أخر الاخبار

رواية عشق صقر الصعيد بقلم اسماء ندا الفصل الثامن


رواية عشق صقر الصعيد 


بارت 8 


 روايات اسماء ندا


اليوم الثانى بشركة الصقر الصعيدى  تذهب فجر مبكرا عن موعدها بنصف ساعه وتدخل لتضع الكيك شكولاته التى حضرتها بالمنزل وتعيد ترتيب المطبخ بشكل به طابع انثوى بل وتضيف بعض الادوات باللون البمبى وبالطبع لا تنسي وضع المج المميز يتعها على شكل دب يحضن وعاء العسل  ثم تعود الى مكتبها لترتب بعض الملفات وتتصل بمدبرة منزل مهاب فى نفس الوقت  لتفوجا بها تقول ان المهندس مهاب قد استيقظ بالفعل وخرج لرياضة الجرى الروتينيه وسيذهب الى الجامعة اليوم ايضا فلا تنتظره قبل الثانية  بعد الظهر وقالت لها انه ترك ملحوظه امس على المكتب ياريت تنفذها قبل موعد حضوره للمكتب 
دخلت فجر الى المكتب الخاص بمهاب لتجد ورقه معلقه على شاشة الكمبيوتر فتمسكها وتكرأها بصوت عالى 

لو سمحتى يا انسه فجر تجهزى وجبة الغذى لانى لن استطيع المجئ مبكرا  اه  ومنسيش عايز اتغدى مكرونه بشاميل هتلاقى كل حاجه فى المطبخ اه حاجه تانيه اياك ثم اياك تشتمى 

فجر / يا بجحتك وكمان مش عايزنى اشتم انت فاكرنى مين انا هنا سكرتيرة مش خدامه  

وقلبت الورقه بغضب فوجدة ملحوظه اخرى 

مهاب/ اقرأى العقد اللى ماضيه عليه انت سكرتيرة خاصه بشروط مسبقه  وانت كتبه امضاء اسمك بالكامل  بسرعه هرجع جعان 

فجر / لا انا هسيب الشغل مش طباخه انا 

التفتت لتخرج  وقبل ان تفتح الباب وجدت ملحوظه معلقة على الباب من الداخل 

مهاب / نسيت اقولك عند  ترك العمل الشرط الجزاءى 10مليون جنيه  ...... باب المطبخ لونه بنى على فكرة مش ده  

فتحت فمها وكادت ان تشتم ولكن رأت ملحوظه صغيرة بورقه مطبقه ومعلقه بالملحوظه خلف الباب  ففتحتها 

مهاب / ربنا يسامحك  مش هسامحك لو شتمتى وهعقبك بطرقتى افتكرى 

فجر / لا ده مجنون رسمى  وبعدين بقى  اووووف مفيش حل هعمله المكرونه يارب يكون فى سم 

توجهت الى المطبخ ووجدت جميع المكونات محضرة مسبقا والصنيه فقط سوف تضعها بالفرن فبتسمت عندما وجدت ورقه على باب الفرن 

مهاب / صنية الفراخ فى الثلاجه اطهيها الاول وشكرا 

فجر / ههههههه مجنون بس دمه خفيف 

##########################
الساعه العاشره بالجامعه يدخل مهاب لمدرج الذى به اسماء ومعه عميد الكليه  

عميد الكليه / السلام عليكم  احب ابشركم ان فى شركه كبيرة اتفقت مع الكليه باخذ مجموعه من الطلاب ليتدربوا على العمل هناك وبعد التخرج هيشتغلوا بالشركه على طول واه كمان فى مرتب رمزى لكل طالب طوال فترة التدريب وهيكون العمل بعد مواعيد المحاضرات عشان ما يحصلش عطله  والمعيد استاذ مهاب هو اللى هيختارهم  اتمنى تشرفونا وارفعوا رأسنا هناك وبالتوفيق 

انهى حديثه وترك مهاب يخبرهم بأسماء الطلاب الذي تم اختيارهم 

مهاب / السلام عليكم  اتمنى التوفيق للجميع  والان تم اختيار اولا المتفوقين دراسيا خمس بنات و خمس اولاد  ثم 10 طلاب اخرين اختيارى الشخصى نظرا لمجهدهم ولحضورهم المنتظم وايضا لانهم يمتلكون الشروط التى كتبت من قبل الشركه 

وبدأ مهاب بأبلغهم بلاسماء التى اختارها وكان حريصا على اختيار الطلاب الذين قد بحث عن حالتهم الاجتماعيه والاقتصادية وطبعا كانت اسماء وصديقاتها من ضمنهم  ولكن قد ذكر اسماءهم فى منتصف الاسماء حتى لا يلفت الانتباه او بعدا عن الشك 

