أخر الاخبار

رواية عشق صقر الصعيد بقلم اسماء ندا الفصل الرابع



عشق صقر الصعيد بقلم اسماء ندا


روايات الكاتبة أسماء ندا


عشق صقر الصعيد




الفصل  4 ( اسماء  ندا)


رن هاتف حازم وكان المتصل مهاب 

مهاب / السلام عليكم كيف حال المدير

حازم / بخير يا مهاب  ايه اخبار المواقع اللى بتشرف عليها 

مهاب /كله تمام وهيتم التسليم فى مواعيده  بس انا عايز احكيلك على حاجه شخصيه كده وتشوف اذاى تساعدنى ما دمت صعيدى يا صقر الصعايده 

حازم بضحك / شكلك طابيت يا مهاب تعالى انا فى البيت تعالى 

اغلق مهاب التليفون وهو ينوى ان يحكى لحازم عن اسماء اللى ملكت قلبه وتفكيرة ويطلب منه يساعده فاقناع اخوها بتزوجها له 

بعد فترة صغيرة وصل مهاب الى فلا الصقر واستقبلته الخادمه واوصلته الى مكتب المخصص لحازم  

كان يجلس حازم يقرء بعض الكتب الطبيه عن علم النفس والمخ والاعصاب  فهو من اكبر هواياته حبه لمعرفة تفكير الانسان وكيفية التعامل معه  

دخل مهاب وهو يعلق بالكلام عليه 

مهاب / علم نفس يا حازم  يا حبيبى قولت لك غير الكرير بتاعك من هندسه لطب وبعدين فى مجنون بيقرأ عن حالته 

حازم / عارف انا لو معرفكش من ايام الجامعه كنت دفنتك مكانك فى واحد يكلم مديره كده 

مهاب / الله الله وبتكلم مصراوى اهو 

حازم / من عاشر .....

مهاب / لم لسانك ومتنساش انا اكبر منك ياض مش عشان بشتغل معاك  هسكت ومش كفايه مش هتزوجنى اختك 

حازم / حذرتك كام مره لا تمزح بهيك موضوع اذا خطيبها سمعك انا نفسي ما هعرف احميك  

مهاب / يا حازم هتجوز على نفسي يا حازم عايز اتجوز واحده صعيديه مليش فيه 

حازم / ههههههههه  اخبرك فى رجل صديق ولدى ما لو اخوه رجال ولا ليه ابن  عرقه نساء فقط اكلمه ليك 

مهاب / امممم نشوف ده لو معرفتش تلين دماغ اخو الطالبه اللى هموت عليها  

حازم / ابا المعيد مهاب وقع فى طالبه 

مهاب / اه وطلعت من الصعيد بس عايشين هنا من كام سنه مش عارف بس ايه صاروخ زى القطار مبتكلمش زمايل رجال وبترد على المعيدين والدكترة بالعافيه  عينها دايما فى كتابها وصوتها نفسي اسمعه دى حتى لما تكلم صديقاتها بتهمس يا حازم هتجننى 

حازم / واه منين البنت 

مهاب / مش عارف كل اللى اعرفه انها من الصعيد ولما بعت لها فى مكتبى وحاولت اعرف رأيها لو اتقدمت ليها  غضبت وقالت انها مرتبطه بابن عمها وانهم مبيتزوجوش من بره العائله 

حازم / انى قولت لك اكده قبلها 

مهاب / جبلك تعنى هتقطمنى  يا حازم انا كلمت اخوها وكان هيقتلنى بس اعتذرت له وقولت له انى مكلمتهاش غير اعرف رقم تليفونه وبعدين اكد كلامها انها مخطوبه لابن عمها بس هو مسافر 

حازم / طيب انى اعملك ايه بقى 

مهاب بابتسامه / شوف هو شريك كبير فى مستشفى فى التجمع  جديده لانه لسه فى اخر سنه بالطب تقريبا او لسه متخرج مش فاكر  المهم انه عايز يبنى ملحق للمستشفى دى  للفقراء هيعالجهم يأجر رمزى والعمليات بالمجان  

