أخر الاخبار

روايه عشق صقر الصعيد بقلم اسماء ندا الفصل الحادي عشر

الفصل السابق

رواية عشق صقر الصعيد



رواية عشق صقر الصعيد


بارت 11(الكاتبة اسماء ندا )


بدأ يوم جديد على كلا من فجر ومهاب /

حازم واسماء / مازن ونجمه 


بيت فجر 

استيقظت صباحا على صوت اخوتها وبنات اختها الكبيرة وسط قفذات ابن اختها الكبيرة وضحكاتهن 


فجر / يا ربى فى حد يصحى حد بالجيش ده 


فدوه/ ولادى بيحبوك اعمل ايه انى 


فيروز/ اصحى بجى يا عروسه اوف عليكى لساتنا هنشترى حجات كتير جوى يلا 


فجر/ هنشترى 10الصبح ليه انهى محل يفتح دلوقتى 


فدوه/ اخرجوا انتوا وانى هحضر للاكل والمضايف


فجر / وكل ايه ده جاى يخطب يعنى ما هيشفتيش ولا هياكل يعنى 


فيروز /ههههههههههه هيخطب اه صحيح يلا يا بتى سيبك منيها عالمانلحق نشترى الحاجه 


نهضت فجر وارتدت ملابسها وخرجت هى وفيروز لشراء بعض الاشياء وعندما وصلوا لمول كبير اخذتها فيروز لمحل يبيع فساتين افراح وسهره 


فجر / يا بتى انت نسيتى عويدنا ولا ايه 


فيروز / لع ما نسيت بس قولى لما امه تشوفك هتجعدى ( تقعدى )معاها بجلباب البيت اياك 


فجر / اه نسيت والدته 


فيروز / طيب يلا تعالى شوفى الفساتين دى 


اشارة فيروز لمجموعت فساتين بالون البامبه ولكن فجر راح عينيها على فستان سماوى


وكم كان جميلا عليها عندما قامت بقياسه 


فيروز / سبحان الخالق ده كأنه مصنوع ليكى


فجر / صح حلو بجد 


فيروز / حلو جوى جوى تعالى بقى نختار فستان ابيض للحيطه(احتياطى ) 


فجر / ليه يعنى ما فهماشي 


فيروز بضحكه / عشان امه لما هتشوفك هتقلبها دخله مش خطوبه هههههههه


فجر / ماتكسفنيش امال يا فيرى 


خرج البنات بعد شراء الفستان ومستلزماته من جزمه وطرحه حتى العقد لشترته فيروز مثل اللؤلؤ للفستان 


###########################

بيت مهاب 


استيقظ مهاب بل نهضت من السرير فهو لم ينم طوال الليل وعندما وجد الساعه اصبحت 7اتصل بحازم 


حازم / اذبح خروف انى يا بوى صاحى بكير ليه اكده 


مهاب / ما نمتش اصلا بقولك ايه ما تكلم ابوها يخليها دخله واروح اخدها واروح 


حازم /ليه لقيها فى الشارع اياك 


مهاب / يا حازم انا جاهز ومستعد اغير الموبليا كلها بس اتجوز بقى والبت حلوه اوى ومخها ناشف 


حازم بضحك / طيب نقسم البلد نصفان نخليها كتب كتاب لحد ما تغير الموبيليا على مزجها 


مهاب / يا صبر طايب موافق بس قول لابوها 


حازم / هههههههه متفق معاه من قبل ما تطلب عشان تعرف بس قيمة صديقك 


مهاب / حبيبى يا زومه اه انا مش جاى الشركه 


حازم / نعم من دلوقتى 


مهاب/ هروح اشترى بدله واشترى لماما طقم حلو كده واشترى هديه ل فجر وكده يعنى 


حازم / طيب يا صاحبى افراج اليوم 


اغلق مهاب الهاتف مع حازم و نزل ليقوم بتمرين اليومى من الجرى الصباحى وعندما عاد اخذ شاور وارتدى ملابسه وجلس مع امه ليفطر معها ثم طلب منها ان تجهز ليذهبوا للمول لشراء البدله وطقم ليها وهدية فجر . 


