أخر الاخبار

رواية عشق الودق للكاتبة ايمان صالح الفصل الثامن



عشق الودق للكاتبة ايمان



عشق الودق بين العشق واللعنه

الجزء الثامن

 اني هروح المركز وهشتكيكي،، 

مَلكه••لو بنت رچاله وريني شغلك،، ياخااطيه،، وطلعت تجري فرحانه منها علي برة ودخلت على أوضتها،، قعدت تقوم في عبد الرحمن اللي راح مرمي تحت رجليها وقعد يبوسها ويحط شبشبها علي راسه،، وقام خدها بالحضن وقعد يعيط في حضنها،، 
عبدالرحمن ••ليه كدة يماا ؟؟ خرچتي من جاعتك لييه؟؟ دولي عالم سووو ممكن يتبلو عليكي،، 
مَلكه ••ماتجدرش بنت الفرطووس دى تعملي حااچه،، آني مسكالها علي ذله،، عبد الرحمن مسح دموعه وهوا مخنوق حب على راسها وطلع يجري،، ملكه قعدت تنده عليه،، رايح فين ياولدي؟؟ علي فييين ؟؟ 
عبد الرحمن••أدخلي علي جاعتك يما وماتخرچيش منهاغير لما آچي،، ونزل تحت عالإسطبل بتاع الخيل وشد فرسه الأبيض اللي بيركبها وقت الغضب وخدها وطلع يجري بالليل عالغيطان،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 
أما ملكه فخدت بعضها وجمعت قوتها كلها ودخلت علي حكم وأمه اللي لاقيتهم قاعدين الاتنين بيتوجعو من الضرب وبدأت تتكلم معاهم،، 
مَلكه••إيه ياعالم يااسو؟؟ مالكم ومال إبني؟؟ عم تضربوه إنتو الچوز؟؟ 
فرحانه ••لساكي چايه تكملي جُدر علينا؟؟ سيبينا فحالنا،، هملينا،، 
مَلكه••عهملك ياخااطيه بس مش علي كيفك،، على كيفي آني،، إسمعي زعشان اني سمعت الحديت كلاته،، لو مارحتيش إنتي وولدك وفكيتي المال اللي ربطتيه عن ولدي،، هجوم إبدال محامي ألف،، وطالب بورثي أني وولدي وانتي عارفه إني هنكسبو الجضيه وخصوصي لو أثببت جصتك الجديمه جِدام المحكمه،، فكراها ولا أفكِرك بيها جدام ولدك؟؟ 
فرحانه وشها إصفر وإخضر وبدأ يجيب الوان وكل االلي عليها قالتلها،، حاضر ياحچه،،، وسابتها وطلعت ملكه لأول مرة من مدة طويييله لأوضة العمدةسياف اللي فيه ممرضه مسؤؤله عنه،، دخلت ملكه الاوضه وطلعت البنت برة،، 
مَلكه••أخرچي يابتي وسكي الباب وراكي،، عاوزة أجعد مع راچلي شويه،،خرجت البنت وبدأت ملكه تتكلم معااه،، شااايف ياسيااف؟؟ شااايف آخرة نچاستك إوعطك الماسخ مع الحريمات چابلنا إييه !! چابلنا العار من واحدة مش من توبك ولا من توبها انتااا،، واحدة عاوزة تحرم ولدك من أجل حجوجه وهيال مالك !!
$$ منك لله ياسياااف منك لله،، مش كان زمانات عبروحمان إبنك البكري وكبيرك وسندك؟؟ شردت مَلكه بعقلها للوراء من حوالي أربعين سنه،،،،،،،،،، 
قدام القصر،،، قصرالعمدة سياف وقتها،، القصر كان منور علي طول ونوره اللي فسابع نجع يشوفه،، مَلكه كانت لسه عروسه يجي سنتين تلاته ولسه شابه حلوة عمرها عشرين سنه كانت مخليه القصر كله أنوار وبيدب بالحياه من كل ركن،، كانتيوماتي تطلع تطل علي الانوار وعلي الحرس اللي بره واقفين وشايفين شغلهم ولا مقصرين،، وفي يوم من الايام،، سمعت صريخ واحدة ست خارج السور وهيا واقفه،، واحدة عماله تصرخ برة،، ياست ملكيييه،، ست ملكيييه،، سيبوني ياخلج أجابلها،، اوعي ياراااچل متضربنيييشي،،، بسرعه راحت ملكه ناحية الصوت،،، 
مَلكه ••إوعي ياغفير إنت وهوا فيه ايه؟؟ميناللي عماتزعج دياتي؟؟
