أخر الاخبار

رواية عشق الودق للكاتبة ايمان صالح الفصول ٢٥و٢٦و ٢٧و٢٨الأخير

 الفصل السابق

رواية عشق الودق للكاتبة ايمان صالح



#عشق_الودق_بين_العشق_واللعنه

#الجزء_الخامس_والعشرون 

$$$لم يكن ماتراه في منامها مجرد حلمااا،، لكنه أقرب للواقع ومايتمناه قلبها،، لم تكن تعلم ان حلمها سيتحول لحقيقه،،،

في الحلم،،،،  

شرف تتقلب علي سريرها يميناا ويساااراا،، ثم نظرت علي السرير المقابل في الغرفه،، 

شرف ••واد يازياد انت طولت ليه كدة ؟؟ 

تحسست شرف السرير بجوارها وجدت زياد ناائماا 

شرف ••بسم الله الرحمن الرحيم،، جلست قائله،، مين انتا؟؟ رد الجالس عليها،، 

إخص عليكي،، نسيتيني ياعشج سنيني؟؟ 

شرف ••رشااد ؟؟ رشااد حبيبي وجلبي،، 

قامت من فراشها وجرت علي الفراش المجاور،، وجدت رشاد جالسااا علي السرير وكأنه البدر نزل من السماء علي فراشها،، وجهه ابيض كالحليب الصافي،، مشع صفاائاا ونوراا،، في قوة بنيانيه لم تكن من ذي قبل،، 

يرتدي البياض لباسااا له،، 

نظرت شرف في وجهه قائله ممسكة بيديه ،، 

شرف ••توحشتك ياعشج الجلب والعمر كله،، إكده تسيبني وترحل من دوني؟؟ 

رشااد •• بلمسه رقيقه لوجهها الناعم،، وأنا كماني إتوحشتك جووي جووي،، أعمل إيه هوا بكيفي يعني ياشرف؟؟ دة ميعاد وعلمه عند الله،، نفد عمري ياعمري،، 

شرف ••بدموع غزيرة ووجه محسور مقهور حزين،، 

عجبال نفاد عمري آني كماني ياجشع جلبي،، وأچيلك طوالي ومنبعدش عن بعضينا تاني،، 

رشااد ••هيا دى الرساله اللي چيتلك فيها،، وجتك وساعتك جربت عند الله،، رچعاله رچعاله يابت حوا وآدم،، كلنا عالأرض آخرتنا للطين،، مسكين يابن آدم،، مسكين،، 

شرف •• بفرحه شديده،، بتتكلم صح يانضري؟؟ ههه،، يعني هاچيلك؟؟ 

رشااد ••هم واقفااا من علي الفراش وهو يقول،، ماتجاوميش جضاكي ياشرف،، إنچدى ولادك إوبس،، حاولي بس مهتنچيش،، هتخافي من الموت وآخرتك في الطين،، متجاوميش جضاكي ياشرف،، وظل يردد الكلمه اللي أن خرج من الباب وهو يردد نفس الكلمات،،، 

إنتفضت شرف من فراشها الدافئ محل نومها شاهقة بكل قوتها قاائله،، 

شَرف ••حااااه،، بسم الله،، رشااد ؟!!! وأخذت تتلفت يميناا ويسارا باحثة عنه في الارجاء ولم تجد سوي نفسها في الغرفه،، 

بسم الله الرحمن الرحيم،، رشاد ياجلبي رحت ليه تاني،، سارت للمهد المجاور وتحسسته،، ياربي الفرش لساته سخن ويكأنه كان إهن صُح،، بكاء بدموع علي خديها تبكي دون صوت،، 

شَرف ••اللهم لا إعتراض علي حكمك ياربي،، عارفه إني چيالك چيالك بس ولادي مالهمش ذنب معايا،، ولا غچريه جادرة تعملي حاچه دلوك،، ولا طيجاني من أساسه،، 

قامت الأم خارجه من الغرفه للخارج حتي تطمئن علي فلذات أكبادها فطلب منها الفتي الصغير إعداد الطعام له،، أعدت له الطعام وارضعت الصغيرة الأخري وأعدت لها ببرونه خارجيه علي غير عادتها،، امتلئت بطون الاطفال وكانت هي أيضااا ليس لديها رغبة في الطعام،، 

زياد••هوا انتي يما برده ماهتاكليشي؟؟ اديلك من إمبارح مادجتيش لجمه كدة مهاتكبريشي!!

إبتسمت الام قاائله،، 

شَرف ••ههههه،، لااه اني كابيرة انت بس اللي لما تاكل مفروض تكبر ياواد ياشجي انت،، يلا بجي عشان تنامو،، الليل ليل والكفر كلاته هادي ونامو،، لم تكمل الكلمه حتي وجدت بابها يفتح عليها بالقوة،، ومايقرب من ثلاثة رجال ورابعهم حكم معها في المنزل،، هي واقفة في منتصف صاله بيتها،، عندما رأي زياد المنظر أخذ أخته الرضيعه وإختبئ في الفرن مثلما اتفق مع أمه سابقااا،، وفعلااا لم يكن التركيز علي الأطفال مثلما كان التركيز عليها،، وقفت حائرة تقدم قدمااا وترجع الاخري قاائله بتوتر،، 

شَرف •• يابچااحتك ياود الحراام !! چاي عايز مني إيه؟؟ 

نظر لها حكم ضاحكا مستهزئااا ثم قال للرجال الواقفين خلفه وبيدهم اربعة من الچراكن ممتلئه بساائل يشبه الجاز ،، 

حكم •• يلا يارچاله،، إدلجو وبعزجو في البنزين،، ماتبخلوش عليها دى غاليه علي جلبي جووي جووي،، 

شَرف ••إجصر الشر ياحكم وروح،، اني معوزاشي منكم حاچه غير حجي،، ولازمن بوك يعترف ببنوة اختك ويادار مادخلك شر،، وغير إكده،، فاكر اللي عملته فچوزي ؟؟ فاكر ولا نسيت؟؟ 

حكم••فاكر جووي جووي،، عشان إكدة چاي أعرض عليكي العرض دواتي،، هايعچبك جووي جووي،، وجف إكده ياولد !! 

هاتسمعي الكلمتين ولا نخلصوكي ونخلصو !! 

شَرف••عاوز ايه مني ياحكم آني كماني؟؟ مالك بيي عااد ؟؟ 

حكم••اول هاام ،، تبطلي لفلفه في الكفر وتجولي للناس ان البت دياتي بت بوي،، تاني هاام،، 

اخرج دفتر شيكاته ومضي لها شيكاا بمبلغ وقدره عشرون الف جنيهااا،، وقال،، 

هتاخدي الجرشين دولك وتغوري فأي بلد غير إهنه،، ولا نشوفش وشك العكر دواتي تااني وااصل،، فاهمة ولييه ؟؟ وبالمجابل هنسيبوكي تعيشي وتربي عيالك بس بعيد،، بعيد جووي جووي عنينا ومالكيش صالح ببويا،، فاهمة ولا عبيطه ؟؟ 

شرف ••بعدما تأكدت من رعبهم منها وخوفهم،، ضحكت وقهقهت،، ههههههه،، ياااه ؟؟ دم چوزي عنديك !! يساوي عشرين الف؟؟ طب خليهم تلاتين يمكن اوافج !! 

حكم••موافج،، قاطعته بصوت جهوري تعدو نحو نافذتها،، 

شَرف•• ياأهل الناااچع،، تعالو شوفو اللي بيساومني علي دم چوززي،، وبدات تصرخ شيئااا فشيئااا حتي إلتقطها حكم وكأنها شئ يطير وكأنه حارس مرمي يلتقط كرة من الهواء،، وبلحظه اصبحت بحضنه ووضع منديلااا به مخدر علي وجهها في غضون ثانيه سقطت في الارض وأضرموا النار في الوقود المنهدر بكل مكان،، وأصبح المنزل ملتهبااا كالبركان وتلك المسكينه ملقاه مخدره في الارض،،، 

سرعان ماشتعلت الحريقه وحكم يقف برجاله بعيدااا لكنه ظاهر لجميع من يحاول إنقاذها،، كلما يراه أحدااا يتراجع عن مساعدتها ثم يغلق علي نفسه بابه ويدخل،، وبدأت نوافذ المنازة تتغلق، والجميع يري المنزل قد أصبح كالجمرة لكن دون جدوي،، وكأن حكم الحاكم الناهي سيقبض أرواح من يساعدها هي وأبنائها،،، 

في الداخل،،، حيث البيت الذي يحترق،،، ذلك الطفل المسكين زياد يعتصر أخته الطفله الرضيعه بكل قوته باااكياا يتحدث تاره،،يضع يده علي وجهه ليمنع الدخان عن وجهه تارة أخري،،مناديامستغيثان يقول،،