بعد مرور الوقت وشراء ما يريد وهو وامه ذاهبون بتجاه محل للعبايات الخروج لمح بالجهه الاخرى فجر وهى ترتدى فستنها السماوى وتلتف لتريه لفتاه اخرى معها فتوقف واشار لامه بهدوء 


مهاب / ماما بصى شايفه البنت اللى بفستان سماوى هناك دى 


الام / اه سبحان الخالق مين دى 


مهاب / دى العروسه يا ماما دى فجر حياتى 


الام / هههههه والله ووقعت واقف يا بن تفيده 


مهاب / بجد رأيك كده يعنى بعرف اختار 


الام / وهو ابنى ذوقه امتى كان وحش بس يلا قبل ما يشفوك ماتكسفش البت 


توجهوا الى محل العبايات ودخلت الام تختار عباءة لها وطرحه ووقف مهاب يتخفى خلف عمود ينظر على فجر وهو يحلم باليوم اللى هتكون فيه فبيته ويعلمها فنون عشقه 

انتهت الام من الشراء وكانت فجر خرجت من المحل بل من المول اجمع اخذ مهاب امه الى السايغ ليشترى طقم ذهب هدية لفجر 


##########################


عادت فجر وفيروز للبيت بعد ما اشترت فيروز لها ايضا فستان سهرة وطرحه واستأذنت زوجها (كاتب كتابه عليها فقط) بشراء حذاء بكعب فهو يرفض هذا النوع من الاحذيه ولا يراها جميله ولكن وافق حتى لا يحزن حبيبته فيروز 


دخلت فجر المطبخ على اختها فدوه فوجدتها صنعت اصناف واصناف من الطعام والحلويات 


فجر / ليش كل ده اللى جاى هو و والدته 


فدوه / و مهندس حازم ونجمه خيته وابوق قال لخلانك وخلاتك كمانى وعازم شريكه بالشركه ومديرين فروع شركاته كمانى 


فجر / ليه بوى جال قرات فاتحه بس 


فيروز / وزوجى وامه وابوه جايين كمانى واخته وزوجها واولادهم 


فجر / واه متزوجونى بالمرة اليوم بقى الكل متجمع اكده 


الاب / هههههههه واكسر زير كمانى ههههههه 


فجر / اكده يا ابا خلاص ما عيزنيش 


الاب / يا هبله وهو فى اب يبقى عايز بنته تسيبه بس دى سنه الحياة وانى عايز اطمأن انكم سعداء ومع ازوجكم قبل ما ارحل 


فجر تتضن ابوها وتبكى 


فجر / متقولش اكده رب يخليك لينا بس بحق ليه كل ده 


الاب / وانى عندى كام فجر يا بت 


ابتسمت فجر وقبلت والدها ثم جلسوا جميعا ليتناولوا وجبة الغذاء بعد ان وصلا زوجا فدوه وفيروز ووالدة كلا منهم واخواتهم البنات اما الذكور فوعدوا الاب بالحضور بعد المغرب ليحضروا الخطبه بعد انتهاء الغداء دخلت فجر لتنام قليلا بينما بدأت فدوة بتجيز اولادها من استحمام ثم ارتداء ملابسهم لتتركهم مع والدهم وقت اهتمامها بتجهيز فجر اما فيروز فجلست مع زوجها وعائلته

##########################

بيت مهاب 


بعد ان عاد هو ووالدته الى الفلا صعد الى غرفته وبدون ان يغير حتى استلقى على السرير وغاب فى نوم عميق .


دخلت داده سعديه عاليه لتضع الاكياس التى اخبرتها والدت مهاب ان تضعها بغرفة مهاب وعندما راته نام بملابسه حتى بالحذاء ابتسمت وقالت بنفسها 


سعديه( هههه مهما تكبر هتفضل الطفل اللى لما يتحمس عشان حاجه جديده يجهد نفسه وبعدين ينام بهدومه من التعب ههه) 


اقتربت منه ونزعت حذاءه والقت عليه. غطاء ثم خرجت من الحجرة لتتركه ينام قليلا هبتط الى والدة مهاب 


تفيده (الام )/ها يا سعديه نام زى عادته 


سعديه /هههههههه ايوه يا هانم 


تفيده / تانى يا سعديه ده انتى طول عمرك معايه مفيش فايده هتفضلى تقولى هانم كام مرة قولت قولى يا تفيده على طول يا سعديه انتى اختى مش داده مهاب بس 