 ردت الست اللي برة،، اني،، آني ياستي خدامتك فرحانه الحجيني ياست،، 
ملكه••خير يابت انتي !! فيه إيه انطجي؟؟ 
فرحانه ••بلجلجه،، إئيي،، ماعينفعش إهنه ياستي لازمن چوا،، 
حاول الغفير منعها فنهرته ملكه ودخلتها،، 
بعد ربع ساعه،،، 
مَلكه••إنتي بتجولي إيه ؟؟ بجي العمدة سياااف !! غلط معاكي انتي؟؟(شاورت بصباعها عليها من فوق لتحت بإستحقار) ماعشتي ولا كنتي يامكدشه إنتي،، بجي العمدة هيخونني آني معاكي إنتي؟؟ 
فرحانه ••ياستي الله يسترك،، دة البلاوى ياامه والفضايح يااامه !! آني چيالك إنتي واجعه فعرضك،، ضحك عليا بالفلوس ياستي والله،، إ٨ئ اهئ إهي،،، 
مَلكه••عارفه يابومه إنتي لوطلعتي كدابه آني هعمل فيكي ايه؟؟ هخليهم يرموكي للسباع اللي عالچبال،، 
فرحانه ••والله ماكدابه،، إتأكدي منييه،،
 بعد مراوغه من العمدة وأسأله وتهديدات من ملكه بالفضايح،، أخيرااا إعترف سياف،، 
سياف ••يعنى انتى عاوزة إيه؟؟ خَلصِيني !! 
مَلكه••الحجيجه••عاوزة الحجيجه ياعمدة،، من غير غش ولا خداع أكتر من إكده،، 
سياف••بصي بجي،، إيوة البت دياتي فيه مابيني وبينها علاجه،، بس ماعرفش آني أبو العيل ولا لاااه،،، 
مَلكه ••رقعت بالصوت،، يااالااااهوي،، يالاااهوى،، يامرك ياملكه !! 
كتم سياف نفسها بإيدة،، 
سياف ••أسكتي سااكته يامغفلجه انتي،، هتفضحيني إيااك ؟؟ 
مَلكه••هفضحك؟؟ دنا هموتك أحسن،، طَلجِني ياسياف الكلب،،،، ،،،،،،،، 
رجعت ملكه بعقلها لوقتها الحالي،،، 
مَلكه••ياريتني ماكنت سمعت كلامك ياماايه !! ياريتني ؟؟ كنت إطلجت وخلصت،، شايف !! المرة السو دياتي داخله من الاول عشان تاخد مالك إوبس،، بتجش بالكارت الكسبان اللي معاها،، مش جولتلك؟؟ 
آااااه ياااني !! ربنا يحفظك ياوليدي ياعبروحمان وتخرچِنا من الكربه اللي إحنا فيها دياتي علي خير،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 
أما عن عبد الرحمن اللي ركب خيله وجري في الغيطان،،، في ظلام الليل عبد الرحمن واقف متلفع بالفضا،، واليل محاوطه من كل حته زي تيابه،،، 
صفيرالهواء من حوله بيحش في الزروع حش يخلي السامع يهيأله إن بعض الناس بتصرخ من بعيييد،،، عبد الرحمن واقف كالجبل الشامخ في وسط الظلام،، ولا الاصوات شغلاه ولا الضلام هزه،، باله بيفكر بس في أخوه حكم وامه فرحانه،، وازاي دى بقالها النفوذ وإزاي أمه لأ!! 
عبد الرحمن••يااااه يابوي!! مكنتش لاجي غير المرة اللي شكلها شبه السنين العچاف دياتي وتتچوزها علي أمي؟؟ وإيه جصةإنها الچوازة التانيه وهوا خوي الكابير،، ياتري الالغاز دى هاتتكشف امتي ؟؟ وصُح هوا إبن خطيه بحج وحجيج؟؟ ولو هوا إكدة !! أمي ماسابتوش لييه؟؟ هيا الوليه العچوزة اللي عارفه كل حاچه غچريه،، كنها فخشمها الحديت ومعوزاشي تطلعه !! والله وحشتني هيا وبتها !! أما اروح أجعد اروج عنديهم شويه وأعرف منيها إيه اللي حُصُل في الزمانات،،،،،،،، هة،يااابووي !! دى سجعت وبردت جووي،، لما اروح اتدفي عنديهم عالأجل مافيش عنديهم هم،،، 
وركب الفرس اللي خرج بيه وطاروسط الحقول بخيله زي برق الشتاء مابيشق السماء،،، وبسرعه وصل لبيت غجريه وكان الوقت متأخر،، قامت غجريه مفزوعه من نومها علي الخبط هيا وودق،، ونادت بعلو صوتها،، 
