أخر الاخبار

رواية أحبني أمير الظلام بقلم أسماء ندا الفصل الثاني

رواية أحبني أمير الظلام 



رواية أحبني أمير الظلام بقلم أسماء ندا 


الفصل الثاني 

 

#####منزل نيره#######
بعد دخول نيرة واليسا الى منزل نيرة بعد ان استأذنت اليسا بالمبيت عندها بدأوا الاثنان بالضحك وتذكر الاحداث 

اليسا بضحك : كان يوم رائع و كان كريس يتصنع الشجاعة ولكن  بريم  غير شكله وملابسه ازاي وهو حامله لأعلى 

نيره بضحك : ممكن كان لابس التنكر المرعب ده تحت هدومه ،  بس ده سريع جدا حتى الكام بتاعتك  ملحقتش تسجل اختفاءه من امام كريس بعد ما امره يجرى 

اليسا : اه لعلمك هو شرط عليا مقابل الدور اللي عمله نروح نقضى الوقت معاه بكرة بالليل

نيره : امممممم واضح انه معجب بيكى 

اليسا : هبله ؛ صح انت هبله لو معجب بى انا شرطه هيكون انت اللى تيجى ليه يا هبله 

نيره بتعجب : انا وهو شافنى فين 

اليسا بابتسامه خبيثه مع مط شفتها كالأطفال : مش عارفه بقى ده وانا بحكى له على جزء من الى كريس عمله معاكى كان بيطلع دخان زى القطر  القديم

نيره بضحكه :بس يا اليسا هصدق، انت عرفه ان كريس مكذبش، مين هيبص لواحده سمراء وقصيرة زي 

اليسا بغضب : انتى مش وحشه ولعلمك السمار نص الجمال ، وبريم ده اقطع دراعى لو مش بيحبك ومجنون بيكى، انت ما شوفتيش عمل ايه فى كريس لمجرد بس انه عرف انه اتعرض لك طيب لو عرف انه مثل الحب عليكى عشان يسخر منك هيعمل ايه ؟

نيره : اسكتى انا مش عايزه احلم تانى كفايه اللى فات ، بريم ده بجد حلو اوى اوى مش هيبص لى 

اليسا : بكرة هتتقبلوا ونشوف ، اتخمدى وانت بتحلمى بيه .
ابتسمت نيره واغلقت الضوء بجوارها ثم اغمضت عينها وهى تتمنى رؤية بريم بالاحلام وبعد لحظات غاب كلا منهم باحلامه الخاصه
#################################
####العالم الموازى ######
بقصر ملكى كبير يسوده الالوان الغامقة مشيد على اعلى قمة جبلية بالمملكة يجلس الملك بصالة الحكم قائلا :

الملك : سمعت ان بريم لعب امبارح بواحد من الانس ،لكنه اشترك مع انسيه 

اكين : هى مش عارفه انه مش بشرى 

الملك : امممم  عشان كده عزمها على حفلة بكره 

بريم : ابى مش هكذب او هخفى عليك 
انا بحبها وقررت انها تكون لى بعد ما تخلص دراستها .

الملك : اييه انت اتجننت هتكسر القوانين انت عارف العقاب 

اكين : ابى القلب مفيش حد يتحكم فيه وانا حاطط نقطه بالقانون ان يحرم التزاوج من الانس بدون حب حقيقى 

الملك بغضب : ما شوفتش بدون حب دى فى عقد القوانين 

بريم مبتسم : انت اللى ما شفتش ؛ ذنبى ايه انا، ارجع للعقد 

اكين يضرب رجل بريم من اسفل الطاوله ليحذره 

اكين : أبى ، بريم بيحبها وانا كأمير هيأخد  الخلافه لا ارى مانع انها تعيش هنا تحت حمايتنا 

الملك : نعم يا روح امك ، تعيش فين ؟! انت عايز يتشرب دمها وتتحول 

اكين برفع حاجب : روح امى! بريم ابوك اصبح بشري 

بريم بضحك وهو ينهض ويخرج من المكان : هي دى  اول مره يعني ، بابا  اعمل حسابك اني مش هخطفها ولا أسرق روحها 