زياد ••أمااا،، يمااا،، أحؤ أحؤ أحؤ،، يمااا الحجينا هنموتو يمااا،،، وكأن ندهات الفتي تغلغلت بعمق داخل أذن الملكومه الملقاه علي الارض وايقظتها ببطئ،، لكنها قد تنبهت متأخرة،، لقد أشعلت النار في نصف جسدها من الاسفل والنار تجري عليها وتاكل جسدها كأنها متعجله لإفتراس ذلك الجسد الابيض الهزيل،، لم تستطع ان تتحرك وكل مافعلته هوا ان فردت يدها تجاه الفتي قاائلة بصعوبه،، إبني،، ولم تعد تنطق ثاانية،، 

 مسكينه أنت ياشرف،، حتي وانت تلفظين انفاسك الاخيرة لا تفكرين بنفسك !! لكنك تفكرين بفلذة كبدك المقهور حزناا بعدك !! نظرتك الاخيرة له تعني أنك لاتريدين الرحيل وأنك تريدين البقاء مع صغارك،، 

لماذا لم تنقذي روحك الضعيفه من الموت؟؟ هل هو حفاظاا منك علي وعدك لرشاد زوجك بأنك لن تخونيه ولن تهدري دمه ؟؟ أم أنك إشتقت للذهاب إليه وتريدين أن تكوني معه باقصي سرعة ممكنه ؟؟ وعلي كل الأحوال !! تري،، هل كان تصرفك صاائبااا ؟؟ هل سيأتي حقك؟؟ ومن؟؟ من سيأتي بحقك؟؟ هل هو ذلك الفتي الذي رأي كل شئ بأم عينه والنار تتسلل جسدك كسرب من النمل أو الذباب؟؟ أم هي تلك الصديقه التي تخلت عنك في تلك اللحظات الأخيره؟؟ تري هل تخلت !! 

ذلك الصبي ينظر لجثة أمه وللبيت الذي يحترق ويتآكل جزءاا جزءااا وكأنه لم يعد يستطع التنفس هو الآخر،، لم يعد يقدر ان يحمي نفس تلك الصغيرة التي وضع ثيابه علي فمها وانفها وهي تصرخ بعزم،، نظر الفتي هو الاخر لباب المنزل وهو يقول وهو يسعل علي آخره ،، 

زياد•• خاله غچريه،، أحؤ،، احؤاحؤ،،، الحجيني ياخاله غچريه،، وغااب عن الوعي وأغمض عينه مثلما فعلت أمه،، 

كأن تلك الكلمات أيقظت تلك النائمه من نومها وبدأت تتشمم راائحه الحريق،، 

غچريه ••تشمشم بإنفها،، يالهوي؟؟ دى ريحه حريج چايه من دار البنته !! يانصيبتااي،، لايكون الملعون عمل عملته معاها ؟؟

 وجرت ناحية بابها،،

 سمعت أصوات خيل ووهمسات رجال وضحكات حيث انها اصبحت تعتمد علي حاسة السمع والشم،، علمت بوجود حكم ورجاله، لم تفتح تلك الذكيه بابها،، لكنها همت ناحية تلك النافذه بمنزلها المجاورة لنافذه صديقتها، وخرجت بأعجوبه وهي تتحسس،، النار ستلفح وجهها أيضااا،، لكنها تريد ان تنقذ مايمكن إنقاذه،، وبسرعه كانت داخل المنزل اللي اصبح حطاماا متفحمااا،، وبدأت النار فيه ان تخمد شيئاا فشيئااا،، وعاد ذلك الظالم حكم الي قواعده،،، وكأنه لم يفعل شيئااا،، بدأت غچريه تتسمع رحيله، وأخذت تنادي بهدووء شديد ،، 

غچريه ••يااشرف،، ياشرف،، أؤ اهؤ،، إنتي حيه ؟؟ إنتي فينك؟؟ ياجلب جلبي؟؟ وهي تخطو الخطوات إرتطمت بشئ ما ملقي في الارض،، ساخنا اجزاء منه طريه حيث لمسته بقدمها،، وقعت بجوار ذلك الشئ،، الذي هو جثه نصفها الآخر،،، 

شرف،، بدأت تتحسس، وتشمئز وتمتعض،، وكانت ستتقئ كل مابمعدتها،، 

شرف،، إهئ إهئ إهئ،، ياجلبي،، ولعو فيك ياخيتي؟؟ اااااااه،، اااااااه،، ألتمست يدها وتأكدت انها هي من ذلك الخاتم الذي اهدته لها يوم زواجها،، بكت بصريخ،، ثم قالت لها،، 

غچريه ••والله ياشَرف والله لالااازمن أچيب حجك كيه ماجتلوكي،، لازمن احرج جلبهم،، هرچعلك وهدفنك ومهسبكيش،، اهئ إهئ إهئ،،، 

زياد،، ياازيااد اني مشيفاكش كيف الاول،، بدأت تتسمع وتذكرت ذلك المكان وبدأت تخطو نحوه،، تحستت الداخل وجدت الفتي وبحضنه الرضيعه،، وسرعان مااأخذتهم وخرجت بأعجوبه،، قفزت من النافذة التي دخلت منها،، بدأت تتحسس الارض حتي تقف وبدأت تحدث زياد قاائله،، 

زيااد فووج ورحمة ابوك وامك ياضناايا،، عياط هستيري،، بدا الفتي يسمع ماتقول،، فوج دلني لامش شايفه،، فووج إهئ اهئ اهئ،، وبدأت تبتعد عن المنزل قليلااا وهي تجر الصبي،، وتتحسس قليلااا م تسحبه وتتحسس ثانيه والفتاه علي يدها الي ان وصلت للعمار ورآها البعض ومعه سيارة فندة عليها قاائلاا،، 

راحه فين ياست؟؟ ومين دولي؟؟ 

غچريه ••ببكاء،، الله ينچيك وديني علي أجرب مستشفي اهنه،، ولادي بچهزلهم العشا واني عليجدي كيف منتا شايف النار مسكت فينا وفدارنا،، انچدني الله لايسيئك،، 

حاضر حااضر،، وأخذ منها الاطفال واخذ بيدها وصعدت،،، صعدت وهي تبكي بحرقه من ألم الفراق،، صعدت وهي تعلم انها تحملت مسؤؤلية الطفلين،، صعدت قلبها كله غليل ويريد ان ينتقم ويتشفي ممن فعل ذلك،، اخذت تتوعد قاائله في سرها،، والله اللي بيعز ويذل ياشرف،، لاربي ولادك علي حجك إنتي وبوهم،، ومسيرنا نرچع الكفر تاني علشان ننتجملك،، ولازمن ادفنك بيدي،،،،

بعد أياام مما حدث سافرت علي مصر بعد ان انقذت الطفلين من الموت هم ايضااا ،، إستقبلتها أختها بخوف وحفاوة في آن واحد وبدأت تسرد عليها ما جري،، وقالت لها انها لاتريد شيئااا سوي ان تدفن صديقتها وفي المستقبل سيأخذ اولادها بتارها،،، 

