أخر الاخبار

رواية عشق الودق للكاتبة ايمان صالح الفصل ١٦و١٧


الفصل السابق

عشق الودق للكاتبة ايمان صالح



 #عشق_الودق_بين_العشق_واللعنه

#الجزء_السادس_عشر

$$$شَرف ••نظرت لنفسها،، نظرت ثانية وكانها لم تستفق،،، حيييه ؟؟ چتتي ملغمطه وحله إكدة لييه ؟؟ حاااه،، لطمت خداها،، يانصيبتااااي،، يانصيبتي،،، ياااسيااف الكلااب،،، ودخلت للداخل حتي تستر جسدها،،، 

وما إن خطت لتغلق الباب حتي وجدت غجريه تدخل ورائها مهروله في يدها عصا من الحديد ودخلت ورائها وأغلقت الباب وهن الاثنتان مذعورتان،، 

غچريه ••رمت العصا الحديديه في الارض حتي ارتطمت صنعت صوتااا مزعجااا دويفي الليل وكأنه طنين،، بدأت غجريه تتحدث ملهوفه،،، 

خيتي،، خيتي،، حضنتها بشدة،، انتي زينه يابت ردي ؟؟ 

شرف ••آني ؟؟ آني إيه چرالي؟؟ آني ؟؟؟ آني دنست عرضه؟؟ 

غچريه ••إهدي ياخيتي الله يهديكي،، تعالي أنضفك من اللي فيكي دة عاد،، آني مش عارفه إيه اللي طلعك بس !! 

شَرف ••جوليلي إيه اللي جرالي والحديده دياتي عملتي بيها ايه ؟؟ آني دنشت شرف رشاد ؟؟ 

غچريه••واااه ؟؟ جرالك ايه عاد أبااي ؟؟ إحكيلي ابلااه إيه اللي طلعك ؟؟ 

شَرف ••آني ؟؟ مش عارفه ولا فاهمة ولا فاكرة غير بس صوت الدج عالباب جمت من احلاها نومه،،ماجومتش لحاچه جد ماجلجت عليكي انتي،، وبعدين إفتكرت إن چوزى بره جولت عاود الداار،، بكاء بإنهيار ورجفه في جسدها،، آنياني جولت جوزي ياغچريه جومت أفتح لجيت صوت فحت بره فتحت بسرعه علشان كان جريب جوي من بابنا آني وانتي،، فتحت وعتمة الليل نازله ستاير عالبيوت مغطياها وكل اللي توكدت منيه ان المكان اللي بغسل فيه اللواعي وبحول منيه ميه مفحور لتحت،، بكاااء،، 

جربت أشوف إيه اللي بيچري رچلي إنزلجت ونزلت في التراع وماحسيتش بحاچه غير إوهو بيسحبي لفوج،، هوا إبن الكلب شيطان البلد،، 

غچريه ••اااة يابن الكلب !! بس يستاهل اللي عملته فيه،، اني ضربته علي راسه بالحديده فتحتهاله،، وچري كيف الكلب،،، حجك عليا ياخيتي،، بكاااء ثم ضمتها في حضنها بحرقه وزاد بكاائهن،، 

شَرف ••عما بتبكي لييه ؟؟ يبجي اللي خايفه منه حصل،، يبجي دنسني !! يالهوي،، لطمت خداها،، يالهوي يالهوووي چووزي ياخلج،، ظلت تصرخ وتحاول غجريه تهدئتها لكن دون فاائده،،، وظلت شَرف تصرخ،، رشاااد،، سامحني يااخووي،، ماعرفتش أحافظ علي روحي في غيااباااك،،، ااااااااه ااااااخ،،،،،،،،،،،          

بعد حوالي ساعتين بزغ ضوء النهار،، وكانت قد حممت غجريه صديقتها وعشره عمرها ووضعتها بالمهد،،، وحاولت بكل إستطاعتها تهدئتها،،، 

ثم بدأت التحدث معهااا بعدما قامت بعمل كوبان من الينسون والفطور وأفطرتها وطفلها الفتي معااا،،، 

