أخر الاخبار

لذئاب وجوه اخري الكاتبة نورا محمد ١٥ و ١٦

 الفصل السابق

لذئاب وجوه اخري الكاتبة نورا محمد

الحلقة الخامسة عشر 


لذئاب وجوه اخري 


بقلمي نورا محمد علي 


قالت فريدة سكرتيرة امير الانسة سهام عاوزة تقابلك 


كان يجلس علي مقعده ويعمل ولكنه توقف وهو ينظر الي ساعته أنها من الحت لتتعلم فما اخر عن ميعادها وهو ليس لديه وقت للعبث كان علي لسانه كلمة اعتذاري لها لانها لم تحضر ولكن شئ ما جعله بعد دقيقة يقول دعيها تدخل 


عندما مر وقت ولم يتكلم بعد أن قالت فريد له فهمت انه يرفض مقابلتها


نظرت لها فريد وهي تلوي فمها كأنها تقول لقد قلت لك واتجهت لتخرج وهي تقول لنفسها عارفة اني اتأخرت بس هو فاكر نفسه مين ولكنها وقفت بعد سماحه لها بالدخول 


امير دعيها تدخل 


ابتسمت سهام وهي تتجه الي مكتبه وطرقت الباب ثم دخلت 


سهام السلام عليكم 


امير رد التحية عليها وعليكم السلام  


كانت هذه المرة الثانية التي تقابله فيها بعد أن قابلته المرة الفائتة في شركة عادل ولهذا اول ما دخلت شركته وحدته عابث و صامت رد عليها التحية وعاد الي الصمت بسبب تأخرها 


كان ينظر الي جهاز الكمبيوتر المحمول الخاص به علي مكتبه ويتعامل معه بحب انه لصفوة فقط قد لا يوجد منه في العالم اجمع أكثر من عشرة ويثمن خرافي أنه خاص بالمحترفين 


فتحت فمها لتقول شئ أي شئ لتكسر الصمت المخيم علي المكتب 


سهام أسفة علي التأخير 


امير وهو يرفع حاجبة وهو يتذكر لهفتها علي أن تتعلم علي يده قال 


امير ممكن اعرف سبب التأخير علي ما اذكر كنت متلهفة  


سهام ولا زلت بس غصب عني كنت بيمتحن 


امير انت ازاي بتمتحني انت طالبة 


سهام اه انا سنة ثالثة كلية تجارة 


امير ابتسم ابتسامة خفيفة وقال متخصصة في ايه 


سهام إدارة أعمال أن شاء الله 


وقف من مكانة واتجة الي تلك المائدة الضخمة في احد الأركان من مكتبة الضخم وهو يقول كويس ثم جلس وأشار لها بالجلوس 


امير اتفضلي فلقد كانت لاتزال واقفة 


امير تحبي تشربي حاجة 


سهام لا شكرا افضل أن نبدأ 


امير برحتك كان رسمي في تعامله مما جعلها لا تطلب كوب الماء الذي هي فعلا بحاجة إليه انها تشعر بالعطش ومع ذلك جلست 


امير ابتسم ابتسامة خفيفة وقال شكلي وحش 


سهام لا طبعا  


امير يبقي بلاش بصة الخوف اللي في عنيكي 


سهام انا 


امير مش هتفهمي حاجة وانت خايفة وبعدين انا هعلمك مش هقتلك 


سهام أسفة  


امير لازم تحبي جهازك 


سهام اكيد 


امير هنكمل كلامنا النظري وبعدين نطبق عملي 


سهام تمام 


امير اخذ يتكلم عن الكمبيوتر وعن كل شيء فيه عن تركيبة وصينته مكونات الداخلية وكل شئ 


ورغم انها كانت تعرف ما يقوله الا أنه كانت ترغب أن تبدأ من الصفر 


امير كفاية كده النهاردة 


سهام ابتسمت وهي تغلق النوت بوك التي تدون فيها 


امير في الموعد القادم اتمني تعرفي اني مش بحب التأخير


سهام تمام 


امير ولازم تتعلمي انك تلتزمي في موعدك معاي ومع غيري 


سهام وقفت وهي تستمع له يعطيها درس في احترام الوقت ولم تتكلم 


امير الي اللقاء بعد اسبوع كان أمر بالانصراف 


سهام الي اللقاء يا استاذي وخرجت من المكتب 


مرت ايام واتفقت سهام مع شركة أدوية أن تبيعها إنتاج الأرض من الاعشاب النادرة ومع شركة اخري علي نوع آخر من الاعشاب  


