أخر الاخبار

رواية العشق الأبدي2 (توأم روحي) بقلم لبنى دراز الفصل السابع

رواية العشق الأبدي

رواية العشق الأبدي2 (توأم روحي) بقلم لبنى دراز الفصل السابع




رواية العشق الأبدي2 (توأم روحي) بقلم لبنى دراز


 الفصل السابع


#العشق_الأبدي2(#توأم_روحي)

🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿

حين يشتد الوجع، ويتصاعد الألم، ليس هناك علاج فوري و فعال مثل وصفة الصبر لتهدأ النفس وتعود إلى طبيعتها.


توأم روحي بقلمى✍️________لبنى دراز

ڤيلا البوص

فـ ڤيلا أشبه بالقلعة بسبب سورها العالى جدا و كمية الحراسة اللى عليها
و أبراج المراقبة اللى محاوطة سور و سطح الڤيلا قاعد فـ أوضة المكتب  ع كرسيه ورا مكتبه و ماسك عصاية لها راس تعبان من دهب و ع كتفه واقف  صقر و إضاءة خافتة جدا .. شارد فـ حاجة معينة و قطـ ـع شروده خبط ع الباب
  
البوص::لف بـ كرسيه و أدى ضهره لـ الباب لما سمع الخبط و أذن بالدخول .. عايز ايه ؟؟؟؟

أدريان:: المهمة اتنفذت بوص

البوص:: بص لـ الفراغ قدامه .. مهمة ايه اللى اتنفذت أدريان ؟!!

أدريان:: بتوضيح .. حلم الرشيدي بوص أتقبض عليها

البوص:: خبط بعصايته فـ الأرض بغـ ـضب .. أدريااااااان حلم الرشيدي ما قعدتش ساااااااااعة واحدة فـ الزنزانة و خررررررجت بكفاااااالة أدرياااان تقدر تقول لى البهاااااايم اللى بعتهم عشان ينفذوا المهمة دى نفذوها أزااااااااي

أدريان:: بخوف و توتر .. نفذوا كل اللى حضرتك قولت عليه بوص بالحرف الواحد

البوص:: بغـ ـضب أكبر .. لو كان اللى قولت عليه اتنفذ بالحرف الواحد كان زمانها مسجوووونة أدريااااااان مش حرة 

أدريان:: ما هى خرجت ع ذمة القضية بوص و الأدلة كلها ضدها و مش هتعرف تثبت برائتها يعنى هترجع تانى قريب

البوص:: خبط بعصايته مرة تانية خبطة قوية .. غبي أدريان غبببييييي أنت مش عااااارف هى تبقى ميييين  و جوزها مييييين  و أكيد مش هيسكت .. و بكلمة منه قدر يكتم ع الموضوع و كماااااان يطلعها منها بسهووووولة

أدريان:: تحب نخلص منها بوص ؟؟

البوص:: هتعيش غبي و تمـ ـوت غبي أدريان .. المـ ـوت راحة ليها و أنا مش عايزها مرتاحة أبدا أنت فااااااهم

أدريان:: أوامرك بوص  أؤمر و علينا التنفيذ 

البوص:: الخبر اللى أتكتم عليييه ينتشر ع الميديا صورتها و هى مقبووووض عليهاااااا و الفيديوهات اللى أتصورت لها من رجالتنا عايزها فـ خلال نص سااااعة تبقى تريند فااااااهم أدرياااان 
عايز العيار اللى ما صبهاش يعمل لها دوشة و بلبلة حواليها 

أدريان:: تمام بوص أعتبره حصل .. و بتوتر .. بس فى حاجة تانية حصلت

البوص:: حاجة ايه تانى أخلص ؟؟

أدريان:: أبنها ظابط المخابرات 

اابوص:: ماله ؟؟

أدريان:: مصدق انها صاحبة الصفقة فعلا و كرهها جدا و مش طايقها و كمان أهمل شغله و بقى من رواد الملاهى الليلية ع طول سهر و شرب و بنات و ..... 

البوص:: ضحك بـ شر هاهاهاهاها
أهو ده بقى بداية الأنتـ ـقام الحقيقى
بس ده لو كان كرهها فعلا  

أدريان:: بعدم فهم .. أنا مش فاهم حاجة بوص

البوص:: و انت من أمتى بتفهم أدريان .. أنت لو كنت بتفهم كان بقالك شأن كبير فـ المنظمة 

أدريان:: ينفع تفهّمنى بوص ؟؟

البوص:: لما تحب تنـ ـتقم من حد أدريان لازم تبقى عارف نقطة ضعفه و تلعب عليها و تبقى عارف أن اللى يدمره نظرة احتقار و كره من أقرب حد ليه 

أدريان:: ممكن أفهم هتعمل ايه ؟؟

البوص:: ضحك بـ شر هاهاهاهاهاهاها .. مش أنا اللى هعمل أدريان و من بين أسنانه أبنها هو اللى هيعمل .. أحمد المنصورى هو الـ ـسلا ح اللى هنستخدمه ضد حلم الرشيدي

أدريان:: برضوا مش فاهم هتستخدمه أزاى بوص

البوص:: عشان غبي أدريان .. أحمد دلوقتي صورة أمه اللى شايفها قدامه أتهزت جواه خلااااص و مكانتها عنده بح أتبخرت و طارت فـ الهوا و حلم الرشيدي مثال الشرف و ألامانة طلعت فـ نظر أبنها ست قـ ـاتلة و بتتاجر بأرواح الغلابة و مش بس كدا ده فارس باشا كمان بيساعدها و كتم ع الخبر عشانها فـ الوقت ده أبنهم الغالى عرف أن كل اللى أتربى عليه ده وهم .. ساعتها بقى هو اللى هيقف قصادهم و يعمل كل اللى إحنا عايزينه و إحنا بنتفرج من بعيد لبعيد و الأنتـ ـقام هيبقى أقوى و أشد مما تخيلنا هاهاهاهاهاهاهاهاها

أدريان:: سقف بإيديه .. براڤوا بوص بجد أبهرتنى 

البوص:: قام وقف و مازال ضهره لـ أدريان .. ده أول الطريق لسة اللى جاى تقيل و بشرود  .. أنا هخليهم يترجونى أرحمهم من اللى هعمله فيهم

