أخر الاخبار

رواية العشق الأبدي2 (توأم روحي)بقلم لبنى دراز الفصل العاشر

العشق الابدي 


رواية العشق الأبدي2 (توأم روحي)بقلم لبنى دراز الفصل العاشر



رواية العشق الأبدي2 (توأم روحي)بقلم لبنى دراز

 الفصل العاشر
💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞
عن أسامة بن زيد –رضي الله عنه-، قال: قلت: يا رسول الله، لم أرك تصوم شهرا من الشهور ما تصوم من شعبان، قال رسول الله:«ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ، وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الْأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ، فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ» 

كل عام وانتم بخير

توأم روحي بقلمى ✍️_________لبنى دراز

ڤيلا المزرعة

وصل فارس و حلم مع ولادهم و معاهم رودينا اللى انبهرت جدا بالجو و بالمزرعة و طلبت انها تتفرج عليها الاول ، حلم و فارس سابوا ولادهم يلفوا و يفرجوا رودينا ع المزرعة و  وصلوا الڤيلا و استقبلتهم 

فاطمة:: يادى النور يادى النور حمد الله ع السلامة يا ست حلم نورت يا سي فارس باشا 

فارس:: ازيك يا فاطمة عاملة ايه

فاطمة:: شالله تسلم يا باشا أنا بخير طول ما حضرتك و ست الستات بخير

حلم:: تسلمى يا فاطمة اومال فين البنات مش شايفاهم يعنى

فاطمة:: سمر فـ المطبخ و مخفية الاسم هدير ممروعة يا ست الستات و مغلبانى معاها و كل شوية تقولى سيبى الشغل و أقعدى انا بتحرج اقول قصاد صحباتى أن امى خدامة

حلم:: و مين قال انك خدامة يا فاطمة ؟

فاطمة:: غلبت والله يا ست حلم اقولها ان ده أكل عيشنا و كل واحد خدام أكل عيشه و أنك ع طول بتعاملينا ع أننا اصحاب مكان مش شغالين فيه ، بس هى دماغها جزمة قديمة و مش عايزة تفهم 

حلم:: سيبهالى انا هسنفر لها مخها ده ، بس أرتاح من المشوار الاول 

فارس:: أخبار الفطير ايه يا فاطمة ؟ 

فاطمة:: حالا يا باشا يجهز مسافة ما ترتاح شوية بس هتلاقيه جاهز و تاكله بالف هنا

حلم:: طيب يا رغاية أدخلى أعمليه يلا و أعملى حسابك معانا ضيفة اول مرة هتاكل الفطير المشلتت و الاكل بتاعنا ده 

فاطمة:: انا عينى ليكى يا ست الستات و لـ الضيفة بس هى فين يعنى لا مؤاخذة مش شايفاها 

حلم:: و هى طالعة اوضتها مع فارس .. مع الولاد برة بتتفرج ع المزرعة 

عند الشباب برة فـ المزرعة

رودينا:: مبهورة بكل حاجة بتشوفها و بصت لـ تسنيم .. وااااو توتة مش ممكن المكان ده جميل خالص و له ريحة كدا مش عارفة ايه هى بس  حبيت اوى جدا خالص

تسنيم:: دى ريحة الزرع و الطين يا رودى و دى بقى عشق مامى و عشقنا احنا كمان 

جاسر:: بمرح ..عارفة يا دكتورة ليد انتى هنا بقى فى كمان مزرعة خيل عربي انما ايه عسسسسل 

رودينا:: واو جاسر عايزة اشوف خيل عربي أصيل ودينى جوجو بليز 

جاسر:: عيون جوجو يا سلام  ده انا هعمل لك مرشد سياحى و هوديكى كمان مزرعة المواشي تتفرجى عليها و كمان الدواجن يلا ياستى انبسطى 

رودينا:: بأستغراب .. ايه موشى دى و التانية اسمها ايه دى جوجو 

حور:: بضحك .. اسمها مواشي يا رودى مش موشى 

رودينا:: وير إيفر .. يعنى ايه بقى حور

أحمد:: يعنى مكان فيه بقر و جاموس كتير و بنقول عليه زريـ ـبة 

رودينا:: بفرحة و هى بتسقف بإيدها واااو بقرة حبييت و لـ جاسر بليز بليز جوجو ودينى اشوف البقرة 

تسنيم:: بهمس لـ جاسر هى البت دى هبلة و لا شكلها كدا .. مش عارفة انا  دكتورة ازاى دى 

جاسر:: بنفس الهمس خايف من شيئا ما ولـ رودينا يلا يا قمر نشوف البقرة 

وفعلا راحوا كلهم مزرعة المواشي و رودينا فرحانة جدا بشكل البقر و الجاموس و طلعت موبايلها و بتتصور سيلفى معاهم و عايزة تلعب بيهم و فجأة حضنت الجاموسة و باستها . سو كيوت  فكرتينى بـ مامى يا سويتي 

جاسر:: بأندهاش .. نعم؟! هى مامتك جاموسة ؟!

