أخر الاخبار

رواية عشق الودق للكاتبة ايمان صالح الفصل الخامس عشر


عشق الودق للكاتبة ايمان صالح



رواية عشق الودق بين العشق واللعنه

الجزء_الخامس_عشر 


$$$الغفير،، ماعرفش ياسي رشاااه،، آني بلغت الرساله زي ماتجالتلي،، وانت بكره الصبح لاازمن تروحله ضروي،،، هه علم وينفذ،، سلام عليكم 
رشاد••ياغفير الزفت إنت ؟؟ إنت ياچاادع خد،، 
وكأن الغفير شبح وتبخر من المكان،،، 
شَرف ••تمسح يديها مكان جلي الصحون ثم تحدثه،،
مالك ياخويه بتتحدت مع روحك لييه ؟؟فيه حاچه؟
تحدث إليها رشاد بحزن وهو مهمموم،، مطأطأ رأسه بالارض،، 
رشاد ••العمدة،، 
شرف••ماله تاني المخفي دواتي عاوز منينا إيه؟؟ 
رشاد ••مخابرش،، جال إييه،، عاوزني اروح أچيب تموبيل حرت،، ولا چرار ولا معرف اييه،، وبيجول هايطلعلك من المصلحه جرشين حلوين جوي،، نظر لها،، 
شَرف ••ودياتي محتاچه كلام بردك ؟؟ رووح،، روح هاته وتعالي لو فيها جرشين وانت عارف فلوسه كتيير ابن الحرام دواتي،، روح خلينا ناخدو جرشين عاللي معانه من فلوس الغله اللي لسه متباعهِ ونچيبلنا دار بعيده عن إهنه حبتين،، إنشالله في نچع تاني،، 
رشاد ••ياسلااام ياختي ؟؟ طب والارض بتاعتي وبتاعت أبويه ؟؟ 
شَرف••ياحلاوة!! نجعدو چارها لحد ماتبجي ارضين !! ماتتباع ياراچل وتچيب زيها واحسن كماني،، بلاش تضيج مخك،، شوف مصلحه ولدك فين عاوزين يبجاله حاچه لما يكبر هوا ولو ربنا كرمنا بغيره،، 
رشاد ••آني خايف عليكي ياشرف،، العمده دة إبن،، 
شَرف ••إبن اللي ابنه ياخوويه !! واني يعني عيله ؟؟ وبعدين انتي لو سافرت آني معايا ربنا،، وغچريه وكمان الواد زياد،، دة رااچل إنت مستجل بيه ولا إيه !؟؟ 
رشاد ••لاه ياجلبي آني عارفك زين وعارف إنك بميت رااچل،، بس الخسيس النچس سياف حبوله طايله وخايف لايكون عشجك،، 
تأثرت شرف بالكلام وقاطعت كلامه،، 
شَرف••إيه دي ؟؟ إنت بتجول ايه انت؟؟ لاهوآني واحده من إياهم ؟؟ العفش دواتي مايعرفش غير دولي،، وخلاص جفل عالكلام عاوز تسافر سافر معاوزش عجلك فراسك تعرف خلاصك،، 
رشاد ••أباااي ؟ ماصدجتي جفشتي ؟؟ طب يلا بس أجعدي لچل تاكلي 
شَرف••لاااه،، ماوكلاش معاك،، بعصبيه خبطت آخر طبق طعام بيدها علي طبليه الطعام ثم دخلت للحجرة لتيقظ الطفل الصغير ليتناول طعامه،،، 
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، في الصباح الباكر،،،،،،،،،،،،،،،،،، 
كالعادة إستيقظت شرف كنساء النجع الذين يستيقظن مبكراً،،، وذهبت لتتفحص الغرف ولم تجد زوجها الحبيب موجودا بالبيت فعلمت انه سافر لانه لم يأخذ إبنه معه،،،ايقظت الأم إبنها زياد وأفطرته ثم أخذته معها للسوق ثم لبيت غجريه،،،تسوقا ثم عادا للبيت،،،أنهت عمل بيتها ثم انهت الطعام،،وتناولت غذائها هي وغجريه وجلسو جلسه سمرهم ولهوهم،،
غچريه••يعنيهوا مجالكيش هياچي ميته؟؟
