أخر الاخبار

رواية عشق صقر الصعيد بقلم اسماء ندا الفصل العاشر



روايات الكاتبة أسماء ندا




رواية عشق صقر الصعيد 

بارت 10

 روايات الكاتبه اسماء  


انهى مهاب عمله بالشركة هو وحازم بعد انصراف الموظفين بساعه وكانت الساعه تجاوزت ال9مساءا عاد مباشرة الى منزله وجد امه كعدتها تجلس بحجرة المعيشة بالفلا تشاهد احد المسلسلات التركية 

مهاب/ مساء الخير على احلى ام فى الدنيا 

الام / مساء الخير ياحبيبى اطلع غير على ما سعديه تحضر لنا العشا 

مهاب/ حاضر يا احلى ماما هوه اهو 

صعد مهاب لحجرته اخذ شاور وغير هدومه ونزل ليأكل مع امه وفى اثناء هبوط السلم رن هاتفه 

مهاب / متقولش لحيقت اوحشك يا حازم 

حازم / تصدق انا غلطان ومش هقولك 

مهاب/ لا لا قول وحيات اسماء لتقول الخبر اللى انا مستنيه 

حازم / استعد بكرة الساعة 6 هنروح نخطب لك فجر 

مهاب / احلف كده مش مصدق 

حازم / لو مش عايز بلاش 

مهاب / مش عايز ايه ده انا ممكن ابات تحت بتها من دلوقتى 

حازم / بس هى شارطه شرط حاجه 

مهاب / موافق 

حازم / ههههههههههههه هيموت ويتجوز طب اوعى بعد كده تعيط وتقولى كنت امنعنى ههههههههه

مهاب/ ابدا ابدا ههههههه 

حازم / الشرط انها تعيش فى نفس البيت مع ولدتك 

مهاب / هى اللى بتشرط بده انت بتهزر صح 

حازم / ودى مواضيع يتهزر فيها 

مهاب / قلبى قلبى. البت دى جننتنى 

حازم /لا انت مجنون طبيعى هههههههه اه انا قولت لوالدها انها اجازه بكرة يلا سلامى للوالده 

مهاب / انت عايزها تزعل ولا ايه خد سلم بنفسك 

حازم / اه صح لا ما عاش اللى يزعلها اديها الفون 

الام / حبيبى حازم لا انا زعلانه منك 

حازم / وانى اقدر يا ست الكل 

الام / مش جيت من كتير ليه وفين نجمه غايبه عنى ليه انت مش عارف انى بفضل وحدى طول اليوم والواد ده مش عايز يتجوز ويجيب لى بنوته تعد معايه 

حازم / لا ولا تزعلى هجوزه لك بكرة وهنيجى انا ونجمه يوم الجمعه نقضيه معاكى يا ست الكل ايه رأيك 

الام / خلاص اتفقنا وهخلى سعديه تعملك البط اللى بتحبه 

حازم / الله الله تسلمى لى يا امى 

الام / ها خد صاحبك اللى بيشد الفون منى 

مهاب/ انا مش جاى الشغل بكرة وانت تكون عندى 5 وتمشى الموظفين نص يوم انا هخطب يا عم 

حازم / طب انت هتخطب الموظفين مالهم 

مهاب/ نقطة خطوبتى 

حازم / هى الخطوبه فيها نقطه كمان لا يا عم اما تتجوز ابقى اديهم يوم كامل 

مهاب / انجز يا عم انا عايزك عندى من اول النهار 

حازم / مش كانت خمسه اقفل يا مهاب احسن تقولى تعال مم دلوقتى سلام 

اغلق حازم الخط قبل ان يرد مهاب 

الام / ايه بقى حكاية الخطوبه دى واذاى مقولتش قبل كده 

مهاب / والله يا ماما هى جت بسرعه كده 

روى مهاب لامه كيف قابل فجر ومن هى وتغزل باخلاقها واخبرها عن شرطها ففرحت الام وشعرت ان الله استجاب لدعائها الا يبعد ابنها عنها ويرزقه بفتاه تحبه وتقربه منها 
#################################منزل مازن ########

جلست اسماء وحميدة مع مازن على طاولة السفرة يتناولوا العشاء ويتبادلون اخبارهم اليوميه وما حدث 

روت اسماء ما رأته بالشركه و ما فعله مهاب مع السائقه واخبرتهم بمقابلتها بفجر وكم كانت متحمسه وتمنت ان يصبح لها شركتها الخاصه يوما ما 

روى مازن عن احداث يومه وكم كان سعيد برؤية نجمه طوال اليوم وعندما ذهبوا الى مطعم بجوار المستشفى ليتناولوا الغذاء وحاول احدهم مغازلة نجمه فقام بضربه 
####F. B###
مازن / نجمه اجلى مواعيد الكشف الى 4 هنخرج نتغدا ونرجع 

نجمه / فاضل حاله واحده بره خلصها ونخرج 

مازن / طيب يا ستى وعلى ما اخلص تكونى استعديتى 

نجمه / حاضر 

خرجت نجمه وسمحت للمريض بالمرور 
بعد ان انتهى اخذها الى المطعم 

مازن / القمر ياكل ايه 

نجمه بابتسامه / اكل زييك 

مازن / اجمل جمبرى مشوى لعيون القمر 

شاور مازن للجرسون واخبرة بطلبه وطلب كوبان من الكولد شكولاته باللبن لحين ان يجهز الطعام 

بعد انتهاء الطعام اتجهت نجمه للحمام وفى طريق عودتها وقف شاب فى طريقها 

الشاب / هو القمر نزل الارض امتى 

حاولت نجمه ان تتحاشاه وتتحرك لتلتف من حول الطاولات ولكن الشاب التف سريعا ووقف امامها مرة ثانيه

الشاب / راحه فين يا قمر طب هاتى رقم التليفون ..