#يتتتبع،،،،،،،،،،،،،،، 

الفصل ٢٦

#عشق_الودق_بين_العشق_واللعنه
#الجزء_السادس_والعشرين 

$$$بعد أياام مما حدث سافرت علي مصر بعد ان انقذت الطفلين من الموت هم ايضااا ،، إستقبلتها أختها بخوف وحفاوة في آن واحد وبدأت تسرد عليها ما جري،، وقالت لها انها لاتريد شيئااا سوي ان تدفن صديقتها وفي المستقبل سيأخذ اولادها بتارها،،، 
،،،،،،،،،،،،،، بعدما استمع عبد الرحمن لتلك القصه المأسويه وفهم كل ما حدث في الماضي،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 
عبدالرحمن ••يااااه ياولاااد !! كلات دة چرالكو بسبب الواطي المؤذي ده؟؟ دة شره من جديمه بجي !! 
غچريه •• خبطت علي صدرها بيدها مرتااان،، آني اللي شفت وعشت كل حاچه،، آني وزياد ولدي وولد الغاليه،، دى كانت لساتها صغيره،، 
عبدالرحمن ••كل اللي چري من تحت راسك إنتي يابت يا فجر،، علي إكده انتي اللي بتنفذي الانتجام كتكفير عن ذنبك ؟؟ 
ضحك الجميع ثم ردت ودق،، 
ودج••بعد كل اللي چرا دواتي كان أجل واچب اني أئذي اللي حرمني من كلمه يماا،، معأني كنت بجولها للجمرة اللي ورايا دي،، بس لما تبجي للأم صح،، طعم تاني،، 
عبدالرحمن ••إيوة ياختي يابومه،،، هههههههه
وزياد !! هيعاود ولا لأ؟؟ 
ودج ••زياد ؟؟ هههههههه،، ماجولنالك هيبجي يظهر في الوجت المناسب،، 
عبدالرحمن ••بتضحكي علي ايه طيب؟؟ ونا جولت حاچه تضحك؟؟ 
ودج ••لاااه،، بس أصلي لو كملت الكلام هحرج المفاچأه،، 
عبدالرحمن ••طب احرجي ومالكيش صالح،، زياد چاي ولا لأ؟؟ 
ودج ••زياد إهنه أصلااا في البلد وعاود معانا يوم ماعاودنا،، بس ماينفعش نكشفو عنه عشان مايتأذيشي،، 
عبدالرحمن ••إيه الحكايه فهميني ياغچريه البت هتمخول نفوخي يمااا،، 
غچريه ••زياد ياودي آني بعد ماخدتهم ومديت علي مصر،، كان شبه معجد وكان كاره البت دياتي،، معأنه كان متچلع أحلي چلع،، بوكله احلي أكل وشرب،، چوز اختي لمن عرف الجصه إحتواهم وحبهم وماحرمهمش من حاچه وااصل،، لكن ليك انك تتخيل،، لما طفل ينحرم من بوه اللي كان روحه وأمه اللي كانت ضله،، مرة واحده هيعمل ايه؟؟ إتزرع في نفوخه ان ودج هيا السبب،، وان كل اللي چرا دواتي بسببها،، بجيت الحجها منه مرات كتيرة جووي،، ومرات تانيه كان هيموتها،، دوخوني،، البت صغيرة،، وهوا صغير كماني،، جررت آني وأختي اني نربيهم علي انهم يعرفو يچبوا حج اللي ماتو،، وفعلااا يوم بعد يوم بجيت أحفظ زياد،، انت اللي هتچيب حج أمك ورشاد،، إنت لازمن تبجي في شغلانه چامدة علشان تعرف تچيب بتارهم بسهوله،، وبجي يذاكر ويطلع من الاوائل،، ويدح ويحفظ،، وفهم ان اخته مالهاش ذنب في اللي چرا بصعوبه،، وفيييين وفين بعد سنين طوال،، بجي بشمهندس،، سألته وهتچيب حج امك بالهندسه كيف؟؟ جاللي اللي يشغل دماغه مايغلبش،، ومن وجتها وهوا اللي داير اللي بيچري كله،، 
عبدالرحمن ••أباااي ؟؟ اشتجت اشوفه تصدجو؟؟ 
ودج••والله وحشني بردك،، 
عبدالرحمن ••وعملتي إيه في چثة شرف؟؟ رچعتي ودفنتيها كيف ماوعدتيها؟؟ ولا خفتي وماجدرتيش؟؟ 
غچريه ••دى جصه لوحدها دى،، 
عبدالرحمن ••إه،، يبجي جصيها،، 
عادت ثانيه غچريه لسرد ماحدث،،، 
غچريه ••بعد مامشيت بكام يوم چوز خيتي اللي هوا حما ودج،، بعت حد من أصحابه عشان يخش البلدكنه متخفي يعني ويروح يچيب الچثه لچلن تندفن،، وفعلااا جدر صاحبه يتخفي كنه واحد من اهل البلد اللي بيخفو وچههم بالشيلان،، ووصل للبيت ودخل،، لكن العچيب إهنه،، إنه ملجاش چثة امهم،، وبجي مستغرب ومتعچب،، 
عبدالرحمن ••وااه!! طيب راحت فين؟؟ 
غچريه ••هههه،، ابتسامه بسيطه،، الأغرب بجي اللي هجوله لك دواتي!! رچع الراچل وجال اللي حصل انا جعدت اعيط وجلت حكم خدها رميها للكلاب،، ماهو جادر برچالته يعمل كيف مابده وإستعوضت ربنا فيها وخلاص،، وجلت إكده اكده حجها هچيبه،، 
لكن يشااء ربك ياأخي بعد شهرين تلاته إيچيلي مرسال من إهنه،، ومن مين تخيل !! من بوك !! 
عبدالرحمن ••بإندهاش،، واااه !! بتهزري صح ؟؟ 
غچريه ••آبداا،، بس إنت لازمن كل اللي عرفته دواتي يفضل چوة تمك لاتروح فتوكر ويانا،، 
عبدالرحمن ••لااه ياخاله اني نغه وهجول علي كل حااچه 
غچريه ••لااه لااه،، انت سيد الرچاله كلاتهم،، لمهم،، بوك بجي بعد ماخوك عمل فيه اللي عمله،، كان عاوز يعتر فينا بأي شكل من الاشكال،، ماهو زى ماحنا محروجين من حكم !! هوا كماني كان إكده،، 
عبدالرحمن ••يعني حكم اللي شل بوي كماني؟؟ يانهار إسوااد !! هوا خلي إيه معملوش؟؟ 
غچريه ••حكم عنده استعداد يعمل أي چريمه عشان يداري چرايمه السابجه،، وبوك من حرجته علي حركته اللي إتمنعت،، فكر صح،، ولعبها صح بردك،، كان لسه في شويه حرس مخلصين له،، أستخدمهم صح،، وخلاهم يدوروا علينا،، وبعد ماعتر فينا،، عرض عليا أي حاچه بس أتواصل معاه،، وبحكم مرضه اللي كان بيخليه ياچي مصر عادي عشان يشوف چلسات الحركه والعلاچ الطبيعي اللي كان مموچودش إياميها إهنة في النچع ولا البندركماني،، كان بينزل ياخد الچلسات إهنكه،، طلب مجابلتي،، وجعدت ويااه،، وكانت المفااچأه،، إنه هوا اللي أخد چثه شرف جبل ماحكم يرميا بالزباله زي ماسمع،، وجلب البلد عالي واطي لحد مالجي چثه رشاد ودفنهم هما التنين،، وطلب مني لو مات يتدفن چارهم،، 
عبدالرحمن ••أباااي !! أما لفه ياولاااد!!! بووي؟؟ وجابلك إنتي؟؟ 
غچريه ••وهوا كماني اللي ساعدني في تربية العيال التنين،، وهو كماني اللي ساعدنا في الدخول إهنه،، بس لسه فيه سر جالي لازمن اتوكد منيه الاول،، بس هوا إيه مخبراشي؟؟ 
عبدالرحمن ••يعني آني أبويا مش ابكم؟؟ 
غچريه ••بوك بربنط حديت،، بس هوا الشلل الي عامله ومخلي الحركه معادتش،، 
عبد الرحمن ••والله مابجيت امصدج اللي بسمعه،، معجول كل اللي آني فيه دواتي؟؟ 
غچريه ••مفاچئاتنا جربت تنتهي ياولدي،، احنا عرفناك ليه ابنعمل إكده ومين اللي عمل ومين اللي ساعدنا،، انت فمركب واحده معنا دلوك
عبدالرحمن ••إسمحيلي أجود آني المركب ياخاله بجي بدال كل حاچه وضحت كيف شمس النهار،، بس آني لازمن اجابل زياد الليله،، 
ودج••بحماقه،، ماجولنا ماينفعع،،، قاطعتهاغجريه،، 
غچريه ••إستني ياودج،، يمكن عبروحمان بيعمل للمصلحه عشان يجربنا من هدفنا يابتي !! 
عبدالرحمن ••فعلااا،، آني عاوز اجعد معاه وافهم اللي فراسه،، واعرف هوا ناوي علي ايه،، فهمتي يابت؟؟ 
ودج ••اااة،، طيب اذا كان إكده معلهش،، لمهم بجي خلصوني عشان اني عاوزة أرچع مصر وانا بت العمدة رسميااا وبويا هوا اللي يتم جوازتي،، 
غچريه ••ستعچله علي ايه ياحزينه اتنيلي خلينا نوصلو لحجك الاول،، 
ودج ••يووة بجيي؟ إمحمَد وحشني ياخيتي بجي 
غچريه ••إمحمد جاعد إهنكه مستنيكي ترچعي مهايطيرش 
عبدالرحمن ••هيا فيها امحمد كماني؟؟ 
ودج ••بدلال،، دة خطيبي وجلبي،، وحته من چواتي،،، 
غچريه ••أباااي عالچلع يااابباااياا !! 
عبدالرحمن ••إلعب إلعب إلعب،، ههههههه،، المهم ودلوك هنكملو كيه؟؟ 
غچريه ••آني هكلم زياد يااچي،، وتتحدتو مع بعضيكم،، 
بعد قليل من الوقت،،
دخل شخص من الخارج حيث كان عبد الرحمن ينتظره،، 
نظر عبد الرحمن للباب وكأن الذاكرة تعود للخلف،، عبدالرحمن يقف ناظرااا لزياد شااردااا،، 
عبدالرحمن ••آني شوفتك فين جبل إكده !! اني متأكد اني شفتك جبل إكده،، وقف الاثنان امام بعضهما،، وشرد عبدالرحمن بالذاكرة ثاانية،، 
تذكر الصوت قاائلااا انت،، انت اللي بتكسحر في الشوارع،،، 
بالعودة ليوم ماأخذه قاسم بالعربه،،، وهو يمر بالشارع،، 
زياد••معلش ياباشا،، المواسير بايظه بنظبطوها،، لازم كامني نشيكو عليها كل فترة،، 
عبد الرحمن ••طيب ياسيدااي،، شوفوها !! لمهم ماتضروبش تاني،، وذهب في طريقه اللي منزله هو وقاسم،، 
عاد عبدالرحمن للحاضر،،، 
عبدالرحمن ••أباااي !! هوا انتا ياخووي ؟؟ 
زياد ••أنا مين؟؟ افتكرني؟؟ 
عبدالرحمن ••عيب عليك هههههه،، إنت البشمهندس اللي بتفحت في الارض كل شهريه،، 
زياد ••قولتلك ياغچريه دة عقر وهايفقسنا،، 
سمعت ودق الصوت هبت من مكانها تجري عليه،، 
ودج••حبيبي،، حبيبي والله وأخذته بحضنها،،، 
غچريه ••ياااه ياولاااد،، كنو المعاد جرب،، 
زياد ••قرب ياخاله قرب،، بس لسه ابويا يدينا الضوء بس،، 
عبدالرحمن ••ولسه ايه بجي؟؟ 
غچريه ••عبدالرحمن ،، بوك شاكك في حاچه من ناحية فرحانه بس ايه هيا ماعرفينش،، 