شَرف ••لااه،، مجالش،، بس آني طمنته،، ماتجلجيش ياختي العمر واحد 
غچريه ••ونعم بالله العلي العظيم بس بردك نخلي بالنا،، آني هجعد معاكي النهاردة لحد مايرچع واهو ادينا جاعدين بنتسلو ونجزجو لب،،، 
شَرف ••لإيوة خليكي آني متونسه بيكي،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 
بعد ليلتان،،،،،،،،،،،،،،،، 
رن هاتف محل البقاله الوحيد الذي به تليفون في النجع وطلب من صاحب المحل ان يأتي بزوجته ليحدثها حتي أرسل مرسالااا طفلااا صغيراا لها،،،، 
خااله شَرف،، ياخاله شرف يااخاله شرف،، 
شرف ••إيييه ؟؟ ايه واد سرعتني يخيبك،، مالك،، 
تلافون عند بويا تعالي كلمي،، 
شرف ••حيييه،، خير يارب يكون سي رشااد،، وهمت بالجري مثل الطفله الصغيرة حتي وصلت اللي المحل،، اللوه ؟؟ إيوييه ؟؟ ايه ياحبيبي رشااد وحشتني جووي جوي،، ايه ؟؟ السكه بتجطع،، إنت مچتش ليه؟؟ ليسه يامين تلاتهة؟؟ ليه بجي ان شاء الله ؟؟ التموبيل ورجه معصلچ ؟؟ طيب وهتاچي ميته أكيد !! طيب خلاص خلاص لأ إحنا بخير ماشي ماشي بالسلامه ياخوويه،، أغلقت الخط،،، ثم ذهبت لبيتها التي تركت بابه مفتوح دون ان تقصد،، وجدت المقشه الزعافه في الخارج اخذتها بيدها ثم دخلت،، 
شَرف ••حزنيي ؟؟ آني نسيت الباب مفتوح ؟؟ اما أجفل،، 
من خلفها أتي صوت لرجل وكأنه يخرق رقبتها،،، 
سياف ••إيواااه،، إجفلي عشان نعرفو نتفاهمو علي رواجه ياجمرة انتي،، 
ماإن سمعت شَرف الصوت حتي إنتفضت من مكانها،،، 
شرف••حااااااه،، تفتفتف،، بسم الله الرحمن الرحيم إنت ايه اللي مدخلك داري ياراچل ياناجص وزوچي مش موچوود ؟؟ 
سياف••دخلت برچليا ياجمرة،، هههه
شَرف ••إطلع،، اطلع ياراچل إنت بره جبل ماضروبك،، المجشه فيدي والله هناولك !! 
سياف ••بطلي جله حيا واسمعي الكلام اللي هجوله،، ماشى ولا لااه ؟؟ 
شَرف ••إنت لسه هتحكي ياعمده ؟؟ إخلص وأخرچ بره بجي يالااا،، 
سياف••آني بحبك وعاوزك يابت الناس،، عاوزك كأي حاچه،، زوچه،، رفيجه،، ايتها حاچه المهم تبجي بتاعتي عشان خاطري،، آني مافيش حاچه اعوزها وتعز عليا،، يعني إنتي لازم تبجي حجي،، 
سمعت شَرف تلك الكلمات حتي رقعت بالصوت الحياني من إندهاشها،، 
شَرف ••يالااااهوى !! ياخرااابي،، وضلت تضرب في العمدة بالمكنسه التي في يدها،،، أخرچ ياراچل،، أخرچ لافضحك،، يلا ياحرامي ياللي بتاخد أي حاچه مش حجك آني ليا رااچل يامغفلج،،، غوور،، 
طلع سياف للخارج هرولة من الشباك حتي لايراه احد وما إن خرج حتي التم النااس علي صرخها،، 
الناس،، فيه ايه ياشرف يابتي ايه،، ايه،، ةظل الجميع يتسااائل،، 
شرف ••حرامي ياناس،، خرچ من الشباك لما ملاجاش حاچه بعد ماصرخت،، 
الناس،، لاه يابتي جفلي زين،، لاه ماينفعش، خلي بالك زين،، وإنصرفوا بعدما أدلي كل منهم بما في دلوه ثم مشو جميعااا،، ثم هبت إليها غچريه الأخرى،،، 
