أخر الاخبار

روايه عشق صقر الصعيد بقلم اسماء ندا الفصل الثالث


رواية عشق صقر الصعيد بقلم اسماء ندا


رواية عشق صقر الصعيد 


بارت3 


(ظهور جزء من الحقيقه) 


             الكاتبه اسماء ندا 


عاد حازم الى البلدة للأطمأنان على امور المزارع و التجارة   ولانهاء قضية الطار بين عائلته وعائلة الدهمشرى ببعد ما عرف من التحقيقات التى اجراها ان اول قتيل من عائلة الدهمشرى قتل على يد رعد الشدايده الذى القى اداة القتل على احد عائلة البنا لهذا اتهموا  هم  بقتله ولكنه لم يكن معه الدليل بعد فعاد من القاهرة ليحصل على الدليل ويبرأ عائلته ثم يبحث عن حقيقة خسارة ابيه لاملاكه ويبرء صديق ابيه فايز الدهمشرى ليستطيع ان ينظر فى عين محبوبته ويأكد لها برأته هو من محاربة والدها لافلاسه .

عاد حازم اقوى من زى قبل عاد قاسي القلب لا يرحم المخطأ ولا يتنازل عن اخذ حق المظلوم الذى يلجأ اليه عاد وهو لازال يتعامل مع عائلته بقلب مات به المحبه فقط يراعى صلة الدم . عاد ورفض دخول بيت ابيه بل ذهب ليعيش بالقصر لا لذلال عائلة الدهمشرى بأنه اخذ بيت كبيرهم كما فهم بعضهم لا بل ليعيش على ذكرى محبوبته التى اختفت غاضبه منه 

ها هو يجلس على مكتب فايز الدهمشرى والد حبيبته  يتأمل صورة لها وهى بعمر 15 

حازم 

اد ايه جميله انت يا سمسم توحشتك جوى جوى كيف جلبك (قلبك) ادر ازاى يجسي (يقسى ) عليه  كيف تنامى من غير ما تسمعى صوتى  كيف بالله عليكى كيف قسيتى على 

انتبه من تفكيرة على صوت خبط على باب الحجرة 

حازم / ادخل

الخادم / عامر البنا بنتظارك بحديقة القصر الاماميه 

نهض حازم ببطأ واتجه خارج القصر ليجد عمه عامر يجلس على الطاوله المستديره 

هذا مكان فايز الدهمشرى  والجميع يعلم ذلك  وبغضب اتجه بناحية عمه 

حازم / انت تجيد اغضابى صحيح عم 

عامر / ليه ياولد  بتقول اكده 

حازم / ليه دونان عن جميع المجالس اختارت تجلس اهنه وانت عالم انه كان مكان عم فايز الله يرحمه 

عامر /  اديك قولت كان والقصر الان بتاعك وانى الكبير يبقى .... 

حازم / مين قال انه بتاعى القصر بتاع عم فايز ويملكه بعديه ابنه مازن 

انتفض عامر من مكانه غاضبا 

عامر / كيف ده انت شارى القصر من قاتل ابوك 

حازم / انى ما اشتريت القصر انى سدديدت دبن عم فايز والقصر لساته باسمه ووريثه مازن  ثم ان عم فايز ما قتل ابوى وانت عارف اكده وعارف مين وراء خسارة ابوى لامواله بس مش بيدى دليل لكن اوعدك يوم ما الدليل يقع بيدى هقتل اللى اتسبب فى موت ابوى حتى لو كان من دمى 

اتلجلج عامر بالكلام / كلام  ايه اللى عتقول عليع ده ما كليتنا(جميعنا) عارفين   اللى سبب افلاس بوك هو فايز زى ما انت اتسببت فى افلاسه 

حازم / ودى مفجأه تانيى وبكرة اكشفها وقت ما هقتل قاتل ابوى ودلوج (دلوقتى ) اجعد(اقعد) اهنه (هنا )  وقولى كنت رايدنى (عايزنى ) ليه  

