أخر الاخبار

رواية عشق صقر الصعيد الفصلين ١٧و ١٨ بقلم أسماء ندا

 الفصل السابق

رواية عشق صقر الصعيد بقلم اسماء ندا




باقى على النهايه 3بارت بعد 👇👇👇


((بارت ١٧/ ١٨ ))


بارت ١٧ 


تركت حميده حازم ودخلت لتجمع اشياء اسماء وهو ينظر للجواب وعينه بالغصب تترقرق منها الدموع فكم كان يتمنى ان ينظر بوجه عم فايز ويخبره انه لم يشك به ابدا ولو لحظه وانهوا صبر فقط ليستطيع تبرأت والده وتبرأته . 


امسك الجواب وبدأ يفتحه ليقرء اخر ما كان بعقل عمه فايز الدهمشرى قبل وفاته لعله يجد بين الكليمات ما يريح قلبه من عذاب تأنيب الضمير طوال السنين الماضيه


فايز الدهمشرى 


ولدى البكرى حازم ايوه انت ولدى اللى شيلته انى قبل ابوه الحقيقى ما يشيله وانت بتقرء المرسال(الخطاب) ده هكون انى عند رب كريم ولدى كيف ما اتعودت منك اسمعنى للاخر اوعاك اوعاك تضعف يابنى عارف ان الحمل تقيل وواعر (قاسى) عليك بس انى خابر انك اديها انى لساتنى فاكر يوم ما جيت انت للدنيا دى يومها كان بوك لساته مسافر للجهديه (الخدمه فى الجيش) وانى كنت بالمزرعه بشون الفاكهه للمخازن ولقيت الخفير جاى يزعق(ينادى ) على ويقول اللحق يا ابا فايز مرت يس البنا لاسعاف نقلتها والست الدايه(امرأه تولد النساء ) بتقول الحاله صعبه قوى قوى سيبت كل اللى فى يدى لاخوى وجريت على الاستباليه(المستشفى ) قالوا ان امك بالعمليات احنا كنا 10الصبح وقت ما امك دخلت العمليات وفضلت انى واقف على الباب وادعى ربى يكون الجنين بخير لان بوك كان موصينى علي امك لان اعمامك ما هيخدوش بالهم منيها عشان هى قاهريه مش منينا وهى مالهاش حد واصل بالبلد وبعد 5ساعات خرج الاطبه اللى اتجمعوا بالعمليات وقبل ما اتكلم وضعوك بيدى كنت صغير قوى اكبر من كف يدى بشي بسيط والطبيب قال ان قلبك وقف بس عاودت للحياه تانى وان امك بخير وبعد ما قولت الاذان بأذنك وجتك مسكت اصبعى بكفك لصغير وقتها حسيت انك والدى انى مشول يس وبعد ما خدوك للحضانه اسبوع اخدتك انت وامك للقصر عشان حميده تراعيك انت وامك خابر الاطبه قالوى لى انى ماهخلفش واصل وحميده رفضت تسيبنى وابوك لما خبرته بالهاتف ان مرته ولدت وجابتك وانى سميتك (اعطيتك اسم) انى كان هيطير من الفرحه وقال ان لاسم عجبه وان ماحدش هيغيرة وانك ابنى وانى اللى هربيك بدارى وخبر مرته انها تعيش مع حميده لحد ما يعاود وكبرت يا حازم واول ما نطقت قول لى بوى ومردتش واصل تحضن بوك لما عاد عارف انت كنت غضبات مره لانى سافرت ولما رجعت قولت يا ابو مازن ماتسافرش وحدك تانى ويومها ضحك بوك وقالى ما دام قالك ابو مازن يبقى هتجيبه وبعد اسبوع حميدة تعبت والطبيب بشرنى انها حبله عشان اكده انى لما جابت واد سميته مازن كيف ما انت قولت وكبرة وعدت لاسنين وكنت تكون بدارى اكتر ما تكون بدار بوك فاكر لما اتولدت اسماء وانت قولت اسماء ليك ونجمه لمازن كنت عارف انى وابوك ان هاد مستحيل عشان عوايد البلد بس قولت لبوك انى هنفذ كلامك حتى لو هجوزكم برات البلد حتى لو هخسر عائلتى ومن اهنه يا بنى وكبر الخلاف بين عائلة بوك وانى وبين عائلتى وبين بوك وكتير حاولوا يوقعوا بينى وبينه بس لانى صدقتهم ولا بوك صداقهم لحد ما عمك خان بوك وانى ما عرفت اثبت عليه كيف يعنى اقول لابوك خوك (اخوك ) هو اللى غير لبضاعه عشان يسجنك كيف هيصدقنى وانى ماعيش دليل كيف والوقت ما سعفنيش واصل وبوك مات عمك اقنع عائلتك ان انى السبب وكلهم صدقوه اخواتى قالوا انك زييهم صدقت بس انى عارف انك مصدقت عنى اكده كيف تصدق عنى وانى اللى ربيتك انى خابر جواتك بس هم عمى يا ولدى والطار عماهم بزياده اه كنت بتألم وانت بتتجاهلنى وداخل بنتهم وظاهر انك مصدق وانك كمان وياهم وهتنتقم لابوك بس كنت جواى عارف انك بتهودهم لحد ما تثبت انى بريء حازم ولدى الحبيب خلى بالك من مازن هولساته صغير علمه كيف ما علمتك واصبر عليه ومش هوصيك على اسماء عارف انها عنيده بس انت احتويها ولو بعدت عنيك قرب انت هى ماهما بتظهر القسوه قلبها طيب وبتحبك متقساش انت عليها كون بوها وخوها ورجلها وسندها حط امك فى عينك واوعاك تزعل منيها قلبها عارف انك برئ بس العصبيه لحبيبها اللى هو انى مخليها تقسي عليك بس اول ما هتعرفها الحقيقة هتصدقك على طول ومننساش يا ولد تكمل اللى انى وابوك ببنيناه احكم بين العائلات بالعدل ودايما اسعى وواوقف الطار بناتهم وخذ حق المظلوم واقف جنب الفقير ضد ظلم الغنى اكثر من اعمال الخير يحبب ربك فيك خلقه واخيرا يابنى وصيتى ابنى مسجد للخير لى ولابوك (بوك فايز الدهمشرى ) 


