أخر الاخبار

رواية عشق الودق للكاتبة ايمان صالح الفصل العاشر

الفصل السابق

روايات ايمان صالح عشق الودق




عشق الودق بين العشق واللعنه
#الجزء_العاشر

غچريه ••حاضر هنفذ،، من إعنيا،، هااه ؟؟ حاجه تانيه؟؟ 

$$$

فرحانه ••لاااه،، وسيرتي متاچيش في الحديت واااصل،، سلام،، وسابتها ومشيت من علي باب البيت،، 

قفلت غجريه الباب وهيا بتتحسبن عليها،، 

غچريه••حسبي الله ونعم الوكيل أعوذبالله شيطان إبيسعي،، 

ودج••إيييه ؟؟ مالك؟؟ 

غچريه ••الحيه،، فيه غيرها؟؟ لعبها بجي عالمكشووف خلاص !! 

ودج••هااانت يمااا،، هَاانت غچريه هانت جووي جووى،، 

غچريه ••عبروحمان بيه يتخاف عليه منيها،، دي تتلفح بالحنش حي،، 

ودج ••ماتخافيش عليه،، دة چوايا من چوة،، 

غچريه ••والله انتي غلبانه ومعرفاشي حااچه !! إسكتي ياضنايا إسكتي،، 

سابتها ودق ومشيت وهيا ساكته وبتردد الجمله الشهيرة،، مسكين يابن آدم مسكين،، بتخاف من الموت وآخرتك للطين،، هاااه،، هااانت هااااة،،، هااانت،،، 

وعدي يوم كااامل علي لقائهم،،، في الليل،،، وهدوء الليل،، ليله هاديه ليس بها أي شر،،، غجريه نايمه ومستسلمه للنوم،، وفجأه دق باب بيتها صحيت من أحلي نومه،، 

غچريه ••مين؟؟ مين اللي عيخبط؟؟ 

عبد الرحمن ••آني ياخاله،، آني،، 

غچريه ••واااه،، حاضر ياولدي،، جومي ياودج إفتحي الباب،، ياودج ؟؟ يابتي؟ اباااي؟؟ نومك تجل إكدة لييه ؟؟ حاضر ياولدي چايه،، 

وقامت فتحت الباب هيا،، 

عبد الرحمن••ايه ياخاله ؟؟ نمتو؟؟ 

غچريه ••إيوة ياولدي والله،، كنا نمنا وصحيت اهاا،، بس البت معرفاشي غاطه چامد في النوم،، ادخل ياولدي،، ادخل،، دخل عبد الرحمن 

عبد الرحمن ••أمال فينها ودجه !! إتوحشتها! 

غچريه ••إتوحشتها ؟ كيف يعني؟؟ 

عبد الرحمن ••بتوتر،، أااا،، يعني إكدي،، لجيت نفسي نفسي ريحالها جولت آچي واشوفها،، 

غچريه ••ماتعلجش روحك بيها ياولدي،، ودجه لاتچوزلك ولا تليج بك،، 

عبد الرحمن ••انتي بتجولي ايه؟؟ انتو ناس غلابه وتليجو لأي حد،، 

غچريه ••لاااه ياولدي،، بعصبيه،، أباااي؟؟ ماسمعش الحديت الماسخ دة تاني فبيتي وإلا،، 

عبد الرحمن ••وإلا اييه؟؟ ماچيش اهنه تانى؟؟ 

 غچريه ••لاااه ياولدي،، دى دارك ياحبة الجلب،، بس أسكت ساكت عاااد،، إنت ماتعرفش عنيها حاچه اكتر من تعبها بس، 

عبد الرحمن ••ونفسي أعرف عنيها كل حاچه عااد،، 

غچريه ••أباااي ؟؟ تاني؟؟ إنتااا،، انت عتحبها ولا احساسك كييف؟ 

عبد الرحمن ••تنهد وخبط بكفيه علي جنابه،،، أبجي كداب لو جولتلك حبيت،، وأبجي كداب لو جولتلك جادر أبعد !! أنا حاسس إنها مسؤؤله مني آني،، حااسس انها لازمن عشان تبجي بخير تبجي چاري،، حاسس إني حاميها الشخصي،، فهمانه حاچه ياخاله؟؟ 

غچريه ••إيوة فهمانه كتييير،، إحساسك دة،، يهمني جووي جووى،، وماتنساش إنك تعتبر متچوز!! ماتنساشي اللي علي ذمة خطوبتك،، جريبة مرت أخوك !! بالحج ياولدي،، فيه حاچه مهمة جووي حصلت ولازمن تعرفها،، 

عبد الرحمن ••إيه هيا ياخاله ؟؟ فيه إيه؟؟ 

غچريه ••المخفيه مرت أبوك،، چت إهنه وجالتلي جااال،، جال إيه لااازمن أخليك تخسر فلوسك واللي حيلتك كلااته،، 