الفصل السابع والعشرين

#عشق_الودق_بين_العشق_واللعنه
#الجزء_السابع_والعشرون
$$$عبدالرحمن ••ياتري إيه؟؟ لاتكون نصيبه كبيره،، 
غچريه ••يااارب،، 
ودج ••غچريه شكلها بتمها حكي بس معوزاشي تتحدت،، 
غچريه ••بس يابت إكتمي 
ودج••أباااي؟؟ وآني غلطت؟؟ طب والله في خشمك حكي بتلوكيه،، خلصينا وجولي،، 
عبدالرحمن ••مخبيه ايه تاني ياجمرة انتي!! 
غچريه ••أباااي!! إصبروا،، ياخبر بفلوس بكرة يبجي ببلاش،، 
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 
في قصر العمده سياف،، 
كالعادة ملكه في غرفتها وفرحانه وولدها يتحدثون،،، 
فرحانه ••جولتلك خلصنا عشان نخلصو،، آني ولا حاسه بطعم الراحه ولا حاسه بطعم الأمان،، مجتلهم هيطمني ياولدي،، 
حكم••تاااني يمااا !! تاني؟؟ مش كفايه اللي چراا زمان وچرايره ؟؟ آني بمشي أستخبي من الناس يماا ،، ياريتنا ماجتلناها هيا وولادها، 
فرحانه ••أسكت ياكلب،، ضربته بالقلم،، عارف دي،، دي كان زمانها چات كوشت علي ورثك ومش إبعيد كماني كانت خلته يكتب الواد ااتاني بإسمه،، وكان كل تخطيطي وتعبي راح عالفاضي،، سامع ولا لااه ؟؟ 
حكم••تخطيطك دواتي مسيرة يضيعني منيكي يماااه،، آني هعملك اللي كيفك فيه لكن أحرج تاني بشر لااه،، بكفاياكي عااد بجي !! آني فختلها عنيها بالزمانات،، هرچع احرجها هيا وبتها وخويا كماني؟؟ 
غچريه ••لاااه،، لاااه ماتجولش خويا ياولدي،، إنت ماتعرفش حاچه،، 
بتعجب،، 
حكم••هوا مش برديكي يبجي إبن السياف ؟؟ يبجي خويا لحمي ودمي، اجولك !! إختاري طريجه تانيه للجتل،، غير إكدة لأ،، 
فرحانه ••بعصبيه،، يبجي أروح آني بجي انفذ
حكم••يوووة!! الرحمه حلوة،، حاضر حاضر،، وتركها وخرج 
فرحانه وكأن عقلها بدأ ينجرف منها مع الأحداث،، تري !! مم أنت خائفه لهذا الحد يافرحانه!! اأنت خائفه علي ولدك وإرثه ومالك وحلمك؟؟ أم تخافين من فضح أمرك علي المللأ؟؟ 
في الأعلي،، سياف في غرفته،، يحدث تلك الممرضه المخلصه له قائلااا لها،، 
سياف ••هااة ياشهد؟؟ عملتي اللي جولتلك عليه؟؟ 
شهد ••إيوة يبا العمده،، بسااا،،، بس اني خايفه علي ضغطك من الحديت في الحوار دة،، بلاشه،، بلاشه والنياابي،، 
سياف ••بهمس،، يبجي فيه حاچه چديد انطجي،، جولي علي طول يابه،، 
شهد ••بلاش ياسيدي بجي،، 
سياف ••خبط بيده الجدران،، أباااي !! آنؤ معاوزشي صوتي يعلي،، خلصي مش عاوزين نتسمعو،، 
شهد ••إيوة ياسيدي،، الدواء،، اللي كانت بتجولي دة مكتوبله عشان تخليك علي طول نايم،، طلع حبوب هلاوس وزين إنك جولتلي وجفيه ليا،، أما بالنسبه لموضوع النبش اللي عتسمعه بالليل،، فاست فرحانه طلعت بتدخل اوضة ستي ملكه بالليل وفأي وجت هيا مش فايجه فيه وكمنها ست كابيرة معتسمعش،، بتفتح الديلاب تاخد فلوس،، دهب أي حاچه،، وبتدفنها تحت في الزريبه الخلفيه اللي ماحدش بيتعامل فيها خالص،، أمة بجي بالنسبه ضوع التاني،، بتاع إننا نبحثو علي معتمد فهوا لساته مفجود،، والمصيبه الكبري،، إن الست فرحانه دياتي بتحط الفلوس والمسروجات، چار چثه ياسيدي،، 
سياف ••ءه،، چار چثااه !! آني متوكد إن فيه وراها سر،، 
شهد ••أكيد ياسيدي،، لمهم،، آني معوزاشي جطع عيش الله يخليك آني وليه غلبانه وبصرف علي ولادي،، 
سياف ••روحي يابت بلاش كلام ماسخ إكده،، اوحسك عينك حد يعرف حاچه لحدت لما نجولك إحكي،، 
شهد ••حاضر ياسيدي،، 
خرجت وأغلقت الباب،،، 
فرحانه••ورائها تحدثها،، بت ياشهد !! سيدك خد الدواء؟؟ 
شهد••ببنفضه في جسدها،، يوةة؟؟ إيوة خده كله ياستي ونيمته كماني،، 
فرحانه ••طيب ياختي،، يلا روحي على داركم،، الليل جرب يليل،، 
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 
في بيت غچريه،، 
عبدالرحمن ••إنت بجي زياد اللي شوجوني ليه من زمانات؟؟ منور ياسيدي،، إحكيلي بجي ايه حكايتك؟؟ إزاي الدنيا كانت بتشتي وإزاي البت دياتي بتعمل إكده ؟؟ وازاي النصايب دى كلاتها كانت بتحصل بالنظام دواتي؟؟ 
زياد ••ولا حاجه !! العجل حلو،، كنت بشغل مخي بس،، 
عبدالرحمن ••أبااي؟؟ انتا متأثر بمصر جووي،، ههههه
زياد ••أمال ياعمدة!! انا متربي هناك وواخد الچامعه كمان،، عشان كده هتلاقي كلامي نص نص،، المهم،، عاوز تعرف إيه بالظبط؟؟ أحكيلك من يوم ماتخرچت واشتغلت؟؟ 
عبدالرحمن ••ايواااه،، ياريت،، 