سعديه / اعمل ايه يعنى يا تفيده مهو لسانى متعود من ايام البيه الكبير 


تفيده / الله يرحمه اكيد لو كان عايش كان هيكون فخور بمهاب 


سعديه / اكيد ..... اروح احضر لك حاجة تتغدى 


تفيده / لا لا دخلينى الاوضه انام شويه انا كمان وصحينى على 4 عشان ناكل واجهز بقى 


سعديه / حاضر من عينى 


تفيده / اه انا اشتريت لك عباية اللى فى الكيس الابيض اللى هناك ده ابقى اللبسيها واحنا ريحين 


سعديه / ايه رايحين هو انا هاجى 


تفيده / طبعا لو ما جتيش مش هروح انا بقولك اهو 


سعديه بدموع فرح / ربنا يسعدك بيه يا تفيده زى ما بتفرحى قلبى 


تركتها سعديه بعد ان ساعدتها لتتمدد على السرير 


تفيده ( وانا هنسي يا سعديه انك ضحيتى بحياتك انت وزوجك عشان تربى مهاب معايه بعد موت ابوه وانى كمان عارفه انك انحرمتى من الخلفه بسبب الحدثة بتعتى بسببى ياه ياسعديه ده انتى اختى اللى امى مجبتهاش ) 


##########################

بيت فجر 


دخلت فيروز وفدوه حجرة فجر 


فدوه / اصحى يا عروسه 


فيروز / شكلها مش هتصحى هاتى الثلج ده كده 


قفذت فجر من السرير 


فجر / لا لا صحيت 


فدوه / ههههههههههه مجنونه طيب يلا على الحمام يا ختى 


فجر / ليه 


فيروز / انا بقول هاتى الثلج 


جريت فجر ودخلت للحمام بسرعه وسط ضحكات اخواتها التى انتظرنها لتجهيزها ثم تجهيز انفسهم 


بخارج الغرفه وصل الكثير من المدعويين الذين قسموا الى نساء ورجال فالنساء جلسن بداخل البيت مع خالات البنات اما الرجال فقد جلسوا بحديقة البيت مع الاب والخلان 


وكان الاب احضر خدم خاص لهذا اليوم رجال ونساء ليقدموا الطعام والحلويات حتى تتمكن فيروز وفدوه من تجهيز فجر وقد نبهه عليهم باخفاء موضوع كتب الكتاب عن فجر لتكون مفجأت العريس لها 


##########################


بيت مهاب 


سعديه / مهاب ..... مهاب .... يلا اصحى يا بنى العروسة مستنيه الساعه 4 


قفذ مهاب من السرير 


مهاب / الساعه كام ..... يا لهوى يا داده حازم زمانه جاى 


سعديه بضحكه / لا حازم تحت وبيقولك خمس دقايق لو مجهزتش هيلغى كل حاجه 


دخل جرى مهاب للحمام وسط ضحكات سعديه وحازم الذى كان يقف خلف الباب من الخارج يستمع 


دخل حازم وهو يحمل صنيه بالطعام وبدأ يطعم مهاب وهو يرتدى ملابسه ويقفذ فى كل اتجاه يسرع بالحركه 


حازم / اهدى المعاد 8 الساعه لسه 6 


مهاب / الطريق طويل من هنا لهناك مش عايز اتاخر عن معادى ابدا 


حازم / هههههههه هتموت يا بنى اهدى 


وقبل ان تصل الساعه السادسه والنصف كان مهاب قد انهى ارتداء ملابسه ويهبط وهو يجر حازم من زراعه على الدرج