أدريان:: لأ أفهم بقى ناوى ع إيه تانى بوص ؟؟؟

البوص:: بنفس شروده .. ناوى أسوّء سمعتهم هخليهم فـ نظر الكل مجـ ـرمين .. هخليهم يوطوا راسهم اللى رافعينها فـ السما دى .. هخليهم يركعوا تحت رجلى يطلبوا مني أخلص عليهم و أمـ ـوتهم من كتر العذاب اللى هيشوفوه ع إيدى

أدريان:: بأنبهار .. أستاذ و رئيس قسم بوص دماغك شغالة ما بتنامش .. الدماغ الجبارة دى اللى يقف قصادها يبقى حكم ع نفسه بالمـ ـوت

البوص:: بهدوء قـ ـاتل .. بالظبط كدا أدريان و لو ما بطلتش رغى كتير و نفذت اللى بأمرك بيه بالحرف الواحد أوعدك هفصل رأسك عن جسمك و أرميك لـ كـ ـلابى زى الصقر ده كدا و فجأة ساب العصاية من إيده و مسك رقبة الصقر لفها بسرعة كـ ـسرها و حدفه من الشباك لـ كـ ـلابه ياكلوه

أدريان:: حط إيده ع رقبته و هو بيبلع ريقه بتوتر و خوف .. حـ حـ حاضر بوص كل اللى هتأمر بيه و تطلبه هيتنفذ بالحرف 

البوص:: مسك عصايته تانى و هو ع نفس وضعه .. شاطر أدريان أحبك كدا و أنت بتسمع الكلام .. أسمع بقى اللى هقوله ده و ركز فيه كويس اوى عايزك تعمل (......) 

أدريان:: حاضر بوص .. تحب أبدأ امتى 

البوص:: حالا أدريان أبدء التنفيذ حالا 

أدريان:: خرج من المكتب و موجة خوف و رعب ملأت قلبه و بالفعل أبتدا ينفذ أوامر البوص بالحرف الواحد خوفاً منه

 عند البوص 

البوص:: بعد ما خرج أدريان من مكتبه لف كرسيه و قاعد شارد فـ حلم و فارس و فجأة قام وقف و خرج من ورا مكتبه حرك صورة متعلقة ع الحيط و داس ع لوحة كلها أزرار بأرقام معينة وبعدها زق المكتبة اللى فـ الأوضة و ظهر وراها أوضة تانية فيها سرير و كمود فقط و لما دخلها  راح ناحية برواز فيه صورة حلم و فارس و ولادهم الأربعة  و مسك الخنجر اللى كان موجود ع الكمود و حدفه فـ نص دماغ أحمد و قال لنفسه أحمد خلاص بقى تحت إيدى هلاعبكم بيه و بمجرد ماينفذ الخطة اللى رسمتهاله هأقدملكم راسه هدية .. و مسك خنجر تانى و حدفه فـ قلب حور و بـ شر من بين أسنانه قال أما بقى حبيبة قلب أبوها دى ليها ترتيب تانى خااااالص لااااازم أحـ ـرق قلبكم عليها بدل المرة 100 أما جاسر ده هخليكم تلموا اعضائه من كل خرابة شوية و تسنيم بعد ما عمل عليها حرف( X ) دى بقى نهايتها قربت الدور عليها خلاص .. وعد منى يا حلم بعد ما أحـ ـرق قلبك ع عيالك و جوزك هدفنك صاحية هاهاهاهاهاهاهاهاها .. و قعد ع السرير و عينيه ع البرواز بتركيز شديد لغاية ما غلبه النوم و هو فـ مكانه

_________________________

ڤيلا فارس 

بعد مرور اسبوع من القبض ع حلم انتشر خبر القبض عليها ع النت و فارس عرف و قدر يمنع أنتشاره بصورة أكبر و لم الفيديوهات و الصور كلها اللى نزلت و عرف الجهة اللى شيرت الخبر وتم القبض عليهم .. و فـ يوم حلم و فارس قاعدين فـ الليڤنج بعد ما رجعوا من شغلهم  مع بناتهم حور و تسنيم و معاهم روڤان و فجأة شافوا

أحمد:: داخل و معاه بنت شكلها و لبسها غريب جدا و حاطط دراعه ع كتفها و سكرانين و بتريقة و هو بيتطوح .. مسااااء الخييييير ع أحسن ناس تقـ ـتل القـ ـتيييل و تمشى فـ جنازته ههههههههههههه

فارس:: بغـ ـضب .. هى حصلت يا محترررم تجيب بناااات البيت كمااااان مش كفاااااية القرررف اللى بتطفحه و سهرك طول الليل مع الصيّـ ـع فى الكباريهات كمان هتجيب الأشكال الزبالة دى البيت قصاد أخواتك البنات

أحمد:: ع نفس وضعه .. أهدى ع نفسك كدا يا باشا الاشكال الزبالة اللى بتتكلم عنها دى أنضف من نااااس كتير بيمثلوا الشرف و الأمانة ع الاقل هما ناس واضحين مش بيمثلوا انهم شرفاء و هما خاينين للأمانة 

فارس:: لسة هيرد شاف 

روڤان:: بدموع قربت من أحمد .. مين دى يا أحمد 

أحمد:: بلا مبالاة .. حبيبتى الجديدة 

روڤان:: بصدمة .. حبيبتك ؟! و أنا ؟ نسيتنى يا أحمد

أحمد:: ببرود .. أه نسيتك أصلك شبه عمتك كئيبة انما سالى فرفوشة كدا و هتعرف تدلعنى و لـ البنت اللى معاه بغمزة .. مش كدا يا مزتى هههههههههه

سالى:: بمياصة و دلع .. كدا يا بيبى ههههههههههههه

روڤان:: بوجع و كـ ـسرة .. هونت عليك يا أحمد تكـ ـسرنى بالشكل ده .. قدرت تعمل فيا كدا أزاى يا أبن عمتى قولّى قدرت تعملها ازاى و تنسانى بسهولة كدا

أحمد:: و هو بيتطوح ساب سالى و قرب من روڤان أحنا فيها يا بنت خالى إيه رأيك أخليها تمشى و تطلعى أنتى معايا أوضتى بدالها و بغمزة .. و نقضى ليلتنا سوا ها قولتى ايه 

حلم:: قامت بغـ ـضب ضـ ـربته قلم بكل قوتها .. أنا ماكنتش أتوقع انك بالحقااااااارة دى 