وقبل ان يغضب الملك كان بريم طار الى جدول الماء عند النهر واكين هرب الى قاعة اخرى تاركا اخواته يواجهوا غضب ابيهم 

اكين بصوت منخفض لكن يعلم ان بريم يسمعه: هيكون فى مذبحه بالحفل اليوم ، الملك مش هيسكت 

بريم : هنحميهم سوى 

اكين : نحميهم ؟؟؟؟ انت عازم مين مع حبيبتك 

بريم بضحك : فتاة المقالب 

اكين : اوه الطفله المشاغبه حلو عشان نتسلى 

###############################

فى الحى 

صباحا يتحدث الجميع عن منظر كريس وهو يجرى عاريا مذعور كفأر و لا احد يعلم ما حدث بداخل القصر،  وامام منزل كريس تواجد عربات لنقل الموبيليا (اساسات المنزل) 

والد كريس : انا مش عارف ابنك ماله وازاى يعمل كده. ده اخرة دلعك فيه 

والدة كريس : ليه هو انا كنت بدلعه لوحدى، ولا انت كمان كل طلباته مجابه حتى النقل النهارده 

والد كريس : انتى مش شايفه منهار ازاى يعنى اسيبه يموت 

كريس ببكاء : يلا بقى انا عايز امشى قبل ماحد يشوفنى 

والد كريس : يلا يا بنى حاضر ما تخافش كله تمام 
وتتحرك سيارة والد كريس وخلفها سيارات النقل لخارج الحى 

################################

منزل نيره 

تقفذ لمياء اخت نيرة الصغيره على سرير اختها 

لمياء : نيرو نيره نينى يلا يلا يا كسلانة كريس الغبى نقل من الحى 

نيرة : كويس سبينى انام 

وكانت اليسا استيقظت من قبل الفجر كعادتها و لتساعد لمياء احضرت بعض المياه و أغرقت نيره وهى تصيح 

اليسا : اصحى يا دب خلاص الشتا خلص

تقفز نيره من السرير بفزع و تصرخ 

نيره : انا دب ياصرصور الارض انتى 

اليسا : اسمه صرصور الغيط يا جهله 

نيره : غيط ارض فى الاخر صرصور يا حشره 

اليسا : ماشى يادب مش هاخدك معايا 

نيره : لا والله،  عشان يرجعك وشك فى قفاكى اصلا هو عزمك انت تفضلا 

تضع نيره يدها على كتف اليسا و تردف 

نيره : معلش معلش بكره نلاقى حد يحبك

اليسا : هتنططى عشان خفاشي بيحبك طيب بكره تجيبوا عصافير مخفشه 

نيره : لا خفافيش معصفرة 

اليسا :حلو عشان اكلهم زى المخلل جنب الاكل 

والدة نبره تصيح من الاسفل : يلا يابنات الاكل 

البنات : حاضر 

ويتسابقون على السلم للأسفل مثل الاطفال 

########################### 

القصر من العالم الاخر 

يبدأ تجهيز القصر لحفل مراسم تتويج اكين امير الخلافه بعد والده الملك الذى سيتقاعد 

الملك : اكين لازم تلبس قلادة الامارة دايما لان بدونها يحصل حرب بين الفان بير الاصل والفانبير الفروع 

اكين : حاضر بابا 

بريم واخوته يتوجهون لشراء ملابس لهم للحفل 

بريم : هأشترى كمان فستان لنيرة 

اكين : وفتاة المقالب 

بريم : اشترى ليها انت 

اكين : وانا مالى هو انا اللى عزمتها 

بريم : خلاص خلاص هشترلها انا يا بخيل 

بعد مرور الوقت ومع بداية غروب الشمس ليظهر الظلام بدون قمر ينير المملكه او عالم البشر يتوجه البنات للقصر فيجدوه من الخارج مظلم والحديقه كما هى غير مهتم بها والمقاعد متربه 