بعد ما انتهى طلب منهم الحضور لمكتبه ليعلمهم بمكان واوقات العمل واخذ عنوانهم (قال ايه مش عارفها ASMAA) 
##########################

بمستشفى مازن الدهمشرى 

دخل مازن الى حجرة العمليات مصاحبا لاحد اكبر  اطباء الجراحه بالبلد كان يجرى عملية جراحية  لاستخراج رصاصه قريبه من القلب لاحد الشخصيات الهامه والمشهورة فى عالم الاستيراد والتصدير   يسمع عنه انه شخصيه قاسية  صارمه ناجح فى حياته العمليه له عدة شركات داخل وخارج مصر  هو  شخص مطلق وله ابن واحد  وابنه  فى نفس عمر  نجمه   

بعد فتره خرج مازن من حجرة العمليات وتوجهه للابن 

مازن / حضرتك مع المريض 

وافى / ايوه  انا ابنه  

مازن / الحمد لله تم استخراج الرصاصه ولكن هيفضل فى حجرة الانعاش تحت الملاحظه 24 ساعه قبل نقله 

وافى / الحمد لله 

سندس/ لو تسمح هقدر اشوفه امتى 

مازن / ان شاء الله بعد ساعه يكون دخل حجرة العناية بس ممنوع الكلام 

وافى / اكيد اكيد 

مازن / حضرتك ممكن تيجى معايه للمكتب 

وافى / خير  

سندس / لا انا عايزه اعرف 

مازن / مفيش حاجه دى بس حبت اوراق للامضاء 

سندس / انا الكبيرة اتفضل وانا هاجى مع حضرتك 

مازن / تمام اتفضلى 

تركت سندس اخها من الاب خلفها وتوجهت الى حجرة الطبيب مازن 

اثناء ذلك كانت نجمه عرفت من اخيها عنوان المستشفى التى بها مازن واتفقت معه انها ستتقدم للعمل هناك وسوف تخبر شريك مازن فى  العمل انا خطيبة مازن لكن الطار فرق بينهم ولكنها ما زالت خطيبته وهة لا يعلم بوجودها بمصر وعلمت انه يعمل بهذه المستشفى وتتمنى ان تعمل هى ايضا يمكن تكون هذه طريقة رجعهم لبعض وعندما سالها شريك مازن اين يمكن ان تعمل فاخبرته بشهادتها التى تمكنها العمل بالحسابات ولكن يظل هذا  دون علم مازن حتى تقابله هى شخصيا وبالفعل قام شريك مازن بترتيت العمل لها .
##########################

نجمه 

(توجهت للمستشفى على حسب اتفاقى مع شريك مازن للعمل هناك وعندما وصلت بدأت العمل منذ الساعه 7 فى قسم الحسابات حتى اصبحت الساعة 10 صباحا فقررت ان تذهب لمكتب مازن وتفجأه بالعمل بالمستشفى وظلت تفكر بشرح لمازن عن كيف انها خططت لذلك بعد علمها بمكان عمله على طريق الصدفه وهى اقوم بعمل بعض التحاليل هنا وان اخيها لا يعلم غير انها ملت الجلوس بالمنزل وهتشتغل فى مكان محترم فقط  .

تقدمت نحو حجرته وهى سعيده بعد بضع خطوات سوف ترى حبيب قلبها سوف تكون بجانبه مرة اخرى بصفة زميلة عمل   تقدمت وقلبها ينشد الاغانى  وعندما وصلت وفتحت الباب كاد قلبها يتوقف غضبا كم كرهت نفسها  ولكن كبريائها جعلهما تتراجع للخلف وتحاول الهرب من المستشفى  ولم تلتفت لصوته يناديها ......

##########################

قبل دخول نجمه لمكتب مازن بدقائق 

دخل مازن وسندس الى المكتب  ليكلمها عن حالة والدها وانه مضطر للتواصل مع الشرطه 

مازن / اتفضلى اجلسي 

تقدمت سندس وجلست بالجهه المقابله لكرسي مازن عند مكتبه  

مازن / سوف اطلب احد من الحسابات يأتى ليتعامل معك بالاجراءات الماليه ولكن اولا يجب ان تعلمى ان ادارة المستشفى لازم ان تقدم بلاغ للشرطه ....