روڤان:: بوجع .. قد كدا شايفنى رخيصة يا أحمد للدرجة دى و بقوة رغم وجعها .. لاااا يا حضرة الظابط العنوان غلط روڤان الرشيدى أكبر  بكتير من تفكيرك القذر ده و أنضف من الزبالة اللى انت بقيت منهم و هزت راسها بألم يا خسارة يا أحمد يا خسااااارة و شدت شنتطها و خرجت جرى من الڤيلا و دموعها مغرقة وشها

حلم:: بوجع.. لـ بناتها بسرعة يا بنات أجروا وراها ما تخلوهاش تمشي بحالتها دى 

فارس:: بغـ ـضب أكبر لـ أحمد أخررررج برة البيت ده و ماترجعهوش تانى  من النهاردة لا أنت أبنى و لا أعرفك و بيشاور بإيده ع باب الڤيلا  برررراااااا

أحمد:: بتريقة .. يعنى بتطردنى من الجنة ياخي .. خارج يا باشا ماتقلقش
مش قاعدلكم فيها و لـ سالى يلا يا بيبى ليكى نصيب نقضى الليلة عندك و لسة هيخرج  

حلم:: بغـ ـضب أكبر .. أستنى عندك 

أحمد:: وقف من غير ما يبصلها و لا حتى أتكلم 

حلم:: أنا صبرت عليك كتير و قولت أبنى صغير و مصدوم ما قدرش يتحمل اللى سمعه و اللى شافه ع النت .. وجعتنى لما صدقت أنى مجرمة و سامحتك و قولت مسيره يعرف الحقيقة و بقوة .. لكن توصل بيك الوقاحة أنك تجرح روڤان بالشكل ده توصل بيك القذارة أنك تجيب واحدة من الشاااااارع و تدخلها البييييت من غير ما ترااااعى مشاعر أخواتك البنات ده اللى مش هسمح بيه ابدا يا أحمد فااااااهم .. مش هسمح أبدا أنك تجرح روڤان و تجرح أخواتك بتصرفاتك دى مش هسمحلك تعمل حاجة تترد فـ بناتى بعد كدا انت فاهم 

أحمد:: و هو ع نفس وضعه مديلها ضهره .. مش جوزك أتبرا مني و طردنى من البيت خايفة ع بناتك ليه بقى من عمايلى 

فارس:: لـ حلم سيبيه يمشى يا حلم خلاص مالوش لازمة الكلام و عينيه ع أحمد .. أنا أعتبرته مـ ـات و أنتى كمان أعتبريه كدا أحمد أبننا مـ ـات أما ده واحد تانى أحنا ما نعرفهوش

أحمد:: غمض عينيه بوجع و هو بيسمع كلام فارس و بمجرد ما خلص كلامه خرج جرى من الڤيلا تحت نظرات حلم و فارس و دموعهم اللى نازلة ع أبن عمرهم اللى أتغير بين يوم و ليلة 

حلم:: بدموع .. أنا مش عارفة عملت إيه فـ دنيتى عشان يكون ده جزائى يا فارس 

فارس:: خدها فـ حضنه .. ده أبتلاء من ربنا و أختبار يا حبيبتى و أحنا قده أن شاء الله و هنعدى منه و أحمد مسيره يفوق و يعرف الحقيقة أدعيله أنتى بس و ان شاء الله ربنا ينور بصيرته 

و بالفعل بعد فترة كالعادة قدر فارس يحتوى حلم و يطلعها من حالتها الصعبة اللى كانت فيها بسبب أحمد

_________________________

فـ المزرعة فـ نفس الوقت
بيت حازم


قاعدة ألاء هى و حازم فـ الليڤنج بعد ما خلصوا شغلهم فـ المزرعة و مستنيين عامر و عمر لما يرجعوا من شغلهم و فجأة 

الاء:: رن موبايلها و ردت .. الو السلام عليكم 

هاجر:: بمرح اولااااااق وحشتينى يا لؤة عاملة ايه

ألاء:: بسعادة جوجو وحشتينى يا بنتى فينك ليا كتير ما سمعتش صوتك

هاجر:: مشاغل بقى يا لؤة انتى عارفة
المهم طمنينى عليكى و الواد زوما عامل ايه 

الاء:: قاعد جنبى أهو استنى افتح الاسبيكر و لـ حازم هاجر بتسأل عليك

حازم:: بسعادة .. أزيك يا بت يا هاجر عاملة ايه و دكتور أمجد عامل ايه 

هاجر:: بأعتراض .. ايه بت دى يا أستاذ اسمى الاستاذة حرم الدكتور أمجد هاجر هانم

الاء:: يا شيخة اتنيلى  قال هاجر هانم قال 

حازم:: لـ هاجر .. الاستاذة حرم الدكتور ايه يا بت انتى .. نسيتى أيام ما كنا بنجرى وراكى لما كنتى بتخـ ـطفى ساندويتشاتنا و تطلعى تجرى

هاجر:: كانت أيام بقى يا زوما المهم بقى انتوا عندكم فطير زى بتاع فاطمة كدا و لا لأ 

الاء:: عندنا فاطمة نفسها ياختى بتسألى ليه

هاجر:: أصلى حكيت للعيال عن جماله و طعامته و نفسهم يدوقوه قولت أجيبهم و أجى ناخد كام يوم كدا عندكم فـ المزرعة

حازم:: بأندهاش .. أنتوا رجعتوا مصر أمتى يا هاجر 

هاجر:: لسة ما رجعناش بس هننزل قريب يا حازم  هنقعد كام يوم كدا زيارة صغيرة و هنرجع تانى و قولت أستغل الفرصة و أجى أشوفكم و أشوف البت حلم أصلها وحشتنى هى كمان أخبارها ايه 

الاء:: بحزن .. ربنا معاها يا هاجر أدعيلها 

هاجر:: بخضة .. مالها يا الاء فيها ايه طمنينى اوعى تكون عيانة و لا جرالها حاجة

حازم:: لما تيجى يا هاجر هنحكيلك كل حاجة الكلام فـ الفون مش هينفع 

هاجر:: قلقتنى يا حازم حلم مالها فيها 

الاء:: حلم واقعة فـ مشكلة كبيرة ممكن تعرضها للسجن يا هاجر

هاجر:: بخضة .. أيييه !! انتى بتقولى ايييييه مشكلة ايه دى اللى تعرض حلم للسجن 

حازم:: بتنهيدة حزن .. لما تيجى يا هاجر قولت هتعرفى كل حاجة .. يلا سلام و قفل المكالمة و إدى الفون لـ ألاء و بعد شوية دخلوا عامر و عمر بدوشتهم المعتادة 