زياد••ياسيدي آني من وآني لسه طفل وآني بفكر ازاي أچيب حج بويا وأمي،، وفي ثانوي ابتديت أفكر في الكليه المناسبه،، ظابط شرطه؟؟ لااه ليهم قلاديشهم وهيهرشوني ويعرفو إسمي،، ظابط چيش؟؟ شرحه،، محامي؟؟ هترافع إزاي وكل حاچه عدا عليها سنين طويله،، وممكن يبعت حد يموتني عادي،، المهم،، فكرت اني ممكن أخش هندسه ري وصرف ياهندسه كهرباء،،،، وفعلااا جضيت من عند الله،، ودخلت هندسة ري ومن هنا چت الفكرة بقي،، فكرت وفكرت لحد ماعصرت مخي،،،،، 
بالعودة للوراء،،،،، 
زياد ••انا اكتشفت هجيب حقهم إزاي،، 
غچريه ••وااه؟؟ صح؟؟ كيف ياولدي؟؟ 
زياد••بالهندسه ياخالتي،، لو دخلت هندسة ري وصرف هنجح في الدخوة هناك،، 
ودج ••وأبقي أخت البشمهندس زيااد ؟؟ 
زياد•• لااه لاااه،، وهتبجي ودج البت الغلبانه،، اللي هتصعب عالناس كلها،، بت الغچريه اللي هترچع من بره شحاته والناس كلاتها لازمن تعطف عليها،، سمعاني ياخاله بقول ايه؟؟ 
غچريه ••والله منا فاهمه حاچه واصل واااصل !! 
ودج ••ولا آني كماني؟؟ 
زياد ••نظر لها بغضب،، إنتي بالذات اسكتي،، إنتي هتبجي بداية الحكايه زي ماكنتي بداية الحكايه إهنه من يااچي خمستاشر سنه،، 
غچريه •• إنت هتجعد تتعصب على خيتك؟؟ ماترسينا ايه الجصه؟؟ 
زياد ••لازمن اكون مچهز لكم كل حاچه تنفذوهاجبل مارحل،، ولحد مارچعتكونو رچعتو والبلد عرفت إنك اتجوزتي وخلفتيها،، وإنها تعبانه ومتوحده وعلي باب الله خالص،، فاهمه !! وانتي كماني غلبانه ومش لاجيه اللجمه،، ولااازمن اللي أجوله يتنفذ،، مفهوم؟؟ 
بعد مدة،، أخذ زياد كرنيهاا لصديقه وازال الصورة عنه وذهب للبلد لكنه بإسم زياد ولكن اسم الاب مختلف ووضع صورته،، ودخل بها البلده،، كان هذا الصديق مهندسااا انهي دراسته وتعين وكان هو من يوجهه،، 
زياد،، لبعد الرحمن،، 
زياد ••ماحدش فادني جده،، ولسه بيفيدني،، 
عبدالرحمن ••يعني انت لحد دلوك لسه ماتخرچتش، ولاحاچه من هندسه !! لسالك جد إيه؟؟ 
زياد ••لاااه لسه،، ههههه السنادي أتخرچ،، 
عبدالرحمن ••واتصرفت كيف بجي وعملت كلت دوات؟؟ 
زياد••ولا حاچه ؟؟ بدأت بالبيوت اللي جفلو شبابيكهم يوم الحريجه وحطيت ليهم خطه زي الفل،، ماتخرش نجطه ميه واحده،، وخصوصااا لما المجروصه دي سبكت الدوروطلع لايج عليها العبط،، ههههه
ضحكو بقهقهه جميعا ماعدا ودق ثم قالت،، 
ودج••يابووي، عالبرود !! مالك إملسلس إكده!! لولاي آني ماكانتش حاچه حصلت،، قالتها وهي رافعه حاچبيها للأعلي بتكبر،، ضحك الجميع ثانية،، 
عبدالرحمن ••لولاكي إنتي مكانش زماني فوسطيكم ياخيتي ياجمرة انتي،، 
وبعدين كمل يابني وسيبك من البنته الخربانه دياتي،، 
ضحكوا ثانية،، ثم أكمل حديثه زياد 
زياد ••ولا حاچه،، درست زين وعرفت كل مداخل ومخارچ المياه في البلد وبمعاونه اصحابي جدرت أحصر عدد المواسير في الشبكه الظاهره عالكمبيوترات وبعدين بدأت اشتغل على كدة،، وخصوصااا ان النچع أغلبهم مش متعلمين،، بدأت افكر أچيبها من ناحية الفال الشوم وإنها لما بتخرچ بيحصل نصايب،، وبدأت أحفر في الارض بحچه التصليح كل فترة،، أحفر،، أظبك المواسير علي منا عاوز،، وأخرمهم بحيث تدوس في الارض علي العلامه اللي طبعااا كانت ساعات بتشوفها وساعات كتيرة لأ،، ووصلت المواسير ببعضها عند البيوت ديات بس،، والباجي لااة،، وحفظت هيا المكان اللي هتدوس فيه وتتبعتهم وبدأت تنفذ تعليماتي وتمشي علي الخطوات،، وفلحت أخيرااا،، 
عبدالرحمن ••ياااوبوووي؟؟ دى مش عيشه واعرة وغريبه !!! 
ودج••كان لازمن أسمع الكلام وخصوصااا بعد الحكاوي الغريبه واللي سمعتها من غچريه عن أمي شرف،، نفذت ولسه تارنا الاخير،، وكل اللي چرا بعد إكده انت عرفته خلاص صح ولا إيه؟؟ 
عبدالرحمن ••أيوة صح طبعااا،، بس انتو طلعتو عجر كلاتكم !! بجي معجوله ؟؟ عشتي الدور وعيشتينا اكده؟؟ دنا صدجت وربنا انها بتك انتي،،
ودج••المهم ياخوي،، دلوك إحنا عاوزين نعرفو دلوك هنعملو ايه في العجبه اللي فاضله،، هيا حاچه واحدة ولازمن نخلص منيهم الاول جبل هما مايعملو اكدة لااازمن،، 
غچريه ••ماتجلجيش ياودج،، آني مستنيه رساله من بوكي،، هيبعت لنا مرسال عشان نتصرفوا،، 
دق باب البيت،، 
غچريه ••ميين؟؟ 
الطارق••آني مرسول إفتحوا،، إستمعت له ودق أولاا ثم ذهبت لتفتح،،، 
ودج••خير ياخوي مين إنتا؟؟ 
الطارق ••العمدة عاوز العمدة الصغير يروح علي بيته عشان فيه موضوع إمهم،، 
عبدالرحمن ••حاضر ياخوي،، روح إنت،  
غچريه ••أهو دة المرسول ياولاااد !! شكلها هانت،، چهزوا نفسكم للچد وچداني،، نظرت لناحيه ودق موجهة فمها ناحيه صوت الفتاه قائله،، يلا خلينا نفرحوا الفرحتين،، فرحه اعتراف بيكي وفرحه كتب كتابك بالمرة،،، 