حازم / حلو كتير  ايوه هو كده راجل  احنا بقى نشاركه فى الملحق ده التكاليف البناء بنص وتكاليف العمليات كمانى بالنص 

مهاب / مش بقولك حبيبى يا زومه 

حازم / هقتلك ابه زومه دى انشف ياض  المهم وده هيفيدك بقى اذاى 

مهاب / اهو اكده هقرب منه ويبقى فى حجه اروح اذوره واصاحبه يمكن اعرف ابن عمها ده وتقتله  واتجوزها انا 

حازم / اقتله ليه فارخ هو ههههه 

مهاب / انا مش حبيبك من زمان يا حازم 

حازم / ايوه حبيبى بس افرض افرض طلعت انى ابن عمها هاد 

مهاب / ايه ........ اذاى ...... بس لو حصل يا سيدى هتجوز بنت الحج االى اخترته حتى لو طلعت غورلا 

حازم / هههههههههه معندناش غورلات ياض ده كل بنتة الصيد قمرات ....... المهم كلمه وقوله نتقابل بكرة عنده يالمستشفى ونشوف موقع الملحق عشان تصممه انت بنفسك بقى 

مهاب / حبيبى يا وحش  حالا 

نهض مهاب مبتعد وهو يطلب رقم مازن  فأشار حازم له بفتح الاسبيكر وبعد كام مرة فتح التليفون ولكن الصوت الاتى كان صوت انثى ....

###################################بمكان اخر ###########

جلست اسماء مع صديقاتها فى صالون بيتها لانهم جاءوا ليطمأنوا عليها  بعد ما حدث بالكليه اليوم السابق  

اسماء / يا مرحبا يا مرحبا نورتونى والله 

هدى / النور نور اصحاب البيت حببتى 

نفين / عامله ايه دلوقتى 

اسماء / الحمد لله انى بخير 

مايسه/ مش هتقولى بقى الاستاذ مهاب كان عايز ايه وايه خلاكى تخرجى بتبكى  كده  وانهارتى 

اسماء / ما فيش هو كان بيسألنى من اللى وصلنى صباح اليوم ده وقالى ان مش واحده بلاخلاق دى   وان الكليه مش للحجات دى واروح اقبله بره   عشان كده اديته رقم اخويه وخرجت بالمنظر ده 

مايسه / ايه قلت الادب دى وهو ماله هى كانت كلية ابوه 

هدى / بغض النظر على اسلوبه الغبى ده بس ده يدل انه معجل بيكى 

اسماء / واه انى مخطوبه 

نفين / نعم ياختى مخطوبه فين ده واحنا متعزمناش ليه 

اسماء بضحكه / مخطوبه يوم ما اتولدت مكتوبه باسم ابن عمى حازم واخته مكتوبه باسم اخى مازن 

مايسه / اها عشان كده اخوكى مش بيعبرنا ولا بيعبر اى بنت فى كليته   يا بختها خطبطه دى 

نفبن / يعنى راح علينا الجاتوا والساقع 

دخلت عليهم حميده وهى تضحك ومعها ببسي 

حميده / واه ضاع عليك كيف يا بتى الساقع اهنه و ايه الجات ده يابتى 

نفين وهى تأخذ كأس الببسى وقطعه من فطيرة التفاع وتدفعها لفمها لتمسك سريعا قطعة هريسه 

نفين / جاتوه يا طنط يعنى كيكه مزوقه 

حميده / هههههه بالهنا يا حببتى اجيب لك منيها حالا 

وخرجت حميدة  لتحضر  قطع من التارت التى كان احضرها مهاب معه  

خبتط هدى نفين / يا مفجوعه طنط هتقول علينا ايه 

وقبل ان ترد كانت وضعت بفمها قطعه اخرى من الفطيرة  

نفين / اناواللى باكل هتقول عليكى ليه كنتى امى وانا معرفش 

تكلمت  اسماء وسط ضحكاتهم / بالهنا والشفى يا نفين كلى كلى ملكيش صالح بكلام هدى ههههههه 