عامر:: بغُنى مسا الخير و السعادة ع السكر الزيادة 

عمر:: بيكمل بغُنى و اللى يشربها سادة مالوش مكان هنا و كمل معاه عامر .. ولااااااا و لا جوا قلبنا 

الاء:: بسعادة .. حمد الله ع السلامة يا حبايبى 

حازم:: بتريقة لـ الاء دول تقولى لهم حمد الله ع السلامة يا قرودى حمد الله ع السلامة يا ابتلائتى اى حاجة غير حبايبى دى خالص

عامر:: نط قعد جنب حازم .. ليه بس كدا يا زوما و انا اللى كنت جايبلك حاجة حلوة اسفوخس ع كدا يا جدع

عمر:: قعد جنب الاء و لـ حازم قول انك غيران يا زومى عشان لؤلؤتى بتحبنا أكتر منك 

حازم:: برفعة حاجب لؤلؤة مين اللى تحبكم أكتر منى ده انتوا تبقوا بتحلموا ياض منك ليه قال تحبكم أكتر قال ده انا الأصل ياض انت و هو 
و لـ الاء قوليلهم ياختى

الاء:: بضحك .. طبعا يا حبيبى  لولا وجودك فـ حياتى ما كانش بقى عندنا عامر و عمر 

عمر:: بتذمر .. يعنى زوما باشا بيغير عليكى مننا هو مش كفاية عليه الست حلم بنته و بنتها القردة الصغننة دى

حازم:: لـ عمر اتجدعن يا فالح انت كمان و أتجوز و هاتلى أحفاد زي أختك و حل عن لؤلؤتى 

عمر:: لاااا يا باشا انا مبسوط كدا انا مرتاح كدا 

عامر:: السنجلة چنتلة يا أبا الحاج قال جواز قال 

حازم:: لـ ولاده يا خايب منك ليه الجواز ده نعمة .. تخيل كدا تبقى راجع من شغلك تلاقى اللى تعملك لقمة حلوة و تطبطب عليك و تنسيك تعب يومك و ...... 

عامر:: بمرح .. أه و لاقيت الفرهدة لاقيت المرمطة و الشحططة 

عمر:: بيكمل .. الطبطبة دى ما جاتش خاااااالص 

الاء:: بنفاذ صبر لـ ولادها .. بقولكم ايه أطلعوا غيروا هدومكم ع ما الغدا يجهز يلا 

عامر و عمر:: باسوا الاء من خدها و طلعوا يجروا ع أوضتهم 
و فعلا بعد شوية نزلوا و قعدوا مع حازم و الاء و اتغدوا و الوقت كان كله ضحك و هزار و سعادة 

_________________________

ڤيلا هشام الرشيدي
أوضة روڤان

رجعت روڤان من عند حلم طلعت جرى ع اوضتها من غير ما تكلم حد و دموعها ع خدها و قعدت ع سريرها و رجعت بذاكرتها لـ أول مرة أعترف لها أحمد بحبه يوم ما أتخانق مع ياسين بسبب حور

"فلاش باك"

روڤان:: و هى بتتمشى فـ الجنينة مع البنات شافت أحمد و جريت عليه و بلهفة .. أنت كويس يا أحمد 

أحمد:: بأبتسامة حب .. دلوقتي بس بقيت كويس يا روڤى 

روڤان:: طيب فى حاجة بتوجعك تعالى ندخل لـ عمو أدهم او طنط أمل نطمن عليك

أحمد:: صدقينى أنا كويس و مافيش حاجة بتوجعنى غير حاجة واحدة بس يا روڤى و علاجها مش عند عمو أدهم و لا عند أى دكتور 

روڤان:: بعدم فهم .. مش فاهمة حاجة ايه دى اللى بتوجعك و مالهاش علاج عند الدكاترة

أحمد:: بص فـ عينيها و بهمس .. قلبى 

روڤان:: أتوترت من نظراته .. مـ مـ ماهو فى دكتور قلب ممكن تروحله 

أحمد:: قرب منها و بنفس الهمس علاج قلبى عندك أنتى يا روڤى 

روڤان:: بتوتر .. أأأأنا ؟

أحمد:: مسك إيدها أيوا أنتى يا روڤى أنا بحبك 

روڤان:: بخجل و صوت مهزوز شدت إيدها من إيده .. بتحبنى أنا يا أحمد

أحمد:: أيوا يا روڤان بحبك و بعشقك كمان من زمان و ماكنتش ناوى أتكلم دلوقتي خالص كنت مستنى لما نخلص دراسة الاول

روڤان:: طيب و ايه اللى حصل خلاك تتكلم دلوقتي

أحمد:: خوفك و لهفتك عليا اللى شوفتهم فـ عيونك دلوقتي شجعونى أتكلم و أقول كل اللى جوايا .. روڤى قوليلى أن أحساسى صح و أن لهفتك دى عشان بتحبينى زى ما أنا بحبك

روڤان:: هزت دماغها بخجل و بصت للأرض 

أحمد:: بسعادة .. عايز أسمعها منك يا روڤى 

روڤان:: بنفس خجلها .. وانا كمان بحبك يا أحمد

أحمد:: يااااااااااه أخيرا نطقتيها و سمعتها منك 

"عودة للوقت الحالى"

روڤان:: بأنهيار .. ليه تعمل فيا كدا ليييييه يا أحمد بقى بعد السنييين دى كلها تبيعنى و تبيع قلبى اللى كبر و أتربى ع حبك لييييه .. و بعد شوية سمعت خبط ع الباب .. بصريخ .. مش عاااااايزة اشوووف حد سيبونى فـ حااااالى بقى عايزين منى اييييه

فتنة:: فتحت الباب بخضة .. مالك يا حبيبتى ؟!! فيكى ايه يا نور عيني

روڤان:: اترمت فـ حضنها بـ وجع .. أحمد يا مامى أتغير مابقاش يحبنى باعنى و غدر بيا و حب واحدة تانية 