اليسا : وقال انه هيجيب حد يهتم بالقصر 

نيره : يمكن اهتم بالقصر من الداخل ده ما مرش غير مجرد ساعات 

اليسا : الدنيا ضلمه شكله مجاش 

نيره يحزن : طيب ندخل يمكن يكون محضر مفاجأة واول ما ندخل يفتح الانوار 

اليسا محاوله تغير الجو : ممكن ماهو مجنون 

ويفتحا باب القصر ليدخلا وفجأه يجدوا الانوار مضاءه ويوجد عدد كبير من المدعوون واصوات موسيقى تملأ المكان 

اليسا : بسم الله ودول ظهروا امتى 

نيرة تنظر خارج الباب فتجد ان الحديقه منيرة و بها اشخاص كثيره ومنظمه وبها زهور

نيره : الحقينى الحقينى الجنينه بصى 

اليسا : اه ده امتى ده ؟! لالا اكيد بريم بيستخدم الخدع البصريه 

وفجأه يصمت الجميع ويتوجه النظر إليهم بشكل مخيف فرائحة الدم البشرى غير معتادين عليها بعالمهم 

بريم يظهر سريعا : اهلا اهلا تعالى نيره 

ويمسك يديها ويسحبها خلفه فتمسك هى بيد اليسا 

نيره بهمس : مين القمر ده 

اليسا : نعم يا عصفورة ده بريم بس بيلمع ههههههههه

يضحك بريم : بلمع ازاى اليسا 

اليسا ونيره : انت سمعت ازاى 

يأخذهم الى احدى اجنحة القصر ويشير الى مجموعة بنات بغصب : ساعدوهم واياكم الاقتراب من ممتلكاتى مفهوم 

البنات بضحكات : متقلقش لسه مخلصين شرب البديل ههههههههههههه

اليسا : ممتلكاته وشرب البديل 

نيرة : بريم ليه مقولتش انها حفله كنا استعدينا 
بريم وهو يقترب ويضع يده على خصرها ليضمها برفق شديد بالنسبه له اما لها فتشعر ان خصرها يعصر ولكن الوجع لذيذ ويشعرها بقشعريرة

بريم : متخافيش محضر ليكى كل شئ اميرتى

نيره يتورد وجنتيها : أميرتك 

اليسا تدفع نيره بعيد عن بريم وتدفع بريم للخلف 

اليسا : ايهههه هنخرج من الفيلم الابيض واسود ده امتى 

بريم يرفع حاجبه : غيرانه ليه 

ويخرج من الحجره فتنظر اليسا ل نيره تجدها مازالت مبتسمه ببلاهة  لتضرب كفا بكف 

اليسا بضحكه : ياعينى البت اتخشبت على فكره لسه ما باس اومال لو باسك هيحصل ايه 

نيره : بس بقى عيب وبعدين قالى اميرته 

البنات : يلا يلا يلا الفساتين جاهزة

بعد ان جهزٌت الفتيات نيرة واليسا 

الفتيات : واو جمالكم طبيعى اتمنى بس لو سير برايم يسيبني امتص القليل منك اليسا 

اليسا : تمتصى ايه يا اختى انت وهى 

الفتيات بقهقه : لا لا مفيش ويتهامسوا حقيقى دول ميعرفوش هما فين 

يفتحن باب الجناح فيكون برايم واكين بالانتظار في الخارج فيمسك بريم يد نيره و اكين يمسك يد اليسا 

اليسا تهمس ل اكين : هو احنا رجعنا للعصر الملكى 

اكين : لا للعصر الرومانى 

اليسا : طيب بما ان بريم واضح انه غرق مع نيره فى عالم الاحلام ممكن نتعرف 

اكين : انا اكين امير مملكة الظلام وولى العهد ، بريم الامير الاكبر 

اليسا  :اوبا  احنا دخلنا فيلم تاريخى امير وولى عهد انتم من اى عصر حبيبى 

اكين : معلش فهمك بطئ،  هقولك سر بس حاولى تفهميه انتى فى عالم غير عالم البشر اهلا بيكى بين الفان بيرز (مصاصى الدماء ) 