غچريه ••فيه ايه ؟؟ الصريخ دة من دارك انتي ؟؟ 
شَرف ••كل جسدها شاحب اللون مرتعد،، إجفلي كل حتة وتعالي ماتسيبينيشي،، 
غچريه ••غلقت الابواب والنوافذ،، فيه ايه مالك ؟؟ مرعوبه وبترتعشي إكدة لييه؟؟ عذرائين حط علي دارك ؟؟ 
شَرف ••إهئ إهئ إهئ،، لاااه ياختي دة سياف 
غچريه •• شهقت حااااه،، يانصييبتااي؟؟ چالك تاني ؟
شَرف••إيوة وعاوزني أكون وياه بأيتها شكل،،آني مرعووبه،، 
غچريه ••يخربييييته،، وبعدهاله عااد ؟؟ داني كماني أختي بتطلج وآني لازمن أسافرلها مصر لچل أحل الموضوع،، 
شَرف ••المفروض هترچعي ميته طيب ؟؟ 
غچريه ••معرفااشي،، يادي النيبه ؟؟ اسمعي،، سافري معايه،، 
شَرف ••إنتي عبيطه ؟؟ وچوزي أعمل فيه اييه ؟؟ 
غچريه ••مش عيجولك حاچه متخافيش،، 
شَرف ••لااه ماينفعشي،، آني هوصله كيف يعني عشان أبلغه ؟؟ إنتي عارفه ان الحركه دي بتضايجه،، مهينفعش اطلع 
غچريه ••إيوة صُح،، دة عاركك جبل إكده عالعملادي،، خلاص خليكي،، خليكي وآني هروح الليلادي وأرچع الليله الچايه معتأخرشي عليكي ماشي؟؟ 
شَرف ••خلاص كده إتفجنا،، بس ماتعوجيشي عليا عاااد،، الا انتي عارفاني جلبي ضعيف وانتي مش چاري !! هتعاودي ميته إكدة بجى؟؟ 
غچريه ••آني الاول جبل ماروح هشدلها تلافون همشي عالفچريه إكده أو جبل الفچريه بساعتين تلاته انتي عارفه من إهنه لمصر كتيير كتير جووي،، 
شَرف ••خلاص ماشي،، بس ماتتأخريش عليا وحياة أبوك وامك،، آني عارفه بس إيه اللي چوز أختك هناكه فمصر؟؟ 
غچريه ••النصييب،، النصيب ياخيتي،، هاااه، انا هجوم بجي أچهز حالي عشان أبجي في الفچاري چازة للسفر،، توكلت علي الله 
شَرف ••وقفت من مكانها،، ترچعي بالسلامه ياجلب امك،، اشوفك بخير ياحبيبتي،، وحضنتا بعض وبكيتا لأول مرة حين السفر،، 
غچريه ••إيه يابت عاااد ؟؟ وآني راحه مرچعاشي؟؟ 
شَرف ••والله آني مخطوفه إكدة إوخايفه،، 
غچريه ••چمدي جلبك يانضر أختك،، متخافيشي يابت الرچال،، سلام عليكم،،، وتركتها وإبنها وخرجت تستعد للسفر،،،،،،،،، 
عادت تلك المسكينة لمشغوليات بيتها وأطعمت طفلها ولهت معه قليلااا ثم لقنته درساا في القرآن وبضع من الحروف اللتي تعرفها،، فهي تحاول جاهدة تعليم إبنها زياد وتريده طالبااا فائقااا،، بعد ان انتهت نام الفتي،،، ثم نامت ورائه بتعب من كثرة العمل البيتي،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 
تمام الساعه الثالثه فجراااا،،،،،،،،،، 
حيث سكون النجع بالكامل والكل نيام في بيوتهم،،، لا أحد يخطو خطوه للخارج بتلك الوقت،، 
كانت قد خرجت غجريه للسفر قبلها بحوالي الخمس ساعات أو الست ساعات،،، وذهبت للموقف الخاص بالسيارات حيث توجد به هواتف ارضيه وكبائن اتصالات وذهبت بطريقهالتحل مشكله اختها وتركت شَرف لحالها دون خليل،،،، 