عامر / اه بالحق كنت هنسي دلوك انت حاجز رعد الشدايده ليه 

حازم / هتسمعه بنفسك بالمقام يا عم عامر بعد سويعات (بضع ساعات ) وقت ما يتلم الكبار  

عامر / اكده هعرف زى زيهم ده انا عمك 

حازم / معليش تسمع منيه احسن ما تسمع منى انا 

عامر / طيب اكده اقوم انى اجهز وانادى كبرات عليتنا ونتجمع فى المقام

حازم / وانى هروح مشوار اكده وبعديها اعاود على المقام 

خرج عامر وهو يشيط غيظا من ابن اخيه وغموضه  وايضا يملأ قلبه القلق من ما سيكشفه رعد فى المقام خاصة وهو يعلم ان حازم قام بضربه ضرب مبرح وتعذيبه وحبسه اسفل القصر .

بعد خروج عامر من القصر التف حازم حول القصر ونزل من السلم الخلفى الى الجزء السفلى للقصر حيث يوجد رعد مقيد بحديد من قدماه ومعلق بالسقف 

حازم / على الله يكون رجع مخك لراسك يا رعد وعزمت النيه تقول الحقيقه للكبرات البلد بالمقام وانت عارف انى مبرجعش فى كلمتى دم ابنك هيكون بيدى لو كذبت  اما بجى لو قولت الحقيقه هتركه يعود لدارك  ونسمع حكم الكبرات فيك 

رعد / هقول الحقيقه يا بن العم هقول والله بس ملكش صالح بولدى عاد لسته صغير 

اشار حازم لاحد حراسه بفك رعد والاهتمام به الى ان يأتى معاد الذهاب للمقام 

اقترب الحارس من رعد وقام بأنزاله وفك قيوده ثم احضر دلو ماء ليغتسل رعد ويمحوا الدماء التى تملأ جسده  ثم ارتدى جلباب بنى اللون وعليه عباءه سمراء 

وكان حازم قد خرج وترك رعد والحارس معه ثم اتجهه لقسم الحريم الخالى من اى روح ودخل الى حجرة اسماء التى تركت كما هى ببعض ملابسها واشياءها التى لم تأخذها معها  اقترب من سريرها وجلس عليه وهو ممسك بعباءة منزليه تخصها واحتضنها ثم تمدد على السرير ليفرج عن دمع عينيه اخيرا التى تعبر عن مدى شوقه لها  اغمض عينه ليتذكر الماضى 

##### F. B.#####
اسماء / تعالى يا حازم تعالى هفرجك على صندوقى الخاص  

حازم / واه يا سمسم انت كبرتى عاد عنديكى 10سنبن  كيف ادخل اوضتك انى 

فايز / ههههههههه اطلع يا حازم احسن ما هنخلص من زنيها ابدا  بس يا بنته دى اخر مرة انت كبرتى عاد 

اسماء / حاضر حاضر تعال بقى يا حازوم 

حازم / حازوم ههههههه حاضر يا اميرتى انت 

صعدوا الى حجرة اسماء وهى تمسك يده وتدفعه الى السرير 

اسماء / اجلس اهنه  

وانزلت من فوق الدولاب صندوق كبير ووضعته على الارض امام حازم 

اسماء / شوف  هذى اول عروس احضرتها لى  وهذه  اول مرة امسك القلم وتعلمنى اكتب  وشوف كمانى هذه الرابط الجبس اللى ربطه برجلى بعد ما وجعت من فوج(فوق)المهرة (انثى الحصان )  