تعجّب عبد الرحمن من كلامها،،، 

عبد الرحمن ••آني معرفش هيا عاوزة مني إيه؟ عوزاني خسران لييه ؟؟ 

غچريه ••الغل،، الحجد يعمل أكتر من إكده !! بصلي عالبت كده ياخوي،، لاتكون تفسها إتكتم ولا حاچه عااااد،، 

خطي عبدالرحمن خطوتين ناحية أوضتها،، وخبط عالباب،، 

عبد الرحمن ••ودج،، ياودج إفتحي الباب،، لقي الباب مفتوح وهيا مش جوة،، الحجي ياخاله ودج مش چواا بتك مش چوااا،، 

وطلع عبد الرحمن يدور عالسطوح،، مش فووج ياخاله ودج مش فووج استر ياارب،، 

غچريه ••كيف داااي؟؟ البت فيينها عااد ؟ 

عبد الرحمن ••هچيبها،، لو تحت طجاطيج الارض هفحت وأچيبها،، وطلع يجري على بره وغجريه تنادي عليه لكنه ماردش عليها،، 

غچريه ••ياولدي،، ياااولدي اصبر على رزجك،، يااادي النكبه اللي طبلت علي روسنا كلنا،، عملتيها بردك ياودج؟؟ جلبي مامرتاحش ياارب سلم   

في صباح اليوم التالي،، قام الكفر علي نكبه جديدة،، 

 سكون الليل،، الشتاء،، ودق وخروجها،، قامت البلد علي كارثه،، خامس بيت من جيران دوار العمدة،، والبيت اللي بعديه بأرض فضاء ثرايتهم أو قصرهم علي طول،، إتفحم كليااا،، وفي نفس البيت الصبح لقو البهايم بتاعتهم كلها مسمومه بفعل فاعل،،،، سم البهايم وبعديه تفحم البيت كامل،، مصيبتين ورا بعض،، كل الاصابع بتشير للمتهم الوحيد وهو ودق،، 

البلد كلها بتتكلم،، ودق محبوسه في البيت،، كلام البلد مش نابع من الفراغ،، كلام البلد جاي لإن الدوار والبهايم اللي إتسمت والعيله اللي إتفحمت دى،، يبقي بيت أخو فرحانه،، الهم مخيم علي البلد كلها،، ولو مش بمزاج الجميع يبقي غصب عنهم،، فرحانه ناصبه خيام المعازى في كل حته في النجع،، حكم واقف مشدود وعلي آخره هوا وحرسه،، عاوز يتجنب غضب أمه عليه وبيراضيها،، حاطط الحرس علي بعد مترين من بيت الغجريه وودق،، فرحانه شغاله ولوله ولطيم وصويت وشق في الثياب هيا والمعدداتيه اللي معاها،، 

في المقابل،، المبني الثاني من القصر،، اللي مكتوب بيع وشراء ملكاااا لعبد الرحمن بدون علم حكم،، قاعد عبد الرحمن بيوضبه للنقل فيه هوا وأمه ثانية،، عبد الرحمن إستغل مشغوليه حكم وفرحانه وخلص القصر وخلاه قصر مهول،، وسع مداخل ومخارج وبني فيه ملحق آخر،، يشبهه في العراقه،، بعد اسبوع من نصبة العزا والولوله والتعديد علي اللي ماتو،، كان عبد الرحمن بينقل الأمتعه للمبني،، دخلت أمه معاه في نقاش،، 

مَلكه ••مع عبد الرحمن في المبني الجديد،،، واقفين مع العمال اللي بيحطو الفرش،، حدثت ابنها،، مستغربااك ياولدي !! ياتري عما تخطط لإيه؟؟ 

عبد الرحمن ••إيه ياملكه ؟؟ هوا آني مفروض آخد اذنك لول لمن آچي أعمل حاچه علي كيفي عاااد ؟؟ 

مَلكه ••علي كد منا بفرح إبطبعك إني مش سيجاك وانك رااچل!! علي كد مابجلج منييك،، عجلك كيف الشوارع لمغفلجه،، اللي الغريب مايعرفش يسلك فيها وااصل !! 

التفت عبد الرحمن لأمه،، 

عبد الرحمن ••عاوزة إيه يمااا؟؟ بدك تفهمي ايه؟؟ 

مَلكه ••بِدي أفهم،، الملحج اللي إتبني دواتي لمين ؟؟ إنتا جولتلي إنك ماهتتچوزش لزج فيا ولا في المبني دواتي،، ببجي دة لميين؟؟ 

عبد الرحمن ••ليا بردك يمااا،، بس لوجت عوزة،، هاااح،، بكره هتفهمي كتير يمااا،، هتفهمي كااتييير،،، 