غچريه ••تجلس أمامها تنظر في وجهها وشرف في عالم آخر،، تجلس بوضع القرفصاء يديها علي ركبتيها ثم ذقنها برأسها عليهم،، ملفوفه بلحاف من القطن كي تدفأ لكن دون جدوي،، الرجفه تحتل جسدها،،، قالت غجريه 

غچريه ••إسمعي إما أجولك،، إللي حوصل دواتي كان بمزاچك؟؟ ولا غصب ؟؟ مش غصب عنيكي ؟؟ 

شَرف ••تهز رأسها ذهابا ثم عودة،، مبمزاچيش والله،، آني مش خااطيه ياخلج،، إهئ إهئ،، 

غچريه ••خلاص،،، يبجي تكفي عالخبر مجوور ولاكأنه چري حاچه خاالص،، ماتخربيش بيتك يابت الناس إسمعي مني !! آني بجولك لاازمن ماحدش من البلد يعرف حااچه،، 

شَرف ••بصدمه،، كيف يعني،، كيييف اخبي عالرااچل اللي آنيني ومشيلني إسمه،، لطمت وجهها حتي إنشق وسال الدم منه علي خدها،، 

غچريه ••لا إله إلا الله محمد رسوول الله !! اللي إنتي فيه دواتي هبل اسمه،، خليكي عاجله إكده عشان بيتك مابخروبشي.!! يابت الناس نچعنا كلاته ولاد حراام وعاملين فيها شيووخ،، مهاتبنيش في النص انتي،، لكن لو رحتي جلتي لچوزك ؟؟ هيروح يمسك في العمدة،، ويتجاتلو،، ويحطه بالحبس،، وانتي تضيعي وسمعتك تتلطخ عالآخر،، يبجي ليه بجااا؟؟ أسكتي وإستغفري ربنا حليم ستار يبت الناس،،، 

شَرف ••تلطم وجهها بشدة،، طب ورااچلي،، اللي فتحت علي يده،، يبجي فيه واحد زي سياف كاسر عينه ؟؟ لاااه يارب امووت،، يارب كنت غرجت أحسن ياانااس !! طب وإفرضي ود الخاطيه دواتي لجاني سكتت وإستحلاهيه ؟؟ وچه تاني وتالت ورابع ؟؟ أعمل إييه؟؟ أعيش إكدة؟؟ مركباله جروون ؟؟ 

غچريه ••آني بجي عليا الباجي،، آني هعرف ابعده عن طريجك،،، 

شَرف ••هاتعملي ايه يعني ؟؟ 

غچريه ••مالكيش صالح إنتي خاالص،، خليكي في اللي إنتي فيه دلوك،، آني رايحه مشوار وچايه،،،،،، 

شَرف ••ماتسبينيش ياخيتي لما بتروحي بروح آني فداهيه وبتبهدل من غيرك،، إهئ إهئ إهئ 

غچريه ••وحيااتك لارچعلك ياچايبه حجك بيدي،، يافضحاه جدام البلد بحالها،، وفي الحالتين يمكن أرچعلك چته،،

قامت شَرف من مكانها قفزااا،،، 

شَرف ••لاااه لاه،، حضنت صديقتها وهي مازالت تبكي،، لااه ياخيتي كله الاده،،، إرچعي،، 

غچريه ••هرچع ياشرف،، هرچع،،، وذهبت اللي ثرايا العمدة،،،،،،،،،،، 

عند الدوار،،، غجريه تصيح وتصفق بيدها،،،،، 

إنتااا يااعومدييييه !!! إنت يااخوويه ؟؟ ياغفر الكااالب ؟؟ نهرها الغفير فيه إيه يابت ماالك فيكي اااه ؟؟ 

غچريه ••بته أما تبتك ياغفير الكاالب،، خش يااض ياچعر انت نادي سيدك يللا،،،

 خرج الفتي المدلل وقتها حكم،،، حكم من كان عمرة في ذلك الوقت لا يتجاوز العشرون عامااا،، الإبن الكبير المدلل،،، وخليفة أبيه في الطباع السيئه،، وخرج فتي آخر يصغره ببضع السنوات،، لكنه ليس يشببه أبدااا قال الفتي الاصغر لها،، فيه ايه ياخاله عاوزة ايه ؟؟ 

غچريه ••انت مين ؟؟ شكلك ابن نضاف،، تبجي إبن ملكه،، إنت عبروحمان ياواد ياصغنن ياحدج انتا صح ؟؟ 

