الوقت


Nor could I ever own what's mine

When you're always taking sides

But you won't take away my pride

No, not this time

Not this time

ولا يمكنني أن أمتلك ما هو ملكي

عندما تكون دائمًا متحيزًا

لكنك لن تأخذ كبريائي

لا ليس هذه المرة

ليس هذه المرة


How did we get here

When I used to know you so well?

How did we get here?

Well, I think I know

كيف وصلنا إلى هنا؟

عندما كنت أعرفك جيدا؟

كيف وصلنا إلى هنا؟

حسنًا ، أعتقد أنني أعلم


_ظل الجميع ينظر لها باعجاب ومن ضمنهم سيف الذي شعر للحظة انه حن لها، اقتربت قدر من نهال و وضعت يدها على كتفها وغنة بخبث مما جعل نهال تتوتر لانها شعرت كلمات الاغنية موجهة لها_


قدر بخبث:  The truth is hiding in your eyes

And it's hanging on your tongue

Just boiling in my blood

But you think that I can't see

الحقيقة تختبئ في عينيك

وهي معلقة على لسانك

فقط غلي دمي

ولكنك تعتقد أنني لا أستطيع أن أرى


_توجهت نحو سيف و وضعت يدها علي كتفه من الخلف مما اثار دهشة الجميع واثار غضب سيف من الكلمات الأغنية التي كانت تغنيها قدر بمكر شديد_


قدر بغناء قوي: 

What kind of man that you are

If you're a man at all

Well, I will figure this one out

On my own 


أي نوع من الرجال أنت

إذا كنت رجلاً على الإطلاق

حسنًا ، سأكتشف هذا

بمفردي


_تركته يستشيط غضبا واتجهت نحو حنين واكملت غناء_


قدر بغناء: (I'm screaming, I love you so)

On my own (but my thoughts you can't decode)

(أنا أصرخ ، أحبك جدا)

بمفردي (لكن أفكاري لا يمكنك فك تشفيرها)


(انتهت قدر من الغناء وانتهي الزفاف بعدها بفترة كبيرة وعندما جائت لحظة الوداع الذي لم تخلي من دموع حنين، وقد فاجئتهم قدر بطائرة هيلكوبتر تاخذهم ليقضون شهر العسل في فرنسا، ذهبت حنين وذهب كل فرداً الي بيته وبداهله غصة يحاول ابعادها) 

…………………………………………………....... 

*في قصر قدر*


(صعدت قدر وكريم لغرفته بدلت له ثيابه ونيمته وذهبت لغرفتها الذي يعمها الظلام لاينيرها الا ضوء القمر الساطع الازرق، جائت لكي تبدل ثيابها لكنها لاحظت الزي الابيض الذي ارسله ايها روميو امسكت به وشردة قليلا لكنها حزمت امرها بان ترتديه، ارتده بتردد لكنها ارتده بالنهاية نظرت لنفسها باعجاب واضح ثم امسكت هاتفها لكي تهاتف روميو)



تكتب قدر رسالة: مبعتش انهارده يعني يا روميو 


دقائق وجائها الرد: هو انا اقدر يا قلبي انا حبيت اسيبك ترتاحي من دوشة وغناء الفرحة


كتبت قدر بصدمه: هو انت جيت؟ 


روميو: جيت و سمعتك وانت بتغني وكان هاين عليا اخدك من الناس اللي عماله تبص عليكي واولهم سيف مهران اللي انا زعلان منك انك حطيتي ايدك علي كتفه


قدر بصدمه أكبر: على كده انت كنت موجود من بدري بقى


روميو: يا حبيبتي انا ماشي وراكي من قدام القصر لحد الفرح


قدر: ازاي محستش ان حد ماشي ورايا


روميو: وهي كانت جوليت حست بروميو لما طلع لها على الشجر


قدر كتبت بابتسامة: لأ، المهم كنت عوزاك في موضوع 


روميو: قولي ياقلبي


قدر تكتب بحرج: بص انا هرد عليك بطريقتك


روميو: ازاي ده مش فاهم 


قدر وهي تكتب بحب: عآلمـيـﮯ گلهہ‏‏ يـﮯقع بيـﮯن ذرآعيـﮯگ

آجد رآحتيـﮯ آيـﮯنمـآ تگون آنت

شـمـع‏‏هہ آلحب مـشـتعل‏‏هہ بيـﮯنيـﮯ وبيـﮯنگ

آمـل آلآ تنطـفئ هہ‏‏ذهہ‏‏ آلشـمـع‏‏هہ‏‏ آبدآً

آنت رغبتيـﮯ وآنآ مـحبوبتگ

آنت شـعريـﮯ وآنآ آلحآنگ


روميو: قولي لي ان اللي فهمته صح وانا هتلاقيني قدامك حالا بالابيض اللي تجنني فيه ده 


قدر بصدمة: انت عرفت منين اني لبست الأبيض 


روميو: بزمتك ده وقته ردي عليا اللي انا فهمته صح 


قدر بحب: صح


…وجدت قدر انه اغلق الشات فجئة شعرت بالدماء تنسحب منها، لكن قاطع شرودها وصول اتصال، غيرت تعابير وجهها للجدية وردت على الهاتف…


قدر بجدية: خد العينة؟


المتصل: ايوة ياهانم خدها من البنت وسيف بيه انهاردة في الفرح من غير مايحسو، وبلال كان سهران في كباريه وكان سكران اخدنا منه العينة من غير مايحس


قدر بابتسامة انتصار: النتيجة تجيلي بأسرع وقت


المتصل: أمرك يا هانم


_اغلقت قدر الهاتف بانتصار واخذت تفكر فيما سيحدث بعد ظهور النتيجة، قاطع تفكيرها رسالة من روميو_


روميو: قافلة البلكونة بالقفل ليه 


قدر بصدمه: نعم؟! 


روميو: كنت عاوز ادخل اعمل لك مفاجاه لكن البلكونه مقفوله بالقفل


قدر بصدمه: انت بره في البلكونه


روميو: ايوه هتسيبيني واقف كثير


…اتجهت قدر مسرعة نحو البلكونة لكنها لم ترا احد من خلال الزجاج فتحت البلكونة ودلفت للداخل، شهقت فجئة عندما شعرت بيد جزبتها من خصرها واخرجتها للغرفة وظل محاوط خصرها بيده، كانت قدر مغمضة العينين من الخضه رغم انها تعرف انه اكيد روميو كانت تشعر بجسده اللذي يلامس جسدها ويده الذي تحاوط خصرها، كم كانت قريبة منه جداً شعرت به يزيح شعرها من علي وجهها وتكلم…


روميو: بحبك ياقدري و إمبراطورة قلبي ❤


…فتحت قدر عيونها عندما شعرت ان الصوت مئلوف عليها، ففتحت عيونها بصدمة…


قدر بصدمه: أنت…؟! 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ النــــــهايــــــــة

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-