أحمد:: بعصبية . جااااااسر وبعدين فـ قلة الذوق دى يعنى

جاسر:: اللاه هو انا غلطت فيها يا عم انت مش هى اللى بتقول و لـ تسنيم بهمس مش قولتلك خايف من شيئا ما اهو اللى كنت خايف منه حصل

تسنيم:: بنفس الهمس عندك حق يابنى هبلة هبلة مافيش كلام ، قال دكتورة قال جاتها نيلة اللى عايزة خلف 

رودينا:: لـ احمد .. يس أحمد جوجو مش غلط ، فعلا بقرة فكرتنى بـ مامى 

تسنيم:: برفعة حاجب .. فكرتك بـ مامتك ازاى يعنى مش فاهمة ثم دى جاموسة مش بقرة يا رودى

رودينا:: وير إيڤر توتة  اقول لك بقى ليه فكرتنى بـ مامى عشان هى زمان خالص قبل ما تتجوز بابى كانت متصورة مع بقرة زى دى و كانت بتعمل ايه  و هى بتشاور بإيدها كأنها بتحلبها . بتشد اسمه ايه ده و بتفتكر  اه ديلها تجيب لبن و..... و فجأة قطع كلامها

عامر:: طالع من تحت الجاموسة بغيظ 
هما مش قالوا لك انها جاموسة مش بقرة و  بتريقة هو ديلها برضوا اللى بيجيب اللبن يا مزة ؟ 

رودينا:: اتخضت و صرخت أوه شت انت مان ستيوبد و لـ جاسر مين ده 

عامر:: بزعيق .. انا اللى مين و لا انتى اللى مين و دخلتى هنا ازاى 

رودينا:: بتزعق و بتشتم عامر بالالمانى و هو مش فاهم هى بتقول ايه 

عامر:: لـ جاسر بعصبية بتقول ايه البت دى ترجم اللى بتقوله بسرعة ياض انت

تسنيم:: بتريقة .. تقريبا كدا يا عمور بتشتمك بس بلغة بلدها اللى جاية منها 

عامر:: نععععععم .. هى عشان يعنى ما هى صاروخ امريكانى و جامدة أخر حاجة هتشتم براحتها لاااا أحنا كمان جامدين اوى ونعرف نشتم يا مزة برضوا اه 

جاسر:: لـ عامر تؤتؤتؤتؤ صاروخ ألماني يا معلم و أه تشتم براحتها أن كان عاجبك دى تحت حماية أحمد باشا ماحدش يقدر يتكلم

رودينا:: بزعيق لـ عامر .. انت يا متخلف انت قاعد تحت الجاموسة المسكينة دى بتعمل فيها ايه يا يا انا مش عارفة اقول عليك ايه يا رينبو 

عامر:: بأستغراب .. رينبو ؟! انا رينبو ؟ ده أنتى يومك فحلوقى  النهاردة

أحمد:: بضحك لـ عامر .. ما هى عندها حق بصراحة شايفاك طالع من تحت الجاموسة عايزها تقول عليك ايه يعنى يا عامر

جاسر:: أه يا شقى بتعمل ايه تحت الجاموسة يا رينبو ههههههههههه

عامر:: بغيظ .. هكون بعمل ايه تحتها يعنى يا فالح منك له ، أكيد يعنى  بعالجها و بعدين ما هى نازلة حضن و بوس فيها من ساعة ما جات حد كلمها 

جاسر:: وهى يعنى تعرف منين انك دكتور بهايم يا عمورى 

عامر:: بغيظ .. ولا يا جاسر اتلم ياض بدل ما اربطك مع الطور اللى هناك ده و ارسم ع وشك صورة مراته و ما ادراك انت بقى

جاسر:: هى حصّلت تربطنى مع الطور ، يا فضحتى اهدى و أعقل كدا يا مورى ده انا صاحبك حبيبك يرضيك يعنى يبقى شكلى وحش قصاد المزة القمر دى 

عامر:: برفعة حاجب ..اه يرضينى لو ما بطلتش الكلمة المستفزة دى 

أحمد:: بضحك .. هو غلط فيك يعنى يا عامر مش انت برضو دكتور و بتعالج البهايم يا عمور 

عامر:: لـ أحمد انت بتستغل انى مش هعرف أعمل لك حاجة و بتكررها ماشى ماشى انا بقى هاروح لـ لومى و اقولها لمى عيالك عنى .. و لسة هيمشي

جاسر:: جابه من قفاه . خد ياض تعال  هنا تروح لمين يا خويا ؟ لومى؟! طب فكر كدا تروح يا عامر 

عامر:: بغيظ مصطنع .. هتعمل ايه يعنى يا سى زفت انت 

جاسر:: مش انا اللى هعمل يا حبيبى . ده الباشا الكبير هو اللى هيقوم معاك بأحلى واجب 


نسيب الشباب فى مناقرتهم و نروح عند الاء و حازم عرفوا ان حلم موجودة فـ المزرعة و هما رايحين يسلموا عليها 

الاء:: فونها رن بأسم هاجر و ردت .. السلام عليكم چورى وحشتينى

هاجر:: اولاااااق انتى كمان وحشتينى عاملة ايه 

الاء:: الحمدلله بخير انتى عاملة ايه

هاجر:: انا فلة ياختى و جاية فـ السكة انا و أمجد و الولاد زى ما وعدتك 

الاء:: كويس انك جاية حلم هنا لسة جاية من شوية و رايحة انا و حازم نسلم عليها

هاجر::بضيق .. كويس انها موجودة  خلاص هنزل عليها و نتقابل عندها بس ما تقوليلهاش انى جاية 

الاء:: حست ان نبرة صوتها اتغيرت و باين ضيقها و بقلق .. مالك يا هاجر حاسة فيكى حاجة ؟ 

هاجر:: مافيش يا الاء لما أجى هتعرفى كل حاجة

الاء:: ماشي هستناكى سلام

وبالفعل قفلت المكالمة مع هاجر و كملت طريقها هى و حازم و هما ماشيين سألها

حازم:: هاجر جاية امتى ؟

الاء:: بتقول فـ السكة بس مش عارفة يا حازم كانت بتكلمنى كويس زى عوايدها و فجأة صوتها اتخنق لما جات سيرة حلم 

حازم:: بأندهاش .. أزاى يعنى؟

الاء:: مش عارفة والله قالت لما تيجى هاعرف كل حاجة

حازم:: تمام يا خبر بفلوس كلها شوية و نعرف .. وكملوا طريقهم لغاية ما وصلوا عند حلم

_______________________

فـ ڤيلا سيف
فـ نفس الوقت

قاعدة علا مع عاليا و سيف و فارس أدهم فـ الليڤنج و فجأة رن فونها برقم و ردت

علا:: السلام عليكم و رحمة الله 

المتصل:: استاذة علا سيف ؟

علا:: أيوا يافندم مين حضرتك ؟

المتصل:: معاكى شريف الوردانى مدير مكتب معالى الوزير 

علا:: بذهول .. وزير مين حضرتك ؟!