مَلكه ••ماتفهمني دلوك ياوليدي،، مش لازم بكره ولا بعده،، 

عبد الرحمن ••لااه،، كله بأوانه ياطيبه،، هااانت علي رأي الحبايب،، هااانت،، 

مَلكه••بتنهيدة،، هااااه،، ماشي ياولدي طلاما إمصمم خلاص،، بس اهم شي،، لاتكون ناى علي اذي حد ولا ضرر مخلوج،، مش إحنا ياولدي اللي نأذي،، مش إحنا،،، 

عبد الرحمن ••والله ماخايف غير علي البنيه اللي الحرس محاوطينها هنكا دياتي،، ربنا يستر من ام دماغ سم،، دلوك هترچع وتفوج وتخططلها على خطه،، 

مَلكه ••نظرت الام لولدها نظرة دهاء،، حبيتها ياولدي؟؟ تبجي مختل لو عملت إكدة،، دى آخرها نشفجوا عليها عشان حالتها لكن عمرها ماهت،،، قاطعها ولدها،، 

عبد الرحمن ••عمرها إيييه ؟؟ ههههههه،،، هشششش،، أسكتي يمااا،، بكره هتفهمي كل حاچه لغز دلوك،، بس كل اللي عايزه منيكي لما أجولك تعملي حاچه تجولي حاضر إوبس،، تجولي إيه ؟؟ وماتخافيش ماهأذيش حد،، 

مَلكه ••طيب،، مش بس تفهني حاچه عن العبارة؟؟ ولا هتسيبني كيف

 الأطرش في الزفه إكدة؟؟  

عبد الرحمن ••عتفهمي كل شئ في وجتيييه،، أهم حااچه لما أجولك تعملي كذا ببجي تعملي ماشي ؟؟ 

دخل عليه في نفس اللحظه قاسم إبن اخوة متسرعا،،، 

قاسم ••إيهه ياعميي!! البلد مجلوبه بره وإنت جاعد إهنه؟؟ أبوي عاوزك عاااد،، وستي عماله تزعج وتصرخ وحالفه لاتجتل ودج إبيدها،، 

عبد الرحمن ••ستك معاتعرفش تعمل حاچه لودجه،، مااخافش،، تعجّب قاسم من ثقته وسأله،، 

قاسم ••ياااسلااام؟؟؟ إيه الثجه دياااتي !! دى حاالفه تخلي الناس يجتلوهم،، 

عبد الرحمن ••مش بعيده على ستك وبوك،، عادي عليهم جتل النفووس ياولدي،، 

قاسم ••وة ياعميي،، وجته الغاز عااد !! تعالي طيب كلم بوي عشان عاوزك،، يادى ودج اللي موجفه البلد كلاتها على رچل واحده،، هيا توجف على رچل صراحه،، نهره عبد الرحمن،، 

عبد الرحمن ••إتحشم ياااض،، إتحشم يابغل،، 

قاسم ••أباااي؟؟ ايه ياعمي ؟؟ مش سألتك الف مرة جولتلي مالكش فيها شوووج ؟؟ 

عبد الرحمن ••وة؟؟ جولنا إتحشم بجا عااد،، ويلا نشوف لمبوم بوك عاوز مني ايه !! 

في ذات اللحظه،، لقي بضعة أشخاص داخلين عليه،، فرحانه وحكم وبعض الغفر،،، فرحانه بتجرجر ملسها الاسود عليها وتراب الطريق علي دماغها من فوق،، الخدود وارمه من لطمها،، الملس مترب علامه لهيل التراب علي راسها (عادة جاهليه تُفعل في المآتم)،، في اديها طرح مشقوقه ومتبهدله،، دخلت فرحانه بهما قعدت تولول وتلطم لما شافت القصر،،،  

فرحانه •• بصريخ،، يااامررري !! ياااعچزززى !! ياااهمممي ياااني !!! ياحظي المشندل في كل حااچه ياااني !! أغيب سبوع ولا تنين من يوم موت خويا تجومو تهدو وتبنو وتجلو كمااني؟؟ انتو إييه مع تحسوووشاااي؟؟ خوووى بعياله متفحميين !! وانتو عما تهدو وتبنو وتعزلوا؟؟ 

عبد الرحمن ••البجيه فحياتك يامرت أبوووي!! بس هوا اللي بيحصل ده ماعيفكركيش بحاچه إكدة ولا إكده ؟؟ 

فرحانه ••عما يفكرني؟؟ عما يفكرني بإيييه ؟؟ بخيبتك ياخوويه !! خلصوا الحاچه دياتي،، إوفيش نجلان دلوك الا بعد اربعين يوم،، وإسمع،، تاسيب اللي فيدك ده،، وتاروح تاچيبلي مجصوفة الرجبه اللي إسمها ودج دياتي هيا وأمها حالااا،،، إنتفض عبد الرحمن من مقعدة قاائلااا،، 

عبد الرحمن ••لااااه،، وإترزعي إكدة وإنتي بتحدتيني زيينه،، جعمزي جعمزززى،،، دانتي بعد إكدة،، 

#يتتتبع،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-