وقبل ان يكمل دلفت احدى الممرضات ووضعت كوبان من القهوه واحده امامه والاخرى امام سندس وهمت خارجه امسكت سندس فنجانها ونهضت لتلتف بهدوء حول المكتب بالقرب من مازن وهى تتحدث بشئ من الدلع 

سندس/ امممم بس يا دكتور اظن ان اخى نبهه على الادارة بعدم الاتصال بالشرطه اصل الموضوع مش مستاهل ده اخى كان بينظف السلاح والطلقة طلعت غلط 

وعندما اقتربت مالت بجسدها باتجاه مازن لتهمس بأذنه  وهى تقرب شفاها ببطأ باتجاه شفاه 

سندس بأغراء / وبعدين يا دك انا ممكن اتفق معاك على اى حاجه تطلبها بال........ 

صمتت سندس عندما فتحت نجمه الباب ودخلت  فدفعها مازن و هو يردد 

مازن / نجمه !!!

نهض مازن يجرى خلف نجمه ولكنها كانت اسرعت للخروج من المستشفى فاسرع بالجرى حتى امسك زراعها ليستطيع اقافها  وجذبها عائدا الى حجرته  وعندما دخل كانت سندس تركت المكتب فدخل بنجمه واغلق الباب واسند ظهر نجمه للباب وهى تبكى بحرقه وقام بوضع يده محاوط ايها وهو يسند على الباب 

نجمه بصوت باكى متقطع / عشان اكده ما كنت عايزنى اعرف مكانك .

مازن بصوت اجش هادئ / لع انت فاهمه غلط  يا نجمتى  انى مازن انى ما هخنكيش واصل يا نجمة قلبى  اكنك مش عرفانى اياك  ....... اووف كفى تعيط بجه (بقى ) وهفهمك  والله قلبى ما حب ولا يحب غيرك 

اضاف مازن بهمس / وعينى ما هتشوفش غيرك يا نجمتى  افهمى 

نجمه / واللى انى لساتنى شيفاه يا مازن 

مازن / واه يا عيون مازن اجعدى (اقعدى ) هفهمك  بس استنى اتصل بالشرطه قبل سابق الموضوع واعر جوى 

مسحت نجمه دمعها وهى تتسأل 

نجمة / شرطه ليه  

مازن / عشان الحرمه دى اخوها طخ ابوه وهى عايزه تحميه وانى واجبى ابلغ الشرطه 

نجمه / اوعها كانت بتهددك  

مازن بضحكه  / لع  كانت بترشينى بجسمها 

ضربة نجمه صدر مازن ودفعته للخلف 

نجمه / هقتلها بنت الفرطوس  

مازن بقهقها وهو يتراجع 

مازن / هههه اجعدى (اقعدى )واهدى يا نمرتى 

جلس مازن واتصل بالشرطه واخبرهم باجراء عملية نزع رصاصه من مصاب  وقام بعملية الابلاغ ثم عاد لينظر لهذه العين التى اثرت قلبه منذ كانت طفله 

مازن 
(عندما رأيتها تفتح الباب وتدخل على اد ما قلبى فرح  على اد ما صرخ من الم تخيل ما دار بعقلها الصغير لرؤية ما تفعله تلك الافعى  فدفعت سندس  وهممت بالجرى خلف نجمه التى كانت تبكى ولا ترد ندائى  وعندما امسكت زرعها شعرت بكهرباء تسرى بدمى ورغبتى بالرجوع وقتل من كانت سبب دمعها ورغبتى ايضا بضمها لصدرى واخفائها به بس كيف وهى لساتها محرمه على فجذبتها خلفى للحجرة وعندما دخلنا ولم اجد هذه الافعى اغلقت الباب ودفعت نجمه بظهرها للباب وضعت كلتا يداى بجوارها على الباب دون ان المسها وكم كنت احارب نفسى حتى ﻻ التهم شفها الكريزى رائعة الجمال تلك ) 

انتبه مازن من تفكيرة على ضحكة نجمه 

نجمه / ههههههه واه روحت لفين اياك 

مازن / غريق فى بحر عيناك نجمتى 

نجمه بكسوف /  اتوحشتك جوى جوى 

مازن / وانت كمانى توحشتينى بس بس كيف عرفت انى اهنه (هنا ) 

نجمه / من فترة عكنت هعمل تحاليل اهنه وشوفتك وكلمت مدير المستشفى وعرفت انك بتعمل اهنه. وووو كمانى طلب منيه اعمل اهنه كمانى عشان اكون بجوارك  

مازن / اتحددتى مع غريب يا نجمه و كمانى عايزه تشتغلى  بدون اذن اياك 

نجمه / ما انى استأذنت حازم ووافق لانه جال المستشفى هنا سمعتها نظيفه وكمان قريبه من دارى اهنه 