شريف:: وزير الخارجية يافندم 

علا:: بتوتر .. و حضرتك بتتصل بيا ليه سيادتك يعنى ؟

شريف:: بتصل أبلغ حضرتك ان تم ترشيحك لمنصب ملحق دبلوماسي و لازم تكونى موجودة فـ الوزارة بكرة لمقابلة معالى الوزير 

علا:: بذهول أكبر .. أنا ملحق دبلومسي ؟! و هاقابل الوزير  أنا ؟! و قفلت الخط و تنحت مكانها بتحاول تستوعب 

عاليا:: شافت حالتها كدا و سألتها مين كان بيكلمك يا لولو 

علا:: ع نفس وضعها .. رفعت عينها لـ عاليا.. ده شريف 

فارس أدهم:: قاطعها بغيرة .. شريف مييين ده اللى بيكلمك ان شاء الله

علا:: بصت له  مدير مكتب وزير الخارجية 

سيف:: مستغرب حالتها و سألها طيب هو قالك ايه بالظبط عشان تتنحى بالشكل ده 

علا:: بصت لـ سيف بيقول انى هبقى ملحق فى السفارة و هقابل الوزير بكرة 

عاليا:: بقلق ..ملحق فين يا علا ؟

علا:: معرفش يا مامى هو قال بس الكلمتين دول و قفل 

سيف:: بنفس القلق .. و انتى هتقبلى يا علا ؟

علا:: بابى حبيبى أروح الأول اقابل معالي الوزير و افهم الدنيا ماشية ازاى 

سيف:: بخوف أب و بعصبية .. بس انا مش موافق يا علا انك تقبلى المنصب ده

علا:: بزعل من رد فعله .. مش موافق ليه يا بابى ؟

عاليا:: بدموع .. عايزاه يوافق ازاى انك تسافرى بعيد عننا و تعيشى لوحدك فـ بلد غريبة بس يا بنتى

علا:: مامى انا مش صغيرة و أعرف كويس احافظ ع نفسي و بعدين انا لسة هروح اقابل الوزير و افهم منه الترشيح ده فين بالظبط 

عاليا:: بنرفزة .. أياً كان فين انا كمان مش موافقة يا علا فاهمة 

علا:: بصت لـ سيف و عاليا بدموع و مش قادرة ترد عليهم ، سابتهم و خرجت الجنينة تعيط و مش فاهمة ازاى كانوا بيشجعوها و يدعموها دايما و ازاى دلوقتى واقفين فـ طريق حلمها 

فارس أدهم:: خرج جرى وراها و بابتسامة .. مبروك يا حبيبتي انا فرحان عشانك اوى يا علا

علا:: باستغراب من رد فعله .. انت بجد فرحان يا فارس ؟

فارس أدهم:: قرب منها و مسح لها دموعها.. أكيد يا حبيبتي فرحان عشانك عشان نجاحك هو نجاحي 

علا:: بس ده ما كانش رأيك يا فارس  اول ما اتخرجت و اشتغلت فـ السلك الدبلوماسي 

فارس أدهم:: بنفس الابتسامة .. وقتها كنت خايف بسبب شغلى و شغلك أننا نبعد عن بعض 

علا:: و إيه اللي غير رأيك يا فارس؟

فارس أدهم:: لما شوفت انتى قد ايه بتحبى شغلك و بتنجحى و تكبري فيه
لومت نفسي ع أنانيتي و ازاى فكرت فـ يوم من الايام امنعك تشتغلى و تحققى حلمك

علا:: أنا فاكرة اليوم ده كويس .. انا تعبت فيه و زعلت منك اوى

"فلاش باك"

بعد تخرّج علا بتقدير امتياز و كانت الاولى ع دفعتها الاربع السنين تم تعيّنها معيدة فـ الكلية لكن بعد فترة قدمت فـ السلك الدبلوماسي و اتقبلت بعد اختبارات كتير اجتازتها بجدارة و لما بلغت فارس انها هتشتغل فـ الخارجية

فارس أدهم:: بعصبية .. أزاى يعنى يا علا هتشتغلى فـ الخارجية

علا:: ايه هو اللى ازاى يا فارس .. زى الناس طبعا قدمت و نجحت و اتقبلت 

فارس أدهم:: بس انا مش موافق يا علا 

علا:: و مش موافق ليه بقى ان شاء الله يا حضرة الظابط 

فارس أدهم:: عشان ماينفعش مراتى تشتغل و تبقى طول الوقت برة البيت و انا معرفش عنها حاجة يا علا 

علا:: بس انا لسة مابقيتش مراتك يا فارس و اعتقد بعد كلامك ده دلوقتي عمرى ماهبقى مراتك يا ابن خالى 

فارس أدهم:: بحزن .. ياه يا علا  قدرتى تقوليها ؟ قدرتى تطلعيها من بوقك و تنطقيها 

علا:: بجمود .. لما تقف فـ طريق مستقبلى يا فارس و تمنعنى أحقق حلمى يبقى لازم اقولها لانى مش هقبل اى حاجة تعطلنى عن تحقيقه حتى لو كنت انت يا فارس 

فارس أدهم:: قد كدا شايفانى أناني و عايز اقف فـ طريق مستقبلك يا علا

علا:: أيوا يا فارس اناني لما ترفض شغلى فـ المكان اللى عشت عمرى أحلم بيه تبقى انانى و مش بتفكر غير فـ نفسك و بس و ده انا مش هقبل بيه 