كانت تضع قدمها في هذا السوق علي اول الطريق 


وكانت تنتظر ذلك اليوم الذي تثمر فيه الأرض فاكهة مثل ما أنتجت اعشاب 


كانت قد زرعة حوالي ١٠٠ فدان اعشاب طبية تحت أشجار الفواكة والزيتون 


ثم استغلت الأرض المزروعة برتقال وموالح وزرعت تحتها خضر والطماطم وبزلاء وخيار وأنواع اخري 


وهذا ما اشاره عليها عم صلاح والعمال الذين يعملون معها 


فسبحان العاطي بدون حساب لقد أصبحت الأرض التي استنزفتها في المال تدر عليها ربح حتي قبل أن تثمر أشجار الفاكهة فسبحان من يغير ولا يتغير 


ولأنها تعلمت في هذه الارض أن استخدام يدك في صنع مستقبلك أكثر قسوة من استخدام عقلك كان لكل قرش تحصل عليه منها طعم آخر 


اجل له طعم الجهد والعرق والسفر والمشاركة مع العمال حتي وهي لا تعرف الزراعة الا انها كانت تحاول ان تساعدهم 


وهذا أصبحت هذه الارض رمز الأمل الحلم للمستقبل فهي اول خطوة جريئة لقد غامرت بكل شئ من أجل أن تصبح لها.


والان يجب أن يصبح لها بيت بها فهي تأتي لتجلس في سيارتها الصغيرة التي تخص الشركة والتي كانت تتعطل منها أكثر من مرة وهي الآن معها المال فلما لا يكون لهم بيت في الأرض 


اذا أردت أن تظل ايام فلتبقي انها لها  


اخيرا امها بالفكرة 


الام ايوة انا عاوزة ابقي اروح ازور الأرض بس هتجيبي منين الفلوس عشان تعملي بيت زي اللي بتقولي عليه دا 


سهام بصي يا ست الكل هو هيبقي دورين اتنين فوق قوض نوم وحمامات وكده وتحت صالة كبيرة ومكتبة ومطبخ  


سهر حلو اوي الفكرة زي ما تكون فيلاة صغيرة 


الام بس متين وبدأ القلق يتسرب الي عقلها فأخذتها سهام الي غرفتها وأخرجت لها كرسى تكتب فيها كل شئ من عمولات الي ثمن الاعشاب الي كيف اشترت الأرض 


الام وهي تحتضنها بعد أن ارتاحت  


سهام هو انا مش قولتلك اني بميت راجل 


الام قلب امك يخليكي ويبارك فيكي ويجعل الناشفة في ايدك خضرة 


سهام ايوة ادعيلي يا ست الكل انا متخفيش احنا تربينا علي طربيزة واحدة وعشنا من عرق ابويا اللي ياما تعب عشان يطعمنا حلال 


سهر وسمر لا دي خيانة هتفضلي تحضني في سهام وتدلعبها واحنا لا طيب والله لنقول سما عشان تسيبك تنامي لوحدك 


الام وهي تفتح لهم يدها ليحاوطها وتقول ربنا ما يحرمني منكم 


مر اليوم كل هذا قبل أن يأتي ميعادها مع امير كان اسبوع حافل ثم عرفت كيف تتواصل مع ادهم 


ذهبت الي شركته وطلبت مقابلته 


السكرتيرة في ميعاد 


سهام لا بس ممكن تقولي ليه سهام 


نهضت السكرتيرة لتخبره  


ثم خرجت لتشير لها بالدخول  


كان يجلس علي مقعده ويقلب في احد الأوراق وأول ما دخلت رحب بها ودعاها للجلوس 


سهام أسفة اني جاية من غير ميعاد 


ادهم لا ابدا انت تتفضلي في أي وقت 


سهام شكرا لحضرتك 


ادهم ابتسم وقال ممكن تقولي ادهم تحبي تشربي ايه 


سهام تمام لا شكرا مش عاوزة اشرب حاجة انا كنت عاوزة واخذت تحكي له  


بيت من طابقين علي النظام الانجليزي بسطح من القرميد الاحمر كأنه فيلا صغيرة اخذت توصف ٤ غرف نوم ثلاث حمامات شرفات الدور الارضي مكتبة وصالة ورسبشن ومطبخ وشرفة و و 


ادهم كان يستمع لها ويتخيل الشكل ثم ابتسم وقال تمام 


ادهم تمام هعملك الرسم والتكلفة واتصل بيكي ولا تحبي اسبهم مع عادل  


سهام لا عادل مبعرفش حاجة عن الأرض والبيت هو ملوش دعوة بحياتي الخاصة 


ادهم كنت فاكركم أصدقاء  


سهام هو فعلا صديقي وانا يشتغل معاه بس مش ضروري يعرف كل تحركتي ثم ابتسمت وهي تقول هتخلص الر سم امتي 