مايسة / كلى كلى بس سيبى لى حته يا مفجوعه هههههههه 

دخلت حميده بصنيه بها قطع التارت ووعتها امام نفين 

حميده اها هى هاد الجاتوه اللى تحكى عنيه 

نفين / اه هو عنك يا طنط 

وامسكت الصنيه ووضعتها على قدمها 

هدى / يا بت ده لينا 

مايسه / هاتى حته 

نفين / واه   واه  لع  لي انى بس هههههههههههه

توقفوا الفتيات عن الضحك عندما سمعوا صوت يرن  بداخل الحجرة فبدأوا البحث حتى وجدت التليفون مايسه  فصاحت 
اسماء 

اسماء / ده تليفون مازن وهو خرج 

حميدة / يا بوى هيعمل  ايه دلوجيت(دلوقتى) 

وفجأه بدأت اسماء تسعل بقوى وكأن الهواء سحب منها 

صاحت حميده بمايسه / ردى يا بتى 

وهى بتحاول تهدأت اسماء وتهوية وجهها بيدها فتحت ميساء الخط 

ميساء / الو 

المتحدث / مش ده تليفون الاستاذ ... 

وقبل ان يكمل الكلام استمع صوت صرخات ميساء 

ميساء / البت هتموت مننا  اتنفسى يا اسماء 
يا لهوى 

المتحدث/ الو الو ....... يا انسه طيب اقفلى وهبعت لكو سيارة اسعاف واغلق الخط 

ميساء / طنط اللى بيتكلم قال هيبعت سيارة اسعاف البسي واحنا هنساعد اسماء وننزل   

بدأت تتنفس اسماء بصعوبه وفجأه وقعت غائبه عن الوعى بدخول مازن من باب البيت ليبحث عن تليفونه 

مازن / اسماء  الم ترى الموب بتاعى 

نظر لامه وجدها مرتديه مابسها وتنوح ببكاء 

حميده / بتى بتى 

دخل حازم حجرة الصالون ليجد الفتايات يحاولون ايقاظ اسماء  فجرى عليها حاملها ليخرج من المنزل وهم يخرجون خلفه وفجاه صاحت ميساء 

مايسه  / سيارة الاسعاف اللى صاحبك بعتها وصلت 

بدون اسئله وضع اخته بالسيارة واخذ التليفون من يد مايسه  وجعل والدته تركب مع اسماء واخذ الفتيات بسيارته وتحرك خلف السياره  وبالطريق اخبرة مايسه مازن ما حدث 

###########################        ##### بفلا الصقر #######

مهاب  / الو .... مش ده تليفون الاستاذ ... 

وقبل ان يكمل الكلام استمع صوت صرخات الفتاه  

الفتاه / البت هتموت مننا  اتنفسى يا اسماء 
يا لهوى 

مهاب / الو الو ....... يا انسه طيب اقفلى وهبعت لكو سيارة اسعاف واغلق الخط 

قام مهاب بالاتصال بالاسعاف واعطاهم عنوان منزل مازن  وعرف بأى مستشفى سيتأخذهم السيارة وتحرك هو و حازم الى المستشفى ليقابلوهم هناك 

عندما وصلوا الى المستشفى ودخل مهاب وخلفه حازم وعلم من الاستعلامات بأى حجرة سبق مهاب حازم الى المكان ولكن عندما اقترب حازم رأى مهاب يقف بجوار مازن 

حازم / مازن مش ممكن اه يا قلبى  هى هى 

وعندما حاول ان يخطوا متجها اليه توقف متذكر انه لم يفى بعهده لها هى اخبرته انها محرمه عليه حتى يحضر دليل براءة والدها ودليل براءته وهو لم يفعل بعد تراجع للخلف وعاد الى سيارته وعندما جلس بداخلها اجهش  بالبكاء كطفل افتقد امه فها هى صغيرته ملكة قلبه ترقد بالمستشفى بجوارة ولا يستطيع النظر حتى لها 