فارس أدهم:: قولى اللى تقوليه يا علا انا برضوا مش موافق .. سلام يا بنت عمتى 

" عودة للوقت الحالى"

فارس أدهم:: يومها زعلت أوى من كلامك ازاى تفكرى فيا كدا ازاى قدرتى تقولى انى واقف فـ طريق مستقبلك ، بس لما هديت و فكرت بهدوء لاقيت ان كلامك صح انا عارف ان ده حلمك من زمان يبقى ليه لما حطيتى رجلك ع اول الطريق اقف قصادك و ارفض و حسيت انى هخسرك لو أصريت ع رفضى عشان كدا قبلت بشغلك و كنت بفرح لما بشوفك بتكبري و تنحجي و كأنى أنا اللى بنجح مش انتى

علا:: بدموع .. بس دلوقتي بابى و مامى هما اللى رافضين يا فارس ، انا مش قادرة أتخيل ازاى فى أب و أم يرفضوا منصب زى ده لـ بنتهم  انا هتجنن

فارس أدهم:: مسك إيدها و قعد بيها فـ الأرض .. حبيبتى هما خايفين عليكى مش قادرين يتخيلوا انك هتسافرى و تبعدى عنهم ما تلوميش قلبهم ع حبه ليكى و خوفه عليكى 

علا:: بس ده مستقبلى يا فارس انت عارف و كل العيلة عارفة قد ايه انا بحلم اكون وزيرة و لما قربت لـ حلمى و أخيرا هبقى ملحق فـ السفارة و واحدة واحدة هوصل للى نفسي فيه يقفوا فـ طريقى و يرفضوا حتى من غير ما يعرفوا هتعين فين مش كانوا يصبروا لما أقابل الوزير الاول يمكن انا اللى ارفض 

فارس أدهم:: حبيبتى ما تشغليش بالك احنا نروح نقابل الوزير بكرة ان شاء الله و لما نرجع نكلم عمو فارس و يقنعهم و ان صمموا ع الرفض يبقى نعجل جوازنا وقتها ماحدش هيقدر يمنعك من تحقيق حلمك يا جناب السفيرة 

علا:: بجد يا فارس ؟

فارس أدهم:: بجد يا توأم روح فارس و قلبه 

________________________

فـ ڤيلا المزرعة

 حلم بعد ما أرتاحت شوية و نزلت 
من اوضتها دخلت المطبخ سلمت ع سمر بنت فاطمة

حلم:: ازيك يا سمر عاملة ايه

سمر:: الحمدالله يا هانم 

حلم:: بغيظ مصطنع .. لو قولتى هانم دى تانى هزعلك فاهمة 

سمر:: بأبتسامة .. حاضر يا مدام حلم 

حلم:: شاطرة برافوا عليكى . هدير فين ؟

سمر:: موجودة فـ البيت مش عايزة تيجى هنا

حلم:: بلغيها انى عايزاها ضرورى يا سمر 

سمر:: حاضر يا مدام حلم هبلغها 

حلم:: بصت لـ فاطمة .. خلصتى الفطير و لا لسة يا بطة ؟

فاطمة:: خلاص اهو يا ست الستات حالا مسافة ما يرجعوا اسم الله عليهم من برة يكون خلص و تاكلوه بالهنا و الشفا 

حلم:: تسلمى يا فاطمة و سابتها و خرجت من المطبخ شافت الاء و حازم مع فارس و سلمت عليهم و قعدت معاهم و شوية و شافوا الشباب داخلين و فجأة

عامر:: بنرفزة مصطنعة .. طنط لومى أنتى يا طنط انتى شوفى الصاروخ ده بقى و بيشاور ع رودينا و شوفى عيالك و عمايلهم 

حازم:: داخل بزعابيبك ليه يا ابتلاء انت 

عامر:: لـ حازم أستنى انت يا أبا الحاج شوية و لـ حلم بصى يا طنط انا ليا حق عرب عند البت دى ولازم تجيبلى حقى منها و من الاتنين دول و بيشاور ع احمد و جاسر . انا بقولك اهو 

حلم:: بضحك .. مالهم يا عامر عملولك ايه بس ؟

عامر:: قعد جنبها و بقلق من فارس .. يرضيكى يا لومى المزة المستوردة دى تقول عليا رينبو و عيالك يقولوا دكتور بهايم يرضيكى كدا يعنى 

فارس:: برفعة حاجب لـ عامر و هو بيحاوط حلم بدراعه .. فز قوم من جنبها ياض انت و لو قولت لومى دى تانى هعلقك زى ناس كدا عارفين نفسهم كويس و عينه ع جاسر .. و بعدين هو انت مش دكتور بيطري برضو و لا انا بيتهيألى 

عامر:: وقف و بتهليل .. الله اكبر و بيشاور بإيده ع فارس لـ أحمد وجاسر .. اهو اهو هو ده الله ينور عليك يا باشا انا دكتور بيطري  مش دكتور بهايم يا أخ انت و هو 

فارس:: بضحك .. و هو الدكتور البيطري هيكون ايه غير دكتور بهايم يا ابن حازم 

عامر:: يووووه بقى حتى انت يا باشا بتقول زيهم 

جاسر:: بتريقة لـ عامر  قولتلك الباشا هيعمل معاك الواجب ماصدقتنيش قابل بقى يا عمورى تستاهل عشان تبقى تشتكينا كويس

الاء:: بضحك لـ عامر .. لما انت بتضايق اوى كدا من الكلمة دى دخلت طب بيطري ليييه من الاول 

قبل ما يرد عامر جرس الڤيلا رن و طلعت فاطمة فتحت الباب و شافت 

هاجر:: ازيك يا فاطمة عاملة ايه

فاطمة:: شالله تسلمى يا هانم اتفضلى 

دخلت هاجر هى و امجد و اولادها زياد و روفيدة و اول ما شافتها

رودينا:: بسعادة جريت عليها مام.... اااااااه  

هاجر:: قطـ ـعت كلامها و ضـ ـربتها بالقلم بكل قوتها 

كل اللى موجودين استغربوا رد فعل هاجر 

حلم:: باستغراب لـ هاجر ..  أيه اللى انتى عملتيه ده ؟!  انتى تعرفيها منين عشان تمدى إيدك عليها كدا ؟! 