اليسا : حصلنا الرعب تشرفنا اكين وهتمص دمى امتى على مائدة الطعام 

اكين بضحك : لا احنا نباتيين مش بنمص دم البشر لانكم ملوثين 

اليسا بضحك : والله !! طيب اطمن انى مش على طاولة الاكل النهارده 

اكين بضحكه عاليه : لذيذه يمكن اغير رأيى واكلك 

اليسا تصطنع الخوف : يا مامى

وينفجرا ضاحكين فيلتفت الجميع اليهم 

اكين : هشششششش هتبوظى الحفل 

اليسا : حاضر يا اميرى 

يجلسا على مائده مستديره يجلس عليها الملك وزوجته وابناءه وبناته وامام الجميع اكواب بها مشروب احمر اللون وامام نيره واليسا مشروب برتقالى 

نيره بهمس : بريم ليه احنا بس بنشرب برتقال والباقى فراوله 

بريم وهو يكتم ضحكته : فراوله، لا حببتى دى فودكا حمراء وغلط على سنكم انتم صغيرين 

اكين : فوديكا حمراء اخترعوها امتى 

اليسا : اكين ودى طبعا دم حيونات يا نباتى صح 

اكين : دم حيوانات ليه برامينا (نوع متدنى من الديدان ) احنا لا  ده دم بديل مصنوع من اجود انواع الصقور بخليط من مواد كيميائية ليعطينا نفس القيمه الغذائيه لدم البشر 

اليسا  والنبي صدقتك طيب هات ادوقه 

اكين : تدوقى ايه يا مجنونه طيب اصبرى اما نكون وحدينا هخليكى تجربيه يا هبله 

اليسا : بس ما تشتمش احسن هنسي انك امير وارزعك مقلب يطلع عينك 

وقبل ان يرد اكين يقف الملك ويتوجهه الى المنصه فيقف كل ابناءه ويتوجه بريم و اكين فقط الى الملك تاركين نيره واليسا على الطاوله 

يبدأ الملك بمراسم تنصيب الخلافه لاكين ويلبسه قلادة الامارة ويشك كف يده لينزف دماء سوداء فى كأس ويأخذه اكين وهو يلتفت قليلا لينظر ل اليسا وهو يمتص الدم 

اليسا : نهار اسود ده بيشرب الدم 

نيره : اليسا انتى شايفه الحقى بريم بياخد الكاس يشرب هو كمان ده طلع نائب الامير الخليفه للملك 

وتفقد نيره وعيها وتكاد ان تسقط أرضا ولكن سرعة بريم ساعدته للحاق بها وحملها سريعا لغرفة نومه التى كان اعاد فرشها لها 

لتفتح عينها وتنظر باندهاش للمكان ثم تتذكر عندما تلتقى عينها بعين بريم فترتجف خوفا وهى تعود للخلف 

بريم : هشششش ما تخافيش انا بحبك ومش ممكن ازعلك 

نيرة : تزعلنى انت هتاكولنى 

بريم يقع على الارض من كثرة الضحك 

بريم : ليه هو انا مستذئب ده حتى المستذئب مش بياكل البشر 

نيره : وانت ايه بقى 

وقد ابتسمت من منظره المضحك عندما سقط على الارض 

بريم : انا الابن الاكبر لملك مملكة الظلام لكنى اتنازلت عن الامارة لانى حبيت بشريه واتمنى توافقى تكونى ليا بعد أما تخلصى دراسه 

نيره  : وايه اللي يخلينى اوافق مثلا 

بريم يقترب منها وهو يبتسم ويجلس بقربها على السرير ثم يضع يده ببطء ليمسك خصرها ويجذبها نحوه ويدع يده الاخرى خلف رأسها ويقترب ليلتهم شفتاها بقبله رقيقه وبعد لحظات يبتعد عندما شعر انها بحاجه للهواء 