الفتي ••إيوة آني،، هخش انده بويا،، استني الا واجع ونفوخه مفتوح،، 

غچريه ••وااجع ؟؟ ايوة ماني عارفه وجح فيين،، قاطعها حكم،،، 

حكم••عاوزة ايه يامرة إنتي،، إتحدتي معاايه،، فيه إيه ؟؟ 

غچريه ••مد يااض يابن الفجريه نادم أبووك،، 

حكم ••أما انتي حرمه جليله الحيا،، رفع يده لأعلي وقبل أينزل خرج سياف من الداخل يصرخ،، حكم،، وجف لاطخك واتحشم مع الست،، 

حكم ••يبا دىب،، قطعه،، 

سياف ••جوولت وجف وأدخل چووة يلااا غووور،، 

دخل حكم وعينيه تغلي غضبااا من أبيه،، لكنه إختبئ وراء شجرة من الشجرات حتي يسمع فيم تريده تلك،،، 

سياف ••أيه ياغچريه ؟؟ مكفاكيشي؟؟ بطحتيني وچايه تكملي لبص ؟؟ 

غچريه ••وإنت لسه شفت فضايح يارااچل يابتاع الفضايح واللبص؟؟ داني وانتا والزمن طويل ياسيااف،، 

سياف ••عاوزة ايه ياغچريه،، اللي حصل حصل خلاص،، وآني هراضيها بالمجابل وأسكتها هيا وچوزها،، 

غچريه ••يابچاحتتاااك يابچاحتك ؟؟ انت چبله ؟؟ بص يابن الح،، ولا بلاشي،، بص بجي،، بيت شَرف دواتي إمحيه من ذاكرتك خاالص،، ولا تفترة ولا تحلم بيه حتي،، وجول يارب البنته ماتجولش لچوزها ولايبجي زمنك صااانك لو ماحبلتشي منييك،،، وخليك متفكر،، إني فضهرها لحدت لما أمووت،، وحتي لو چوزها رماها بسببك،، آني چارها،، وهفديها بعنيا،، مفهوم ؟؟ وتركته وهي تسحب الطرحه السوداء اللتي علي راسها بيدها بعنف دلاله علي عصبيتها،،، ماإن خرجت من باب الثرايا حتي دخل سياف لاداخل وخرج حكم من وراء الشجرة مندهشااا متعجبااا من أفعال أبيه،،، 

حكم ••يااانهاار إسوود ومغفلج بطيين !! هيا وصلت لكده ياابووي ؟؟ حتي النسوان المتچوزة والشرفااه !!! 


الفصل السابع عشر 

#عشق_الودق_بين_العشق_واللعنه 

$$$حكم ••يااانهاار إسوود ومغفلج بطيين !! هيا وصلت لكده ياابووي ؟؟ حتي النسوان المتچوزة والشرفااه !!! ماااشي ياسيااف !! 

ودخل حكم هو الآخر للقصر وهو يفكر كيف يخلص نفسه من فضائح ابيه،، 

بالعودة لغجريه التي عرضت نفسهاا مذ تلك الفترة للمهالك،، عادت لصديقتها،، دق باب بيت شرف،، شرف بالداخل،، إنتفضت من الخوف،، تملكت جسدها الرعده،،، ثم ردت علي من دق الباب،، 

شَرف ••ميين ؟؟ مين اللي بره ؟؟ 

غچريه ••إفتحي لب أمك،، أنا نصك التاني،، 

جرت شَرف للباب مسرعه وفتحت حتي دخلت غچريه ثم اخدتها بالحضن بحرقه وقالت لها وهي تبكي،، 

شَرف ••حبيبتي رچعتيلي بالسلامه،، أنا كنت ميته من الخوف عليكي لايجتلك،، الحمد لله،،

غچريه ••مين ده اللي يجتلني وآني هفأه ولاييه ؟؟ آني رحت وجلتله معادش ليه صالح بيكي خاالص،، وهوا هينفذ إكدة،، 