هاجر:: بعصبية .. انتى عبيطة و لا بتستعبطى يا حلم و لا انتى بتحورى عليا و لا ايه حكايتك بالظبط

حلم:: بعدم فهم .. حكاية ايه يا بنتى انا مش فاهمة منك حاجة و تعرفى رودينا منين اصلا عشان تمدى إيدك عليها بالشكل ده ؟

هاجر:: بزعيق أكبر .. يا سلااااااام انتى عايزة تفهّميني انك ماتعرفيش ان الهانم اللى سارحة مع ابنك فـ الكباريهات تسهر و تسكر براحتها دى تبقى بنتى يا حلم .. يا صاحبة عمرى ازاى قبلتى عليها كدا ازااااااى 

حلم:: بنرفزة .. بنت مين و كباريهات ايه و قبلت اييييه .. انتى راجعة بعد السنين دى كلها تقولى الغاز و كلام مش مفهوم لييييه ، وضحى كلامك يا هاجر لو سمحتي

هاجر:: طلعت فونها و عليه صورة لـ احمد و رودينا و هما سهرانين سوا فـ الملهى الليلى و مكتوب تحتها شوفى بنتك بتعمل ايه مع أبن المنصورى و حلم الرشيدى .. مش ده أبنك برضوا يا حلم هااااانم انطقييييي أبنك ده و لا مش أبنك 

أمجد:: شاف الصورة و قرأ الكلام اللي عليها و لـ هاجر بعصبية أنتى ازاى تخبى عنى حاجة زى كدا يا هاجر و لـ رودينا بقى أنا أكبر و أربي و اسيب لك مساحة حرية ، تقومى تعملى فيا كدا و لسة هيضـ ـربها 

عامر:: قاطعه  فجأة و من غير مقدمات وقف بينه و بين رودينا يمنعه انه يضـ ـربها و هو مش عارف عمل كدا ليه .. أرجوك ما ينفعش كدا ممكن نهدى و نفكر بالعقل شوية .. لو سمحت

فارس:: ياريت تهدى يا دكتور امجد و اتفضل استريح و لـ هاجر و انتى يا مدام هاجر ياريت تهدى و تفهّمينا بالظبط الرسالة دي جاتلك امتى و مين اللى بعتهالك لاننا فعلا مش فاهمين حاجة و اكيد اول مرة نعرف من حضرتك ان دكتورة رودينا تبقى بنتك 

هاجر:: قعدت و ابتدت تحكى اللى حصل .. من فترة كدا كنت قاعدة مع الولاد و حصل....

"فلاش باك"

روفيدة:: يا مامى انا جعانة خالص خالص

هاجر:: بنفاذ صبر .. اصبرى لما بابى يرجع من المستشفى و هنتغدا كلنا

روفيدة:: يووه بقى يا مامى كل يوم كل يوم اقول جعانة و تقولى اصبري مافيش مرة تقولى روحى كلى يا روفا

زياد:: بتريقة لـ روفيدة .. و لما انتى عارفة يا مزتى ان چورى بتقول كل يوم نفس الكلام مش بتحفظى ليه يا قطة 

روفيدة:: ببراءة .. اعمل ايه يا زيزو فـ دى و بتشاور ع بطنها ع طول كدا جايبالى الكلام و كل يوم احفّظ فيها و اقولها استرى عليا و اسكتى تكسفنيش مع مامى و هى مش بتفهم غير اللى هى عايزاه و بس 

هاجر:: قامت بغيظ مصطنع تجرى ورا بنتها .. انا بقى هخليها تفهم يا روفا و شوية و أعلن فونها عن استقبال رسالة ولما فتحتها شافت صورة لـ بنتها مع أحمد و مكتوب تحتها شوفى بنتك وهى فـ حضن أبن صاحبتك و صورة كمان مكتوب تحتها شوفى بنتك بتعمل ايه مع أبن المنصورى و حلم الرشيدى 

"عودة للوقت الحالى"

هاجر:: انت متخيل يا فارس باشا لما تيجي رسالة بصور زى دى و اشوف بنتى الكبيرة بالمنظر ده هبقى عاملة ازاى ..انا حاولت اتماسك قصاد أمجد و الولاد و خبيت عليهم و سعيت اننا ننزل و فهّمت أمجد ان الولاد هما اللي عايزين ينزلوا يشوفوا البلد و يعرفوا أهلهم علشان أقدر اجى و افهم المنظر ده

فارس:: بهدوء .. انا مقدر الحالة اللي حضرتك فيها و أكيد متفهم للوضع بس اللى عايزك تعرفيه اننا فعلا ما كناش نعرف انها بنتك 

أمجد:: بمقاطعة و نرفزة .. و تفتكر يا فارس باشا كانت هتفرق معاكم انكم تعرفوا انها بنتنا او لأ ؟  النتيجة واحدة انكم قبلتوا أن أبنكم يستغل بنات الناس و يسهر معاهم فـ أماكن زى دى 

أحمد:: بتوضيح لـ أمجد و هاجر .. أسمح لى يا دكتور أمجد اوضح لـ حضرتك و طنط هاجر الموقف كله 

أمجد:: بغـ ـضب .. مش محتاج منك توضيح يا محترم و لـ رودينا أتفضلى يا هانم قدامى و حسابى معاكى لما نرجع البيت اتفضلييييي 