قرء حازم الراسله اكثر من مرة وكم اثلجت قلبه واراحت عبأ ثقيل كان يأرق نومه فاق من سرحانه على صوت حميده 


حميده / ايه يا ولدى هو فايز بوك كان كاتب كلام حب ولا ايه 


ابتسم حازم واقبل عليها قبل يداها ورأسها 


حازم / رب يخليك لى يا اماه ويحفظك دايما 


حمل الحقائب بعد ان اغلقت حميده الغاظ والكهراباء والشبابيك ليذهبوا لفيلا الصقر ثم ذهب لشركته لينهى بعض التوقيعات المتبقيه وينتظر دخول اسماء الى الشركه ويتابعها من بعيد قبل ان يفاجأها بأنه المدير 


دخل حازم الشركه وذهب لمكتب مهاب فوجد فجر جالسه على مكتبها واول ما رأته وقفت وهنأته بعتاب على زواج نجمه وانها حزينه انها لم تحضره 


فجر / اهلا اهلا استاذ حازم مبروك لنجمه بس كده ماحدش يقول لينا ونعرف من الغريب اكده 


حازم / والله الموضوع جه فجأه اكده ومرتبناش ليه بس اكيد لما يعودوا من فرنسا هنعمل حفله اهنه بالقاهرة وانتى اول المعزومين اكيد 


فجر / اكيد وعقبال فرحك انت واسماء ان شاء الله 


حازم / اه صوح هى لساته ما تعرف انى انى شريك مهاب اهنه اوعاك تقولى ليها 


فجر / واه هو انتم لساتكوا ماتصالحتوش 


حازم / اتصالحنا بس اسماء حزانه وواخده على خاترها منى قولت اصالحها لاول قبل ماتعرف 


فجر / ان شاء الله رب يصلح بناتكم 


حازم / مهاب وصل 


فجر / لع اليوم عنده محاضرات وهيجى متأخر 


حازم / طيب لما يجي قولى له يجي لى المكتب 


فجر / حاضر 


عاد حازم لمكتبه وبدأ يراجع بعض الملفات لعدة مناقصات و متابعت بعض المواقع عن طريق الانترنت مع المهندسين بالشبكه الخاصه بالشركه 


مر الوقت سريعا ولم ينتبه الى الوقت الا بدخول مهاب كعادته بدون ترك الباب 


حازم / هموت قبل ما تتعلم تخبط يا مهاب 


مهاب/ واخبط والباب يعيط حرام عليه يا زومه 


حازم / زومه تانى يا واد انى مش جوزتك عشان تدلع مرتك وتحل عنى 


مهاب / ودى تيجى دا انت الحبيب الاولى 


حازم بضحك / يخيب عقلك لو حد سمعك هيظن فينا ظن عفش 


مهاب/ عفش عفش انت روحت اسبوع باظ السنين اللى علمتك فيها الكلام 


حازم / ليه و الكلام الصعيده ماله امال 


مهاب / ممالوش تعالى بقى قولى كده تجوز مازن ونجمه وانا متعزمش يا نداله 


حازم / يا بنى هى جت بسرعه كده وبعدين اول ما يرجعوا هنعمل حفله هنا بالقاهرة وانت اكيد المنظم ليها 


مهاب/ وهنظم فرحك امتى بقى 


حازم / لع لسه شوى لما تصالحنى لاول 


مهاب/ مين يصالح مين يا حبيبى هى الانثى تغلط تدمر تكسر وفى الاخر الراجل هو اللى بيصالح قال تصالحنى قال 


حازم / ليه ياعنى الغلطان هو اللى يتأسف 


مهاب / ده بين الرجاله وبعض او الستات وبعد انما راجل وست لا يا باشا هما دايما الصح صالحها انت قبل ما يجى غيرك ويخطفها 