فتنة:: بذهول .. حب واحدة تانية أزاى !! يمكن أنتى غلطانة يا حبيبتى و لا فى حد وقع بينكم ماتصدقيش يا بنتى اى حاجة تتقال لك

روڤان:: بوجع ماحدش قال يا مامى انا شوفته بعينى 

فتنة:: شوفتيه بعينك أزاى بس يا روڤى و شوفتيه فين يا حبيبتي

روڤان:: شوفته عند عمتو فـ الڤيلا جاى سكران و جايبها معاه و داخل بيها حاضنها و لما سألته مين دى تصورى يا مامى بيقول لى بكل بجاحة دى حبيبتى الجديدة

فتنة:: بعدم تصديق .. أحمد يعمل كدا انا مش مصدقة يا روڤى لأ مش ممكن مستحيل أحمد يعمل كدا أبدا 

روڤان:: بدموع الوجع .. مش بقول لك أحمد أتغير ما بقاش أحمد اللى نعرفه بقى واحد تانى خالص يا مامى  

فتنة:: ضمت روڤان لـ حضنها .. أهدي يا حبيبتي و انسيه و بكرة ربنا يعوضك خير ان شاء الله يا نور عيني

روڤان:: قلبى واجعنى أوى يا مامى مش قادرة أخد نفسي 

فتنة:: سلامتك يا قلبى بعد الشر عنك من وجع القلب يا روڤى .. بقولك ايه رأيك أحنا نسافر كام يوم عند خالك سمير نغير جو لغاية ما تهدي ؟؟

روڤان:: ياريت يا مامى بجد نفسي أبعد عن هنا بأى طريقة

فتنة:: خلاص يا حبيبتي نقول لـ بابا و نسافر ان شاء الله

روڤان:: بس بابى و سامر مش هيقدروا يسافروا معانا عشان قضية عمتو 

فتنة:: ما تقلقيش هنسافر أحنا و لما تخلص القضية يبقوا يحصلونا براحتهم اوك 

روڤان:: بأبتسامة حزينة .. أوك يا مامى اللى حضرتك تشوفيه

و بالفعل بعد كام يوم سافرت روڤان مع فتنة عند خالها سمير اللى ساب السويس و مصر كلها و هاجر أمريكا 
واشتغل فـ أكبر الجامعات الأمريكية

_________________________

فـ النادى 

اتجمع شباب و بنات العيلة كلهم فـ النادى بأستثناء أحمد و روڤان و قاعدين بيفكروا فـ حل يقدروا يوصلوا من خلاله لبراءة حلم 

فارس أدهم:: بجدية لـ سامر  .. انت حققت فـ القضية مع كل اللى ليهم علاقة ما قدرتش توصل لـ أى معلومة حتى لو صغيرة يا سامر ؟

سامر:: للاسف يا فارس ما حدش من كل اللى اتحقق معاهم عنده أى معلومة تفيدنى 

ياسين:: بقلق .. الوقت بيجرى يا سامر و أحنا مش عارفين نوصل للى عمل كدا

جاسر:: بعصبية خبط بـ إيده الاتنين ع الترابيزة .. ااااه لو أعرف هو مييين مش هارحمه 

لوچين:: بتوتر .. ممكن تهدى يا جاسر شوية عشان خاطرى 

فارس أدهم:: برفعة حاجب لـ أخته .. و أيه كمان يا نحنوحة 

لوچين:: الله فى ايه فارس هو انا اتكلمت 

جاسر:: لـ فارس فى ايه يا عم انت مش بنت عمى و قلقانة عليا 

علا:: ضيقت عينيها اوى لـ جاسر .. يا راااااجل بجد 

حور:: بدموع لـ سامر أرجوك يا سامر شوف حل عشان خاطرى انت عارف أن مامى مش ممكن تعمل حاجة زى كدا أبدا 

سامر:: ما تقلقيش يا حور صدقينى انا مش ساكت و بعمل تحرياتى عن الاتنين اللى مضوا العقود مع عمتو و أكيد هلاقيهم 

تسنيم:: قاعدة وسطهم و سرحانة مش معاهم خالص 

أدم:: أنتبه لها .. مالك يا توتا ساكتة ليه و مش معانا خالص

تسنيم:: فاقت من شرودها و لـ أدم .. ها كنت بتقول حاجة يا أدم

شادى:: بتريقة يااااااه ده أنتى مش هنا بقى شكلك مسافرة بعيد يا ماما .. أرجعى يا حبيبتى خليكى معانا 

تسنيم:: بزهق .. عايز ايه يا شادى انا مش نقصاك 

فـ مكان تانى 

يزن:: قاعد هو و باهر و متابعين تسنيم و الشباب كلهم .. تفتكر مين دول يا بوب

باهر:: بضحك .. بقى يزن العوضى عضو مجلس إدارة النادي مش عارف دول مين .. حقة دى تبقى هزُلت 

يزن:: بنرفزة ما تحترم نفسك ياض و تتكلم ع طول عارفهم و لا لأ 

باهر:: بجدية .. أنت بجد ما تعرفهمش

يزن:: اول مرة اشوفهم مافيش غير المغرورة اللى اسمها تسنيم بس اللى عرفتها انما الباقيين لأ مش عارفهم

باهر:: دول يا سيدى أخواتها و ولاد أعمامها أزاى ما تعرفهمش يعنى خصوصا انهم اغلب الوقت موجودين فـ النادى 

يزن:: ما انت عارف انى مش باجى هنا غير لما يكون فى أجتماع لمجلس الإدارة و أمشي بعد كدا 

باهر:: و قعدت ليه النهاردة يعنى 

يزن:: عادى ما عنديش حاجة فـ الشركة و ماليش مزاج أرجع البيت بابا و مراته كالعادة هيمسكوا دماغى فـ موضوع الجواز 

باهر:: ما تتجوز يا أبنى ايه المشكلة يعنى انك تسمع كلامهم 

يزن:: انا كدا مرتاح يا باهر مش عايز وجع دماغ بلا جواز بلا هم 

نرجع عند شباب المنصورى

ياسين:: لـ تسنيم مالك يا توتا فى أيه مش عوايدك تبقى سرحانة كدا 

تسنيم:: وقفت و خبطت ع الترابيزة بعصبية لـ ياسين .. أنت شاااايف اللى أحنا فيه ده طبيعى الاول رسايل تيجى لـ بابى و مامى و بعدين حصانها اللى بتعتبره زى واحد من عيالها يتقـ ـتل و بعدين يتلفق لها قضية فساد و يتهموها و يتقبض عليها و اللى يصدر أمر القبض عليها و هى بتشاور ع سامر .. أبن أخوها و أبن قلبها زى ما دايما بتقول عليه و بزعيق لدرجة ان صوتها وصل لـ يزن .. أنننتتت شااااااايف كل ده طبييييعى يا ياسييييين انا خلاااااااص مش عااااارفة أفكر دماغى هتقف 