أحمد:: بعصبية .. دكتورة رودينا مش هتخرج من هنا يا دكتور و ياريت تهدى و تسمعني

أمجد:: أنت بتمنعنى أخد بنتى بصفتك ايه بالظبط 

أحمد:: بصفتى الظابط المكلف بحمايتها .. دكتورة رودينا قاعدة هنا بصفة رسمية من رئيس جهاز المخابرات لأن حياتها معرضة للخطر و لـ هاجر ياريت تسمعينى يا طنط و انا هفهّمك حقيقة الصور دى ايه بالظبط

هاجر:: بقلق و خوف .. يعنى ايه بنتى حياتها فـ خطر ؟ 

حلم:: بهدوء .. اقعدى يا هاجر و أهدى و أسمعى أحمد هو هيعرفك الحقيقة كلها 

أحمد:: قرب من هاجر و أمجد و ابتدى يحكى .. انا من كام شهر كنت مكلف بمأمورية فـ باربادوس و هى انى أرجع بالدكتورة رودينا و البحث اللى عملته فـ الفترة الأخيرة و اللى بسببه اتعرضت لأكتر من محاولة اغـ ـتيال من رئيس مركز البحوث اللى كانت شغالة فيه ، و فعلا قدرت بعد فترة اقنعهم بموتها و انزلها مصر بأسم بنت عمى و قعدتها فـ مكان المفروض متأمن كويس علشان ماحدش يوصلها و بعدها عرفت بقضية ماما و كنت لازم اثبت براءتها و برضو كان بتكليف من رئيس الجهاز و كنت لازم أعمل خطة أقدر اوصل بيها للاتنين اللى ورطوا أمى ، و لما وصلتلهم و عرفت انهم بيسهروا فـ الأماكن دى كنت لازم أدخلها و لازم يبقى معايا بنت و الدكتورة رودينا عرضت عليا انها تساعدني و يعلم ربى انى رفضت بس هى صممت

"فلاش باك"

أحمد كان رايح يطمن ع رودينا و هو متضايق و مخنوق و سألته 

رودينا:: مالك أحمد فى ايه ؟

أحمد:: مافيش حاجة 

رودينا:: نو أحمد فيه ، انت مش طبيعي شكلك بيقول فى حاجة كبيرة ، اعتبرنى صديقة و احكى 

أحمد:: بضيق .. أخيرا قدرت اعرف مين الكلاب اللى ورطوا أمى فـ قضية الأغذية الفاسدة 

رودينا:: بابتسامة .. و دى حاجة حلوة ولا حاجة وحشة ؟

أحمد:: بتنهيدة .. الاتنين رودينا حلوة عشان عرفتهم و وحشة عشان لازم أدخل الاماكن اللى بيسهروا فيها و اثبت عليهم جريمتهم 

رودينا:: اوه ، طيب أدخل 

أحمد:: بشرود .. عشان أدخل الاماكن دى لازم يكون معايا بنت تساعدني  و فـ نفس الوقت مش حابب أعرّض اى بنت لموقف زى ده

رودينا:: ايه المكان ده طيب 

أحمد:: كباريه 

رودينا:: وات  كا ايه .. انا مش فاهمة 

أحمد:: بتوضيح .. ملهى ليلي ديسكو يعنى 

رودينا:: اوه ياه ديسكو يس أنا عمرى ما روحت اماكن زى دى ، بليز أحمد أسمحلى أساعدك و أروح معاك

أحمد:: بانتباه لكلامها .. تروحى فين هو انا رايح اتفسح ، دى مأمورية و فـ نفس الوقت قضية شخصية انتى فاهمة ؟ 

رودينا:: ايه اللي يمنع بس أحمد انى أكون معاك 

أحمد:: اللى يمنع  انك انتى نفسك قضية لسة ماخلصتش و حياتك لسة فـ خطر ما ينفعش تظهرى خالص ده غير انى اصلا مش موافق ع انك تدخلى الأماكن دى و تتعرضى لمضايقات من الناس اللى فيها

رودينا:: أسمعنى بس أحمد ، انت انقذت حياتى من خطر حقيقى سيبنى اساعدك بليز اعمل ايه اسمه ايه ده اه مامى كانت بتقول رد كاميل

أحمد:: بابتسامة .. اولا اسمه رد جميل يا رودينا ثانيا و ده الأهم اللى انا عملته معاكى ده شغلى و مكلف بيه من رؤسائى فأكيد مش منتظر منك مقابل و ياريت ماتتكلميش تانى فـ الموضوع ده بعد اذنك

رودينا:: بليز أحمد اسمع انت محتاج بنت تساعدك و مش هتلاقى بسهولة بنت تثق فيها بليز وافق و انا واثقة انك مش هتخليني اتعرض لمضايقات خالص 

أحمد:: بتفكير .. خلاص سيبينى اسأل رؤسائى و اشوف ردهم ايه

"عودة للوقت الحالى"

أحمد:: و فعلا سألت رئيسى و عرضت عليه طلب رودينا انها تساعدنا و بعد خطة تأمين و حماية ليها و تغير فـ شكلها قبلت بمساعدتها و بعد ما خلصت قضية ماما و ظهرت براءتها ، كُلفت من رئيس الجهاز ان رودينا تنزل ضيفة عندنا لحمايتها و خلاص هانت و قربت تخلص خالص قضيتها هى كمان و يتم اعتماد البحث بتاعها بأسمها و اثبات ملكيتها و تسجيل براءة الاختراع و طرح العلاج بالأسواق ، و قتها بس ان شاء الله هتبقى فـ أمان  
 
أمجد و هاجر بيسمعوا أحمد و مش مستوعبين اللى بيسمعوه و ساكتين مش قادرين يتخيلوا ان بنتهم فـ خطر

عامر:: بقلق .. معنى الكلام ده يا أحمد انهم عرفوا كدا انها لسة عايشة و ممكن يوصلولها 