حازم / غيرى ده انى كنت قتلته 


مهاب / اه عارف بس هتبقى خسرتها القاعده واضحه الراجل بيصالح ويتحايل كمان على الانثى ومش مهم مين الغلطان 


حازم / لع هى تصالحنى 


مهاب / خليك انت فى لع وانى هموت قبل ما انظم فرحك كتك الاقرف انا قايم قبل ما يتحرق دمى اروح لمزيتى اشتغل وياها 


حازم / انى اللى غلطان انى وافقت ازوجك 


مهاب / يلا باى اسيبك انت والشاشات بقى واروح لاصل 


خرج مهاب من المكتب وتوجه الى مكتبه الذى كانت تجلس به اسماء وفجر وصحبات اسماء واثنان مهندسين يدربون البنات على شغل الاتوكاد (برنامج هندسى ) على الكمبيوتر رمى عليهم السلام ثم دخل لمكتبه ودخلت خلفه فجر 


مهاب / مين المهندسين اللى بره ومين جابهم هنا 


فجر / ده المهندس عماد والمهندس صادق مسكين موقع الجيزه وحضرتك معاك معاهم معاد بعد 15دقيقه وهما جم بدرى وكانوا بيتكلموا عن برنامج لرسم على الكمبيوتر والانسه ميساء طلبت منهم يعرفوهم على البرنامج 


مهاب بصوت جاد وبه بعضالعصبيه / امممم طيب اخرجى وابعتيهم ومش عايز المهندسين يعدوا مع الطلبه الا تحت رعايتى ولما يكون فى اجتماع والمهندسين يجوا بدرى يستنوا بالخارج فى الاستراحه مش فى مكتبك مفهوم 


فجر وقد شعرت بألم من اسلوب كلام مهاب 


فجر/ حاضر بس انا مش عارفه هو الغلط عشان تكلمنى كده 


مهاب وقد.تعصب / ايه الغلط يعنى ايه يا هانم رجلين يعدوا بمكتبك امال انا عامل جزء منفصل وفيه كميرات ليكى ليه لا يا فجر انا مقبلش ان راجل يبص لك كده ولا كده 


فجر بعصبيه/ يعنى ايه راجل يبص لى هو انا شغاله فى الشارع ولا لبسه لبس يلفت النظر ولا انا هسمح لحد اصلا يطاول معاى خد بالك يا مهاب بتكلم مين انى فجر 


خرجت فجر بدون ان تترك له مجال للرد فجأت بأسماء بالخارج تصفع احد المهندسين بالقلم وخروج مهاب خلفها وبدون حديث كان يهجم على المهندس ويلكمه ويدخل الامن فى نفس الوقت ليسحبوا المهندس لخارج مكتب مهاب ولكن يأخذوه لمكتب حازم الذى كان يقف قرب الباب واول ما دخلوا بالمهندس هجم عليه بالضرب ايضا ولم ينجد المهندس من الموت المأكد الا مهاب الذى امسك حازم وصرخ بلامن ليأخذوا المهندس الى احد المستشفيات التابعه لحازم . 

####F.B. ###

اثناء وجود فجر عند مهاب 


المهندس عماد وهو يشرح لاسماء بعض الرسومات على الكمبيوتر 


عماد / قربى كده جربى ترسمى بنفسك ده سهل جدا بصى دخلى البيانات فى الخانه دى 


اقتربت اسماء بحسن نيه من الكمبيوتر وبدأت تدخل البيانات واثناء ذلك كان عماد ينظر الى جسدها بجرأه 


عماد / صح كده دلوقتى بقى افتحى القايمه الاولى اللى هناك دى 


وشاور بأيد على القايمه وهو يقترب بجسده ويتكلم باسماء الاختيارات بالقايمه وفجأه شعرت اسماء بيده الاخرى تتلمس ظهرها فنتفضت واقفه وهى تشتمه 


وقف عماد بمكانه يمثل البراءه 


عماد / فى ايه يا انسه انا كنت بحاول اوريك القايمه 


اسماء / وحيات امك لا متفتقش انى لقمه سهله ده انى اقطع يدك يا فشل البهائم (قذورات ) انت 


اقترب عماد منها محاول مسك زرعها 


عماد / انت يا بت بتشتمينى 


اسماء / لع وهضربك كمانى 


وسحبت يدها من زراعه وباليد الاخرى صفعته بالقلم 


شاهد كل ما حدث حازم من الشاشات المرقبه وارسل الامن وهو يتصل بمكتب مهاب 


حازم / ابن الكلب اللى اسمه عماد ده عايزه تحت رجلى حالا فهمين 


حازم / ايوه يا مهاب الزفت بيتحرش ب ... 