اما عن شَرف تلك المسكينة القاطنه ببيتها لحالها،،،،،،،،،، في عز سكون الليل قامت من أحلي احلامها علي صوت الدق علي الباب،، فتحت عينها علي الدق الذي سرعان ماتحول رزعا وخبطاااا وكان الباب سنقلع من جدوره،،، فزعت الأم الوحيدة بشدة م قامت من فراشها تخطو نحو الباب،، 
شَرف ••بسم الله الرحمن الرحيم،، مين ؟؟ مين بيخبط ؟؟ ياندامتي ؟؟ لايكون رشاد،، صُح يمكن هوا،، بس هياچي وخري إكدة؟؟ أما اجوم أشوف مين !!! همت للقيام حتي إقتربت من الباب ثم سمعت وكأن أحدااا مايحفر أرضااا بفأس،، 
شَرف ••يوووه ؟؟ بسم الله الرحمن الرحيم إيه اللي بيچري بره ؟؟ نظرت في شيئ يشبه الساعه القديمه،،، يابووي ؟؟ الوجت وخري جووي،، مامطمناش آني ياخلج عجلي هيوچ،،، فتحت الباب ثم نظرت بالخارج،،، 
مين اللي بينبش ياولااه ؟؟ خطت نحو الترعه التي بمقابلة الباب وجدتها وكأنها غائرة قليلااا لأسفل ناحيه المياه،، 
شَرف ••يالهوتيني ؟؟ إيه اللي غور الارض لتحت إكدة !! تقترب ثم تقترب،، داني إكده مهعرفش أملي ميه المواعين،، يامري ؟؟ إقتربت حتي إنزلقت رجلها مع الأرض المنهارة ناحية المياه ثم سقطت شَرف في الترعه وهي تصرخ طالبة النجاه والمساعدة،،
 شَرف ••حاااه،، اااااة الحجوني،، الحج،،،، تنزل أسفل الماء ثم تصعد،،، 
الحجووني ياخلج،،،، ببب،،،،،،، تغصس ثانيه،،،،، وبسرعه وجدت أحداااما في وسط الظلام قفز لإخراچها وسحبها من الماء،، لكن شَرف كانت قد إقتربت علي الاغماء،، لكنها تحاول ان تفتح عينها،،، 
شَرف ••تتحدث دائخه،، مين إنتاه هاهاها جلبي بيجف،، مييه مين،، إنت سياف !! به،، بعد عني،، وحولت إستبعاد يده التي تغور في جسدها تتحسسه بشكل غير لاائق،، 
سياف ••إيوة ياحلوة،، آني سياف،، مش جولتلك إنك إبتاعتي وبس ؟؟ ومهسبكيشي وااصل؟؟ياااه ؟؟چلابيتك وهياغرجانه ميه مخلياكي حاچه تاانيه !!يابوووي ؟؟دانتي أحلي من مليكه بعودك الغصن لبان دواتي،،ياابووي !!هة،،هيبجي ليا اهووة،، وشمر جلبابه إستعدادااا لتنفيذ نيته المقصودة،،، 
سمعت شَرف نصف الكلمات فقط ولكن عمليه سقوطها في الماء أثرت علي وعيها وهي بالأساس مستيقظه من النوم،،، غطت شَرف في إغماءه ولم تشعر بشئ في العالم إلا بعد الساعه تقريباااا،،، 
تنبهت شَرف لحالها بعد ساعه،،، حاله يرثي لها،،، جسدها مغطي بالطين من أغلب الأماكن،، جلبابها مشقوق طولااا حتي الأسفل،، شعرها الذي كان مربوطااا بمنديلااا تتدلي منه الدلايات كأنه طاله إعصار،،، كل جسدها يبدو عليه التعب،،، ملقاه في الشارع وخيط الفجر يبذر ضوئه علي الارض،،،، 
شَرف ••نظرت لنفسها،، نظرت ثانية وكانها لم تستفق،،، حيييه ؟؟ چتتي ملغمطه وحله إكدة لييه ؟؟ حاااه،، لطمت خداها،، يانصيبتااااي،، يانصيبتي،،، ياااسيااف الكلااب،،، ودخلت للداخل حتي تستر جسدها،،، 
#يتتتبع،،،،،،،،، ـ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-