جاسر:: وقف بعصبية أكتر لـ سامر و فارس انتوا لاااااازم تتصرفوا لااااااازم 

فارس أدهم:: بهدوء .. و انت ما تتصرفش ليه مش حلم دى تبقى مامتك و أنت أكتر حد أولى تبقى جنبها

جاسر:: بغيظ و مين قالك انى ما حاولتش اتصرف بس ما وصلتش لحاجة دماغى واقفة عند الاتنين اللى مضوا معاها العقود 

سامر:: و ده نفس اللى بنفكر فيه يا جاسر و ياريت تقعدوا انتوا الاتنين عشان نتكلم و نفكر بهدوء 

تسنيم:: مش قادرة اقعد هروح أجرى شوية و بعدت فعلا عنهم بس جواها عايزة تسمع صوت توأمها تطمن منه و عليه و أتصلت بيه و منتظرة الرد 

أحمد:: بنوم .. امممممم عايزة ايه

يزن:: متابعها و جواه مش عارف ليه .. و سمعها لما قربت منه 

تسنيم:: بدموع .. أنا محتاجالك أوى يا أحمد 

أحمد:: و انا مش محتاج حد سيبونى فـ حالى بقى 

تسنيم:: أرجوك يا أحمد بلاش تتخلى عنى أنا تعبانة أوى لو بتحبنى أرجع تانى عشان خاطرى

أحمد:: مش أمك المصون ضـ ـربتنى عشان بنت أخوها و أبوكى طردنى من البيت عايزين منى ايه تانى بقى 

تسنيم:: بوجع .. انا مش مصدقاك انت مستحيل تعمل كدا مش أنت أبدا اللى تتخلى عن مامى فـ أزمتها مش ممكن أكيد فى حاجة غلط 

أحمد:: أتعدل فـ قعدته .. لأ صدقى انا أحمد جديد .. خلاص أحمد القديم بخ
و خلاااااص هاعيش حياتى بطولها و عرضها و أجرب كل حاجة ابوكى و أمك حرمونا منها بحجة أنها حرام و  عيب و مايصحش و هما أصلا أهل العيب و اللى مايصحش

تسنيم:: بزعيق .. أنت مش ممكن تكون أخويا التوأم انت مييييين انا ما أعرفكش ما أعرفكش 

أحمد:: ببرود .. هو حد قالك أنى أخوكى .. أبوكى أتبرا منى خلاص بصى أعتبرينى مُـ ـت زي ما هما أعتبرونى كدا

تسنيم:: ع نفس وضعها .. فووووووق يا أحمد قبل فواااات الأوان مامى بريئة و خلاص قريب اوى هتظهر برائتها انت اللى هتخسر كل حاجة و هتندم فوووووق بقى ما تبقاش غبييييي 

أحمد:: يا ستى انا غبي و عايز أخسر ليكى شوووق فـ حاجة يلا كفاية عليكى كدا سلام و قفل المكالمة 

تسنيم:: لسة هترد كان أحمد قفل قبل ما يسمع ردها و بزعيق مع نفسها غبي  يا أحمد غبيييييي و طلعت تجرى فـ التراك بتحاول تهدي نفسها من كل الضغط اللى هى فيه 

عند يزن العوضى

يزن:: بأستفسار .. هو فى ايه ؟!

باهر:: انت مش متابع و لا ايه يا باشا

يزن:: أتابع ايه بالظبط 

باهر:: الأخبار يا أبنى و قضية الأغذية الفاسدة اللى ناس كتير مـ ـاتت فيها 

يزن:: أه سمعت عنها بس ما أهتميتش عادى يعنى ياما بنسمع 

باهر:: ازاى يا أبنى دى القضية دى بالذات شاغلة الرأى العام رغم محاولة التكتيم عليها أكتر من مرة 

يزن:: بلا مبالاة .. ليه يعنى 

باهر:: عشان المتهمة الاولى و صاحبة الصفقة حلم الرشيدي 

يزن:: اممممم قولتلى بقى سيدة الأعمال المشهورة مرات رئيس قطاع الأمن الوطنى .. يعنى استغلال مناصب و ناس فوق القانون بقى و كدا

باهر:: بالظبط كدا 

يزن:: بس انا مش مقتنع بالكلام ده

باهر:: بأمتعاض .. أزاى بقى يا فالح 

يزن:: بص اللى سمعته عنها من بابا بيقول انها ست محترمة جدا و نزيهة و قد ايه بيتمنى يشتغل معاها و مستنى الفرصة المناسبة .. فـ أكيد فى حاجة غلط فـ الموضوع 

باهر:: جايز برضوا 

يزن:: لأ أكيد .. انت عارف حسين العوضى عمره ما غلط فـ الحكم ع حد و طالما قال عنها كدا يبقى هى كدا فعلا

نرجع عند شباب المنصورى

شادى:: لـ سامر عايزنا نعمل ايه و أحنا نعمله 

سامر:: لـ أدم و جاسر لازم نرجع الشركة نمسك ملف الصفقة ده نقراه من تانى ورقة ورقة أكيد هنلاقى حاجة 

حور:: تفتكر يعنى يا سامر ان مامى هتمضى ع ورق من غير ما تقراه 

فارس أدهم:: لـ حور .. وارد جدا يا حور دلوقتي فى طرق و أساليب كتير 
تقدرى تمضّي بيها أى حد ع أى حاجة من غير ما يعرف 

ياسين:: و ده هنعرفه ازاى يا فارس 

سامر:: لـ ياسين عشان كدا بقول لازم نرجع الشركة و نراجع كل كبيرة و صغيرة فـ الملف ده بالذات 

