أخر الاخبار

رواية عشق صقر الصعيد بقلم اسماء ندا الفصل السادس




عشق صقر الصعيد بقلم اسماء ندا



رواية عشق صقر الصعيد


بارت 6 مهاب &فجر الراوى 


روايات الكاتبة  اسماء ندا 


دخل مهاب المكتب واغلق الباب خلفه 

مهاب/ كده تمام مضى العقد وهروح بعد بكرة اشوف الموقع سأل عليك وقولت انك اضطريت تسافر وهترجع بعد شهر 

حازم / كويس كلمته فى موضوع تدريب اسماء هنا 

مهاب / لا يا حازم هى لسه فى اولى هندسه يعنى يادوب عدت اعدادى هندسه فاضلها 3سنين هقوله تيجى تدرب هنا اذاى 

حازم / معرفش اتصرف بدى اشوفها واسمع حسها يا مهاب قلبى بيوجعنى 

مهاب / طيب بكره الأثنين هى عندها محاضرات ايه رأيك اعملك مقابله مع عميد الكليه وانت تقنعه ان الشركه عايزه شباب من اولى هندسه يدربوا فيها واشترط انى انا اللى اختارهم وبكده اجيب اسماء وزميلاتها المقربين وكمان كام شاب عشان يبقى الشكل رسمى من الكليه 

حازم / وايه يخلى عميد الكليه يوافق مثلا 

مهاب / اتبرع للكليه بمبلغ كبير 

حازم / حلو موافق 

مهاب / طيب اقوم انا اهرب من الشركه واروح عشان بقالى يومين ما نمت بسبب مدير مفترى. اوعى تقوله يا سفيان ههههههههه

امسك حازم مكعب الاقلام امامه وقذفه بوجهه 

حازم / على الفرع الرئيسى يا مهاب يلا بينا 

مهاب / لا كده حرام بقى 

حازم / مشارك اطفال انى يلا بس واوعدك ساعة زمن واروحك بنفسي 

مهاب/ وعد يا بوص 

حازم / بوص شغال فين انت يلا ياض يا مهندس 

وخرجوا متجهين الى الفرع الرئيسي فى التجمع الخامس 

بعد وصول حازم ومهاب للفرع الرئيسى سبق حازم الى مكتبه بالدور الثامن واخبر مهاب بالتوجهه للشئون الادارية لاحضار ملفات السكرتاريه الجدد لعمل مقابلات لاختيار سكرتية خاصه لمهاب بدلا عن هنا التى ستتزوج وتترك الشركه بعد ان اخذ الملفات من الدور الثانى ركب الاسانسير وفجأ ان احدا سحبه لاسفل .

#########################
######صباح اليوم نفسه ######

تستيقظ فتاه ذات شعر اسمر وعيون بلون البن فى شقه كبيرة على النيل تحيا بيها هى واخوتها البنات الثلاث فهم اربع فتيات لرجل اعمال صعيدى يعمل بالتجارة ترك الصعيد من 5سنوات ليعيش بالقاهرة لتدخل بناته التوائم الكليات هنا فهو ليس له اخوه ابوه متوفى وزوجته ايضا وعكف على تربية بناته 

تقوم الفتاه بنشاط فها هى فى منتصف السنه الجديده بعد ان انهت الجامعه فهى خريجة ادارة وقد قرأت الاعلان عن طلب سكرتارية فى شركة الصقر الصعيدى للمقاولات وقررت انت تقدم فى الشركه على الرغم من ان يمكنها العمل بشركة والدها التجارية لكن فضلت ان تعمل فى شركة المقاولات ولم يرغمها والدها لمعرفته بحازم ولكن لم يتدخل او يخبره تركها تذهب للمقابله مثل من بعمرها حتى تتعلم المسؤليه وعدم الاستناد على الوساطه 

ذهبت فجر فى تمام الثانيه ظهرا حيث ميعاد المقابله ولكن لشعورها بالتأخير اسرعت الخطى بعد ان سألت فى الاستعلام عن مكان المقابله وكان الدور الخامس ولكن لسرعتها ضغطت على المصعد الخاص بمدير الشركه الذى كان يركبه مهاب . 

عندما فتح باب المصعد دخلت فجر مسرعه فكان مهاب يقف بجانب ازرار المصعد 

فجر / لو تسمح يا افندى دوس على خمسه 

مهاب / افندى ..

فجر / واه وبعد هالك متأخرة دوس 

مهاب مبتسما / حاضر .... اشوف اخرتها 

ضغط على الخامس ثم الثامن وهو يسالها

مهاب / ممكن اعرف سبب ....