بعد فتره امسك هاتفه واتصل على مهاب وداخله انقسم نصفان نصف سعيد انه وجد حبيبته اخيرا بل سيكون قريبا منها دون ان تعرف هى ونصف يتألم من القلق عليه وعدم نقدرته رؤيتها 

مهاب / الو  انت فين يا بنى انت مش كنت ورايه 

حازم / اسمعنى ومتقولش اسمى او لقبى ابدا فاهم 

مهاب / لا بس حاضر  يا باشا 

حازم / انا فى السيارة تحت مش عايز حد منهم يعرف ده  ولما نروح هفهمك  ودلوقتى هى عامله ايه وايه حصل لها 

ابتعد مهاب وهو يستمع لحازم عن مازن ودلف الى حمام المستشفي 

مهاب / هى كويسه كانت بتاكل حاجه وقفت فى القصبه الهواءيه وكانت هتتخنق بس الحمد لله اتحركت وخرجت لما اصحابها خبطوا ظهرها بس هى كانت من الخنقه وصلة لحالة الاغماق  بس كده 

حازم / ههههههه ميت مرة قولت لها متاكلش وهى بتضحك  المهم عايزك تشغل مازن لحد ما اكلم الطبيب يخليها تبات اليوم 

مهاب / تبات ايه انت ناسى ان اخوها فى كلية طب  والحاله مش مستهله 

حازم / نفذ اللى بقول لك عليه قبل ما الدكتور يكلمهم  

مهاب / حاضر حاضر لما اشوف اخرتها معاك 

اغلق حازم الهاتف وتوجه الى الدكتور التابع لحالة اسماء  بعد ان تأكد ان مهاب ابعد مازن عنه قبل ان يكلمه 

حازم / السلام عليكم انا حازم البنا  ص 

الطبيب / اهلا اهلا يا باشا وميين ميعرفش حضرتك ده انت خيرك على 3/4مستشفيات القاهرة اامر 

حازم / فى مريضه عندك لساتها داخله اهنه  انى رايد منك توجد سبب لها تبات بحجرة خاصه ليلتان  بأى سبب لكن مقنع اخوها طبيب امتياز مش عايزه يشك اسمها اسماء الدهمشرى 

الطبيب / اسماء الدهمشرى  اه اللى كانت شرقانه بس اممممم بسيطه خاصة انى لسه مش كلمت اخوها 

حازم / و كمانى طلب صغير  عايز تعطيها مخدر تنام فترة  بدى اراها بس هى ما تشوفنى 

الطبيب / من غير زعل   انت عارف ان ده مسؤليه و...

حازم / انت اكيد عارف انى صعيدى ...... وبين عائلتها وعائلتى طار بس كيف العمل وهى تملك قلبى  ....

اومأ الطبيب برأسه متفهما واخبرة انه سيقنع اخوها بلامر تركه ينتظر بحجرته وخرج ذاهبا لمازن 

دخل الطبيب الى حجرة المريضه اسماء وكان الجميع يجلس حولها وتاكد من ملامح ومظهر الام انهم صعيده اذا فالكلام صدق  وقبل ان يسأل مازن بدأ الطبيب حديثه 

الطبيب / حمد الله على سلامتك يا انسه  بس المرة القادمه لا تتحدثى وبفمك اكل ههههه 

ابتسمت اسماء بأحراج واكمل الطبيب كلامه موجهه كلامه ل مهاب ومازن 

الطبيب / مين فى حضرتكم اقرب للانسه 

مازن / انا اخيها  خير ان شاء الله 

الطبيب / طيب ممكن كلمتين بالخارج 

فخرج مازن وهو يمسك يد مهاب جذبه معه 

مازن / معلش استاذ مهاب بس هم حريم وحديهم  

مهاب / طبعا  فهمك انا كنت هستأذن اصلا وحمد الله على سلامتها مره ثانيه 

مازن / لع لع مايصحش  اكده واصل استنى معى نشوف الطبيب هيقول ايه  وبعدين لى حديت وياك 

مهاب / حاضر ياسيدى هستنى 

وجهه مازن وجهه للطبيب عندما خرج خلفه 

الطبيب / شوف يا استاذ .... 