الفصل الثامن والعشرين الاخير

#عشق_الودق_بين_العشق_اللعنه
#الجزء_الثامن_العشرين_والأخير
$$$$بعد قليل،، وصل عبد الرحمن لمكان ابيه،، حيث أمر السياف احد مخلصيه أن ينتقل الي مكان مَلكه 
سياف••يلا ياولد،، خلص عاوز أجعد چار الست الوحيده اللي مخانتنيشي، وروح جول لعبروحمان يااچي من بره عليا،، بسرعه،، 
حاضر،، ياست ملكه،، تعالي جوام،، خدي البيه يجعد هناكه،، 
ملكه••فيه ايه؟؟ إيه الي چرا؟؟ مالك ياسياف وشك أحمر ليه ياجلبي؟؟ اااة لو تنطج وتجولي عاللي چواك،، نظر لها حتي دخلت به للداخل،، 
نقلته الي السرير بتعب لأمرأه مسنه،، هاااه،، ساعدني ياسياف عشان أعدلك ياخوي،، 
حينها نطق سياف بعدما أغلقت الغرفه عليهما وتحدث معها،، 
سياف ••اهووة،، استحملتيني كاتير يابت الاصول،، انتفضت مرتعده 
كادت ان توقعه،، 
ملكه ••بسم الله،، سلام قول من رب رحيم،، ياخاالئ
امسك يدها سريعاا قاائلااا،، 
سياف ••هوووس،، هتفضحينا يابت النااس إسكتي،، 
ملكه ••إنت بتتكلم ياسياف؟؟ ياحزن الجلب عالبكي اللي بكيته عليك !! 
سياف ••مش وجته خالص ياملكه،، إسمعيني زينه،، إوعك تسيبيني مع العجربه اللي برة الدار دي تاني انتي فاهمة؟؟ 
ملكه ••بنفس منقطع،، آني مش فاهمة حاچه،، فهمني الله يهديك، 
سياف ••إسمعي زين،، الواد اللي بره الجصر دة مش ولدي،، ولما كنتي بتجولي عليها خاطيه ماكنتيش كدابه،، هيا فعلااا خاطيه بس مش معايا آني لاااه،، مع معتمد الغفير فكراه؟؟ 
ملكه ••شهقت،، حاااه،، بتجول ايه؟؟
سياف ••معتمد جتلته ودفنته تحت في الزريبه والورانيه اللي ماحدش بيدخلها ياملكه،، بكي الرجل المسن،، جتلته عشان بدأ يفكرها بالماضي اللي بيناتهم ويطلب ماتها فلوس تجريبااا،، خلي بالك عشان عاوزة تجتلني وتجتل ولدك وتخلص منينا كلنا،، اني مني لله،، آني اللي صدجتها،، يخبط العمدة بحرقه علي صدرة باكيااا قائلااا لها،، عارفه مين السبب في اللي چرالي دة؟؟ حكم،، حكم اللي رماني بالرچل،، 
ملكه ••أباي ؟؟ ياحزني ياني ؟؟ وكلت دواتي وساكت؟؟ ليه؟؟ ليه ياسياف،، قاطعها،، 
سياف ••مجادرش،، مجادرشانطج يابت الناس عاتإذيكم عادي،، ابني اللي من صلبي صح كان لساته غيرة وعودة طري،، مسح دموعه،، 
كل يوم بعد يوم كنت بستنر عبروحمان يبجي راچل جدامي عشان ياخد إبتاري وتارك وتار شرف وچوزها ، وكل ماكنت بتوكد ان الواد دة مش ودي كنت ببجي عوچ من التفكير،، شرف اللي مكانتش ليها ذنب فأي حاچه ولا هيا وا رشاد ياملكه،، وهما اللي جتلوها بردك،، 
ملكه ••هوا النهاردة يوم المفاچآت وليه يااعمدة!! ماتفهمني براحه !! 
بنفس اللحظه،، حضر عبد الرحمن من الخارج وترك من تركهم بالبيت محاطين بالحراسه،، دخل علي أبيه قاائلااا،، 
عبد الرحمن ••إيه يبا ؟؟ ياحبيبي يبااا،،، وبدا يقبل الارجل ولأيدي،،
نجلتيه لواحدك؟؟ نظرت له،،
ملكه•• إيوة ياولدي،، 
سياف ••أجعد ياولدي،، إجفلي الباب زين بالمفتاح واجعدو اسمعوني،، 
ملكه ••نظرت لولدها،، يعني ماستغربتش ياولدي؟؟ 
عبد الرحمن ••يما،، عتفهمي كل حاچه دلوك !! أجعدي بس،، 
سياف ••إنزل أحفر تحت انتا والرچاله،، رچاله كاتير علي جد ماتجدر،، متبجاش لحالك ياولدي،، وهات أختك وغچريه في المبني بتاعهم بجي،، ليه مستني؟؟ 
عبدالرحمن ••صراحه يابوي مستني كلامك يخلص،، كنت مستني الرساله دياتي ياچيمن شهرين عشان اعرف غچريه كدابه ولا لاه !! والحمد لله،، الخاله طلعت صادجه،، 
ملكه ••خبطت عبد الرحمن علي كتفه قائله،، ماتفهمني فيه ايه يامضروب إنت !! 
عبد الرحمن ••يما الحكايه طويله،، وودج تبجي أختي أختي من شرف وبوي،، ماماتتش،، بويا ساعدهم كاتير في مصر،، والكلب اللي اسمه حكم دواتي هوة اللي ورا بلاوي اللي چرت ليهم كلها،، 
سياف ••وحكم مش خوك ياولدي،، يعني إكدة انتا وريثي الشرعي،، إنتا وودج،، والمرة اللي بره دياتي جاتله ومچرمه،، 
ملكه ••يابووي؟؟ واااه ؟؟ إكدة بنات الرؤيا،، عشان إكدة !! عملت اللي عملته في الزمانات ودلوك؟؟ تاريها بتداري علي نصيبتها مش بتدافع عن حج إبنها !! مش جولتلكم شكلها خاطيه؟؟ 
سياف ••إنتي جلبك كان حاسس بكل حاچه،، لمهم،، إحنا لازمن نخلصو منيهم،، 
ملكه ••كيف بجا؟؟ 
عبد الرحمن ••يما،، آني هنبش الارض دلوك آني والرچالهكيف بويا مجال تمام؟؟ ونفس الوجت ودج هتاچي هيا وغچريه وكل واحد هيبجي في وش التاني،، تعرفي يما ان حكم اللي عمي غچريه !! وهوا اللي ولع في دار شرف وهيا في قلبيها؟؟ وطبعااا شوفتيه وهوا ورچالته مبهدلين رشاد !! 
ملكه ••خد المفاچاه،، هوا اللي حدف بوك من فوج إتسببله في الشلل ،، 
عبد الرحمن ••ببجي احنا إكده صح،، حكم مش ولده صح،، يعني إني العمدة؟؟ لاة مش معجوله دياتي!! 
سياف••طالت السنين ولازمن الحج يرچع لصاحبه،، هات حجك منيهم ورچع خيتك،،آني عاوز الناس كلاتها تعرف ان ودج تبجي بتي وخيتك،، وعاوز اتبرئ من الظالم وامه،، 
عبد الرحمن ••علم وينفذ ياآبا،، آني هاروح أچيبهم كلهم وناچي،، واللي عاوزني نعمله هاعمله بس ماتكونش زعلان إنتا،، 
سياف ••يرضي عنيك ياولدي،، يلا روح نفذ،، إنبش الأول وطلع الچثه وهات الرچاله يبجو معاك،، 
عبد الرحمن ••حاضر••عنيا التنين،، 
وخرج متوجهااا اللي ودق وغچريه وزياد،، 
عبد الرحمن ••يلا ياچماعه،، رايحين علي بيتكم الدايم ان شاء الله،، بيت حجكم وورتكم،، حجك انتي بالأخص ياودج،، 
ودج•• حبيبي ياخووي !! جرت علي وحضنته،، يعني إكده آني أختك رسمي؟؟ 
عبد الرحمن ••إيوة ياستي وبوكي عاوز الناس كلاتها تعرف ببنوتك ومش إكده وبس،، آني هطلعلك إشهادة ميلاد چديده بإسم ودج سياف وهنزلك في الجيد العائلي،، هتبجي اختي رسميااا يابت ههههه،، 
غچريه ••طب يلااا بجي يلااا، عشان فيه حاچه عاوزة اعملها ضروري،، عاوزة آخد تاري آني كماني،، 
عبد الرحمن ••أهو جدامك،، علي فكره انتي كنتي صح،، حكم ماطلعش خووي،، 
غچريه ••وة؟؟ يامري!! كنت حاسه والله،، 
يلا ياولاد يلااا،، 
زياد ••طيب الموضوع عائلي ابعد آنا،، 
عبد الرحمن ••يارااچل!! عائلي ايه؟؟ دنتا اللي شاهد علي ادج التفاصيلمن البدايه وهيا تنفع من غيرك؟؟ يلااا،،، 
ذهبوا جميعااا معه،،، 
قبل قدومهم،، 
في المبني الأخر،، فرحانه تشعر بشئ ما،، ليست مطمئنه،، تشعر بأن نهايه أفعالها اقتربت،، خاائفه علي ابنها الوحيد،،، شاردة الذهن تفكر،، 
فرحانه ••ياتري يازمن شايلي إيه؟؟ معجوله؟؟ معجوله هياچي يوم واتفضح فيها؟؟ والناس كلاتها تعرف إني جاتله !! وني ملفجه للراچل ود مش ولده معجوله؟؟ ياااه يامعتمد يابن الحراام ؟؟ لولا لعبك بعجلي كان زمناتي صرفت نظر وعايشه شريفه كيفي كيف غيري تمام !! شردت بالتفكير للماضي وتذكرت قصتها مع معتمد،، 
معتمد الغفير الذي يعمل في القثر،، حاقداا علي العمدة،، بل الاغنياء جميعااا،، كانت فرحانه تحبه وتعشقه وهو يلعب بها كأي إبنه هوي حيث سلمت نفسها له بعد وعده لها بالچواز اكثر من مره ،، 
فرحانه ••وبعدين يابن الاحلال!! آني بطني جدامي بدأت تبجلل!! اعمل ايييه ؟؟ 