فجر / واه انت هتتساير معايه ولا ايه وبعدين هو محدش ركب معانا ليه ابااااى

مهاب وهو يحاول كتم ابتسامته 

مهاب / ليه لان المصعد ده خاص وعلى العموم يا ستى هبقى اعرف بعدين 

توقف المصعد وفتح الباب فهرولت بالخروج دون النظر اليه وبعد اغلاق المصعد 

فجر لنفسها ( ههههه واه جميل جوى بس غلى مين دانى فجر معطتهوش فرصه يتنفس ) 

مهاب (هو انا حظى فى الصعيده يا ربى بس ايه فرسه لسنها مترين يارب تكون جاى سكرتيره هبهدلها ههههه) 

فتح باب المصعد وكان حازم يقف خارجه ودخل قبل ان يخرج مهاب ولاحظ شروده 

حازم / فينك يا ياض سارح 

مهاب وهو يضع رأسه عل كتف حازم بهيام 

مهاب / فرسه يا زومه انما شرسه

نفض حازم رأس مهاب 

حازم / يهدك هو انت بتحب على الهوى كده ايتها انثى تلهف عقلك ياض اجمد متفضحناش 

مهاب ولم يكترث لكلام حازم / وكمان صعيديه 

حازم / هههههههه روحت بلاش يا بن عم 

فتح باب المصعد ودخلا حازم ومهاب الى حجرة المقابلات 

حازم / فوق بقى عندنا شغل 

ضغط حازم على الاسلكى لهنا 

حازم / لو تسمحى ادخلى اول اسم 

دخلت الفتيات بالتتابع وكان حازم لم يعجبه اى واحدة وعندما تعجبه واحده يرفضها مهاب الى ان جاء دور فجر 

دخلت فجر وكان حازم ومهاب يتجادلان ولم ينتبها لها 

فجر 
( يا رب يا رب اقبل ..... نهار مش طلع له شمس ده هو وطارة الوظيفه) 

وقفت فجر وهى رتجف لا خوفا بينما احراجا ولم تصدر صوت .

لم ينتبه حازم او مهاب لها وعندما انهو المحادثه بينهم التفت حازم ليسأل هنا ان كان الفتيات انتهوا ففجأ بها تقف على الباب 

حازم / بسم الله ما تتكلمى يا انسه 

فجر / اسفه حضرتك بس انا اتكلمت وحضرتكم مسمعتوش 

مهاب بابتسامه / مانتى بتكلمى عدل اهو امال العوجه فى الاسنسير من ايه 

احمر وجهه فجر غضبا وكادت ان ترد لكن حازم اسرع وسالها 

حازم / ايوه اسمك ايه يا انسه 

فجر / فجر الراوى 

رفع حازم رأسه من الاوراق 

حازم / فجر انتى كبرتى امته اكده 

فجر / افاندم 

حازم بقهقه / اخر مرة شوفتك كنتى بتقطعى شعر عروسة اسماء لانها مش رادت تلعب وياك 

فجر / اسماء الدهمشرى اوف اكنك ابه حازم اياك 

مهاب / اهو لسانه اتعوج تانى 

حازم يهمس لمهاب / جالك الموت هههههههه

حازم / ايوه انى منورة عايزه تشتغلى حدانا بس ابوك وافق كيف وعنده شركته 

فجر / انى عايزه اشتغل فى المقاولات مش فى التجارة وابوى اقنعته 

حازم / طيب ما انى كنت عنديه قريب ليه مقالش لى

فجر / انى ما احب الوسايط وانى وحظى بقى 

مهاب / موافقين انت سكرترتى وهتستلمى الشغل من بكرة مواعيد الشغل من 8الى 8 
وانت خارجه قولى لهنا عشان هى هدربك شهر قبل ما تمشى 

فجر بابتسامه / واه هكون سكرتارة لحضرتك شكرا اكتير 

وابتسمت ل حازم قائله 

فجر / هوصل سلامك لابوى استأذن انى 

حازم / تسلمى اتفضلى 

خرجت فجر وهى تكاد تطير من السعاده فهى قد حصلت على الوظيفه فى شركة حازم الذى كانت معجبه بيه رغم معرفتها بارتباطه باسماء لكن الان بعد الطار بناتهم هيكون ليها فرصه 

بداخل الحجره كان مهاب ييتحايل على حازم يخطبها ليه 

مهاب / البنت حلوه اوى وحيات اسماء يا شيخ كلم ابوها 

حازم / لع اما تخلى اسماء تيجى اهنه لاول 

مهاب / ما بكره هحدد لك معاد مع العميد يا حازم 

حازم وقد نهض خارج من الحجره 

حازم / لما يحصل لاول 

مهاب / غلس غلس مفيش كلام 

حازم بعد ان فتح الباب وخرج عاد تانى 

حازم / بتقول حاجه 

مهاب / مهجولش (ما بقولش ) 