وقبل ان يكمل كلامه كان مهاب تارك التليفون ومتجه لضرب عماد 


######END F.B.#####

اثناء اخذ الامن للمهندس بمكتب فجر 


فجر / اهدى يا اسماء خلاص مهاب ضربه والمهندس سفيان كمان زمانه بهدله 


ميساء / هو عمل ايه يا اسماء محدش خد باله احناوكنا مركزين فى الشرح 


نفين / الحيوان ده لازم يتقطع ايده مش يضرب بس 


المهندس صادق / انا اسف والله يا جماعه بس انا مكنتش اعرف انه حقير كده 


خرج صادق متجه الى مكتب حازم ورأى عماد والامن يحمله للخارج بصق عليه ودخل للمكتب 


صادق / انا اسف والله يا باشمهندس انا كنت مندمج بالشرح للانسه ميساء وما شفتش الحيوان ده 


حازم وقد هدأ قليلا / مفيش لزوم لاعتزارك يا صادق انت معملتش حاجه وبعدين انى لو مش واثق فيك مكنتش خليت خيتى (اختى ) تشتغل معاك فترة بس الحيوان ده عايززاعرف بقاله اد ايه بيشتغل معانا 


صادق / شهرين بس كان تحت التدريب وماشوفتش منيه حاجه 


مهاب / وهتشوف اذاى وموقعك كله شنبات 


حازم / مفيش فايده وسط الهم بيضحكنى روح يا مهاب مكتبك وشوف اسماء وخليها تروح عشان تهدى 


مهاب / يا حنين ده هى اللى ضربه الراجل 


حازم /مهاب 


صادق/ تعالى يا مهاب قبل ما يقتلك 


وهمس ( بيتنى على الليله ايه بين ميزوا والانسه ) 


مهاب بهمس مقابل وهو يسند على صادق اكنه هيقع تحت انظار حازم/ اسماء بس فى سرك هى متعرفش ان ده حازم هى فاهماه سفيان المهم اسماء تبقى خطيبة حازم بس فى مشاكل بينهم وهى زعلانه منه وهو مش عايز يصالحها قال ايه عايزها هى تصالحه 


حازم / خلاص حكيت ما انا عارفك مفيش سر بيقف فى زورك 


مهاب/ صادق منا وعلينا يا زومه 


صادق / مخبى عليه واما صاحبك من ايام الجيزه 


حازم / ميتى هتبطلوا فرجه على لافلام العربى غوروا من اهنيه قبل ما اطخكوا 


صادق وهو يتجاهل حازم / وعايزها هى تصالحه


مهاب وهو يحرك راسه بسخريه / شوفت 


صادق / مش هيتجوز فى سنته 


قذف حازم الاثنان بكوب الماء وهيشتم ويتردهم 


خرجوا الاثنان لكن صادق عاد سريعا 


صادق/ لو مش هتصالحها افسخ الخطوبه عشان اخد فرصه انا واصلحها انا 


حازم / هتصل بمرتك اعزيها فيك بعد ما ادفنك 


وقذفه بكوب القهوه اللى امامه ولكن صادق كان خرج واغلق الباب وهو يقهقه 


ذهب صادق ومهاب لمكتب مهاب ليرى اسماء تجلس بجوار فجر وتكتب شئ على الجهاز وفجر تشرح لها كيفية ادارة شئ ما 


صادق بهمس / مهاب الكاميرا بتاعة حازم فين 


مهاب/ فوق الباب هتهبب ايه 


صادق / هسرع فى نار حازم


اقترب صادق من المكتب الذى تجلس عليه اسماء ووقف بالجهه المقابله للمكتب وهو يرفع يده 


صادق / بقولك ايه يا انسه ايه رأيك نصلح الغلط بتاع المهندس عماد ونجوزه قبل ما يموت 


مهاب/ الفاتحه 


فجر / نظرت لمهاب وهى تبتسم لانها فهمته 


اسماء / افندم 


صادق / يعنى عماد بعت وهو فى المستشفى بيطلع فى الروح عايز اول ما يخرج يتقدم لك 


وقبل ما اسماء ترد كان حازم خلف صادق فرأته 


اسماء بابتسامه/ يطلع بس لاول من المستشفى وان شاء الله متدخلش انت 


حازم / اسماء قومى هنروح 


صادق / لع انسه اسماء والبنات المدام تبعى عزماهم على الغدى صح يا ميساء 


حازم/ صادق اخفى من اهنيه قبل ما اقتلك 


اسماء / واه ميساء 


ميساء بضحكه / اه نسيت اقولك وانت فى الصعيد اتكتب كتابى 


اسماء / مبروك يا حببتى 


ميساء / نخلص شغل ونروح نتغدى سوى بقى 


صادق يخرج لسانه لحازم 


اسماء / والله كان بودى بس بعد زواج مازن امى بقت وحديها وماينفعش تاكل وحدها وبعدين انت بتعمل ايه اهنيه يا استاذ حازم انى قولت لامى هخلص التدريب واجى البيت 