بريم : ودلوقتى ممكن توافقى اميرتى 

نيره بخجل : طبعا موافقه 

اليسا وهى تدخل مسرعه للجناح 

اليسا : موافقه على ايه  اووووووه اه دي اوضة نوم بحجم بيتنا نيره 

نيره تقفز باتجاه اليسا : برام طلب منى الزواج 

اليسا : تتجوزى مين واحد بيشرب دم على الريق اصحى يا نيرو احنا لازم نخرج من هنا 

وقبل ان تجيب نيره يستمعا لصراخ بالخارج فيفهم برايم ان هناك هجوم من احد اعدائهم فقبل نيره سريعا 

بريم : ما تخرجوش من هنا حبيبتى في الخارج خطر عليكم، 
ثم اختفى مغلقا الجناح عليهم 
تدفع نيره ظهرها للخلف لتقع على السرير 

نيره : بيحبنى 

اليسا : مجنونه بقول بيشربوا دم وانتى كل اللى همك بيحبك مبروك هتتجوزى واحد من ابناء الفان بير وهتصحى الصبح ممصوصة الدم

نيره : عقبالك 

اليسا : لا ياختى انا عايزه دمى عجبنى 
جلسا الاثنان يتحدثان سويا فى ما سيأتى ونسيا ما يحدث بالخارج 

#####خارج الجناح #####

يتغير شكل الجميع للشكل الهجومى ويظهر اكن على شكله القتالى 

يتقدم الملك ويقف خلفه بريم واكين وخلفه ابناء الملك ثم خلفهم بتوزبع باقى مصاصى الدماء الموالين لهم وبالمقابل احد ملوك الدم الصافى احدهم معروف باسم البريت 

البريت : سمعنا ان فى بشر بحفلتك ايها الملك 

الملك : ليس شأنك ضيوفى 

البريت : بس ده ضد القانون 

اكين : القانون بارضى يسمح لى باستقبال ضيوف تحت رعايتى الخاصه ، ارجع انت لمملكتك 

البريت : لكن هما في عالمى و ليا الحق أتمتع بيهم 

الملك : انت فى ارضى تحت قوانينى ممنوع عليك الاقتراب من اى بشرى هنا 

البريت : لكنى لن اهتم وهاخد واحده منهم 

وقام البريت بالهجوم على اكين ورد اكين الهجوم عليه اصيب اكين لكن نجح بفصل رأس البريت واسرع بريم وأحرق جثمانه 

الملك ينظر بشراسه لباقى ملوك الدم الخالص 

الملك : في حد تاني هيحاول يتعرض لضيوفى في ارضى 

انسحب الملوك بموت البريت وعادت  الاجواء الاحتفاليه للقصر حمل بريم اكين واخذه للجناح الذى بداخله اليسا ونيره ووضعه على السرير ولكن وقعت القلاده منه فعبرت لعالم البشر 

بريم ل نيره :  انتى لازم تروحى دلوقت الفجر قرب تعالى للقصر كل يوم بعد الظلام هستناكى 

نيره : هاجى عشان اطمن على ... 

اليسا : اكين اسمه اكين نيره يلا نروح جدتى هتضربنى يلا 

قام بريم باحتضان نيره وجذب اليسا ايضا واخفى وجههم وعبر لعالم البشر ثم ابتعد 

نيره : اه ده القصر رجع ضلمه وفاضى اليسا السرير فاضى هما فين 

اليسا : نهار اسود احنا كنا بنحلم ولا ايه 

نيره : لا حلم ايه انا عايزه بريم مليش دعوه 

اليسا تنظر بجوار السرير فتجد القلاده فتحملها وهى تبتسم

اليسا : مش حلم يلا يا نيرو  لازم نروح وهعمل بحث على النت عنهم 

########################
####اتمنى متابعه ممتعه ######
##asma## 
لا تنسوا شير على الفيس 
تصويت 
تعليقات وتفاعل
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-