شَرف ••بفرحه،، مسحت أنفها،، بچد؟؟ صُح؟؟ يعني مهبجاشي محظيه من محظياته ؟؟ 

ضحكت غچريه علي حديثها ثم ردت،،، 

غچريه ••محظيااته ؟؟ انتي غريبه جوووي،، العمدة دواتي يخافي مايختشيشي يعني إكدة هيفرمل في اللي چااي،، متخافيشي يابتي،، 

شَرف ••كان من الأول منيه لله،، 

شردت غچريه لوهلة تتذكرماحدث،،،،،،، 

في الليله السابقه،، ليلة الحادث،،، 

بعدما أعدت غچريه نفسهاوملابسها وبعض مستلزمات الطريق مثل الطعام والماء اللي آخره،،، ثم فتحت بابها وخرجت الي الموقف الخاص بالسيارات،، الموقف الذي به بعض الكبائن الخاصه للإتصال بالهواتف الارضيه،،، تلك الكبائن التي تعمل بالعمله او الكروت الخاصه،، أخرجت غچريه بعض قطع النقود المعدنيه وهي تتمتم في سرها وهي تشق الظلام بجسدها،، تخطو وعن يمينها وشمالها السيارات وبعض المحال المفتوحه،، قبالة الاثنين تقريبااا،، 

غچريه ••إما نجولهم ونعلمهم إني چايه بكرة عالعصاري بجي،، يمكن يكون ربنا هدى الحال بس ياارب يردو ويبجوا صاحيين دلوك بس،،، هة،، وضعت القطعه في الماكينه وضربت الرقم ثم رن الهاتف،،، بعد الكثير من الرنات رد زوج أختها القائم من نومه منزعجااا،، 

الوووه ؟؟ مين اللي بيرن ؟؟ 

غچريه ••إئ اااني،، اني غچريه يااستاذ عبمعين،، إنتو عاملين ايه؟؟ 

أهلااا ياغچريه،، فيه حاچه يابتي ؟؟ مالك خير ؟؟ 

غچريه ••مالي خير ؟؟ شكلكو اتصالحتم طب زين،، 

إتصالحنا ؟؟ آني ومين يابتي!! انتي كويسه ؟؟ رد من بعيد عليه صوت أنثوي تعرفه غچريه عن ظهر قلب،،، فيه ايه ؟؟ مالها اختي؟؟ هاتها هاتها،، 

تعجّبت غچريه مما تسمع ثم تناولت اختهاالهاتف،، الووه فيه ايه ياحبيبتي مالك بس؟؟ 

غچريه ••إيه دة !!! إنتو زينين ؟؟ مافيكمش حاچه عفشه انتي وچوزك؟؟ مش متعاركين؟؟ 

ردت اختها من الناحية الاخري،، متعاركين؟؟ متعاركين ايه بس؟؟ داني كنت هفرحك وأجولك اني اشترينالك الشجه بتاعتك هنا اني وهوا،، وكنت هجولك انتي هتبجي خالتو،،، 

غچريه ••بفرحه،، ياااه ههههههههه،،، مبروووك هاهااااي هبجي خالتو اخيرااا،،، عقدت حاچبيها بشدة،، هبجي خالتو؟؟ إيه دييه ؟؟ اومال مين اللي كلمني وجالي إنكم بتتعاركو ؟؟؟ حااااه ؟؟ ياغباااوتي؟؟؟ خبطت جبينها وهي تردد الكلمه ،،، اني ازاي ماتنبهتش للي إتجال وجتها؟؟ 

ردت اختها،، بتجولي ايه ياحبيبتي،، هااه هتاچيني ميته بجي؟؟ 

غچريه ••بأمر الله جرب ولادتك بجي،، هاچيكي وأطول ماني ماشي؟؟ 

تمام هستناكي،،، سلام سلام،،، 

رجعت غچريه تعدو بالطريق وهي تفكر بصوت متوسط وصوتها مسموع في الليل،، 

غچريه ••أما اني حماارة صح،،، يعني اللي إتكلم جال أختها ولابتها !! واني ازاي ماركزتش ساعتها؟؟ دى لسه ماخلفتش يابووي وآني اختها الحزينه الوحيدة،، يكونش دة ملعوب من سياف ؟؟ أباااي ؟؟ هوا مافيش غيره،،، شَرف،، ألحج البت،، يالهووى،، أستر يااارب سلم يااارب،،،، 