أحمد:: لأ يا عامر اللى عمل كدا و صورنا بالشكل ده  حد أكبر من دكتور چورچ مدير المركز 

فارس:: بالظبط كدا اللى يقدر يوصل للتفاصيل دى و يعمل كدا مش حد سهل يا عامر 

حازم:: لـ أحمد طيب يا أحمد انت مش معاك أصلا ظابطات بنات فـ الجهاز ؟ ليه ما استعنتش بواحدة منهم بدل رودينا 

أحمد:: انا فريقى مافيش فيه بنات يا عمى عشان كدا اضطريت أقبل مساعدة رودينا 

الاء:: انا كدا مش فاهمة حاجة يا جماعة طيب لما مركز البحوث ده عارف ان رودينا ماتت بعد الشر عنها يعنى يبقى مين اللي صوركم

فارس:: بتنهيدة .. ده أكيد نفس الشخص اللى قتـ ـل ريزو و لفق لـ حلم قضية الأغذية الفاسدة  يا مدام الاء

أحمد:: بالظبط كدا يا بابا لما قدرنا نسبقه بخطوات و نحبط له مخططه فـ سجن ماما و شوشرته ع السوشيال ميديا عشان يسوء سمعتها دور ع حاجة تانية عشان يضـ ـربنا بيها 

حلم:: بقلق و خوف .. هو ميييين و بيعمل كدا ليييه و عايز مننا ايييه انا خلاص تعبت مابقيتش قادرة أستحمل 

فارس:: ضمها لحضنه .. أهدى يا حبيبتي مسيرنا نعرفه و صدقينى هخليه يتمنى الموت و ما يطولهوش 

أحمد:: قرب منها أوعدك يا ماما أخليكى تشوفيه و هو بيركع تحت رجلك يتمنى الرحمة من اللى هعمله فيه 

أمجد:: أبتدا يتكلم بقلق واضح لـ أحمد .. انت بتقول ان بنتى أنا حاولوا يقـ ـتلوها و قاعدة عندك فـ بيتك عشان تحميها و أنا معرفش .

أحمد:: من مصلحتها يا دكتور ان ماحدش يعرف حتى أنت ، زى ماقولتلك ده كان لحمايتها و الحاجة الوحيدة اللى حصلت انها طمنتكم عليها قبل ما تنزل مصر مباشرتاً علشان كانت خايفة خبر موتها المزيف يوصلكم 

أمجد:: أحنا فعلا ما وصلناش خبر زى ده 

أحمد:: عارف يا دكتور  و دى لعبتنا أحنا زى ما أقنعنا چورچ و أعوانه أنها ماتت و شافوا جثـ ـتها و جثـ ـتى أقنعناهم أن أهلها عرفوا بالخبر و أستلموا الجثـ ـة و دفنوها و نزلت مصر بأسم تانى خالص و طبعا كان مستحيل طول الفترة دى انها تعرفكم مكانها و ده بأمر مننا 

هاجر:: بعدم فهم و خوف .. بس دى كانت بتكلمنى كل كام يوم زى عوايدها من رقم دولى مش مصرى

أحمد:: عارف يا طنط وقت المكالمة بكون معاها و بظبط لها الخطوط عشان ماحدش يحس بحاجة .. و لـ أمجد دلوقتي حضرتك عرفت الحقيقة و عرفت ان رودينا لازم تفضل موجودة هنا ماينفعش تظهر بحقيقتها الفترة دى فـ لو حابب تفضل موجود معاها مافيش مانع و المزرعة هنا متأمنة كويس و الڤيلا عليها حراسة ع كفاءة عالية 

هاجر:: بتسرع وقلق .. أكيد مش هسيب بنتى تانى 

حلم:: مين قال سيبيها يا هاجر ،  خليكم قاعدين معاها هنا ما ترجعوش بيتكم و لما نرجع كلنا ارجعوا و اقعدوا معاها 

وبالفعل قدرت حلم تحتوى الموقف و تقنع هاجر انها تفضل مع بنتها ضيفة عندها لغاية ما تطمن انها فـ أمان و رجعوا كلهم من المزرعة بعد كام يوم اتفرجوا فيهم زياد و روفيدة ع المزرعة اللى عجبتهم جدا ، عامر و رودينا ابتدوا يتشدوا لبعض شوية و شكلنا كدا هنشوف كابل جديد ، هدير بنت فاطمة رفضت تقابل حلم لانها عارفة الكلام اللى هتقوله حلم و هى مش مقتنعة غير باللى فـ دماغها وبس 

_______________________

فـ مكتب حلم

بعد رجوعها من المزرعة راحت شغلها و هى فـ مكتبها بتتابع شغلها و سمعت خبط ع باب مكتبها و أذنت بالدخول

حلم:: تعالى يا نادين فى حاجة ؟!

نادين:: حسين بيه العوضى و أبنه برة يافندم عايزين يقابلوا حضرتك و مافيش ميعاد سابق ، أدخلهم و لا أحدد لهم ميعاد تانى ؟

حلم:: خليهم يدخلوا 

نادين:: تحت امرك يافندم 

خرجت نادين و سمحت لـ حسين العوضى و يزن انهم يدخلوا 

حسين:: دخل بكل هيبة و احترام .. صباح الخير يا هانم

حلم:: وقفت استقبلته .. أهلا وسهلا حسين بيه اتفضل 

حسين:: و هو بيقعد بيعرفها بـ يزن .. أعرف سيادتك أبنى يزن نائب رئيس مجلس إدارة شركات العوضى 

حلم:: بابتسامة .. أهلا يزن اتشرفت بمعرفتك 

يزن:: الشرف لينا يا هانم 

حلم:: وهى بترفع سماعة مكتبها .. قهوة ولا عصير ؟

يزن:: قهوة مظبوط 

حلم:: بنفس الابتسامة لـ نادين 3 قهوة مظبوط لو سمحتى يا نادين و حطت السماعة و لـ حسين و يزن تحت أمركم 