غچريه ••ميين !! مين بيخَبِط؟؟  
عبد الرحمن ••بصوت واطي،،، إفتحي ياخاله آني عبروحمان،، همت ودق عالباب عشان تفتحه وهيا بتدعك في عنيها،، 
فتحت الباب ولأول مرة عبد الرحمن يشوفها وهيا نضيفه ومش متبهدله،، مع فتح الباب كان حد شد باب قلبه معاه لما شافها،، شهق شهقه خفيفه،، حااه،،، 
عبد الرحمن ••بسم الله ماشاء الله،، هوا الجمر دخل الدار إهنه!! 
وقفت ودق عالباب وردت بكل سذاجه وهيا بتشاور عالسما،،، 
ودج••فووج،، فووج هوة،، هُش،، وشاورتله بالدخول،،، دخل،، 
غچريه ••أخل ياولدي وسك الباب وراك،، البت لسه ماعتعرفش تجفل الباب الچديد كيف التاني الجديم،، 
عبد الرحمن ••الله عالدفااا،، بيتكم بجيِ داافي جووى ياخااله !! 
غچريه ••الفضل لله ثم ليك ياودي،، خير فيه إيه ياحبيبي تعالي أجعد چاري،، إعملي شاي كيف ماعلمتك ياودجه عتعرفي؟؟ 
وقفت ودق تتهز وقالت لها،، 
ودج••آاااادر،، آاااادر،،،، وراحت تعمل الشاي،، 
وبدأ عبد الرحمن وغجريه يتبادلو أطراف الحديث،، 
عبد الرحمن ••آني چايلك وفراسي ميت سؤال،، ياتري هتريحيني ولا هتتعبيني ؟؟ 
غچريه ••خير ياولدي فَضْفِضْ !! 
عبد الرحمن ••ايه جصة فرحانه وابنها ؟؟ صح خوي دواتي ود حرام ؟؟ 
غچريه ••ولزومه إيه الحديت دى عاااد ياولدي؟؟ 
عبد الرحمن ••ريحي جلبي الله يريح جلبك وإحكيلي اللي تعرفيه،،
غچريه ••سكتت،، إِيوة ياولدي،، اللي عتجوله صُح،، 
عبد الرحمن ••إيوة بجي عرفها مِنّين؟؟ 
غچريه ••بوك كان لفاف وبتاع نسوان،، نسوانچي جراري،، بيغوي النسوان بماله،، واللي ماتجعش بالمال تجع بالغصبانيه،، دة العمدة وماحدش يجدر يجوله لاه،، كل بنات النچع كانت بتسمع عنه سمع وكات كل بت تتمناه،، معادا آني وواحده تانيه نضيفه زيي وكل البنات الشريفه اللي في النچع،، ا فرحانه كانت بت ناس غلابه،، چعانين أغلب الوجت،، كنت أعرفها وكان فيه بينا صداخه جديمه مادامتش بعد ماوسخت شرفها،، مع بوك بس الحج يتجال،، 
فرحانه كانت نفسها تبجي حاچه في البلد،، كانت ساعة ماتشوف ملكه وبوك چايبها ولا موديها مشوار بالتموبيل تولع إفروحها،،،، وفي يوم من الايام كنت آني وإياها وواحدة كماني من صحباتنا بنتريجو عليها وعلي غيرتها من أمك وهريناها ضحك،، غلت فرحانه مننا وحلفت علينا بالله،، وكسبت الحلفان،،،،، 
غجريه شردت بعقلها،،،،،،،،،،،، 
غچريه ••بحبك يااعوومدييه،، آني أحلي من ملكه يااعووومدييه،، هههههههههه، ضحكات البنات اللي جنبها تعالت أيضااا،، 
فرحانه ••متغاظه،، بلاش إنتي غچريه،، إنتي بتعرفي تمثلي أهو،، إحلفي إكدة بالله إنك لو چاتلك فرصه متوجعيهوشي؟؟ 
غچريه ••وآني أوجع راچل متچوز ليه ؟؟ ربنا يطرحله البركه في مرته الجمرة دياتي،، وبعدين هوا عايسيب ملكهالچمال اللي معاه وعيبصلك إنتي يابايره ؟؟ تعالت ضحكات البنات ثانية،،، وردت إحداهن،،، 
الحمد لله يابنات إني مخطوبه وعحب خطيبي،، ولا كانت بجت العاركه شديدة جوووي،، هههههههه، ضحكات،، 
فرحانه ••بجي إكدة ياشَرَف إنتي كماني ؟؟ بجي إكدة ياغچريه ؟؟ طيب وحياة امك وامها وامهاتكم چميعاا،، عدو من إهني لحد خمس إشهور بس،، ووجتها هبجي آني چوة،، مرته وفي جصره،، وانتو كلاتكم عتبجو لسه چرابيع،، 