وقبل ان يكمل جملتها كان مازن منقض عليه باللكمات المتتاليه لحد ما الشاب فقد وعيه والناس كتفه مازن وبعدوه عنه وبعد ما هدء

مازن / وسعوا انا دكتور متقلقوش هفوقه 

نجمه/ سيبه يا مازن خلاص هيموت 

مازن / هعالجه مش هضربه تانى 

اصدقاء الشاب اخذوه وخرجوا ومازن اخذ نجمه وعاد الى المستشفى ونجمه بتضحك وكل فترة تقوله 

نجمه / واه مكانش جال حاجه لضرب ده كلاته 

مازن / ارجع اقتله اللى بس يبصلك اخلع له عينه 

######END F. B. ##
اسماء / هههههه كسرت الراجل عشان قالها يا قمر هههههه 

مازن / ولولا الناس كنت قتلته 

حميده بابتسامه تملس على رأس مازن 

حميده / رجال ولد رجال 

اسماء / افضلى انت اكده شجعية لحد ما نلقيه داخل فى يده راس واحد 

###############################فى بيت حازم 

انهى حازم العشاء مع نجمه وهو يستمع لما حدث وعندما اخبرته بضرب مازن لرجل نهض وغضب وصاح بها 

حازم / وكيف يا بت الناس تخرجى معاه تتتغدوا برات المستشفى ده اخلاقك واللى اتربيتى عليه الظاهر انى غلط لما وافقت تتشتغلى هناك وياه 

نجمه / والله انى كنت فكره انه المطعم التابع للمستشفى يعنى اللى بتشرب منيه الشاى واكده ومكناش وحدينا والله ده الممرضات ودكترة زملاته وشريكه كان معانا والله انى ماروحش معاه وحدى يا حازم ماسمحلكش تتهمنى اكده 

نهضت نجمه تبكى وذهبت لحجرتها وكسر حازم كل ما كان امامه من الغضب وبعد فترة صعد لحجرة نجمه 

حازم/ افتحى يا نجمه ما قصديش والله ازعلك انتى خيتى لصغيره وخايف عليك من كلام الناس وبعدين لو انى ما خفش عليك مين يخاف امال ....

فتحت نجمه باب الحجرة واعتطه ظهرها ودخلت لتجلس على السرير 

حازم / ابه بقى لساتك زعلانه يا بت ده انتى خيتى الوحيده وابوك وامك سبوكى امانه عندى مقدرش على زعلك واصل 

قبل حازم راسها بحنان وهو يمسح بيده دمع عينها 

حكى حازم لنجمه ما حدث فى الشركه وكيف ان مهاب هيذهب لخطبة فجر وانهم سيقضون يوم الجمعه فى بيت والدة مهاب 

نجمه /اباى دانى نسيت من فترة وانى مكلمتهاش ذمنتها زعلانه منى جوى لع ما يصحش انى هتصل بيها دلوجيتواصالحها 

وبالفعل مسكت تلفونها بعد ان تركها حازم وذهب ليعمل بمكتبه قليلا لتتصل بوالدة مهاب 

########################
منزل فجر 
روت فجر ما حدث فى الشركه لابيها وعن لقاءها مع اسماء وكيف طلب منها حازم عدم اخبار اسماء بان الشركه تابعه له وايضا عن الحرس الذى اصبح يتبعها بامر من مهاب 

وايضا اخبرها والدها بما اتفق مع حازم عليه وانها لن تذهب للعمل بالغد واختها ستذهب معها بالنهار لتشترى فستان جديد واحتياجتها لان سيتم قراءة الفاتحه 

################################ مكتب حازم بالفلا #######

جلس حازم بمكتبه يتكلم هاتفيا برقم مسجل باسم وهمى وبيانات وهميه مع شخص ما 

حازم / اخبار البضاعه ايه وامتى اجى اعينها 

الشخص / كله تمام وهتوصل كمان يومان من ليبيا على الخميس الفجر كده واول ما توصل هتصل نحدد معاد تعاين 

حازم / مش عايز غلطه انت عارف العيون منتبهه اليومين دول عشان القلق اللى عامله حافتر 

الشخص / متقلقش يا باشا حبيبنا مضبطين كل شئ 

حازم / طيب تمام سلام 

اغلق الخط ليطلب شخص اخر 

الشخص / ايوه يا حازم باشا 

حازم / يوم الجمعه هكون برات البيت ومكانى معلن وهجيب اعلام واثبت وجودى بالمكان معين اثناء ده تخطفف زيد البنا فهمان عايزه بالمخزن الصحراوى بالكتير السبت مسا

الشخص / علم وينفذ بس سؤال صغير هو مش زيد ده ابن عمنا بردك 

حازم / بس قلبى حاسس ان ليه يد فى خسارة بوى هتنفذ ولا ايه 

الشخص / هيكون بالمخزن السبت متقلقش 

اغلق حازم الخط وامسك بصورة اسماء وتنهد 

حازم / هانت يا اسما ء هانت يا عشق قلبى 
هانت وتظهر الحقيقه واتزوجك وماهخليكى تغيبى عن جلبى واصل 
########################### Asmaa Nada

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-