مازن / حازم اتجن يعنى ايش تشتغلى ليه محتاجه الشغل ولا هو عويل معرفش يصرف عليك 

نجمه بغضب / متقولش عليه اكده انى اقنعته وبعدين زعلان ليه مهكون وياك وانت اهنه اهو  

مازن / بس  بس  موافق بس مفيش شغل  تجعدى اهنه بالمكتب  وانى هعطيك راتب  مرتى ما تشتغلش يانجمه 

نجمه / هههههه خلاص موافقه بس هقول لحازم انى بشتغل مهو ميعرفش عنيك شي 

مازن /امممممم طايب ماشي  

نجمه / قول انت للمدير بقى 

مازن / هقتله عشان لمح طرفك يا بهه 

نجمه برفع حاجب/ لمحه ايش يا مازن  ليه ماشيه اياك انى كشفه شعرى لا ايه  

مازن بقهقها / ههههههه نجمه كبرتى وبقيتى اسد  ههههههههه 

##########################
بمكتب مهاب 

دخل حازم لمكتب مهاب ليشم رائحة الطعام 

حازم  بضحك / انى ما عارف انى بمكتب ولا مطعم يخرب بيت عقلك يا شيخ 

فجر / باشمهندس حازم ينفع اكده  انى جاى اشتغل سكرتايرة ام طباخه اهنه 

حازم / متزعليش يا فجر بس انتى مشيتى قبل سابق من غير ما افهمك وبعدين كيف تمضى من غير ما تقرأى  صغيرة اياك 

فجر / لع بس واثقه منيك 

حازم / وانى  ملحقتش افهمك ان سكرتاريه الخاصه اهنه  بتعمل كل ده وكمان تسافر مع مديرها لو فى عمل بالخارج بس انى كلمت بوك وشرحت له وهو موافق 

فجر / بوى وافق على ايه اطبخ 

حازم / اه وكمان تت....... 

مهاب / حازم  ...... اه اااا ان اه  خلاص اسماء هتشتغل هنا من بكرة فى مكتب المهندسين ونبهت عليهم انك اسمك سفيان ومسافر دايما والشغل كله هيكون من خلالى ...... خلاص يا عم عليك بقى تخلص موضوعك  برحتك  

حازم / تشكر يا اجدع صاحب  واه على فكرة يا فجر اسماء متعرفش انى صاحب الشركه ومعايزهاذ تعرف لساتنى مينفعش اقابلها 

فجر / لساتك ريدها 

حازم /  ريدها لحد اخر نفس فى صدرى دى بنتى و حببتى وروحى 

فجر وهى تدارى الم عينها / رب يجمعكم ويسعدكم 

حازم / ويسعدك مع ابن الحلال اللى ريدك يا فجر وصدقينى مهتلاجيش مثله 

وتركهم ورجع لمكتبه وفجر تفكر بكلماته وتحاول فهم قصده انا مهاب فحاول تغير الموضوع 

مهاب / جعان انا  وربنا قولى الاكل خلص احسن اكل ورق المناقصه من جوعى 

فجر بضحك / ايوه ايوه خلص  هضع وكل على طاولت مكتبك اهو 

مهاب / هتاكلى معاى لا مش واكل واموت وذنبى  برقبتك 

فجر / ههههههه هاكل بس دى اخر مرة اطبخ 

مهاب / على اساس انك انت اللى طبخه مش سوتى الاكل بس 

فجر / اممممممم صح  خلاص هطبخ مرة واحده وبس 

مهاب / ناكل ونتفق 

ذهبت فجر لتضع الطعام ودخل مهاب الى مكتبه ليرد على الهاتف 

حازم / خلاص يا مهاب كلمت بوها ووافق 

مهاب / احلف كده 

حازم / من امتى بهزر انا فى اكده 

مهاب / يعنى هى موافقه 

حازم / لع معرفش بس بوها موافق  وهيكلمها اليوم 

مهاب / طيب هستنى لبكرة عشان اسمع ردها 

حازم / صح اكده نسمع من بوها احسن عشان ميكونش عيب فى حقك  فهمنى  صح 

مهاب / فهمك 

اغلق مهاب الهاتف وابتسم واخيرا هيتزوج فتاه الصعيد فتاة احلامه من ايام ما تعرف على حازم وهو يتمنى الزواج من فتاه بمواصفات الصعيده 

###########################

ASMAA NADA 
عدم التفاعل يقتل الرغبه بالكتابه 

ASMAA NADA
لا تنسوا التصويت والتعليقات

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-