حازم / واه انتى شيلاهم عاد  ليه 

اسماء / عشان لما تسافر للجامعه بمصر افتكرك بيهم  بس انى زعلانه 

حازم / ليه يا سمسم ما عاش اللى يزعلك 

اسماء / معييش تصويره ليك 

حازم بضحك / لع لع كيف ده ارتدى عبايتك هذه وتعالى اتصور ليك خاص اميرتى 

ضحكت اسماء وقفذت بمكانها وهمت ان تقبله ولكن عادت للخلف سريعا 

حازم / اش ليه عاودتى 

اسماء / واه انى كبيرت امال ميصحيش ويلا من اهنه  انت عيب تكون اهنه يلا اخرج  

حازم / كبرتى يا سمسم فى خمس دقائق 

اسماء بابتسامه بريئه / اه كبيرت اخرج بقى 

حازم / طيب هاتى بوسه على الهوء  

اسماء / لع عيب 

حازم /هههههههههه انى اللى غلط قولت  لك كبيرتى  

وخرج حازم من الحجرة 

#######END .F.B###

روايه عشق صقر الصعيد بقلم اسماء ندا  لموقع الفردوس للروايات   تحميل pdf، روايات رومانسية، رعب و دراما و روايات كاملة، قصص دينية، رواية خيالية


ضم حازم العباءة وبدأ يشم رأحتها 

حازم / لستها برحتك المسكرة لى  يا سمسم 

نهض حازم وجفف دموعه ودخل الى الحمام الملحق بحجرتها وغسل وجهه   ثم اغلق باب الحجرة ونزل  متجهه الى المقام بعد ان الحارس جعل رعد يجلس بسيارة اخرى تتبعه . 

كان المقام ممتلأ بكبرات البلد والقرى المجاورة لها وكان صوت الضجيج يملأ المكان والجميع يتسأل عن سبب طلب الصقر لتجمعهم  ولكن بوصول سيارة الصقر ساد الصمت بالمكان . 

خرج حازم من سيارته واشار للحارس ان ينتظر 5 دقائق قبل الدخول ومعه رعد 

دخل حازم الى المقام وهو يضرب الارض بعصاه فى كل خطوه  يخطوها الى الداخل وصمت الجميع  جلس حازم على الكرسي الرأيس للقاعه و قال 

حازم / طبعا الجميع بيسأل انى مجمعكم اهنه ليه  وهو انى هسمعكم الحقيقه فى مقتل الهويدى الدهمشرى 

احد كبار عائلة الدهمشرى / ما معروف انه ابن عمك عامر  وقتلناه 

حازم / اتكدتوا (اتاكدتم )قبل ما تاخدوا بطار  

الرجل /ايوه 

حازم ببتسامة شر / لع ما حصولش  وهتسمع بنفسيك 

دخل رعد الشديدة  مم الباب وهو يستند على حارس حازم ويعرج  وما ان  اجلسه الحارس امام حازم تكلم حازم 

حازم / هيا اخبرهم يا رعد على الحقيقه  

نظر الجميع لرعد فتكلم 

رعد / انى اللى قتلت الهويدى  لانه حرق ارضنا وحاول قتل ابوى  وبعد ما طعنته بالسكين رميت عليه شال مهران البنا  ودفنت  الخجر بداره 

كبير الدهمشرى / ويحك يا رعد ما كت (كنت ) تاجى تشتيكى وتتهمه لفايز البنا وكان هيجيب حقك لو ليكم حق وليه تتهم غيرك مدام انك القاتل 

رعد / اهو اللى حصل بقى انى كنت شارب ومش فى وعى 

كبير الدهمشرى / والحل ايه دلوجيت حق دم اللى ماتوا فى رجبتك (رقبتك ) 

وقبل ان يتكلم عامر البنا تكلم رعد 

رعد / وكمانى واهب البنا اللى وزنى على مهران  

عامر / واهب اخوى  كذاب مصدقكش

رعد / لا صدق  واهب قالى ارميه بالتهمه لانك رفضت تزوجه بتك وزوجتها لاخو حازم 

واهب/ ايوه حصل يا عامر انى لما جانى رعد اعتطيه شال ابنك وقلت له يدفن السكين بدارك وكنت ناوى اخلى ابنك يهج ويسيب البلد ويموت الطار لكن ابنك نشف رأسه  وقال انى ما قتلتش فمهربش 