معتمد••فيه إيه يافرحانه ؟؟ مانتي اللي مش راضين تسمعي الحديت،، جولتلك إعملي كيل مابجول مرضياشي!! 
فرحانه ••يعنى ايه يعني؟؟ يعني ألبس الواد لراچل مش بوه؟؟ دة ياچي؟؟ 
معتمد••هز رأسه،، آاااه،، يااچي؛ طلاما هتعيشي فعز يبجي يااچي،، طدلاما هتجلبي العمدة يبجايااچي،، وبعد إكده نهربوا ونعيشو آني وانتي،، 
فرحانه ••إمممم،، يعنى انت عاوزني اعيش في عز !! وآني كماني إكده!؟ طب فرضاا،، فرضاا بجي العمدة ماصدجنيش؟؟ ولو عرف انه ملعوب عليه!! 
معتمد ••ولا هيعرف اصلااا،، هيعرف كيف؟؟ 
فرحانه ••مدت يدها بتعجب قاائله،، وهوا آني فيه حاچه بيني وبينه عشان يصدج يامخبل يا ملبوس الچن انتاا؟؟ خيبتي ياني،، 
معتمد ••يبجي،، لااازمن يبجي فيه عشان يصدج،، تخيلي بجي !! العمدة يخاف لواحده كيفك چربوعه تفضحو فايتزوچك،، فاتحوشي تحويشة العمر الزينه،، ونهربو آني وانتي !! يااوبوووي ؟؟ 
فرحانه ••ايواااه !! فابجا مرت العمده اللي هربت وسرجت سريجه عشان تعكمك إفيدك مش إكده؟؟
معتمد•• دة عشان مين؟؟ مش عشاني اني اصلااا دة للي چوة !
فرحانه ••يفتح الله ياسيدي؟؟ 
ماكان من ذلك الشخص الرخيص الا ان امسك بذراعها بقسوة والقاها خارجااا قاائلا لها 
معتمد ••خلاص غوري يابت إرمي بلاكي علي حد تاني،، ياتنفذؤ ياماتعرفينيشي،، 
وقتها شعرت بالرخص البحت وخرجت تجري وتجري حتي رماها القدر تحت عجلات العربيه المخصصه لسياف وقتها،، وكأن القدر رتب لها الفرصه،، نظرت علي العربه عرفت انها ملكه وبدأت وقتها في تنفيذ خطتها،، لقد كانت أيضااا من الاساس تحب سياف وتحب النقود وتحب السيطرة،، جرت مقديرها وألقتها تحت عجلاته حيث صارت بينهم المحظورات وتمادت هي فيها،، ثم فكرت قليلااا فيما صار وغيرت الخطه علي هوائها،، 
فرحانه ••وليه لاه يعني ؟؟ وجتها هكون كسبت رهاني مع الكل،، غچريه وشرف ومعتمد،، معتمد!! اااة يابن الضلاليه،، ليك يوم معايه،، 
إحتضنت بطنها بيدها قائله،، 
فرحانه ••ماتجلجش ياجلب امك،، راح أخلي حياتك زينة الزينه مش عفشه زيي،، بس إوعي تاچي بت لاحسن مانعرفوشي نجشو!! هههه
نفذت بعدها فرحانه مخططها الجهنمي وتزوجها العمدة بعدما صدق حديثها وصارت زوجته رسميااا،، وعاود معتمد الظهور ثانية،، 
معتمد ••إيوة كدة،، براوه عليكي ياجلبي،، عاجله،، كلها شهرين تلاته وتبجي مرتي،، 
نظرت له بقسوة وتمكن قاائله،، 
فرحانه ••لااه،، إنت كنت الاول بتؤمر واني بعمل،، دلوك العكس،، وهتسمع كلامي،، 
معتمد ••إتچنيتي إيااك ؟؟ اني بكلمه اوديكي فداهيه،، 
فرحانه مقاطعه له،، 
وريني كييف؟؟ ولااا تجدر تعملي حاچه،، 
إسمع يااچربوع انتا،، اللي ليك عندي هديك فلوس،، فلوس كاتيرة جووي مجابل تبعد عني وتنسي انك ليك ولد مفهوم ؟؟ 
معتمد••لااه بجي،، ماتفجناش علي اكدة،، 
فرحانه ••هوا دة اللي عندي وتعالي كمان فترة خدلك حبة فلوس تداري بيهم فجرك ياچعان،، خلعت فردة من أساورها وعطتها له،،، خد،، دي تككفيك وكل وشرب لحد ماتشبع،، مش عاوزة اشوف وشك تاني لحد مالواد يتولد ويشب فاهمني ؟؟ 
نظر معتمد الذي اخذ الاسورة متعجبااا،، 
معتمد ••ياابووى؟؟ كل دى بتاعتك ولا سرجاها،، 
فرحانه ••نظرت له واشارت بإصبعها السبابه له وكأنها تركله قائله،، بره بره،، تركته وصعدت،،، عاود معتمد الكراه والكرة تلو الاخري 
حتي كانت آخر مره حينما كان إبنها شاباا ووقتها قررت التخلص منه بعدما هددها بفضح امرها وإلا يحتاج إثنين مليون حتي يكف عن الظهور،، 
فرحانه ••الواد بجي رااچل واني مش صغيره وهوا العمدة دلوك هات آخرك،، 
معتمد ••آخري!! آخري عاوز ابني،، ياتنين مليون چنيه،، 
فرحانه ••تأإييه؟؟ دنا لو بعت نفسي ببني نفسيه بالجصر منچيبوشي !! 
معتمد ••بصي بجي ولدي فوج،، ودهباتك فوج،، عاتتصرفي ولا اتصرف آني ؟؟ 
فرحانه ••لاه لاه خلااص،، عتصرف،، بس اجعد إهنه علي چنب عشان اطلع وآچيبلك حبة دهب،، 
معتمد ••نظر لها ملتفتااا،، أمااا نشوفو آخرـــــــآاااي،، وقع غارقهااا في بركة دماء،، 
فرحانه ••أكملت عليه بفأس فوق رأسه وهي تقول،، ماتحاولش،، تاجي، عليا،، متحااوللش،، تتحدث وهي تضغط علي أسنانها،، معتمد ملقي في الارض،، وهي مطأطأه لأسفل وأعلي وكل ارتفاع وانخفاض لها بخبطه عليه،، ملأت الدماء وجهها ويدها،، ولم تكف الا أن رأت كل قطعه في رأسه في مكان وانتهت من فعلتها ثم حفرت له بنفس الفأس ودفنته وصعدت وكأنها لم تفعل أي شئ،،،،،،، 
عادت بعقلها،، وكأنها تلوم نفسها الوحشيه،، 
فرحانه ••آني كيف عملت إكدة؟؟ كييف؟؟ وفجأه سمعت عبد الرحمن وهو يتحدث مع إمرأه صوتها يشبه غچريه،، 
فرحانه ••الواحد إتچن ولييه!؟ تصنتت،، قامت،، وجدتها دخل المبني الذي بني لهم،، جرت عليهم منفعله،، 
يانهار مطين إبطين؟؟ هوا إيه اللي بيچرا؟؟ 
فرحانه ••تحدث عبد الرحمن،، 
هوا ايه اللي اللي بيچرا ؟؟ فهموني؟؟ مالهم دولي ؟؟ وچايين ليه اصلاا؟؟ 
عبد الرحمن ••چايين يعيشو إهنه،، في بيتهم ودارهم،، ليه؟؟ عنديكي مشكله؟؟ 
فرحانه ••بغضب،، إنتا اتچنيت يااض عااد ؟؟ 
عبد الرحمن ••چن لمااان يركبك،، ياخاطيه،، 
غچريه ••براحه ياولدي،، محتاچينك ياجلب أمك،، 
ودج••إيوة ياخووي ؟؟ محتاچاك بعد إكدة،، إوعي تبعد عني وااصل !! 
فرحانه ••حيلك حيلك انتي وياها،، محلجين عليه اكده لييه؟؟ هوا عما يطير؟؟ وإيه خوكي وايه مش خوكي دياتي ؟؟ 
ودج••لاهو آني ماجولتلكيشي؟؟ مش آني أبجي بت شرف!! يعني أبجي أخته شجيجه من الاب !! شفتي الدنيا يااخاله جتاله !!يعنيمكنشمنيه فايدة جتلك لكل اللي جتلتيهم دولي خااالص!! 
رقعت فرحانه بالصوت الحياني قائله،، 
فرحانه ••ياحكاااام !! ولدي !! 
حكم كان جالسااا في حجرته نزل إلي الاسفل،، 
حكم••ايه يم اا،، إيه دة؟؟ مين دولي؟؟ 
عبد الرحمن ••دولي أهل الثرايا ياحبيب امك،، مش متلك !! 
فرحانه ••هسس،، إنت عاتجول اييه؟؟
 بدأت الاصوات تتعالي وخرج الرجال الذي أمرهم عبد الرحمن بالحفر ووصلو للجثه،، 
نده العمال،، 
عبدالرحمن بيه ياعبد الرحمن بييه !! فحتنا والچثه طلعت بالمواصفات اللي الناس جالت عليها،، يعني إكده هوا رسمي،، 
عبد الرحمن ••وة؟؟ يعني طلع هوا معتمد؟؟ أبو سنتين فضه ؟؟ 
الرجل ••إيوة يابيه،، هوا بشحمه ولحمه،، الخاتم المعدن إبتاعه،، هوا هواه،، 
عبد الرحمن ••طيب،، إستني بره عشان هحتاچ شهادتك،، ونزل سيدك سياف انت والناس اللي فوج،، 
الرجل ••حاضر يابيه،، ثواني ونزل سياف،، 
فرحانه في حالة ذهول وشلل تااامه !! حكم يحدثها،، 
حكم••هوا فيه ايه يما؟؟ ايه اللي چمعهم تاني؟؟ 
فرحانه ••بتسألني؟؟ جولتلك جتلهم وخلص عليهم رضيتش؟؟ 
سياف ••ياااه !! للدرچادي ممكن تعمل أي حاچه عشان تكسبي؟؟ 
غچريه ••ماعملت كل حاچه !! بس بردك الحج كسب،، 
فرحانه ••إنتو عاوزين ايه؟؟ مالكم بتعملو فيا إكده ليه؟؟ 
ودج وزياد ••ردو بنفس الوقت،، وإنتي عملتي إكده في امنا لييه؟؟ إنتي وإبنك جتلتي أمناوأبونا،، وكنتي فاكره انك خلصتي منينا !! 