وضحكا سويا بصوت ارتج له المكتب 

خرج مهاب من الشركه عائد الى بيته وهو يفكر فى فجر التى خطفت عقله 

وعادت فجر الى بيتها بامل الفات قلب حازم لها 
##########################
فى بيت مازن الدهمشرى 

ارتفع بكاء حميدة على حال بنتها اللى وقف لا عايزه تكمل حياتها وتتزوج من ولاد عماها ولا عايزه تسمح لحازم يدافع عن نفسه 

اسماء /خلاص يا اماى اللى حصول حصول وانى اهنه هكمل علامى وشتغل ويمكن حازم يعرف يثبت براءته وبراءت بوى وياجى 

مازن / فى ايه يا اماى بتبكى ليه 

حميده / ما فى ياولدى بس حنيت لديارنا 
يلا يلا اسبقنا للسفرة هنجيب الوكل (الاكل)

نظر مازن لاسماء وامه ثم اخذ السلطه وذهب ليجلس على السفرة تبعته امه بصنيه بها بعض الاطباق واسماء تحمل صنيه اخرى بها اطباق اخرى 

جلسوا مجتمعين وبدأوا الطعام واثناء الاكل قص مازن ما حدث بشركه مع مهاب وان شريه طليع يعرف والد مهاب وانهم اتفقوا على موعد لبدأ بناء الملحق للمستشفى وايضا طلبت اسماء ان تتعلم القياده لتستطيع الذهاب للكليه والرجوع لانها ذهقت من المواصلات ووافق مازن على هذا ووعدها بشراء واحده لها 

دخلت اسماء حجرتها لتدرس جلست على المكتب واخرجت صورة حازم وادمعت عينها 

اسماء 

(نعم اشتاق وقلبى به لوعتا للبعاد ولكن كرامت ابى وحقه يجب ان يعود لا اصدق ابدا انك قصدت افلاس ابى لتنتقم ولكن كل الادله ضدك قلبى يبكى دما على بعادك ) 

وضعت الصورة بجوارها وبدات تدرس وتجتهد كما وعدته بالماضى انها ستصبح مهندسه افضل منه ويكون لها شركتها الخاصه 

##########################
عاد حازم لمنزله بعد ان انتهى العمل بالشركه وكان الوقت اصبح 10مساءا 

نجمه / اضعلك العشا يا خوى 

حازم / وهاكل وحدى يا نوجه 

نجمه / لع هاكل معك والله 

حازم / طيب هاغير خلجاتى (ملابسي) واجى 

ذهبت نجمه للمطبخ تعد الطعام وتضعه على الجزيرة بمنتصف المطبخ حتى نزل حازم وجلسا يتبادلا الحديث وهم يتناولوا الطعام 
وبعدها صعد حازم لحجرته واخذ صورة اسماء بحضنه وغاب بالنوم 

دخلت نجمه حجرتها واستعدت للنوم لكن رنين تليفونها بدا يعلوا اسرعت وكان رقم غير مسجل ردت 

نجمه / الو 

......./ لساتك بتقرأى القرءان قبل ما تنامى 

سقتت نجمه جالسه على السرير وصوت بكاءها بداء يعلو 

......../ واه يا نجمتى غلطان انى عاد انى اتصل 

نجمه / اوعاك تقول اكده يا زين قلبى اوعاك ده صوتك لى حياه 

مازن / والله ما عاد قادر اتنفس ببعادك يا نجمه بس كيف اعاود وحق بوى ضايع

نجمه / والله حازم اثبت براءة عائلتك من دم ابن عمى وقال ان كلاتها(كل) شئ عاد لساته باسمك بس تيجى تستلمه 

مازن / ويرضيك استلم شئ ما سددت دينه ترضيها لى 

نجمه / لع وهستناك لاخر عمرى يا زين قلبى 

مازن / وانى ما هحب ولا يملأ قلبى غير نجمتى 

نجمه / عمى قال لحازم ان ابنه يردنى وحازم رفض وجاله انى مخطوبه ليك ولو حتى هستناك لاخرة عمرى ما هيزوجنى لغيرك 

مازن / والله اخوك اصيل من يومه راجل بن راجل .......... هانت هانت يا نجمتى ...... عايز رقم حازم يا نجمتى ضرورى 

نجمه / حاضر ............. الرقم (01........) 

اغلق مازن الخط وهو ينوى محادثة حازم فى وقت قريب 

########################## 

ASMAA NADA
لا تنسوا التصويت والتعليقات

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-