حازم / واهو اتقتل يبقى دمه فى رقبتك انت يا عمى  والطار يوقف اهنه والديه 10000000مليون جنيه وتزوج بتك لابنه فياض وزين ابنك يتزوج بت عامر الصغيره  بس بشرط تكمل تعليمها لاول  
كبير الدهمشرى /  وحق فايز اللى حصراته على ماله 

حازم / اللى حصر فايز على ماله هواته اللى حصر ابوى على ماله وانى عارفة بس لساتنى ما معاية دليل  بس ورب الكعبه اول ما الدليل يبجى بيدى لهقتله تحت رجلين مازن ابن فايز الدهمشرى واما على مال فايز فهيستلمه كلاته وقت ما يسدد لى دين ابوه اللى سديته عنيه  انا ما اكسر ابدا هيبة مازن زوج خيتى 

عامر / كيف زوج خيتك واه اتجنيت اياك ما نجوز برات العايله 

حازم / ده قرار بوى يوم ما اتولدة نجمة زى ما قرار فايز ان اسماء تبقى لى  وما فيش حديت بعد قرارهم يا عم .....يا عمى 

وبعد مانظر بحده لعمه نهض من المجلس خارجا كما دخل يضرب الارض بثقه وثبات  تاركهم يتحدثون بينهم   ولكن قبل ان يصل لباب القاعه صدعه صوت رصاصه هزة المكان وعندما التفت كان رعد قد اطلق على رأسه وسقت ميتا 

حازم / خسر دنياه واخرته  ادفنوه بمقابر عائلة البنا يمكن تكون رحمه بيه 

واكمل طريقة للخارج  المقام بل خارج البلده متجه الى القاهرة حيث شركته وداره التى اسسها ليكون باستطاعته البحث عن حبيبة قلبه .

######################### 
### بقلب اخر يبكى لفراق الحبيب###

جلست نجمه بحديقه بفلا الصقر   تمسك بيدها البوم من الصور وتبكى اشتياقا لمازن الذى رفض اخبارها عن مكانهم وحلفها ان لا تخبر حازم ان اسماء تكلمها كل فترة  وانه لن يحادثها الا بعد ان يرد هيبة والده وماله ليكون جدير بها وانه يفعل هذا رغما عن قلبه الذى لن يحب سوها وعندما طلبت رقم تتصل هى باسماء رفض واخبرها ان كل فتره سيجعل  اسماء تتصل بها من اى سنترال وان اخبرة حازم فلن يعاودوا الاتصال بها 

افاقت نجمه من ذكرياتها على صوت  حازم 

حازم / واه يا نجمه لميته هتبكى اكدية 

نجمة / لحد ما تلقيهم وتبرد قلبهم بالحقيقه  يا حازم 

حازم / على يدك انى بدور عليهم من يوميها بس اكن الارض بلعتهم 

نجمة رغبت ان تقول له لكن مازم حلفها بحبه ماغمضت عينها قهرا والما على اخيها ايضا 

رن هاتف حازم وكان المتصل مهاب 

مهاب / السلام عليكم كيف حال المدير

حازم / بخير يا مهاب  ايه اخبار المواقع اللى بتشرف عليها 

مهاب /كله تمام وهيتم التسليم فى مواعيده  بس انا عايز احكيلك على حاجه شخصيه كده وتشوف اذاى تساعدنى ما دمت صعيدى يا صقر الصعايده 

حازم بضحك / شكلك طابيت يا مهاب تعالى انا فى البيت تعالى 

اغلق مهاب التليفون وهو ينوى ان يحكى لحازم عن اسماء اللى ملكت قلبه وتفكيرة ويطلب منه يساعده فاقناع اخوها بتزوجها له 
###########################
ASMAA NADA 
لا تنسوا التعليق بتوقعاتكم 

لا تنسوا التصويت على كل بارت

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-