ادهم طيب افهم من كده انك مستعجله ورغم اني عندي شغل مهم هخلص الرسم واتصل بيكي 


سهام تركت له كرت به رقمها وقالت في انتظارك ثم هما بالانصراف 


ادهم ما شربتي حاجة 


سهام مرة تانية 


وفي هذا اليوم ذهبت الي الشركة لعادل 


إلينا ابتسمت وقالت قالي تدخلي علي طول 


سهام طيب هو لوحده 


إلينا لا 


سهام مين معاه 


إلينا تالة دكتورة في قسم الكيمياء 


سهام تالة وهي تبتسم بخبث وقالت لا خليني استناه

الحلقة السادسة عشر 


لذئاب وجوه اخري 


بقلم نورا محمد علي 


قالت إلينا في ايه 


نظرت لها سهام بنظرة ذات مغذي وهي تقول انت ادري 


كانت سهام تسمع لغط في الشركة عن علاقة عادل بتالة وأن بينهم علاقة عاطفية 


إلينا لو كنت مكانك كنت دخلت ايه اللي هيحصل يعني 


سهام قصدك اقطع الشك باليقين 


إلينا وبعدين هو اتغير فأكيد دي اشعات وانت اللي بايدك تثبيتها أو تنفيها 


سهام وقفت وهي تقول قالك ادخل علي طول 


إلينا ابتسمت وهي تقول ايوة 


وقفت لتطرق الباب مرتين 


ثم فتحت ولكنها وقفت مكانها 


لقد رائته يحتضنها بغل ويقبلها بعنف فيه كره أكثر ما فيه حب والاخري تان باستمتاع مقزز 


سهام التي تحوى وجهها إلي فراولة حمراء من فرط الخجل حمحمة لبسمعا ولكنها استمر في تقيبلها كأنه ينتقم منها وقتها لعنت سهام تسرعها ودخولها فهو لن يتغير 


 ومن امتي في دخان من غير نار 


وهنا سعلت مفتعله بصوت مرتفع فنظر لها عادل بعبث كأنه ام يفعل شئ وابتعدت تلك ال تالة تلعب بشعرها دون حياء وكأن ما فعلته شئ عادي 


سهام بخجل يبدو اني جيت في وقت مش مناسب 


تالة واضح وهي تنظر بوقاحة كأنه لم تفعل شئ 


كانت سهام تتمني أن تختفي من أمامهم 


عادل لا طبعا انت اي وقت ليكي مناسب 


سهام بخجل بجد 


عادل ايوة طبعا انت وحشتيني 


سهام ما ظنش ثم نظرت إلي تالة التي تعيد ترتيب ملابسها 


عادل كنت مستنيكي 


سهام باين اوي انك كنت مستنيني 


ثم اتجهت لتجلس علي المقعد المقابل لمكتب عادل ثم قالت اتفضل اقعدي يا مدام تالة واقفة ليه 