مازن / مازن الدهمشرى 

الطبيب / استاذ مازن  لن اخفى عليك لكن لازم نجرى اشعه على القصبه الهواءية للانسه لان دى اول حاله تفقد الوعى هكذا وانا خايف يكون اصاب القصبه ضرر ما 

مازن / واه  صحيح هى فقدة الوعى وهاد شئ مقلق تمام نجرى اشعه 

الطبيب / تمام لكن يوجد مشكلة بسيطه  طبيب الاشعة اجازه اليوم  فسأضطر الى حجز الانسه بالمشفى لغدا  وطبعا انت فاهم انلو فى مشكله بالقصبه الهواءيه لقدر الله هيبان خلال الساعات القادمه ولازم تكون تحت ملاحظتى 

مازن / اممممم طيب مافيش مشكله تبات اليوم وامى تبات معها 

مهاب / يا ريت يا دكتور تقول  للممرضه تنقلها لحجرة خاصه   

مازن / وليه ده هى ليله 

مهاب / اذاى بس مش الحجه هتبات معاها يبقى الحجرة تكون فيها سريران  امال الحجه تنام اذاى بس 

مازن / اه صح معك حق  ..... طيب يارت يادكتور تشوف الموضوع ده 

الطبيب / حاضر  عن اذنكم  

توجهه الطبيب لاحد الممرضات واعطها امر بنقل اسماء الى جناح خاص بالمستشفى به سريران  ثم ذهب الى حجرته ليخبر حازم بالتطورات 

مازن / مش  عارف والله اشكرك كيف على واقفت معى اليوم 

مهاب / ههههه هقولك انا اذاى تشكرنى بانك توافق اشاركك فى تكاليف الملحق للمستشفى بتعتك وكمان العمليات للفقراء تكون بالنص بينك وبين شركتى 

مازن / اكده انى مش بشكرك اكده انت بتشيالنى جمايل اكثر 

مهاب / لا جمايل ولا حاجه وبعدين احنا هنكون اصدقاء ولا ايه رأيك 

مازن / طبعا الشرف لى استاذ مهاب 

مهاب / استاذ ايه بقى بقول اصحاب يعنى مهاب ومازن بس 

مازن / ههههههه طيب يا سيدى مهاب بس  .... دلوقتى بقى حساب المستشفى 

مهاب/ مليش دعوه بيه دا مدير الشركه اللى لى اسهم فيها  المستشفى دى تبعه وهو اداهم تعليمات ان مفيش حساب وقال كده انت هتكون شريكنا فمفيش حساب بنا 

مازن / وهو عرف منين 

مهاب / مهو انا كنت عنده وقت ما اتصلت عشان اقولك بس ردت واحده وسمعت صوت الصريخ  

مازن / بس لازمن اكلمه ونتحاسب انى ما حبش اكده 

رن هاتف مهاب وكان حازم المتصل  فرد مهاب 

حازم / قوله بينك وبينه ان يبقى يخصم  حساب المستشفى من التكاليف فى الشراكه وسلم عليه واستأذن قبل ما يرد 

مهاب / تمام حاضر   جاى حالا 

اغلق التليفون وقال 

مهاب / معلش لازم استأذن عايزنى بالبيت. واه ياسيدى لو على تكاليف المستشفى هبقى اقولك كام وابقى ضفهم على حساب الملحق اللى هبنيه 

وابتعد مهاب وهو يشير له انه مستعجل واختفى من امامه 

تبسم مازن مكنتش اعرف ان لستها فى ناس فيها خير  اكده هههههه فكرنى بحازم  اه يا خوى لوتعرف قد ايه صعب بعادك بس هانت وارجع اسدد دين ابوى واظهر براءته  من موت ابوك وبراءتك من موت بوى  
###########################
#########ASMAA NADA####
لا تنسوا التصويت والتعليقات الجميله 
ASMAA NADA

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-