جاسر:: و تفتكر خالو هشام و عمو قصي الموضوع ده عدى عليهم يعنى يا سامر 

سامر:: يا جاسر بابا و عمى قصي ليهم وجهة نظر وقتها كانت صفقة مربحة و كان كل اللى يهمهم ان العقود قانونية و سليمة .. لكن دلوقتي وجهة النظر اتغيرت و لازم نعيد تانى مراجعة الأوراق و التحريات عن الشركة دى فهمتنى 

رؤى:: لـ سامر بهدوء .. عندك حق يا سامر انت كمان لازم تروح معاهم و تستدعى بحث جنائى يدور و يتحرى 

سامر:: بأبتسامة .. ماينفعش استدعى بحث جنائى لانى بدور بصفة ودية بس أكيد لو شكيت فـ حاجة هقلب الدنيا مش هسكت 

هنا:: بجدية .. طيب أحنا قاعدين هنا ليه يلا بينا ع الشركة كلنا و نجيب عليها واطيها 

سامر:: لـ هنا .. هاروح انا و جاسر و أدم بس و فارس هيدور ورا أسم الشركة كويس أوى 

رؤى:: طيب و أحنا يا سامر 

ياسين:: انتوا مش مطلوب منكم غير انكم تفضلوا جنب حور و تسنيم لغاية ما تتحل المشكلة دى و نقدر نثبت براءة طنط حلم 

حور:: بدموع .. و أحمد يا ياسين 

ياسين:: ما تقلقيش يا حبيبتى نثبت بس براءة طنط حلم الأول و بعدين نحل مشكلة أحمد 

علا:: بتأكيد .. عندك حق يا ياسين و لـ حور .. أكيد يا حبيبتى وقت ما تظهر براءة طنط حلم  أحمد هيعرف انه غلطان و يرجع يعتذر لها و أكيد طنط و خالو هيسامحوه و يرجع البيت ان شاء الله

حور:: يارب يا علا 

و بالفعل بعد شوية وقت قرروا الشباب انهم يدوروا فـ كل حاجة و اى حاجة و يتحروا من تانى لغاية ما يقدروا يثبتوا براءة حلم 

_______________________

فـ الملهى الليلى 

بعد مرور اسبوعين من طرد أحمد من الڤيلا ما كانش بيعمل فيهم حاجة غير انه يروح كل يوم يسهر مع سالى صاحبته و يشرب لغاية ما يقع من طوله و تاخده سالى تروحه معاها بيتها و النهاردة و هو داخل قابلته ع الباب

بنت:: بمياصة .. بقولك ايه يا عسل ما تسيبك من اللى معاك دى و تعالى و انا أظبطك النهاردة و ابسطك أخر انبساط

أحمد:: و هو حاطط دراعه ع كتف سالى و بغمزة للبنت .. ما بغيّرش يا قمر 

البنت:: بدلع .. يا لهوى عليك و ع جمال عضلاتك و لـ سالى تاخدى كام و تسيبيهولى لفة يا أسمك ايه ؟!

سالى:: بضحكة مايصة .. ما هو قال لك ما بيغيّرش عايزانى انا بقى اسيبه مستحيل طبعا 

أحمد:: بغمزة .. اصيلة يا سالى و انا مش ممكن اسيبك يا قلبى مهما كانت الإغراءات ههههههههههههه

البنت:: بنفس دلعها .. طيب ايه رأيك حلو يا ابو عضلات انت تخدنى لفة مع صاحبتك دى و بهمس اصل انت دخلت مزاجى اوى 

أحمد:: بأبتسامة غيظ .. يلا يا شاطرة من هنا انا ما برمرمش و لـ سالى يلا يا قمر نقعد ع ترابيزتنا  

سالى:: بدلع .. يلا يا بيبى 

أحمد:: دخل جو صالة الديسكو و هو محاوط سالى و قرب منها قال لها حاجة معينة فـ ودنها  

سالى:: بعد ما أحمد وشوشها ضحكت بصوتها كله بمياصة لفتت بيها نظر
 كل اللى موجودين 

أحمد:: راح قعد ع الترابيزة اللى متعود يقعد عليها مع سالى و شاور للجارسون .. فتحى هات لى طلبي بسرعة 

فتحى:: أوامرك يا كومندا أحلى أزازة ڤوديكا مخصوص لعيونك 

أحمد:: شاور بـ إيده لـ فتحى الجرسون 👍 و لـ سالى انا عايز انبسط النهاردة ع الاخر يا سوسو 

وفعلا بعد شوية وقت  أحمد شرب كتير كالعادة بس المرة دي قام يرقص هو و سالى ع الموسيقى  و أبتدا يتطوح بسبب الشرب و فجأة

راشد:: طلع ع الاستدچ و بدأ يضايق سالى و يعاكسها 

رضا:: قام يرقص هو كمان و قرب من سالى و بغمزة .. ما تسيبك من السكران الكحيان ده و تعالى معايا و انا هدلعك أخر دلع

راشد:: شدها من دراعها .. لأ هى هتيجى معايا انا و هخليها تشوف اللى عمرها ما شافته مع راشد كوچاك مش هتقدر تغمض عينيك 

أحمد:: شد سالى ورا ضهره و لـ راشد و رضا و هو سكران فى حاجة يا نجم منك ليه 

رضا:: زق أحمد .. أه المزة دى تخصنا 

أحمد:: بعصبية .. لأ ما تخصكش يا برنس 

راشد:: شد سالى من ورا أحمد لأ تخصنا و تلزمنا و بصراحة بقى دى كتيرة عليك انت أخرك واحدة من البنات الكـ ـسر اللى هنا 

أحمد:: بغـ ـضب شد سالى مرة تانية وقفها ورا ضهره و فجأة أتحول لشخص تانى خالص ابتدا يضـ ـرب فيهم بكل قوته و أى حاجة تقابله يضـ ـربهم بيها 

راشد:: بيصد الضـ ـرب و بيرد عليه بوكس قصاد بوكس

رضا:: نفس الوضع واقف قصاد أحمد يضـ ـرب و ينضـ ـرب

أحمد:: الغضـ ـب عاميه و فجأة شد سالى من وراه و فـ حركة سريعة كان شايلها و فـ لحظة كانت ضـ ـربت الاتنين فـ وشهم بكعب جزمتها وقعتهم فـ الارض

راشد:: بألم لـ رضا ده مستحيل يكون سكران أبدا 

أحمد:: و هو شايل سالى و بيضـ ـرب فيهم .. اللى يفكر يقرب من حد يخص القناص يبقى حكم ع نفسه بالأعـ ـدام 