بعد الكثير من المشي والخطي،، وصلت للمنزل وياليتها لم تغادر أصلاااا،، ووجدت أمامها ذلك المنظر الوضيع حيث الذئب البشري سياف يعتلي فريسه بدون خوف من الله ولا خشيه،، ينهش برائتها وطهرها بدون رحمه ولا خوف من الله،، رأت غچريه المنظر في الشارع فارت دمائها في عروقها ثم دخلت بيتها وتسحبت وهو ملهو فيما يفعل ثم خطت نحوه وخبطت رأسه بكل قوة تملك،، داخ سياف من الخبطه وصرخ من المها،، ثم هم قاائمااا عن المرأه وهو يمسك جبينه بيده مترنحااا،، 

سياف ••ااااه،،، يابنت الظلمه،، دم ؟؟ دم خليتي دمي سال علي هدوماتي ؟؟ 

غچريه ••ثاائره، والله لو وجفت إهنهدجيجه واحدة لاكون چايبه راسك فلجتين،، مشي،، مشي من إهنه ياود الحرااام،، غووور ياكلب،، يلااا غووور والله لافضحك في الكفر،، مششييي،، 

سياف ••هم بالعدو للبعيد وهو يقول لها،، مااشي،، ماشي يابت الغچر،، آني هعرف اردلك الصاع صاعين،،، ثم هرب وتبخر،،، 

غچريه ••غووور،،، الله لايعاودك،،، 

في ذلك الوقت كانت قد افاقت شرف من نومتها واكتشفت ماحدث،،،،،،،،،،،، 

بالعودة للحالي،،، 

غچريه ••إستغفر الله العظيم واتوب إليه،،، 

شَرف ••بتستغفري ليه؟؟ آني الخاطيه مش انتي،،، 

غچريه ••أصلااا كل الي چرالك دواتي آني وانتي وچوزك كماني ملعوب من سياف عشان يطولك،، وبكرة عتشوفي،، يامين تنين وچوزك هيعاود،،، دة ملعوووب آني متوكده،، 

شَرف ••وآني اتصرف كيف طيب،، بدي أعرف لما رشاد ياااچي اعمل اييه ؟؟ آني مرعووبه انه يااچي ويكتشف اللي حصل،، 

غچريه ••والله بجي وجتيها دة جدر ربنا ومش هنجولو فيه ليه،، سيبيها لله بس واني هجوم أچزلكم الوكل،،، 

في تلك اللحظه،،، هاااة،، يارب ياسااتر،،، آني رچعت ياشرف،،، أخذت شَرف تلطم خداها يبداها حتي إقتربت من الشج،،، 

شَرف ••چه،، چه ياحوستي ياااني،، أعمل ايه واروح فين ؟؟ 

غچريه ••هووس،، إكتمي كاتمه،،، ماسمعش ليكي حس يابت،،، هسسس

تعالي ياخويه،، تعالي،،، 

رشاد••دخل عليهم الحجرة وتحول لو شَرف للشحوب،، إيه يابناات،، وحشتوني جووي جووي،، غچريه كيفك يابت العم ؟؟ مهمله دارك وجاعدة اهني لييه؟؟ 

غچريه ••النصيب ياخووي،، أديني جاعده،، ايه اجوم اروح،،، هههههه

رشاد ••لااه مش الجصد دانتي علي راسنا،، بس إياك فيه حاچه عفشه؟؟ البت دياتي وشها اصفر إكده لييه ؟؟ 

غچريه ••معذوره جلب أمها،، وجعت في الجَنا الساعه تنين بالليل وربنا اللي نچدها لولا سمعتها وهي بتستچير كات زمانتها ماتت،، اتكدمت ومجدراش تجوم من وجتها،، 

لكن هناك من يسمع كل مايدور ولم يحسبون حسابه،، الطفل الصغير زياد الذي خرج من حجرته وإرتمي بحضن أبيه بسرعه،، 

زياد ••آباااا،،، آبا چه،، حبيبي،،، وحضن أبيه بحب،، 

رشاد ••جلبي ورووحي،، إكدة ياواد تسيب أدك تتدلي بره بالليل لحدت ماتجع بالجنايه؟؟ ليه مامليتش إنت وهيا في النهار ؟؟ 