حازم / جيت اخدك ممكن تسمح لها يا مستر مهاب 


صادق / خلاص يا انسه ايه رأيك ناجى ناخد والدتك تتغدى ويانا 


حازم يمسك صادق من ياقته 


حازم / وماله وماله استنى هتصل بيها اقولها تجهز يلا ياصادق نكلمها سوي 


وجذبه وهو يضغط على رقبته من الخلف فيمسك صادق مهاب ويفلت من يد حازم 


صادق / وانت مش هتيجى 


مهاب/ لا ههههه انى هصالح قلبى اللى زعلتها روح انت 


اسماء / هو انت تعرب استاذ مهاب منين يا حازم 


حازم / بيشتغل مع شركتى طبيعى اعرفه وصادق مهندس بيناتنا يعنى شغل يلا اسيبك مع صحباتك وادخل مكتب مهاب وهكلم اما حميده 


وجذب صادق الى الداخل بدون ان يسمع رد 


ودخل خلفه مهاب وفجر 


لتبتسم اسماء فقد فهمت ان صادق يحاول يغيظ حازم ورأت ان هذا يساعدها فى غيظ حازم 

###########################

ASMAA NADA


رواية عشق صقر الصعيد بقلم اسماء ندا روايات رومانسية و روايات دراما، ورويات رعب و روايات حب وروايات اكشن و pdf, روايات انجليزى 



بارت 18 (الكاتبه اسماء ندا ) 


اقترب صادق من المكتب الذى تجلس عليه اسماء  ووقف بالجهه المقابله للمكتب وهو يرفع يده 


صادق / بقولك ايه يا انسه ايه رأيك نصلح الغلط بتاع المهندس عماد ونجوزه قبل ما يموت 


مهاب/ الفاتحه 


فجر / نظرت لمهاب وهى تبتسم لانها فهمته 


اسماء / افندم 


صادق / يعنى عماد بعت وهو فى المستشفى بيطلع فى الروح عايز اول ما يخرج يتقدم لك 


وقبل ما اسماء ترد كان حازم خلف صادق فرأته 


اسماء بابتسامه/ يطلع بس لاول من المستشفى وان شاء الله متدخلش انت 


حازم / اسماء قومى هنروح 


صادق / لع انسه اسماء والبنات المدام تبعى  عزماهم على الغدى صح يا ميساء 


حازم/ صادق اخفى من اهنيه قبل ما اقتلك 


اسماء / واه ميساء  


ميساء بضحكه / اه نسيت اقولك وانت فى الصعيد اتكتب كتابى  


اسماء / مبروك يا حببتى  


ميساء / نخلص شغل ونروح نتغدى سوى بقى 


صادق يخرج لسانه لحازم 


اسماء / والله كان بودى بس بعد زواج مازن امى بقت وحديها وماينفعش تاكل وحدها  وبعدين انت بتعمل ايه اهنيه يا استاذ حازم انى قولت لامى هخلص التدريب واجى البيت  


حازم /  جيت اخدك ممكن تسمح لها يا مستر مهاب 


صادق / خلاص يا انسه ايه رأيك ناجى ناخد والدتك تتغدى ويانا 


حازم يمسك صادق من ياقته 


حازم / وماله وماله استنى هتصل بيها اقولها تجهز يلا ياصادق نكلمها سوي  


وجذبه وهو يضغط على رقبته من الخلف فيمسك صادق مهاب ويفلت من يد حازم  


صادق / وانت مش هتيجى  


مهاب/ لا  ههههه انى هصالح قلبى اللى زعلتها روح انت  


اسماء / هو انت تعرب استاذ مهاب منين يا حازم 


حازم / بيشتغل مع شركتى طبيعى اعرفه وصادق مهندس بيناتنا  يعنى شغل يلا اسيبك مع صحباتك وادخل مكتب مهاب وهكلم اما حميده  


وجذب صادق الى الداخل بدون ان يسمع رد 


ودخل خلفه مهاب وفجر 


لتبتسم اسماء فقد فهمت ان صادق يحاول ان يغيظ حازم ورأت ان هذا يساعدها فى الانتقام من حازم 


دخل صادق وحازم ومهاب الى مكتب مهاب 


حازم / بتعمل ايه انت يا صادق عايزنى اقتلم 


صادق وهو ينفض يد حازم من ياقة قميصه 


صادق / مهو لو محدش اتحرك يبقى هنحضر جنازتك ومش هنحضر فرحك  يا صعيدى افهم الست حتى لو ملكك لازم تحس انها الملكه هى تزعل حتى لو غلطانه والراجل يصالح  


حازم / بلا قلة ايمه المخطأ هو اللى يبدأ بالصلح 


مهاب ينفخ الهواء / بتكلم مين انت يا صادق ده مخ صفيح مفيش امل 


حازم / وانتوا بقى بقيتوا العالم الفهيمه 


مهاب / احنا اتجوزنا خليك انت بتحلم على جنب 


صادق / عارف يا حاوم لو ما ليمت امورك وصالحتها النهارده بجد بجد 


وتحرك ووقف خلف مهاب 


صادق / انا هقول للواد شادى فى عروسه حلوه واديه العنوان وانت عارف الواد هيموت ويتجوز 