حسين:: الأمر لله حلم هانم .. انا سمعت عن حضرتك كتير بس ما حالفنيش الحظ انى اقابلك قبل كدا و 
بصراحة من زمان و انا بتمنى اننا نشتغل سوا بس كنت مستنى الفرصة المناسبة و أكيد حضرتك عارفة شركات العوضي وضعها ايه فـ السوق

حلم:: بنفس ابتسامتها .. شركات العوضي غنية عن التعريف حسين بيه و أكيد يشرفني اننا نتعاون سوا 

يزن:: بجدية .. حضرتك عارفة طبعا مجال شركاتنا و حجمها فـ السوق 

حلم:: أكيد طبعا يزن بيه شركاتكم معروفة جدا بنزاهتها و الوحيدة فـ مجالها معروفة بدقة مواعيدها و تعاملاتها

حسين:: شهادة منك حلم هانم نعتز بيها 

يزن:: لـ حلم افهم من كلام حضرتك انك موافقة اننا نتعاون ؟

حلم:: أكيد يشرفني طبعا بس ..... و قطع كلامها خبط الباب و فتحت

تسنيم:: ما.... و اتفاجئت بـ يزن .. أنت ؟

يزن:: بغيظ .. أنتى؟ 

حلم:: باستغراب من رد فعل الاتنين .. انتوا تعرفوا بعض ؟!

يزن:: بخبث .. لأ ما اتشرفتش بمعرفتها 

تسنيم:: فهمت قصده و بنفس الخبث .. ولا انا اتشرفت بمعرفته 

حسين:: لفت نظره نظرة يزن لـ تسنيم و لـ حلم مين الأنسة 

حلم:: دى تسنيم بنتى و تبقى مديرة العلاقات العامة فـ المجموعة 

حسين:: لـ تسنيم اتشرفت بمعرفتك يا استاذة تسنيم

تسنيم:: شكرا يافندم و بتكمل و عينيها ع يزن بغيظ .. لذوق حضرتك 

يزن:: بغيظ أكبر .. حسين بيه العوضي معروف بـ ذوقه حتى مع قليل الذوق 

تسنيم:: بنفس غيظها.. غلطان قليل الذوق ما ينفعش معاه غير قلة الذوق 

حلم:: حاسة فى حاجة مش طبيعية بين تسنيم و يزن بس قالت .. حسين بيه العوضي و أبنه جايين يفتحوا مجال شغل بين شركاتهم و شركاتنا 

تسنيم:: بذهول .. نعععععم ؟! حضرتك بتقولى ايه يا مامى ؟ وهى بتشاور ع يزن .. مستحيل طبعا أشتغل مع البنى أدم ده 

يزن:: بعصبية .. لأ يا بت حوشي انا اللى همـ ـوت و أشتغل معاكى .. ده انا  لولا بابا أصر انى أكون معاه ماكنتش جيت و لا شوفت سحنتك دى

تسنيم:: بقولك ايه يا بتاع انت أحترم نفسك أحسنلك و إلا .....

حلم:: بعصبية .. تسنيم من أمتى بنعامل ضيوفنا كدا .. أعتذرى حالا 

تسنيم:: بصت بغيظ لـ يزن و كلامها مع حلم .. لأ 

حلم:: قولت أعتذرى حالا 

تسنيم:: سورى مامى بس مش هعتذر للبنى أدم ده أبداً

يزن:: لـ تسنيم .. أنتى بنى أدمة مغرورة و متكبرة و فعلا انا غلطان انى جيت و لـ حسين  و هو بيقف يلا يا بابا وبلاش منه الشغل ده 

تسنيم:: بالسلامة يا بابا و القلب داعيلك و ماتنساش الباب وراك

حلم:: بعصبية أكبر .. تسنييييم

حسين:: بعصبية و عدم فهم لـ يزن .. هو لعب عيال فى ايه بينك و بينها بالظبط 

تسنيم و يزن:: فـ نفس الوقت .. مافيش 

حلم:: الكلام اللى حصل ده بيقول انكم تعرفوا بعض و فى حاجة بينكم و أعتقد من حقنا اننا نعرف ايه هى

تسنيم:: بتتنفس غيظ .. مافيش حاجة يا مامى انا أصلا معرفهوش

يزن:: لـ حلم .. انا بعتذر يافندم عن اللى حصل .. ما تقلقيش حضرتك مافيش حاجة بينى وبين الانسة و لو حابة اننا نكمل كلامنا فـ الشغل اوك او نأجله لوقت تانى مافيش مشكلة نحدد ميعاد مرة تانية

حلم:: رغم انى مش مقتنعة بكلامكم انت و تسنيم . بس مافيش مانع اننا نأجل كلامنا و نحدد ميعاد تاني قريب ان شاء الله

حسين:: و هو بيقف عشان يمشى .. انا بعتذر جدا يا حلم هانم عن اللى حصل من يزن و ان شاء الله لينا لقاء قريب

حلم:: وقفت مكانها .. انا اللى بعتذر يا حسين بيه عن كلام تسنيم و عن الموقف اللى حصل ده كله 

يزن:: انا بعتذر مرة تانية يافندم بس هى اللى استفزتنى 

وبالفعل قبلت حلم اعتذاره و مشي يزن بعد ما حدد ميعاد تانى يتمموا فيه شغلهم و جواه عايز يقـ ـتل تسنيم بسبب غيظه منها و مش عارف ازاى يرد لها القلم اللى ضـ ـربته له

توأم روحي بقلمى✍️________لبنى دراز

فارس:: أااااااااااااه يا أبن الـ ـكلـ ـب تسنييييييم 


يتبــــــــــع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-