زياد ••بس أمااا طلعت عشان سمع،،، 

قاطعته غچريه،،، 

غچريه ••زياد،، تعالي ياجلب أمك اچيبلك حاچه حلوة وزينه،، 

زياد ••حاضر ياخاله،، لما آچي عحكيلك يبا،، زين؟؟ 

رشاد ••زيين ياجلبي،، 

غچريه ••آني دجيجه وچايه احطلك الوكل ونتحدت ياخووي،، سيبها هة؟؟ ماتحدتهاش الا لما تحدتك،،، وأخذت زياد وخرجت للخارج،،، 

زيااد ؟؟ إنت سمعت ايه ولا شفت إييه ؟؟ 

زياد••شفت أمي وهيا ملغمطه بالطين وشفتها وهيا مرميه في الأرض والراچل التخين الكابير مرمي فوجها وهياكلها،، مش دة من اللي بياكلو البنيآدمين؟؟ 

غچريه ••حاااه ؟؟ ياحووستي ياني ؟؟ شفته إنتااا ؟؟ ومحشتوش عنيها لييه يامطين؟؟ 

زياد ••خفت منيه ومن الليل،، وجلت يمكن لو سبته يسيبها تعيش ياخاله وأهوسابها،، مش هيا هاتاعييش ؟؟ 

غچريه ••إيوة هاتعيش بس عارف ميته ؟؟ لما تسكت خاالص وماتاچيبش سيرة لبوك لأنك لو جولتله هيرميها في الشارع بره ومش هيدخلها داركم تاني،، 

زياد ••ليه ياخاله ؟؟ 

غچريه ••بتلعثم،، لأنووو،، لأن أمك عاتبجي كيف الراچل،، إبتاكل الناس،، وبوك هيخاف منيها،، ويرميها بره،، ترضاها؟؟ 

زياد•• بعصبيه،، لاه لاه،، أمي بتاعتي ومحدش يجدر يكرشها،،، 

غچريه ••يبجي تهسسس،،، وخد الارواح دياتي عشان آني عارفه إنيك شاطر،، يبا ياجلبي كلامنا سر هييه ؟؟ 

زياد••إتفجنا خلاص ياخاله،، 

وأخذ الحلوي وطااار،،،،،، 

بعد شهرين مماجري،،،،،،،،،،،،،،، 

شَرف علي حالها شاردة الذهن لاتتحدث ولاتعبر عما بداخلها،، تأكل قليلااا حتي أنها اصبحت تشبه المومياوات،، غچريه ضلت معهم مذ ذلك اليوم حتي تراعي طلباتهم،، وأيضا حتي تسيطر علي الطفل الذي من الممكن ان يضيع اسرته لو تفوه بحرفاااا،،، 

رشاد أصبح شاردااا ايضااا لأنه لايعرف لم تصده زوجته كلما حاول الإقتراب منها،،، فهي زوجته وحقه أن تبتسم له لو تحدثه أو كل الأشياء الاخري،، لكنها أصلااا لم تعد تتحدث معه الا القليل،، و

حتي جاء اليوم الذي قرر فيه رشاااد ان يعرف مايدور من حوله،، 

رجع رشاااد كالعادة من أرضه وكانت هذا اليوم غچريه قد أخذت زياد وخرجت لتشتري بعض مؤن البيت،،، 

اما عن رشاااد فعاد مسرعااا حتي يتآنس قليلااا بزوجته،، وما أن إقترب منها الا ان حدثته بجفاء بعد ان تحدثت،، 

رشاااد ••يقترب من شرف،،، جلبي بجي وعنيااا،، مش ناويه تاااچي نچيبو ودج ياأم ودج ؟؟ 

شَرف ••وضعت يدها علي فمها في إشارة للتقيئ،،، عؤ،،، بعد عني ماطيجاااش رييحتك،، اااوووف،، 

رشاااد ••فيه إيييه؟؟ لأ اني مش شديد للدرچادي عشان يكون دة تاثير الكلااام !!! فيه ايه ؟؟ ماالك؟؟ 

شَرف ••عؤ،، يابووي بطني،، وجرت علي الحمام،،،،، 

#يتتتبع،،،،،،،،،،،،،

الفصل التالى

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-