زياد••اقترب للأمام بالقرب منها،، 
سنين كتيره،، سنين كتيرة وانا نفسي اعرف طعم إحساسك دلوك،، 
غچريه ••وانت ياحكم،، ياابن الخطيه !! عملتلك ايه عشان تفجدني عيني وتبعد عني صاحبة عمري عني؟؟ كل دة عشان حاچه بتتحجج دلوك؟؟ 
الجميع أصبح متراصااا في داائرة ينتصفهم حكم وأمه،،وكأنهم ينصبون لهم المحكمه
عبد الرحمن••جتلتي معتمد لييه ؟؟ 
ودج••جتلتي أمي ليه،، 
زياد نفس كلمات أخته،، كلاا منهم بكلمه علي حدا ومنهم سياف،، 
سياف ••إنتي اللي جولتيله يرميني؟؟ جتلتي معتمد عشان ولدك مايعرفش انه بوه؟؟ 
فرحانه ••إنت كيف بتتحدت،، 
حكم••مين بويا ياما،، اني ود حرام بصح ؟؟ 
كل يتحدث في نفس الوقت واللحظه مشهدهم من أعلي يشبه الداائرة وكأن هناك كايرا تاتي بهم من كل الزوايا في آن واحد،، صرخت ودق بهم،، 
ودج ••بااااس،، صمت الجميع،، آني ودج،، ودج سياف،، العمده،، بنشأتي في بطن امي چه موت بووي رشاد اللي كان راچل مثال للشرف ،، علي يدك،،وبسببي  
تقدمت لمنتصف الدائرة وأكملت الحديث،، 
وبولادتي ؟؟ چه موت أمي شرف،، وعما الست الوحيدة اللي خدت مكانه امي بعديها،، علي يدي بردك،، بجدومي ؟؟ الراچل دوت إتشل وحرمتيني من ابوته عنوه ،، بجدومي آني،، لطختي سمعة امي في الوحل،، وحرمتي خويا من بووه،، كل دواتي لييه؟؟ وفي الآخر،، حاولتي تطفي معالم حياتي،، بس ربنا نورها اخيررا،، وحابه اجولك !! آني كنت مرتبالك إني احرجك كيف ماعملتي في شرف،، بس آني خدت بتارها خلي بالك،،ههه،، وانتي عارفه إني جتلتلك خوكي،، خوكي اللي كان شريك ولدك في حرج امي وتشريدنا،، زياد مناسيشي منظرهم وهوا من ضمن الرچاله اللي دخلو عليه وسخمطونا بالچاز يوميها،، يمكن ماكونش عشت الاحداث لأني كنت لسه وليده،، لكن كل حرف إتنجش إهنه،، اشارت لعقلها،، إهنه يافرحانه ياغلاله ياجتاله،، 
حكم••مين بويا يما ؟؟ يعني انتي كنتي بتعملي كلات دة عشان تداري چرايمك مش عشان تحميني منيهم؟؟ دموع حكم اغرقت طرحه امه التي مسحت بها وجهه وهي تقول،، 
فرحانه ••منفعله ببكاء،،، لااه،، لاة ياولدي،، والله كلت دة عشانك، إستدارت لهم،،إيييه؟؟عاوزين مني ايه؟؟لو واحدة فيكم كانت مكاني كانت عملت إكدة وأكتر،،، 
حكم ••يعني آني ولا طلعت ولد سياف ولاعبروحمان خويا وعاوز يركبني عشان ببجي عمدة؟؟ يعني كل الچرايم،، هههه، وشخطك ونطرك !! كلت دواتي عشان ماحدش يعرف اني مش ود سياف ؟؟ 
فرحانه ••إرحمني ياارب وضعت يدها علي وجهها تبكي،، في اللحظه حكم يخرج مسدسااا معمرااا من جيبه،، عبد الرحمن يتحدث،، 
عبدالرحمن ••أظن كدة مالكوش حاچه إهنه،، يلا لمي لجاتك وأخرر،،
وقطع حديثه دوي رصاصه،، صرخ الجميع،، نظرت الام وجدت مايكفي لأنهاء حياتها هي الاخري،، 
فرحانه ••بااه !! نظرت علي الارض ووجدت ابنها وفلزة قلبها غارق في الدماء علي الارض وأنتحر حكم من شدة الصدمه،، صرخت وصرخ الجميع،،، صرخت هي لوعة وحزنااا،، ولدااااااي !!! ولدي،، لااازمن تموتو كلكم لاازمن،،، جرت للداخل كالمجنونه واتت بسكاكين واتت بچركن جاز،، ورمت كل شئ بجوار ولدها ثم ارتمت علي جسدة تتجثث نبضه،، ولدااااي فوج يانن عين امك؟!! فووج!! لكن دون جدوي،، 
سياف ••راح اللي عملتيه اسطورة،، 
فرحانه ••رح تشوف ياكااالب !! اشعلت عود ثقاب وبيدها الوقود،، 
انتو السبب إنتو اللي خدتوة مناااي !! ولدااي،، بسرعة البرق القت الجاز في الارض ورائه عود الثقاب واصبحو في الجحيم،، حاول الجميع الخروج،، خرجت ودق واخرج عبد الرحمن غجريه بسرعه وكان قد جري زياد للخارج اما عن النار فقد التهمت جسد تلك المرأه ولم يعد غير سياف،، دخل حتي يأتي به عبد الرحمن،، عبد الرحمن هو من امر الجال بان يبقو بالخارج وتفااجئ الرجال بإشتعال الحريق بصورة حجيميه لم يستطيعو السيطرة عليه،، 
ودج••رايح فين تاني ياخووي!! ماتدخلش والنبي عشان خاطري،، 
عبد الرحمن ••بونا چوة لازمن انچده،، 
زياد ••آني داخل وياك مهاسيبكش ياخوي،، 
عبد الرحمن ••لااة،، خليك وياهم عشان لو چرالي حاچه بيجي فيه،، صرخت ودق واضعه يدها علي فمه قائله،، 
ودج••لاااه،، لاااه، ماتجولش اكدة،، ماجدرش اعيش من غيركم انتم التنين،،  
الاثنين صرخوا بها،، سيبينا ننچدووه،، خليكي مع غچريه احنا نوعدك هنطلعو،، ودخل الشابان لانقاذ الرجل لكن دون جدوى،، إحترق كل شئ بالداخل وحاصرتهم اانار،، إختنق زياد ذات الجسد النحيف وبدأ يسعل،، 
زياد••أحؤ أحؤ،، أخرچ انت خليك جاار ودج،، اني نفسي من الحادثه متأثر،، 
عبدالرحمن ••ولما انتا متنيل دخلت لييه ؟؟ ناجصاك عااد.! شملول ياخوي،، بووي رااح مهاسيباكش تروح،، بلحظه اصبح زياد علي كتف عبد الرحمن الذي صمد كثيررا محاولاا الخروج،، إلي ان وجد المطافئ قد أتت وأخرجوهم الاثنان معااا،، في الخارج،، ودق تبكي بجوارها غچريه تدعو،، 
غچريه ••سلم ياارب،، ولادي التنين،،، 
خرج الاثنين معااا وصاحت ودق قفزاا،، اخواتي،، حبايبي،، 
غچريه ••هييه؟؟ طلعو؟؟ 
ودج••اااة،، اااة،، وجرت عليهم واخذتهم بالحضن وظلت تحمد الله علي سلامتهم،، 
بعد أربعة أعوام،،،  
أصبح النجع اكثر هدوءااا وإنضابطااا وإنصافااا،، ملكه التي كانت معهم أيضاا انقذت معهم وأخرجها الإطفائيون وعاشت سالمه دون مشاكل،، 
العمدة الچديد عدل كل تلك القوانين التي قام بوضعها ابن فرحانه،، 
يمتطي العمدة الچديد جواده كالعادة ولكن هذه المرة برويه،، يمشي في وسط القريه بهدوووء،، والناس من حوله تناديه،، كل سنه وانتا طيب يعبروحمان بييه،، كل سنه وانت طيب ياعبروحمان بيه،، تأتيه التهنئات بالعيد الاضحي من كل مكان وكل مايفعله انه يطأطا راسه ويقول،، وانت طيب ياحبيبي،، عدي عالجصر خد لحمتك،، انت طيب ياخويا خدت لحمتك وشنطتك!! روح خدهم من هناكه،، 
الجميع يدعوله علي خيره الذي عم البلد بعد موت فرحانه تلك الظالمه وولدها،، اما عن ودج تلك الفتاة التي تزوجت من ابن اخت غچريه الذي هو خطيبها،، وصارت رسميااا ودج سياف،، واصبحت تمشي برأسٍ مرفوعه فخورة بقصتها،،،،،،،، تخطو خطوتها ببطئ وكانها تصور تصويرااا بطيئااا،، تمشي بدلال بعباائه مطرزة سودااء ويلهو أمامها ولدين،، أسمتهم سياف ورشاد،، كانت تبدو متجهه ناحية المقابر وزارت ثلاث قبور،، واحد بأسم امها وواحد بإسم ابيها العمدة،، وواحد باسم رشاد 
أنا ودج سياف،، بت العمدة سابج سياف الله يرحمه،، إللي اتنجش فيا إني أچيب الحج لو علي رجبتي،، إتزرع فيا ان البنيآدم المسكين،، بيخاف الموت وإكدة إكدة،، هيتتاوي في الطين،، إتزرع فيا جول الحج ومچايبه،، إتزرع فيا إني بت أصول اتعايج بنفسي مهما كنت عشان چمال روحي،، اتشرف بإسمي الچديد عشان هوا بويا،، وعشان أنا مكنش بكيفي آچي من غلطه،،وبجيت رسميااا بت حلال،،، 
من بعيد وهي تمشي ببطئ نظرت من بعيد بعين ترمش ثم أخفضت رأسهاااا للأرض،،، 
#تمت بحمد الله 
#إللي_اللقاء
#إيمان_صالح
#إيمان_صالح_عوض

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-