حازم اخرج المسدس  واطلق نار ف الحائط خلف مهاب وصادق 


حازم / اعملها واقرء الفاتحه على روحك انت وهو 


دخلت فجر والبنات مسرعات على صوت الرصاص 


فجر / ايه فى ايه 


حازم / مفيش بس بنهزر 


اسماءوهى تنظر لمهاب وصادق الذين يمسكون بعض / بتهزر بالسلاح  


نظر حازم لها وصمت فاكملت هى 


اسماء / انى اتصلت بأمى ووافقت وهتجهز  وكمانى مراد ابن خالتى  جاى معاها 


واخذت البنات وخرجن 


صادق / ابن خالتها  خليك انت يا زومه مستنى تصالحك يا سي سيد 


مهاب وهو يدفع صادق خارج المكتب ويغلق خلفه 


مهاب/ اهدى يا باش مهندس وبلاش دم انت اللى سايب الطريق لغيرك مفتوح وبعدين متنساش لما انا اتقدمت ليها رفضتنى عشان مخطوبه ليك يعنى هى بتغيظك 


حازم / واحنا فينا من اكده ده دلع ماسخ 


مهاب/ ما انت اللى مذودها بصراحه الله نكدب يعنى 


حازم / انى 


مهاب/ ايوه انت. شوف انا فهمت منك ان هى صدتك عنها لما كانت فهمه انك سبب موت بوها وكان عمرها 15يعنى طفله يا حازم مينفعش تلوم طفله 


حازم / 15طفله 


مهاب / اه هما اطفال لحد 80اعترض بقى 


حازم / انتم هتجنونى  ...... يلا بقى لما نشوف  س مراد ده 


خرجوا من الشركه سويا ركبت اسماء سيارتها هى والبنات وكلا من مهاب وفجر سويا وصادق وميساء سويا بسيارتهم توجهوا لفيلا الصقر  لاخذ حميده وابن اختها  وعندما وصلوا وجدوا حميده واختها تهانى ومعهم شخص بعمر اسماء 


حميده / اهلا اهلا بالغوالى (الغاليين ) مش تعرفنا يا حازم 


حازم / مهاب صديقى وزوجته فجر 


حميده / واه هتعرفنى بفجر اياك ولا ايه دانى مربيها مع بتى  بس اكده تتزوجى ومتعزميناش 


اقتربت فجر وقبلت حميده 


فجر / والله كتب الكتاب كان هنا بالقاهرة ومكنتش اعرف انكم هنا بس الفرح اكيد يامه انتى اللى هتزوقينى لزوجى 


حميده / طبعا يا بنتى ودى فيها كلام 


ميساء / وانا كمان يا ماما حميده هتزوقينى 


حميده / مش لاول تتخطبى 


حازم / صادق صاحبى وزوجها يا امى  كتبوا الكتاب يوم فرح مازن ونجمه


حميده / واه الف مبروك يا بنتى خلاص اتزوجوا سوى وانى ازوقوا تناتكو (انتم الاثنان) ههههههه 


حازم وهو ينظر لاسماء / عقبالك يا سمسم 


اسماء بجانب عنيها / ماهتجوزش رجال ما يستهلونى  


حازم بهمس / حتى انى 


اسماء وهى تدارى بسمتها / انت بذات ما صدقت اصلا وطفشت خلاص اشوف ابن خالتى بقى شكلوه رايدنى  


حازم وهو يجز على اسنانه / تحبى اقتلهولك بالمسدس ولا السكينه  يا اسماء 


اسماء بضحكه / ما تقدارش ما دام بيعت يا زومه متستناش منى وصال 


حازم /...... 


مراد / اسماء كبرتى يا سمسم عقبال ما نفرح بيكى  


حازم /  هنفرح بيها قريب ان شاء الله تشكر 


اسماء ببتسامه وضعت زرعها بزراع مراد 


اسماء / يلا يلا احسن  فى ناس بتحلم 

وجذبة مراد ليركبوا سيارته تاركه الباقى يتوزعون بالسيارت  


وقبل ان يتقدم حازم لكسر يد اسماء وضرب مراد لمحت حميدة ما يحدث فتوجهت ووقفت امام حازم 


حميده بهمس / اهدى يا حبيبى  ده اخوها زيه زى مازن بس متعرفهاش انى قولت لك 


حازم / كيف يا امى كيف اخوها 


حميده وهى تمشى بجوارة متجهين لسيارته ومعها اختها تهانى 


حميده / رضعين مع بعض يا بنى وده كان حكم عمك فايز عشان ميحلوش لبعض ويحافظ على اسماء ليك 


حازم ببتسامه / اه قولتيلى ماشي يا اسماء 


حميده / لع امال خليك ظاهر انك غيران او هتخسراها لو حسيت انك ميهمكش  


وقف حازم ثوانى يفكر بكلام حميده وكلام اصحابه وقرر انه يدلل اسماء لينول ردها المهم انه يرجع قلبها وعقلها ليه  ولكن بعد ان يعطيها ما تريد 