عندما هبط وجد والدته تجهزت وايضا سعديه لكنها وقفت بعيد قرب المطبخ 


قبل مهاب يد والدته واخبر حازم بدفع الكرسى المتحرك للعربه ثم ذهب وامسك يد سعديه 


مهاب / يلا يا ماما انتى مش هتجوزينى ولا ايه 


بكت سعديه / طبعا هجوزك يا روح قلب امك 


وقبلته برأسه وهى تمسح على شعره بيدها 


مهاب / بس ماتعيطيش احسن ما اروحش واعد اعيط جنبك 


سعديه /هههههه لا خلاص مش بعيط اهو 


خرج مهاب وهو يمسك يد سعديه ويجذبها معه لتجلس بجوار والدته ونجمه وقام هو بقيادة السيارى بعد ان اخذ حازم زوج سعدية الذى كان يعمل سواق لدى والد مهاب واليوم مهاب اخذه مكان والده وليس كسائق لهم 


###########################

بيت فجر 


انتهت فجر من وضع بعض الكحل بعينها بعد زن اختها عليها ورفضها لوضع اى ميك اب فقط اكتفت بالكحل 


ارتدت فيروز فستان فضى واسع بحجاب فضى لامع وارتدت فدوه فستان ازرق للحوامل فهى حامل بالطفله الثالثه وهى الان بالشهر السادس 


دخلت احدى خالات الفتيات


الخاله / يلا يلا اهل العريس وصلوا ومامته وخالتوا منتظرين فى مقعد الحريم 


فجر / خالته بس هو معندوش خاله


الخاله / واه يعنى امه راح تكذب قالت خالته سعديه 


فجر بسعادة داخليه فهى تعلم ان سعيده دادة مهاب وكم اسعدها ان والدة مهاب قالت عنها انها اختها لترفع من شأنها فكم هى انسانه عظيمه 


خرجت فجر وهى تنظر للارض وجلست بجوار والدة مهاب 


تفيده / يا الله شوفتى يا سعديه الواد وقع واقف اذاى 


سعديه / ما شاء الله جميله اوى ربنا يسعدك يابنى بيها 


الخاله / واكيد بنتنا هتاخد زين الرجال 


بعد لحظات استأذن والد فجر بالدخول ودخل ومعه مهاب الذى كان ينظر للاسفل وحازم ايضا 


الاب / فجر بتى خذى خطيبك وقعدى على المقعد اهناك هخبرك شئ 


اتحركت فجر واتجهت لتجلس على كرسى بالجهه الموجهه الى والدها لكن مبتعده عنهم قليلا 


جلس مهاب بكرسي قريب منها


مهاب/ انا اسعد انسان فى العالم لانك وافقتى ترتبطى بيه عندك اى سؤال تحبى تعرفيه عنى 


فجر / لا


مهاب/ طيب بصى انا مهندس والشركه دى كانت بتاعت والدى وبعد ما مات شاركت حازم وماما سعديه هى اللى ربتنى مع ماما تفيده وزوج سعديه انا بعتبره والدى مش سائق لانه هواللى سندنى ومسبنيش لحد ما بقيت راجل وشغلت شركة والدى انا بفلتى جاهزه بس لو انتى حابه تغيرى الموبليا كلها معنديش مانع وماما موفقه 


فجر بعصبيه / ليه هو ده مش الموبليا اللى باباك اشترها لمامتك وهىاللى اخترتها 


مهاب / ايوه بس


فجر / ما بسش مفيش حاجه هتتغير الا حجرة النوم بس لان دى اللى هننام عليها 


مهاب/ هو انتى حقيقى ولا هربانه من قصص الخيال 


فجر وجهها احمر ونظرة للارض 


مهاب / انا بقول نتجوز ونروح مع بعض دلوقتى كده هموت والله 


فجر / اه ده بسرعه كده 


مهاب/ طيب نكتب الكتاب و ربنا قولى موفقه بقى بليييييييز 


فجر ببسمه / بس مفيش مؤذون 


مهاب / قولى موافقه وانا هخترعه 


فجر بضحكه / طيب موافقه 


نهض مهاب بسرعه وتوجه للاب 


مهاب/ وافقت وافقت فين المؤذون 


الاب/ ههههههههه اكيد قاعد بالخارج مش وسط الحريم 


حازم / فضحتنى اهدى ياه 


خرج الاب وحازم ومهاب وقاموا بكتب الكتاب وتعالت الزغاريت وبعد مرور الوقت رحل مهاب بعد ان اخذ وعد من الاب ليخرج مع فجر بعد العمل غدا لوحدهم لبعض الوقت 

########################## 

ASMAA NADA


 الفصل التالى

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-