فـ نفس اللحظة وصلت المباحث بعد البلاغ اللى قدمه صاحب الصالة و تم القبض عليهم كلهم

فـ القسم 

بعد القبض ع أحمد و اللى معاه بسبب الخناقة ظابط المباحث أثناء التحقيق 

الظابط:: بعصبية لـ أحمد .. عامل لى فيها فتوة يا رووووح أمك بتتخانق مع شوية الصيـّ ـع اللى معاك و تكـ ـسر الصالة ع دماغهم  و هو بيشاور ع سالى .. عشان الزبالة دى

أحمد:: بقوة لـ الظابط .. أحترم نفسك و ما تغلطش و أعرف انت بتتكلم مع مين 

الظابط:: بغـ ـضب .. هكون بكلم مين يعنى يا حيلتها . ثم هو أنت لسة شوفت غلط ده انا هعمل معاك الصح ياض انت .. هات بطاقتك يالا .. و دينى لا أعلمك اللى أهلك ما علمهولكش

أحمد:: بثقة طلع بطاقته و أداها للظابط و لـ سالى اللى منهارة من العياط  ما تقلقيش هتعدى ع خير 

الظابط:: بص فـ البطاقة و رجع بص لـ أحمد بذهول .. أزاى ده ؟! أنت أبن اللوا فارس المنصورى 

أحمد:: بلا مبالاة .. اه أبنه ليك شوق فـ حاجة 

الظابط:: بذهول و عدم تصديق .. أنت متأكد ياض أنك أبنه و لا ضـ ـارب البطاقة عشان تبلـ ـطج براحتك 

أحمد:: ببرود .. هى مش البطاقة فـ إيدك ما تكشف عليها و اتأكد منها  سليمة و لا مضـ ـروبة

الظابط:: بعصبية .. هاكشف  عليها يا روح امك من غير ما تقول و لو طلعت ضـ ـاربها و حياة أمى ما هخلى الدبان الأزرق يعرف لك طريق جُرة 

أحمد:: بغـ ـضب .. قولتلك بلااااش غلط بدل ما تندم انت فااااهم 

الظابط:: و هو بينادى ع العسكرى عشان يديله بطاقة أحمد يتأكد منها .. هتعمل ايييه يعنى يا حيلتها عايز أعرف

أحمد:: بثقة .. هتعرف لما تشوف بنفسك اللى هعمله فيك

الظابط:: بعد ما اتأكد من البطاقة انها سليمة أتصل بـ فارس يجى القسم و أمر أن راشد و رضا ينزلوا الزنزانة و أحمد يستنى فارس فـ المكتب

راشد:: بزعيق .. اااااه شغل الكوسة اشتغل أهو عشان أبوه سيادة اللوا يبقى هتطبخوها سوا و نلبسها أحنا

الظابط:: بعصبية .. أتلم يا حيلتها نطبخ ايه يالا .. أشحال ما أنتوا شوية صيّـ ـع سكرانين و شمامين 

رضا:: لـ الظابط بقولك يا باشا شغل المحسوبية و الوسطى ده ما ياكلش معانا أحنا كمان لينا ضهر أه 

الظابط:: بغيظ نده ع العسكرى اللى دخل فـ الحال و شاورله .. خد الاتنين دول و شاور ع راشد و رضا .. لقحهم تحت لغاية ما يبان لهم صاحب و سيب أخينا ده لما نشوف حكايته ايه

العسكرى:: تمام يافندم .. و بالفعل أخد راشد و رضا ع الحجز و ساب أحمد و معاه سالى و بعد شوية وقت وصل فارس القسم و دخل بكل هيبة مكتب ظابط المباحث 

الظابط:: وقف و رحب بيه بأبتسامة .. اهلا أهلا سيادة اللوا شرفتنا اتفضل استريح تحب تشرب ايه 

فارس:: بجدية .. شكرا مش عايز
 حاجة بس ممكن أفهم حضرتك طلبتنى ع وجه السرعة ليه و عينيه ع أحمد .. خير يا حضرة الظابط ؟!

الظابط:: بتوتر .. أنا أسف سيادتك فـ اللى هاقوله بس أبن حضرتك أتمسك   فـ خناقة جوة صالة ديسكو مع اتنين بسبب البنت اللي معاه دى و هما سكرانين

فارس:: لـ الظابط و عينه ع أحمد .. أنت عايز تقول أن أبنى أنا ممسوك فـ كباريه سكران و بيتخانق كمان ع بنت 

الظابط:: للأسف يافندم و مش بس كدا ده شلفط العيال اللى اتخانق معاهم و كـ ـسر الترابيزات ع دماغهم  

فارس:: بص فـ عيون أحمد بتركيز و رجع لـ الظابط .. ممكن أشوف العيال اللى ضـ ـربهم لو سمحت 

الظابط:: أمر العسكرى انه يجيب راشد و رضا من الحجز 

فارس:: أول ما شافهم لاقهم متبهدلين بمعنى الكلمة بص لـ أحمد برفعة حاجب و لـ الظابط .. أحمد  هو اللى عمل فيهم كدا و هو سكران ؟!

الظابط:: أيوا يافندم و مش بس كدا ده كان شايل البت اللى معاه و بيضـ ـرب بيها فـ وشهم 

فارس:: بأستغراب .. كماااان 

الظابط:: أيوا يافندم و الله

فارس:: وقف بكل ثقة و تنهيدة راحة و عينيه ع أحمد و كلامه مع الظابط .. أعمل أجراءاتك و كمل المحضر يا حضرة الظابط مافيش حد فوق القانون حتى لو كان أبنى 

أحمد:: بتريقة .. ايوا صح فعلا مافيش حد فوق القانون عشان كدا سعيت انك تطلع الهانم حلم عمرك براءة حتى لو ع حساب الغلابة 

فارس:: واقف و عينيه فـ عين أحمد فـ نظرة طويلة الاتنين فهموا معناها و بعدها خرج من المكتب من غير و لا كلمة  

توأم روحي بقلمى✍️_________لبنى دراز


أحمد:: ع فكرة انا أقدر أمد إيدى عليك و أقدر أخرسك خالص بس مقدر الحالة اللى انت فيها

@::.............؟؟؟


يتبــــــــع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-