حازم لنفسه (انتى عايزه تشوفى غيرتى يا سمسم مايضرش  وانتى اللى جانيتى على مراد ) 

توجه حازم لسيارت مراد وفتح باب السيارة الذي بجوار اسماء وجذبها من كم الزراعحتى لا يلمسها واخرجها وهو يصيح 


حازم / اتلمى يا اسماء احسن ادفنه لك 


مراد وهو يدارى ابتسامته فقد شرحت له اسماء ما فعلته 


مراد / فى حاجه ياستاذ حازم ايه المشكله ان بنت خالتى تركب معايه العربيه ما هى سكنه فى بيتك يا ابن عمها ولا ايه  


حازم / لع فيها انى خطبها مش ابن عمها بس ولاوله تركب وياي 


مراد / تؤ تؤ  فين الدبله  وبعدين  انت سبتها وانا خطبتها  مش كده يا سمسم 


اسماء وهى تنظر لمراد فى نفسها (هيقتلك ) 


اسماء/ اه اه صح مش انت سيبتنى ملكش صالح  


وجلست  بالسياره وتحرك مراد سريعا 


حازم بعد ما تحركوا  رجع لسيارته  


حازم / اما حميده متكده انه خوها  


تهانى / والله يا بنى رضعت اسماء وهى رضعت مراد سنتين  


حازم / كويس عشان هكسرة بس مش هقتله 


تهانى / مش هجوزك اسماء لو مديت يدك على ابنى مهى بتى بردك 


حازم / يعنى انتى يرضيك يقولى خطبها 


تهانى / هههههههه اتفق مع اسماء  هههههه شوف انت النهارده كلم حميده امامهم كلاتهم وخطبها راسمى   وبعديها محدش يقدر يقول شئ 


حازم / حاضر يا حجه بس ابعدى ابنك احسن له 


توجهوا جميعا الى مطعم بالتجمع الخامس واسرعت اسماء هى ومراد لداخل حتى لا يضرب حازم مراد   


ولكن عندما جلسوا على الطاولات جذبت تهانى مراد ليجلس بجوار ها وجلست امامه نفين وهدى  وقبل ان يعترض كانت عينه وقعت بعين نفين وانجذب اليها فبتسم 


مراد / تصدقى اهنه احلى من هناك يا امه 


تهانى وقد لحظة عين مراد  بهمس / هههههه انى قولت اكده برده  بس مين فيهم يا ولد 


اسماء وهى تجز على اسنانها وتنظر لمراد 


اسماء / ندل 


حازم وهو يجلس بجوارها / وبعد هالك يا بت فايز هتعذبى قلبى لميتى (لامتى ) 


اسماء/ ماهسمحكش  واصل 


حازم / واهون عليكى 


اسماء وقد نهضت لتجلس بجوار حميده مبتعده عنه 


اسماء / كيف ما انى هنت عليك 


جلسوا جميعا يضحكون ويتجاذبون اطراف الكلام ويرمى صادق بالكلام على حازم ليغتاظ 


صادق /  عارفه يا طنط حميده النهارده واحد بالشركه حاول حاول يضايق اسماء يا عنى ا فى قطار داسه رايح جاي 


وهو يشاور على مهاب وحازم 


حازم / يحمد ربه ان المسدس مكانش بيدى كان زمانك بتقرأ على قبرة 


مهاب / ونزورك بالسجن  ما تنسيش يا امه حميده  تحضرى الحلاوه 


مراد متناسي حازم / تيجى يا اسماء نشترى من برة الايس كريم اللى بتحبيه انت وزميلاتك 


اتك حازم على اسنانه وقبل ان يهجم عليه لاحظ انه بيكلم اسماء وينظر لاحدى صديقاتها فبتسم وبنفسه (ههه جميل اكسب مراد بصفى وتكونى وحدك يا اسماء ) 


حازم / صح يا مراد ما يصحش نكون بجانب محلاتوالايس كريم وما نجيب للفتيات يلا تعالى 


نهض حازم واقترب من مراد وهمس 


حازم / مين فيهم وانى ارتب لك مواعيد بالجامعه والشركه  وتاجى تتعرف عليها 


مراد / بجد 


حازم / بمقابل طبعا 


مراد /  امممممم اسماء هتموتنى بس موافق 

اسماء اختى برضاعه يعتى متقلقش منى 


حازم / وهو  يا ناصح لو انى ماعرفش كان زمانك بتتنفس  انى عايزك تلين راسها شوى 


ونظر للفتيات / يلا امال انى هنهض وانتم قاعدين ولا ايه  


وغمز لصادق ومهاب فنهضا واخذ كل واحد زوجته واستأذن مراد وحازم من حميده وتهانى لينتظروهم  وخرجوا جميعا متجهين لمحلات الايس كريم  لمح مراد بائع بالون يقف بجوار المحل وبعد دخول الجميع اشترى مجموعه مكتوب عليها حروف اسم اسماء ودخل واتجهه لحازم من الخلف حيث لا تراه اسماء واعطاه البالون 