تالة آنسة 


سهام بجد 


تالة ايوة 


سهام غلطة مش مقصودة يا آنسة بسخرية والمهم انك تقعدي ولا تفضلي الوقوف 


تالة لا انا همشي 


عادل الذي أشعل سيجارة يمتصها قال هدرس اللي اتكلمنا فيه ورد عليكي 


وبعد أن انصرفت ابتسمت سهام بسخرية وهي تقول 


سهام هو اللي كنت بتعملوه يستحق الدراسة


عادل وهو ينفس دخلت سيجارته كنت بنتكلم في شغل 


سهام شغل 


عادل ايوة 


سهام انا شفت الشغل دا بعيني 


عادل متخلطيش الامور ببعض ارجوكي احنا كنا بنتكلم في شغل 


سهام ودي كانت تحية الوداع بسخرية 


عادل ليغير الموضوع اين كنتي 


سهام كنت اعمل وادرس واذاكر  


عادل وايه اخبار المذاكرة 


سهام يعني 


عادل هل ظهرت نتيجة الترم هل نجحت 


سهام وهي تلوي فمها ايوة ظهرت ونجحت بس 


عادل بدون تقدير 


سهام لا جيد بس لو نقصت ٥ دراجات فقط بقيت مقبول 


عادل عشان كده زعلانه 


سهام مش لكده بس رحت لصاحبك امير 


عادل زعلك في حاجة هو عارف انت ايه بنسبة ليا 


سهام لا بس واضح انت مغرور 


عادل بصراحة حقه هو مميز في مجال وهو الاول من التصنيف العالمي  


سهام طيب 


عادل دا مش سبب الزعل اللي في عنيكي 


سهام بملل شوية مشاكل 


عادل مادية ابتسم وهو يقول عاوزة كام 


سهام تقريبا مادية بس مش عاوزة حاجة انا بحب احل مشاكلي بنفسي 


عادل علي اساس اننا اصحاب 


سهام ايوة بس قولتك بحب اعتمد علي نفسي 


عادل رغم اني مش مقتنع بس برحتك لو احتاجت حاجة انا كلي ملكك بس ايه السبب الثالث 


سهام بغضب انت 


عادل بدهشة انا 


سهام ايوة كل ما تقدمنا خطوة رجعنا عشرة لوري 


عادل بس 


سهام بس ايه صليت النهاردة 


عادل ايوة 


سهام يا سلام طيب اسمع دي من لم تنهيه صلاته عن الفحشاء والمنكر فلا صلاة له 


عادل انا بس 


سهام قاطعته شربت خمر امبارح 


عادل بخجل كأس 


سهام واحد 


عادل اثنين 


سهام ولو قولت اثنين تقول ثلاثة 


عادل لا بس لازم تعرفي ان محدش بيغير مرة واحدة  


سهام عارفة بس 


عادل وهو يقف ويطفئ سيجارته انا كنت يوميا اشرب واسكر وا.


سهام كفاية فهمت تقصد ايه 


عادل خلاص متتوقعيش ان اتغير بهذا السرعة انا بحاول ويحارب نفسي يبقي لازم تعذريني ان عملت حاجة صغيرة مقارنة باللي كنت بعمله من اقل من شهرين 


سهام وهي تخرج أنفاسها بصوت مرتفع تمام بس حاول مش عشاني عشانك انت انت ما شوفتش شكلك كان عامل ازاي وانت وهي مع بعض 


عادل احنا مكناش مع بعض انا كنت ببوسها بس 


سهام يارب صبرني 


عادل خلاص يا سهام ان شاء الله هتغير


سهام قرأت الكتب اللي ادتهالك 


عادل ايوة وأخذ تناقشها معه وبعد حوار طويل  


سهام فهمت 


عادل اه بس يعني ايه النافلة لا تغني عن الفرض 


سهام ابتسمت برقة وقالت الفروض ثابته يعني مثلا في الصلاة خمسة يعني مش تعمل السنه وانت مش هتصلي الفرض أو الذكاة فرص والصدقة سنة مش تطلع صدقة قبل ما تادي ذكاتك أو تصوم التطوع وانت مش بتصوم رمضان ثم نظرت له وهي تسأل انت بتصوم 


عادل انا 


سهام لا انا ايوة طبعا انت 


عادل هز رأسه بالنفي فأخذت تشرح له عن الصوم يعني مش اكل واشرب طول النهار 


سهام لا انت يتمتع عن كل شيء الاكل والشرب التدخين القول السئ لو متجوز ممنوع تقرب من زوجتك ولازم تصلي وتقرأ قران حتي لو صورة وانت صايم بالإضافة لذكر اي التسبيح والحمد والتكبير وغيره 


عادل تمام 


سهام لسه علي رمضان كام شهر انت لازم تتعود انك تمتنع عن كل شئ وبعد حوار طويل ورفض أن تشرب شئ استأذنت 


خرجت من الشركة لتستقر سيارتها الفيت الصغيرة إلي شركة الكنج للبرمجة ونظم الحاسبات


وصلت قبل ميعادها فدخلت إلي ذلك الكافي شوب بتشرب قهوة حتي تستطيع التركيذ وبعد أن انتهت صعدت إلي مكتب فريدة قبل ميعادها بخمسة دقائق 


سهام السلام عليكم 


فريدة ابتسمت وقالت وعليكم السلام قبل ميعاد احسن لان امير بيه لا يكره شئ اكتر من التأخير 


سهام ايوة هو اداني درس في الحفاظ علي الوقت المرة اللي فاتت 

فريد ة ابتسمت ودعتها لتجلس حتي بنهي ما في يده ثم تخبره بوجودها   


سهام مش مهم المهم انه ما يانبنيش علي التأخير زي المرة اللي فاتت 


وبعد أن انهي امير الاتصال الذي كان يشغله اضغط علي ذلك الجهاز الكامن علي مكتبه وقال فريدة 


فريدة ايوة امير بيه 


امير الذي كان صوته يصل إلي سهام هناك ميعاد مع اه هي اسمها ايه 


فريدة سهام 


امير حضرت ولا لسه

فريدة من عشر دقايق 


امير تمام خليها تدخل 


نهضت سهام واتجهت إلي الباب

الفصل التالى



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-