وفجأه وعربية العمدة جايه ضحكت فرحانه جامد وكهكهت عطياهم وشها وضهرها للعربيه،،، وفضلت ترجع بقوة كأنها مش شايفه حاجه لحد ما العمدة خبطها بالعربيه بتاعته،،،،،،،،،،،، 
بالعودة للواقع،،،، تعجّب عبد الرحمن مما تسرد عليه غجريه،، 
عبد الرحمن ••يااابوووي !! يعني هيا اللي وجعت أبويا في هواها؟؟ 
غچريه ••جالت لنا عدو خمس إشهور، وفعلااا حدفت روحها تحت التموبيل ياولدي عشان تاچي لبوك سكه،، ولما خبطها طلعاا نزل ينچدها،، مع حبة تغنيچ وتعويچ وتأويه،، إهه،، وجعته،، وعچبته البضاعه ووجع في حبالها،، حبلت منيه وراحت لأمك من بچاحتها تستنچد بيها،، وامك ولدتها كانت طيبه كيفها إكدى،، جالت لها اتحملي عشان بيتك إوغيطك،، وجعدت واتحملت،، وچه خوك بعد ماعجد بوك عليها رسمي ودارو الفضيحه،، وإنت چيت بعديها يچي بكااام سنه،، ماعرفش جديه بالظبط !! بس عاوزة أجولك أن من وجت چوازها وكنها بتعاملنا كلنا خدامين عنديها،، متخيل ياولدي؟؟ عبروحمان؟؟ يعبروحماان ياولدي؟؟ 
بصت عليه ودق لقيته نايم،، 
ودج••نام،، نام،، 
غچريه ••أبااي؟؟ نام إففرشتي؟؟ 
ودج••صحيه؟؟ 
غچريه ••هسسس،، سيبيه،، سيبيه وتعالي ننام في فرشتك الليلادي،، سيبيه ماحدش عالم إبحاله غير ربنا،، 
ودج••رفعت اديها لفوق وهيا بتقول ياارب،،، 
في الصباح،،، 
حكم خلي إبنه الكبير من مراته الاولي يروح يدور علي عمه،،، إبنه الكبير إسمه قاسم،،، قاسم لف علي عمه البلد كلها لكن لم يجده،، إتصل بأبوه قاله لااازم تلاقيه،،، بحث قاسم كثيرا حتي هداه تفكيرة انه يروح بيت الغجريه،،،، حيث فتحت له ودق،،، وعندما رآها،، كانها خطفت قلبه وطارت للسماء،،،،،، وبدأت ودق تحدثه،، 
ودج ••مين ؟؟ أمااا،،، بدأت تذئر،،، خاف قاسم تاني،،، امااا زوفي مين 
قاسم ••سلام عليكم،، آني جاسم إبن حكم،، عمي عبروحمان إهني؟؟ 
غچريه ••ايوة ياولدي أدخل،، دخليه ياودج،، عمك اهااا،، نايم كيف الاطفال واحنا كماني نمنا زين،، أعملك إفطوور؟؟ 
قاسم ••لاه ياخاله يسلمو،، بس فوجيه،، 
غچريه ••سلامه الشوف ياولدي،، اني مشيفاشي،، خش انت فوجه،، دخليه ياودج،، 
ودج ••آدررر،،، وشدته من إيدة،، بصلها قاسم بتعجب 
غچريه ••سيبيه يدخل يبتي مش إكدة؟؟ معلشي ياولدي أصلها علي كدها،، تعبانه،، ادخل،، وبدأت تنادي علي عبد الرحمن،، ياعبروحماان ؟؟ جوم بجي،،
قام عبد الرحمن من نومه مفزوع،، 
عبد الرحمن ••إه،،،،، يابوي؟؟ اني نمت مكاني ولييه؟؟؟ إصباح الخير ياخاله،، صباح الخير ياجمرة انتي،، 
غچريه ••إيوة ياولدي،، نمت سبناك،، صعبت علينا نجوموك كنت تعبان،، ثوني نعملو الفطور،، 
عبد الرحمن ••لاه ياخاله يسلمو،، اني هروح إنشوف فيه إيه لا الباعته دياتي زمان وراهاجصص كتيره،، يلا ياخوويا يلااا،،،، وخرج عبد الرحمن هوا وقاسم اللي البيت،،، 
عبد الرحمن ••ولا ياجااسم !! عارف لو اللي شوفته دة اتحكي لابوك !! انت عارف اللي فيها،، 
قاسم ••عيب ياعمي ؟؟ علي صديجك بردك !! داني سرك ياعم عاد !!! 
عبد الرحمن••هنشوف ياخووي هنشوف يلااا،،، 


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-