مراد / امسك اديها دول وقولها كلام غزل 


حازم /بلون وهى طفله 


مراد بتأفف / مفيش انثى بتكبر انت ايه خارج من فلم ابو لهب  ده حتى ابو لهب كان بيعاكس الراقصه بالفلم 


حازم / فلم ابو لهب وراقصه صبرنى يا رب اخلص من صادق ومهاب يطلع لى شبههم  هو انى باس اللى مفهمنش الستات ولا ايه 


اقترب حازم وهو يضع البالون بيد خلف ظهرة ويمسك الايس كريم باليد الاخرى واقترب من اسماء 


حازم / اتفضلى   بردك ماهتسمحني


اسماء / لع 


حازم اخرج البالون من خلفه 


حازم / كيف اتنفس ويدق قلبى وانتى زعلانه منى  امسك ياجمل طفله وانثى بعيونى 


اسماء تاخذ البالون وتبتسم /  يدق كيف ما دق وانى نايمه ودموعى على خدى 


حازم / واه انت عتعاندى لحد ميتى يا اسماء 


اسماء / لحد ما تعرف كيف تصالحنى يا قلب اسماء 


وتركته واتجهت لخارك المحل عائده لامها 

فتبعها البنات وهلفهم الرجال 


صادق / لا بجد صعبت عليه 


مهاب / اه ده بلالين وغزل  ومفيش امل لا ده فجر ارحم 


مراد / هو حل واحد اتجوزها وربيها من جديد يابنى  


حازم / يا بنى مهو اللى يمشي وراكوا يغرق لع انى عارف كيف اتصرف ولا هسمع لحد منيكم تانى   مهاب روح اما حميده واما تهانى الدار  مراد اقنع والدتك تبات مع اما حميده لان انى واسماء ما هنرجعش  غير بعد اسبوع  صادق خلى بالك من الشركه انت ومهاب  


وتقدم حازم بسرعه ليجذب اسماء من كم الفستان باتجاه السيارة 


اسماء / واه عايز اه انت 


حازم / اركبى وما اسمعش صوتك او هعمل كيف زمان وانت خبرة 


فتح باب السيارة ودفعها الى الداخل برفق  فجلست اسماء وهى مندهشه من تصرف حازم  وبعد ان تحرك بالسياره ساد الصمت بينهم لحظات 


دخل مراد ليكلم خالته 


مراد/ خالتى حازم خطف اسماء وهيرجعوا بعد اسبوع  انى كنت هضربه بس قال انك عرفه وموفقه عارفه ايه بقى 


تهانى / كيف اكده يا حميده ومفيش رابط بناتهم اصلا انى مش عارفه كيف وافقتى تعيشوا وياه ودلوق يخطفها وانتى بتبتسمى 


حميده بابتسم / وفيها ايه لما يخطف مرته يا تهانى 


تهانى و مراد و مهاب و صادق / مرته 


حميده / ايوه حازم كاتب كتابه على اسماء بوكالة بوها وهى عنديها 12سنه  بس اسماء فاهمه انها مخطوبه  لان ده طلب حازم عشان ما تقصر فى تعلمها  


تهانى / وكيف مقولتيش لينا 


حميده / ابه دى وصيه بوها ومازن عارف   


تهانى / يعنى مازن برده كان كاتب على نجمه اياك 


حميده / لع مازن قال لما تكبر وتخلص جامعه عشان تكون هى موافقه مش بس بوها  وحازم  قال لو اسماء  كبرة وما حبتوش هيطلقها ويسبها تعيش حياتها  بس اسماء بتحبه وهو عارف اكده 


مهاب / واناواللى كنت بقوله اتجوزت وانت لا اتاريه متجوز قبلى ماشي يا حازم 


###########################

بالسيارة 


توجه حازم الى شاليه بلاسكندريه 


اسماء / ايه جايبنا اهنه  وبعدين يا حازم 


حازم / ومش هنعاود غير وانتى مسمحانى  وامك عرفه 


اسماء / كيف ده غلط يا حازم ايه يقول الناس 


حازم / اللى هيسأل هقول مرتى وانتى قولى زوجك  ومتقلقيش اهنه محدش بيقول 


وخرج واغلق السيارة ثم التفت وفتح باب من جهتها 


حازم / انزلى ولا خايفه منى ولساتك مش وثقه فيه 


نزلت اسماء / لع واثقه فيك وعشان اكده هدخل البيت بس يكون فى علمك هتنام بالدور لارضى وانى بالدور الثانى وهقفل بابه بالقفل 


حازم وهو يقترب بوجهه من وجهها / خايفه منى 


اسماء ببتسامه /  لع خايفه من الشيطان   وبعدين خاف انت 


واخذت من يده المفتاح ودخلت الى الشاليه لتصعد مسرعه وتغلق الباب الفاصل بين الدورين بعد ان تركت مفتاح الشاليه بالباب اسفل 


##########################

ASMAA NADA


الفصل التالى

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-